لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بردگوری کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، یادگاری از قرن های گذشته
بردگوری کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، یادگاری از قرن های گذشته

بردگوری کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، یادگاری از قرن های گذشته

قدمت و پیشینه تاریخی ایران به بیش از هزاران سال می رسد. وجود تمدن در قرن های گذشته در کشور امری اثبات شده است. اماکن و اشیا به جا مانده از حکومت های مختلف، شاهدی بر این امر است. از این رو ایران را می توان کشور تمدن و فرهنگ در جهان نامید.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های زیبا و سر سبز ایران است که نمونه ای از آثار تمدن ایرانی در آن جای دارد. هتل پارسیان یکی از هتل های شهرکرد است که میزبان مسافران این استان می باشد. کوهرنگ شهری در استان چهارمحال و بختیاری با اماکن تاریخی جذاب و بسیار قدیمی است.
چهارمحال و بختیاری و زیبایی های آن:
چهرمحال و بختیاری یکی از استان های فلات مرکزی ایران می باشد که مرکز آن شهری به نام شهرکرد است. این استان در مختصات جغرافیایی ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی قرار دارد. مساحت این استان حدود ۱۶۴۲۱ کیلومتر مربع است.
این استان با دارا بودن ۱۰ شهرستان، با استان های اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و استان لرستان همسایه است. جمعیت استان چهارمحال و بختیاری حدود ۹۴۷۷۶۳ نفر جمعیت دارد. این استان به دلیل ارتفاع زیاد خود از سطح دریا به بام ایران شهرت یافته است.
بردگوری کوهرنگ چهارمحال و بختیاری
اغلب ساکنان این استان به زبان های ترکی، لری بختیاری و فارسی تکلم می کنند. اقوام لر بختیاری، فارس ها و ترک های قشقایی، بیشترین بخش جمعیت این استان را به خود اختصاص داده اند. شغل اغلب ساکنان این استان دامداری، باغداری و کشاورزی است.
اما پیشینه تاریخی این استان با توجه به اشیا قدیمی کشف شده در شهرهای آن، به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد نسبت داده می شود. از این رو می توان گفت که این استان دارای پیشینه ۹۰۰۰ ساله است.
اما صنعت این استان بسیار فعال بوده و کارخانه های فولاد شهرکرد، گچ فارسان، مالت سای هفشجان و … در حال فعالیت هستند. اگر به این استان سفر کردید، حتما نبات و پولکی این استان را به عنوان ره آورد سفر خریداری نمایید.
معرفی کوهرنگ، شهر بردگوری های قدیمی:
کوهرنگ یکی از شهرستان های زیبای استان چهارمحال و بختیاری می باشد که حدود ۳۶۸۴ کیلومتر مربع از مساحت این استان را به خود اختصاص داده است. این شهرستان ۳۵۹۱۵ نفر جمعیت دارد.
بردگوری کوهرنگ چهارمحال و بختیاری
دشت لاله های واژگون و چشمه کوهرنگ از جمله جاذبه های گردشگری این شهر است. بردگوری های بازفت و ایلراه پلکانی پل خدا آفرین از جمله اماکن باستانی و دیدنی این شهر به شمار می روند.
بردگوری چیست؟
بردگوری ها یکی از قدیمی ترین آثار سنگی استان چهارمحال و بختیاری هستند که قدمت آنها به دوران حکومت ماد می رسد. بردگوری به معنای سنگ گبری می باشد که امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری مبدل گشته است.
دین زرتشت یکی از ادیان بسیار قدیمی ایران باستان است که قبل از اسلام در بین ایرانیان رواج داشت. ایلات کوچ رو در گذشته بر این باور بودند که خاک مقدس است و دفن اجساد مردگان سبب آلودگی آن می شود. از این رو اجساد مردگان را در خاک دفن نمی کردند.
بردگوری کوهرنگ چهارمحال و بختیاری
آنها اجساد را در محفظه هایی از جنس سنگ قرار می دادند. این محفظه ها که اغلب در دل صخره های سنگی حفر شده اند با نام استودان یا همان استخوان دان شناخته می شدند. اما بختیاری ها این محفظه ها را سنگ گبری و یا به زبان محلی بردگوری می نامند.
این حفره ها اغلب دارای درب های سنگی بوده اند که به مرور زمان تخریب شده اند. طول متوسط محفظه های استودان حدود ۳.۳۰ و عرض آنها در حدود ۲ متر است. ارتفاع بردگوری ها از سطح زمین به طور میانگین ۱ متر و ۲۰ سانتی متر می باشد. این حفره ها اغلب تک نفره و در برخی مواقع چند تایی حفر می شدند.
بردگوری کوهرنگ چهارمحال و بختیاری
امروزه بیش از ۲۸ بردگوری در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده اند که تنها ۵ نمونه از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند. این آثار تاریخی در بخش های میانکوه، دیناران و بازفت قرار دارند

دشت شیمبار مسجد سلیمان، بهشتی در همسايگی ما
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر