لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> لباس های سنتی و بومی ایران
لباس های سنتی و بومی ایران

لباس های سنتی و بومی ایران

‌بافت های قومیتی متنوع در ایران گروه ها و اقوام مختلفی را شامل می شود که هر كدام زبان، آداب و رسوم و لباس های خاص خود را دارند و مجموعه آنها، بر غنای فرهنگ کشورمان می افزاید. شناخت قومیت و تبار فرد، با مشاهده لباس های سنتی زنان و بر اساس پارچه های رنگارنگ بكاررفته در لباس، طرح های گلدوزی شده، جواهرات تزئینی و شیوه رعایت حجاب به آسانی امكانپذیر است. در این مطلب، لباس سنتی زنان در بین اقوام مختلف در ایران را معرفی می نماییم.

بختیاری

لباس عشایر بختیاری نسبتاً متنوع می باشد، بطوریكه برای شرایط آب و هوایی متفاوتی كه ممكن است در زمان های مهاجرت (ییلاق – قشلاق) با آن روبه رو شوند، تطبیق پذیر است. مردان از لباس كوتاه، شلوار گشاد كه روی مچ پا سفت می شود و كلاه های پشمی استفاده می نمایند. دامن های چین دار رنگارنگ به همراه جلیقه متناسب با آن، انواع رایج لباس برای زنان است. روسری های بلند آنها با زیورآلات یا طراحی های دست دوز، تزئین شده اند.

قشقائی
لباس های سنتی

ایل قشقائی با ریشه ای ترك زبان، یكی دیگر از قبائل عشایری در ایران می باشند. زنان این ایل به واسطه دامن های چین دار رنگارنگ و بزرگ و روسری های بلند بسته شده در زیر چانه، شناخته می شوند كه تعدادی مو از كنار روسری بر روی صورتشان قرار می گیرد. كلاه های دایره ای شكل مردانشان از پشم گوسفند تولید می شوند كه مختص این ایل است.

بلوچی
لباس های سنتی

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با كشورهای پاكستان و افغانستان مرز مشترك داشته، و به این دلیل لباس های سنتی مردمان این منطقه شبیه به شلوار كامیز مرسوم در این كشورهای همسایه است. زنان همراه با شلوار و لباس های رنگارنگ تزئین شده تا زانو،‌ خود را آراسته به دستبند و گردنبند طلا و سنجاق سینه و شال بلندی كه اغلب سر و شانه هایشان را می پوشاند، می كنند. شلوارهای بلند، پیراهن های گشاد و یك كلاه عمامه مانند، لباس مرسوم برای مردان است.

تركمن
لباس های سنتی

آواهای زمینی، لباس مردان و زنان تركمن را تحت نفوذ و تسلط خود قرار داده اند. زنان كه معمولاً لباس های بلند و گشاد می پوشند، بخشی از صورت خود را با پارچه ای آویزان شده از زیر بینی پنهان می كنند. كلاه های پشمی، كه به منظور محافظت در مقابل سرما استفاده می شود، برجسته ترین بخش از لباس مردان این قوم می باشد.

كردها
لباس های سنتی

كردها در زمینه لباس سبك های متنوعی دارند، بطوریكه این موضوع به واسطه اقامتگاه آنها در مناطق مختلف انعكاس می یابد. هم مردان و هم زنان متمایل به پوشیدن لباس های گشاد هستند كه در ناحیه كمر نوعی كمربند عریض بر روی آن بسته می شود. مردان كت هایی مطابق با شلوارشان می پوشند و زنان روسری های خود را با انواع سكه ها و جواهرات آویزان تزئین می نمایند.

لُر
لباس های سنتی

زنان لُر برخلاف مردانشان كه علاقه مند به استفاده از رنگ های طبیعی در لباس های گشادی كه به تن می كنند هستند، مایل به بكارگیری رنگهای روشن و زنانه و همچنین خطوط راه راه بر روی آستین های شلوار هستند. جلیقه، آستین های لباس بلند پوشیده شده بر روی شلوار را نمایان می كند. پس از پیچاندن روسری دور سر، گردن و شانه ها، قسمتی بلند به صورت آویزان بر روی پشت باقی می ماند.

گیلكی
لباس های سنتی

دامن های بلند رنگارنگ با راه راه افقی در پایین آن، كه به همراه پیراهن های بلند و جلیقه های متناسب با آن پوشیده می شوند، ویژگی متمایزكننده لباس سنتی گیلكی در استان شمالی ایران، یعنی گیلان می باشد. مردان این قوم با كمربند عریض كتانی بر روی كمرشان شناسایی می گردند.
مازندرانی
دامن های سنتی دیگر استان شمالی ایران یعنی مازندران، كه با شلواری در زیر آنها پوشیده می شوند، نسبت به دیگر مناطق كشور، به كوتاه تر بودن و گشادتر بودن معروف هستند. پیراهن های كتانی و شلوارهای صیادی با جوراب و یا چكمه تا زیر زانو، جزء لباس های رایج برای مردان این منطقه است.

آبیانه
لباس های سنتی
در روستای آبیانه، جمعیت مسن آن همچنان از لباس سنتی خود استفاده كرده و آن را زنده نگاه داشته اند. زنان همچنان دامن های گشاد تا زیر زانو و نیز روسری سفید گل دار و بلند خاص خود را كه بر روی شانه قرار می گیرد، می پوشند. مردان این منطقه شلوارهای سیاه رنگ گشاد و جلیقه های رنگارنگ به تن می كنند و كلاه های پشمی بر سر می گذارند.
بندرعباس و قشم
لباس های سنتی
زنان در شهر بندری جنوبی ایران یعنی بندر عباس و جزیره قشم، به خاطر چادرها و نقاب های گلدار و رنگ روشنی كه استفاده می كنند، نظرها را به خود جلب می كنند. این چادرها و نقاب ها خود بر دو نوع هستند. نوع اول از دور اینطور به نظر می رسد كه فرد دارای ابروهای ضخیم و سبیل است كه در گذشته از این نوع نقاب به منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای زنان استفاده می شده است. نوع بعدی پوششی مستطیل شكل و تزئین شده است كه از پشت آن فقط چشم ها نمایان هستند. بسیاری از زنان امروزه دیگر از نقاب استفاده نمی كنند، اما هنوز هم جزئی از سنت دیرینه این منطقه به قدمت قرن هاست كه در این نواحی از صورت فرد در مقابل باد، شن و آفتاب سوختگی محافظت به عمل می آورد.

5/5 - (1 امتیاز)
چراغ برات؛ آیین گرامیداشت مردگان در خراسان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر