لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> بهترین مکانها برای دیدن حیات وحش در ایسلند
بهترین مکانها برای دیدن حیات وحش در ایسلند

بهترین مکانها برای دیدن حیات وحش در ایسلند

1100 سال پیش، زمانیکه برای اولین بار انسانها وارد ایسلند شدند، این سرزمین خالی از سکنه بنظر میرسید. ایسلند محل استراحت موقتی برای پرندگان مهاجر، جایی که فقط روباههای وحشی در آنجا میچرخیدند و تنها سرزمین بومی پستانداران محسوب میشد. اما اگر افق دیدتان را از تپه ها، صخره ها ویخچالهای طبیعی به اقیانوسها و جزیره های دور از ساحل گسترش دهید و از کل ایسلند بازدید کنید، میتوانید بعضی از جاذبه¬ها و نقاط دیدنی جدی حیات وحش را مشاهده کنید.
وقتیکه که از شاخابه ها به سمت آتلانتیک شمالی پیش میروید تا از طوطی دریایی گرفته تا بزرگترین حیوانات کره زمین را ببینید، هر آنچه که در طی این مسیر مشاهده کنید به خاطراتی تبدیل میشوند که باید برای دیگران تعریف کنید. در این مقاله ایران هتل، بهترین مکانها برای دیدن حیات وحش ایسلند را به شما معرفی میکنیم.

نهنگ گوژپشتی در آبهای خلیج اسجالفندی در حال شیرجه است؛ ایسلند شمالی. این گونه جانوری آکروبات باز یکی از رایج ترین منظره هایی است که در ایسلند می بینید.
غولهای اقیانوس: نهنگهای آبی و گوژپشت
روستای هوساویک در شمال شرقی ایسلند که مشرف به خلیج اسجالفندی است، ادعا میکند (با کمترین جر و بحث) که پایتخت تماشای نهنگ در ایسلند است. در طول تابستان، زمانیکه نهنگ ها در حال تغذیه هستند، قایقها اکثر اوقات در حال گشت و گذار و چرخیدن هستند.
نهنگ های گوژپشت آکروبات باز، ستاره¬های نمایش در اکثر تورها هستند. دسته دلفین های پوزه سفید و نهنگ های مینکی نیز مرتبا دیده میشوند. اگر خوش شانس باشید، ممکن است نهنگ آبی را نیز ببینید ( راهنمایان تور با شوق و هیجان گزارش میدهند که موجودات عظیم الجثه ای را دیده اند که “بزرگتر از یک ماشین فولکس واگن هستند” و از هر 10 تور تنها در یک سفر آنها را دیده اند. در حال حاضر، موزه نهنگ هوساویک میزبان یک اسکلت 25 متری نهنگ آبی است که در سال 2010 در ساحلی در ایسلند شمالی به گل نشسته بود.
حیات وحش ایسلند
مسافران در خلیج اسجالفندی از روی قایق تور به نهنگی خیره شده اند؛ ایسلند شمالی
سه مجری تور فعال در هوساویک – جنتل جاینت، نورث سیلینگ و سالکا- تقریبا تورهای مشابهی برگزار میکنند: سپری کردن سه ساعت بر روی قایقی از جنس بلوط که بازسازی شده است، در حالیکه راهنمای تور شکلات داغ سرو میکند و بعد از به پایان رسیدن تور، که اغلب هم موفقیت آمیز است، شیرینی میپزند. سفر با جدیدترین قایق تور نورث سیلینگ، به نام اندواری، که به نیروی برق مجهز شده است، تجربه متفاوتی از این سفر به شما میدهد. اگر به شنیدن صدا به اندازه دیدن تصویر اهمیت میدهید، در این قایق، صدایی که نهنگ از سوراخ بینی اش تولید میکند، بدون درنگ از موتور دیزل قایق به گوش میرسد.
در همسایگی خلیج اسجالفندی، گزینه دیگری برای مسافران وجود دارد: ایجافیوراور. قایقهایی از اکوریاری، جالتیری و دالویک برای بازدید به این منطقه می آیند. مقایسه این دو محل، کاملا به وضعیت آب و هوا بستگی دارد. در حالیکه، در شاخابه بلند و باریکی که بلندترین شاخابه در ایسلند است، قایق ها حرکت آرام و روانی دارند، در همان زمان، هوا در جزیره های شمالی طوفانی است. از سوی دیگر، نهنگ های آبی و تیغ باله، که بزرگترین نهنگهای بی دندان هستند، فقط در خلیج های وسیع و باز مانند خلیح اسجالفندی فعالیت میکنند و در مدخل باریک ایجافیوراور حرکت نمیکنند.
نهنگ های گوژپشت و مینکی در خلیج فکسی در ریکجاویک نیز قابل مشاهده اند که بخاطر کوتاهی مسیر، گزینه راحتتری محسوب میشود ولی احتمال دیده شدن این نهنگها در اینجا کمتر است.
حیات وحش ایسلند
حیات وحش دریایی: یک ارکا (نهنگ قاتل) ماده بر روی آبهای ایسلند شرقی چرخ میزند- یکی از بهترین محلهای تماشای این شکارچیان عظیم الجثه در کشور ایسلند.
ارکاها (نهنگ های قاتل) در ایسلند شرقی
ارکاها (نهنگ های قاتل) در کنار انسانها و موش ها، بیشترین پراکندگی در بین پستانداران دنیا را دارا هستند. آبهای اطراف ایسلند، به طرز فوق العاده ای، میزبان تعداد زیادی از این شکارچیان قدرتمند است. برخلاف سایر نهنگ ها، بهترین زمان برای دیدن این نهنگ ها فصل زمستان است .در شبه جزیره اسنفلنز در شرق ایسلند، دسته های کوچک نهنگ های قاتل، شاه ماهی ها را تا شاخابه ها و خلیج های کوچک دنبال میکنند- حتی ممکن است بتوانید آنها را از ساحل نیز ببینید.
از ماه نوامبر تا ماه مارس، قایق “لاکی2” هرروز از گراندارفیوراور حرکت میکند. باید بدانید که میزان احساس سرما هنگام ایستادن در دماغه قایق در میانه فصل زمستان، شبیه احساس سرما در قله کوه است. اگرچه کارکنان قایق قبل از حرکت لباس گرم در اختیار شما قرار میدهند ولی بهتر است لباس گرم مناسب بپوشید.
نزدیک فصل بهار، تعقیب و گریز دیوانه وار دیگری ( تعقیب شاه ماهی ها توسط نهنگ های قاتل) در جای دیگری از ایسلند اتفاق می افتد و زمانیکه مشاهده این تعقیب و گریز در شبه جزیره اسنفلنز ممکن نباشد، بهتر است که درباره سایر محلهای ممکن پرس و جو کنید.
حیات وحش ایسلند
طوطی های دریایی در لاترابجارگ در وستیورد (شاخابه های شرقی) ایسلند. این مرغان دریایی جذاب، بیشتر فصل بها و تابستان را به تغذیه و بزرگ کردن جوجه هایشان بر روی سطح زمین میگذرانند.
طوطی دریایی، پرستو دریایی و مرغ باران در جزیره عشق
برای طوطی های دریایی آتلانتیک، ایسلند جزیره عشق است. هر تابستان، میلیون ها طوطی دریایی به لانه های زیرزمینی ساحلی شان میروند تا کمی برقصند و عشق بازی کنند – و البته برای عکاسهای زیادی فیگور بگیرند. درگذشته،گروه های پرجنب و جوش طوطی های دریایی بطور مساوی در سراسر ایسلند پراکنده بودند ولی در طی سالهای اخیر، کم شدن تعداد مارماهی های شنی در ساحل جنوبی، باعث تفاوت چشمگیر بین جمعیت رو به رشد این پرندگان در آبشاخه های شمالی و شرقی شده و گروههای موجود در جنوب را هم دچار کشمکش کرده است.
حیات وحش ایسلند
صخره های لاترابجارگ در شاخابه های شرقی ایسلند از بلندی سر به آسمان می سایند و در تابستان مملو از پرنده هستند که همین موضوع باعث شده تا اینجا به یکی از برترین مکانها برای تماشای حیات وحش تبدیل شود.
شبه جزیره لاترابجارگ در شاخابه شرقی، یکی از بزرگترین صخره های محل زیست پرندگان در اروپاست و محلی ویژه برای تماشای طوطی دریایی، پنگوئن منقار تیغی و سایر مرغان دریایی است. بعد از پیمودن مسیری شنی به طول 50 کیلومتر با وسایل نقلیه کوچک، میتوانید در راس شبه جزیره بهترین مناظر را ببینید؛ جاییکه محل استراحت طوطی های دریایی صبور و بی آزار در ارتفاعات 40 متری است. این صخره ها 14 کیلومتر امتداد دارند و راه باریکی در امتداد آنها وجود دارد که برای پیاده روی روزانه عالی است.
در بیشتر مواقع، برای دیدن طوطی های دریایی باید با قایق جابجا شوید؛ مثلا جزیره گنبد مانند درانگی در اسکاگافیووار یکی از این مکانهاست. در حماسه های مردم ایسلند، مردی بنام گرتیر اسموندسون “قوی”، با شنا کردن مسیری 7 کیلومتری، از تبعید خودخواسته ای در این جزیره بازگشته است. در دنیای مدرن برای رفتن به آنجا باید از تورهای درانگی استفاده کرد که شامل سفر با قایق و تور بالا رفتن از صخره های شیبدار همراه با راهنما است.
در مجموع، ایسلند دارای حدود 75 پرنده آشیانه دار (دائمی) است و در طول تابستان، میزبان پرستوی دریایی قطبی، مرغ باران طلایی، پاشلک معمولی و مرغ صدف خوار است. مشتاقان پرنده نگری میتوانند به دریاچه میواتن (Myvatn) بروند.
حیات وحش ایسلند
اگر خوش شانس باشید میتوانید یک روباه قطبی مشاهده کنید؛ این روباه تنها پستاندار خشکی بومی ایسلند است.
روباه های قطبی را تا شاخابه های شرقی دنبال کنید
حدودا 8000 روباه قطبی در ایسلند زندگی میکنند. اگر از بسیاری از مزرعه داران بپرسید، این 8000 روباه تعداد زیادی محسوب میشود، چرا که آنها و روباه ها از زمان سکونت در اینجا در حال جنگ هستند و گفته می شود شکار روباه در ایسلند، قدیمی ترین روش پول درآوردن است.
روباه هایی که در منطقه دورافتاده هرنسترندیر زندگی میکنند، بنظر میرسد که از یادها رفته اند، چرا که تقریبا در هرجایی جز اینجا، انسانها آنها را شکار کرده اند. بعضی از این روباه ها حتی به انسانها نزدیک میشوند و از دستشان غذا میخورند.
به جز هرنسترندیز که فقط با قایق قابل دسترسی است، امکان دیدن روباه ها در خارج از پناهگاههای دست ساز بشر وجود ندارد( پوست این روباه ها با توجه به فصل، میتواند تیره یا سفید باشد). مرکز روباه قطبی در سوثاویک در کنار مرکز نمایشگاهی، به پرورش توله های یتیم میپردازد. و در نزدیکی اسکالهالت، در باغ وحش مخصوص کودکان (باغ وحشی که شامل حیوانات اهلی و بعضی حیوانات وحشی رام و دست آموز است تا کودکان بتوانند به آنها نزدیک شوند و نوازششان کنند) اسلاکی در جنوب ایسلند، روباه قهوه ای بنام ربی وجود دارد.
حیات وحش ایسلند
گوزنهای شمالی که ازکشور نروژ وارد شده اند، جز مناظر معمولی در شرق ایسلند هستند.
گوسفندها، اسب ها و گوزن های شمالی
اولین ساکنان این کشور با کشتی هایی مملو از چهارپایان اهلی به اینجا آمدند و تقریبا از آن زمان است که تعداد گوسفندها از تعداد انسانها بیشتر شده است. هر سال بعد از فصل تولید مثل و تولد بره ها، حدود 800000 گوسفند در فصل تابستان در سراسر ایسلند رها میشوند تا به صورت وحشی و آزاد زندگی کنند- به گفته بعضی از رانندگان، این گوسفندها خیلی وحشی هستند- تا دوباره در ماه سپتامبر برای آغل سازی کردن و ذبح، جمع آوری شوند.
حیات وحش ایسلند
اسبهای ایسلندی نژادی سرسخت و خاص دارند و بطور طبیعی پنج گام برمیدارند- دو گام بیشتر از سایر اسبها.
دومین صحنه معمولی در حیات وحش ایسلند، اسبهای معروف کوچک و چالاک ایسلندی است. این اسبها در زمینهای محصور نگهداری میشوند ونباید بدون اجازه صاحبانشان به آنها غذا داد یا نوازششان کرد. اگر میخواهید به این حیوانات خاص نزدیک شوید، شرکتهای برگزارکننده تور در سرتاسر کشور، فعالیتهای اسب سواری ارائه میدهند. هرچه که تجربه کردید مهم نیست، فقط هیچ وقت (هیچ وقت) آنها را پونی صدا نکنید.
گوزنهای شمالی که در اصل در حدود سال 1775 میلادی از نروژ وارد شده اند، مختص بخش شرقی ایسلند هستند. حدود 6000 گوزن شمالی وحشی و آزاد وجود دارد و گله های این گوزنها را بعضی اوقات میتوانید درجاده رینگ، حدفاصل جوپیوگور و اگیلستاثیر، مشاهده کنید.
حیات وحش ایسلند
خرسهای قطبی بومی ایسلند نیستند ولی در سالهای اخیر، تعدادی از آنها از روی یخهای دریا از سمت گرینلند به سمت ایسلند حرکت میکنند.
خرسهای قطبی، شیرهای دریایی و تغییرات آب و هوایی
بدلیل تغییرات آب و هوایی و سایر تنش های محیطی که منجر به تغییرات جدید در چرخه غذایی اقیانوس شده است، حیات وحش ایسلند ناپایدار و متغیر شده است.
بطور مثال، ده سال پیش، راهنمایان تور تماشای نهنگ، به ندرت دیدن نهنگهای گوژپشت را گزارش میدادند و بیشتر اوقات نهنگهای مینکی دیده میشدند که در حال حاضر، این نهنگها عمدتا در دریاهای شمال ایسلند وجود دارند. در همین حال، در جنوب ایسلند، تعداد زیادی طوطی دریایی در حال ترک لانه های خود هستند.
اگرچه در حال حاضر، حیوانات ترجیح میدهند بیشتر به سمت شمال مهاجرت کنند ولی اتفاقات و سفرهای عجیب و غریبی نیز اتفاق می افتند. از سال 2008در فصل تابستان، بجز یک تابستان، وقتیکه خرسهای مجبور میشوند بخاطر نبود یخهای دریایی، قلمروی معمول خودشان را برای جستجوی غذا ترک کنند، پنج خرس قطبی از شمال شرقی گرینلند به شمال ایسلند و شاخابه های شرقی سفر میکنند. سیاست دولت بر کشتن این خرسهاست. دولت ادعا میکند که این خرسها بعد از صدها کیلومتر شنا کردن، ضعیف و پرخاشگر هستند.
در سال 2013، یک شیر دریایی زنده به گردشگرانی که در حال قدم زدن در ساحل سیاه در تالاب یخ زده جوکولسالون بودند، خوشامد گفت. براساس گزارشها، این شیر دریایی قبل از اینکه دوباره به دریا برگردد، به مدت یک روز در حال آفتاب گرفتن بود.شیرهای دریایی معمولا هر 2تا3 سال یکبار دیده میشوند و در سال 2015 یکی از این شیرهای دریایی در حال شنا در اطراف شبه جزیره لاترابجارگ دیده شده است.
در همین حال، در دریاچه لاگارفیوت در شهر اگیلستاثیر، هیولای معروف این دریاچه هنوز پیدا نشده است ولی به گفته ساکنان محلی، در این وضعیت آب و هوایی، فقط زمان میتواند تعیین کننده باشد.

نگاهی متفاوت به سرزمین آتش و یخ، ایسلند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر