لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> مسجد البدیه در امارت فجیره، مسجدی کوچک و زیبا
مسجد البدیه در امارت فجیره، مسجدی کوچک و زیبا

مسجد البدیه در امارت فجیره، مسجدی کوچک و زیبا

مسجد البدیه، قدیمی ترین مسجد شناخته شده در امارات متحده عربی است که در روستای بدیه، روستایی کوچک در دبا، قسمت شمالی فجیره واقع شده است. این مسجد در دامنه کوه حجر ساخته شده به طوری که محراب مسجد از قسمت بیرون به قسمت پایینی کوه متصل است. در قله همان کوه دو برج نگهبانی قرار دارند که بسیار قدیمی و تاریخی هستند.
این مسجد به دلیل قرار گرفتن در روستای بدیه به این نام شناخته شد. این مسجد همچنین به عنوان مسجد عثمانی شناخته می شود. البته نباید با امپراتوری عثمانی اشتباه گرفته شود.
برخی سن این بنا را هزار سال قبل از اسلام تخمین می زنند. این مکان تاریخی توسط مرکز باستان شناسی فجیره و همکاری دانشگاه سیدنی استرالیا، از سال 1997 تا سال 1998 مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه تحقیقات باستان شناسی نشان داد که مسجد البدیه در سال 1446 میلادی ساخته شده است.
این مسجد با چهار قبه که اندازه های آنها با یکدیگر برابر نیست، شناخته می شود. هر گنبد، دارای قبه های دیگری است که به صورت چندگانه بر روی یکدیگر ساخته شده اند. یک گنبد بزرگ به صورت پایه قرار دارد، دومین قبه با اندازه کوچکتر و سومین قبه بسیار کوچکتر از آن با یک قبه بسیار کوچک در نوک آن ساخته شده اند.

هر چهار گنبد توسط یک ستون مرکزی حمایت می شوند که پایه اصلی ساختمان را تشکیل می دهد. این ستون مرکزی و سقف چهارگنبدی آن یک سیستم مهندسی منحصر به فرد را نمایش می دهد.
مسجد البدیه در امارت فجیره
فضای داخل مسجد کوچک است و درون آن تا 20 نفر ظرفیت برای نمازگزاران وجود دارد. مسجد، مربعی به مساحت 6.8 در 6.8 است، اما شکلی نامنظم دارد. منبر شامل سه پله و مربعی شکل است.
مسجد البدیه در امارت فجیره
دیوارها با کنده کاری های دندانه ای تزئین شده اند و دریچه هایی برای ورود نور و هوا بر روی دیوارها قرار دارد. از لامپ نیز برای روشنایی داخل مسجد استفاده می شود.
مسجد البدیه در امارت فجیره
مسجد در یک حیاط مستطیل شکل و از سنگ ساخته شده است. در صحن مسجد که همان محوطه بیرون آن است تا 50 نمازگزار به راحتی جا می شوند. البته صحن بیرونی بعدها به مسجد اضافه شده است. ارتفاع دیوارهای آن از یک و نیم متر بیشتر نیست.
بر اساس تحقیقات باستان شناسی صورت گرفته ساخت مسجد را از اواسط قرن پانزدهم تا اواسط قرن هفدهم میلادی تخمین می زنند.
مسجد البدیه در امارت فجیره
این مسجد با سقفی که دارد در میان سایر مساجد شناخته شده ساحلی که سقفی مسطح دارد، متمایز و منحصر به فرد است. سقف سایر مساجد با تنه نخل و درختان به صورت مسطح ساخته شده اند.
چندین مکان باستانی در نزدیکی مسجد البدیه وجود دارد که به دلیل نزدیک بودن این مکان ها به مسجد، بر روی نقشه های باستانی، نام آن “مسجد باستانی البدیه” ثبت شده است. این مکان ها دارای ویژگی های زیر هستند:
– دو برج مراقبت
– دیوارهای سنگی مربوط به ساختمان های قدیمی
– دیوارهای باقیمانده از خانه های بزرگ تاریخی که یکی از آنها متعلق به شیخ ها و خانه های کوچک دیگر است
– سنگ های پتروگلیف و حکاکی های روی سنگ ها
مسجد البدیه در امارت فجیره
مسجد البدیه به عنوان یک مکان با ارزش باستانی به شمار می رود. اهمیت تاریخی آن به عنوان قدیمی ترین مسجد امارات متحده عربی بر کسی پوشیده نیست. در آن تمامی 5 نماز هر روز برگزار می شود.
ویژگی های برجسته معماری آن، این مکان را به عنوان یک مکان ویژه از نظر مهندسی و معماری قرار داده است.
قرار گرفتن آن در میان سایر بناهای تاریخی و مهم بر اهمیت مسجد البدیه می افزاید.
این مسجد به عنوان نبوغ معماری شناخته می شود و نمایانگر اهمیتی که به بناها و معماری در فرهنگ عثمانی داده می شد و تأثیر آن بر زندگی افراد آن منطقه، می باشد.
مسجد البدیه در امارت فجیره
پس از مرمت و بازسازی مسجد، حاکم فجیره، این بنای تاریخی و با ارزش را به گردشگران معرفی نمود. هر سال عده زیادی از گردشگران از مسجد البدیه بازدید می کنند.
مسجد البدیه در امارت فجیره
فجیره
فجیره یکی از هفت امیرنشین امارات متحده عربی است که در شرق شبه جزیره عربستان قرار گرفته است. این امیرنشین در ساحل دریای عمان واقع شده است. فجیره منطقه ای مهم و تاریخی در امارات متحده عربی شناخته می شود.
بندر فجیره از بنادر مهم خاورمیانه است. به طوری که در سال 2010 در حدود 12000 کشتی که از تنگه هرمز عبور می کردند به منظور سوخت گیری به این بندر می آمدند. در حال حاضر فجیره یکی از مناطق مدرن امارات متحده عربی است.
برای رزرو هتل های کیش و یا هتل های تهران به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه فرمایید.

14 جاذبه گردشگری برتر شارجه
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر