لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار کلوگان تهران، تنفسی زیر گوش پایتخت
آبشار کلوگان تهران، تنفسی زیر گوش پایتخت

آبشار کلوگان تهران، تنفسی زیر گوش پایتخت

 

در میان دغدغه های زندگی امروزی گاهی اوقات برنامه ریزی برای یک سفر هر چند کوتاه مدت، اندکی دشوار به نظر می رسد؛ اما هیچ کس نمی تواند انکار کند که گاه یک سفر کوتاه مدت چه تاثیر به‌سزایی در تقویت روحیه هر انسانی دارد. با وجود آشفتگی های زندگی قرن بیست و یکم سفر حتما یکی از مهم ترین ملزومات زندگی است. اگر فکر می کنید که به یک استراحت کوتاه مدت و یک مسافرت دلچسب نیازمندید تا بتوانید تجدید قوا کنید، بهتر است با ما همسفر شوید. این بار قرار است به روستایی در نزدیکی پایتخت برویم که علاوه بر آب و هوای مطبوع و طبیعت دلنوازش، آبشار کلوگان را در خود جای داده است. شاید بسیاری از افرادی که قصد سفر به پایتخت و رزرو هتل های تهران را دارند از این طبیعت دل نواز بی اطلاع باشند.
یک طبیعت گردی ایده آل که نیازمند صرف زمان زیادی نیست و البته هزینه چندانی را هم در بر نمیگیرد اما قطعا خاطره بسیار خوبی را برایتان رقم خواهد زد. آبشار کلوگان که ازجمله جاهای دیدنی تهران محسوب می شود مقصد این باره سفر یک روزه ما است. اینکه آبشار گلوکان کجاست دقیقا همان چیزی است که در این سفر به دنبال آن هستیم تا در زیر گوش پایتخت آن را پیدا کنیم؛ بنابراین اگر برای کشف این منطقه شگفت انگیز آمادگی دارید تا انتهای مقاله پیش رو همراه ما باشید.

مسیر دسترسی به آبشار و روستای گلوکان

طبیعت گردی آن هم درست در کنار پایتخت فرصت مغتنمی است؛ از این رو صبح قبل از اینکه سر و کله خورشید پیدا شود خودمان را به میدان قائم یا همان میدان لشکرک می رسانیم و جاده فشم را پیش رو میگیریم. روستای کلوگان که از توابع دهستان رودبار قصران شهرستان شمیرانات است خوشبختانه به سبب دور بودن از جاده اصلی هنوز آنقدرها به چشم نیاده و ظاهر بکر و زیبای خود را تا حدودی حفظ کرده است. جاده فشم را که پیش رو بگیرید با پشت سر گذاشتن منطقه ورجین که جزو مناطق حفاظت شده است و قبل از رسیدن به دوراهی لوشان سمت راست جاده یک تابلو، مسیر روستای کلوگان را نشانتان می دهد.
1683356955 347 آبشار کلوگان تهران، تنفسی زیر گوش پایتخت
با پیچیدن در جاده فرعی و طی کردن چند کیلومتر به ورودی یک پل می رسیم که روی رودخانه ای خودنمایی می کند. زنجیر جلوی پل ادامه مسیر با ماشین را غیر ممکن می کند. اگر در روزهای تعطیل به ورودی پل برسید باید ماشینتان را همینجا پارک کنید چراکه روستای کوچک کلوگان با کوچه باغ های باریک و قدیمی اش ظرفیت پذیرش ماشین های همراهتان را ندارد اما اگر در روزهای خلوت سری به روستا بزنید شاید بتوانید مسیر نیم کیلومتری پل تا روستا را نیز با ماشین خودتان طی کنید.
ابشار گلوکان
قبل از ورود به روستا تابلویی قرار گرفته است که نشان می دهد اهالی روستا آنقدر هم از توریست ها و گردشگران دل خوشی ندارند آن هم به سبب دردسرهایی که آدم ها گاه با بی توجهی برای اهالی روستا به وجود آورده اند پس حواستان را جمع کنید تا عبورتان از روستا و باغات اطراف آن بی هیچ تنش و برخوردی صورت بگیرد. روستا از همان ابتدای مسیر سرسبزو دلنواز است. بهداری و چند ساختمان نوساز را که پشت سر بگذارید خودتان را در میانه روستایی زیبا و خوش آب وهوا خواهید یافت که حضورش کمی آن سوتر از پایتخت مثل یک معجزه است. آوای خوش پرندگان و نوای رودخانه ای که آرام و خرامان در میانه روستا جاری است حال و هوایتان را به کل عوض خواهد کرد. روستا پر از کوچه باغ های زیبا است که گاهی سر و کله خانه های کاه گلی هم در آن پیدا می شود.
ابشار گلوکان

روستای زیبای گلوکان

در پاییز و زمستان به سبب کوچ اهالی، روستا خلوت است اما در نیمه نخست سال کلوگانی ها به باغاتشان سر می زنند و روستا مملو از مردمان بومی است. مسیر رودخانه را پیش رو گرفته و از پلکان های زیبایی که رودخانه را همراهی می کنند عبور کنید. رودخانه در اوایل بهار آنقدر پرآب است که سروصدایش حسابی در روستا می پیچد اما با رسیدن فصل گرما کمی از رمق می افتد و بی سر و صدا مسیرش را طی می کند. باغ های گیلاس و آلبالو در مجاورت رودخانه و یا درختان گردو با آن قد رشید و بوی دل انگیزشان حسابی روستا را آراسته اند. خودمان را به کوچه باغی به نام پی می رسانیم که قرار است آغازگر مسیر حرکتمان باشد. اما قبل از سر زدن به چشمه معروف روستای کلوگان که در نزدیکی رودخانه قرار گرفته است اصلا روستا را ترک نکنید. آبی گوارا که بهترین همراه برای پیمودن مسیر پیش رو است. از روی پل رودخانه عبور کرده و روستا را پشت سر گذارید.
ابشار گلوکان

رودخانه روستا

اگر قصد خرید و یا استفاده از سرویس بهداشتی را دارید بهتر است در همین مکان دست به کار شوید و با خیال راحت سفرتان را آغاز کنید؛ چراکه یک پیاده روی نه چندان کوتاهی در انتظارتان است. رودخانه در دل یک دره به مسیر خود ادامه می دهد. ما نیز خلاف جهت رودخانه شروع به حرکت کرده و مسیر شیب داری را که جهتش به سمت بالا است را آغاز می کنیم. کمی که از روستا دور می شوید دشت های وسیع خودنمایی می کنند. گاهی اگر آفتاب امان بدهد دامنه کوه های ورجین و دره های سرسبز این منطقه پر از گل های وحشی خواهد بود و رودخانه های فصلی و دائمی از گوشه و کنار دشت ها و دره هایش عبور می کنند.
ابشار گلوکان
تکه سنگ های بزرگ و رودخانه ای که در دل دره پیچ و تاب می خورند این منطقه را خواستنی تر کرده اند. گاهی برای عبور از مسیری باید دل به آب زده و از رودخانه عبور کنید. اگر رودخانه پرآب باشد حتما باید خیسی کفش ها و لباسهایتان را هم مد نظر بگیرید؛ اما در تابستان دیگر خبری از خیس شدن های آنچنانی نیست. رودخانه با عبور از پستی بلندی ها صحنه های زیبایی خلق می کند و گاه با فرو ریختن از بلندای صخره ای کوتاه آبشارهای کوچکی به وجود می آورد. در قلب این دشت ها و در میانه این دره ها می توانید یک کمپ راه بیاندازید.
1683356956 911 آبشار کلوگان تهران، تنفسی زیر گوش پایتخت

آبشار کلوگان

چیزی قریب به 4 کیلومتر و اندی که در امتداد دره ها و پا به پای رودخانه ها حرکت کنید سر و کله یک جوی باریک پیدا می شود که از رودخانه سوا شده است. رودخانه را رها کرده و مسیر فرعی را ادامه دهید. هر چه جلوتر می رویم بیشتر در اعماق دره فرو می رویم. درختان بلند بالا و تکه سنگ های بزرگ هر از گاهی به چشم می خورند و کم کم نوای صدای آبشار را می شنویم. چیزی در حدود 400 الی 500 متر که در اعماق دره حرکت کنیم به آبشار زیبای کلوگان خواهیم رسید. آبشاری با بلندای سی چهل متری که از بالای صخره ها خود را به زمین می رساند و در انتهای آبشار یک حوضچه نه چندان کوچک متولد می شود.
ابشار گلوکان
آبشار نمای بسیار زیبایی دارد و صخره پشت سرش نیز بر زیبایی اش افزوده است. صخره فرورفتگی و برآمدگی هایی دارد که همانند پلکان به نظر می رسند و یک برآمدگی در طول مسیر آبشار علنا آن را تبدیل به یک آبشار دو طبقه کرده است. در فصل بهار که آب حاصل از بارندگی ها و ذوب شدن برف ها در دره ها جاری می شود، آبشار نیز بسیار پرآب و زیبا است و هر بیننده ای را مبهوت می کند؛ اما در تابستان آبشار آرام و متین فرود می آید و نوایی آرامبخش خلق می کند. قطرات آب با برخورد آبشار و دره به اطراف پرتاب می شوند و طراوت و شادابی را به ارمغان می آورد. آب آبشار در ادامه مسیر از زیر تخته سنگ های بزرگ و عظیم عبور می کند و در قالب جویباری خودش را به رودخانه اصلی می رساند.
ابشار گلوکان
آب بازی آن هم پای این آبشار زیبا حتما خستگی تان را به در خواهد کرد. تخته سنگ ها و صخره ها اجازه اتراق زدن در کنار آبشار را به شما نمی دهند و باید کمی از آن فاصله بگیرید؛ اما اگر قصد اتراق در کنار آبشار را داشته باشید با کمی پیاده روی و یک صخره نوردی سبک به راحتی می توانید خودتان را به بالای آبشار رسانده و در سایه سار درختان و هوایی مطبوع اتراق کنید. این مسیر، مسیر مورد علاقه کوهنوردان است و اگر خوب دقت کنید دور تا دورتان کوه های اطراف را به راحتی خواهید دید. همهن، دارآباد، سرکچال، مهرچال و قله ساکارا همگی در کنار چند بلندی دیگر از این مسیر قابل رویت هستند؛ اما اغلب کوهنوردان این مسیر شیب دار را ادامه می دهند تا به روستای زیبای امامه بالا برسند. روستای امامه بالا در ارتفاع بالاتری از روستای کلوگان قرار گرفته است و تمام مسیر رسیدن به آن نیز شیب متوسطی رو به بالا دارد.
اگر بخواهید به روستای کلوگان بازگردید شیب مسیر رو به پایین است و باید در مسیر رودخانه راه رفته را بازگردید اما اگر بخواهید کوهنوردی و طبیعت گردی تان را تمام و کمال کنید می توانید همگام با رودخانه و در خلاف جهت آن از میان دره ها عبور کرده و با یک پیاده روی یکی دو ساعته خودتان را به روستای امامه برسانید. مسیر پر از تخته سنگ های غول پیکر و گاه درختان تبریزی بلند است. شاید در امتداد مسیر چشمتان به بزهای این منطقه نیز بیافتد که اغلب در منطقه حفاظت شده ورجین زندگی می کنند. روستای امامه نیز با طبیعت زیبا و کوچه های سرسبزش یکی از زیباترین روستاهای منطقه فشم است که با آغوش باز پذیرای شما خواهد بود. بعد از رسیدن به روستای امامه می توانید از میدان اصلی روستا با وسایل نقلیه خودتان را به روستای کلوگان برسانید. فاصله آسفالتی این دو روستا چیزی در حدود 13 کیلومتر است.
ابشار گلوکان

بهترین زمان برای سفر به گلوکان

پیشنهاد ما به شما سفر به گلوکان در اوایل اردیبهشت است. در این فصل از سال آب و هوایی خنک و دلچسب در کنار رودخانه خروشان، طبیعتی سرسبز و دل انگیز و درختان آراسته به شکوفه های زیبا آنقدر مجذوبتان خواهد کرد که برای مدت ها مزه این طبیعت گردی در خاطره تان باقی بماند؛ اما گذر از رودخانه در مواقع پرآبی یکی از چالش های آبشار کلوگان است که با کمی دقت سفر را به سلامت پشت سر خواهید گذاشت. در اواخر فرودین و اوایل اردیبهشت هنوز هم برف و یخ در این منطقه به چشم می خورد و در مصاف با بهار چشم انداز زیبایی را خلق می کند. تابستان نیز با وجود آنکه هوا گرم است اما تفاوت دمای کلوگان و ارتفاعاتش با دمای پایتخت به طرز محسوسی پیدا است. لازم به ذکر است در پاییز و زمستان سرمای هوا کمی پیمودن مسیر را دشوار می کند به خصوص اگر پای برف و یخبندان در میان باشد.
ابشار گلوکان

اسکان در کلانشهر تهران

ابشار گلوکان
اگر پایتخت نشین هستید که بعد از اتمام سفر به خانه بازخواهید گشت اما اگر از هر نقطه دیگر ایران عازم تهران شده اید و در این شهر بزرگ به دنبال یک اقامتگاه مناسب هستید، حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید تا لیست کامل هتل های تهران را با تمام جزئیات به روز ببینید؛ از هتل لاله تهران گرفته تا هتل آپارتمان ها، می توانید اقامتگاهی با قیمت مناسب را پیدا کرده و با کمترین قیمت و البته تخفیف ویژه اعضا در ایران هتل آنلاین به صورت صد در صد آنلاین رزرو کنید و روی خدمات پشتیبانی ما نیز حساب کنید.

کلام آخر

حالا که به سلامت طبیعت گردیتان را به اتمام رسانده اید حتما متوجه شده اید که این مسیر نسبت به باقی مناطق اطراف تهران از طبیعت پاک تری برخوردار است و ردپای زباله ها در دامان طبیعت آنقدرها پیدا نیست؛ یادمان باشد همین پاکیزگی طبیعت را خواستنی تر کرده است پس به خاطر داشته باشید چیزی در طبیعت جا نگذاریم، به جز قلب هایمان و چیزی با خود به یغما نبریم جز خاطرات خوب! تا برای سال های طولانی کلوگان و طبیعت زیبایش خرم و خواستنی باقی بماند.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
نقشه مترو تهران با کیفیت بالا
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر