لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> آبشار جاگ هند
آبشار جاگ هند

آبشار جاگ هند

یک میلیارد و اندی جمعیت در کشوری پهناور کافی است تا حق بدهیم که آدم ها هند را سرزمین هفتاد و دو ملت بنامند. سرزمینی شکوهمند که در ردیف وسیع ترین کشورهای جهان قرار گرفته و خیلی چیزهایش فقط و فقط منحصر به خودش است. مثلا همان سینمای معروف هند با هنرمندان پرآوازه اش که سال های سال است جایش را ما بین ایرانی ها باز کرده است. سرزمین ساری های خوش آب و رنگ، غذاهای خوشمزه و تند، سنت های عجیب و غریب، معابدی حیرت انگیز و مردمانی سبزه رو که در بین جهانیان در ردیف شادترین و سخت کوش ترین ملت ها قرار می گیرند. هند اما ورای تاریخ و تمدن و فرهنگ جذابش سرزمینی با طبیعتی چشم نواز و خارق العاده است. طبیعتی که شاید تصور دیدنش را جایی در اروپا و یا در گوشه ای از قاره آمریکاداشته باشید اما هند غافلگیرتان می کند و گاهی آنقدر زیباست که بیشتر به یک رویای شیرین می ماند. اینکه هند حتما یک مقصد جذاب برای سفر کردن، دیدن و آموختن است موضوعی اثبات شده است اما اینبار شما را به دیدن جاذبه ای در هند دعوت می کنیم که طبیعت نفس گیر هند را به رختان می کشد و شما را بیش از پیش به سرزمین هفتاد و دو ملت علاقمند می کند.

آبشار جاگ جادویی در قلب هند
مقصدمان ایالت زیبای Karnataka است. پایتان که به این ایالت وسیع رسید یکراست خودتان را به منطقه Shimoga برسانید. از اینجا به بعد چیزی در حدود 100 کیلومتر از این شهر فاصله بگیرید تا به نزدیکی روستای Kodakani برسید.آنچه در ابتدای امر چشمتان را خواهد گرفت جنگل های فشرده سرسبز و شکوهمندی است که از سینه کش کوه ها بالا رفته اند و چشم هر بیننده ای را خیره می کنند.
آبشار جاگ هند
در میان این حجم از سرسبزی باید راه آبشار جاگ را پیش بگیرید. تابلوها در جای جای مسیر جای گرفته اند و به راحتی مسیر را نشانتان می دهند. البته اتوبوس هایی هم هستند که کارشان آوردن توریست ها به پای آبشار است. اما همینکه به نزدیکی آبشار برسید صدای غرش آبشار جاگ حتما شما را هم در جستجوی این آبشار کنجکاوتر خواهد کرد. آبشار جاگ دومین آبشار مرتفع هند و هفتمین آبشار مرتفع آسیاست و در بین آبشارهای جهان نیز از جایگاه خوبی برخوردار است به گونه ای که در بین آبشارهای جهان رتبه سیزدهم جذاب ترین آبشارها را ازآن خود کرده است. همین که کم کم آبشار را از دور می بینید شماهم در دلتان حتما جاگ را یک معجزه می دانید.
آبشار جاگ هند
آبشاری مرتفع که از بلندای یک صخره عظیم پایین می آید. آبشاری چشم نوازکه از چهار شاخه تشکیل شده و با شدت تمام خودش را به حوضچه پای آبشار می کوبد و غوغایی به پا می کند. گویی زمین به یکباره فرو رفته و گودالی عمیق پدید آمده و جاگ با تمام شکوه و ابهتش متولد شده است. چشم انداز سرسبز مناطق اطراف آبشار نیز بر شکوهمندی و زیبایی جاگ افزوده و هر چشمی را مسحور این پدیده زیبا می نماید. آبشار جاگ به طور متوسط چیزی بالغ بر 253 متر ارتفاع دارد و همین ارتفاع گاه در اوقات پرآبی آبشار، آن را کمی ترسناک هم جلوه می دهد. Nohkalikai با 335 متر ارتفاع بلندترین آبشار هند است و جایگاه دوم با 253 متر ارتفاع در تصاحب آبشار زیبای جاگ است. Gerusoppe، Joga jalapatha و Jogada gundi نام های دیگر این آبشار سحرآمیز در بین بومیان این منطقه است. جاگ تقریبا 472 متر هم عرض داشته و از چهار شاخه اصلی تشکیل می شود. بومیان اما برای شاخه های این آبشار هم نام های جداگانه ای نهاده اند. Raja، Rani، Roarer و Rocket نام های شاخه های پرآب آبشار جاگ است. شاخه هایی که گاه فرودشان نقطه تولد رنگین کمان های زیبایی است که در قطرات آب پرتاب شده به اطراف منعکس شده اند.
آبشار جاگ هند
Raja مثل یک ستون محکم از آن بالا به پایین می خزند و 250 متر ارتفاع دارد. Roarer هم با شدت پایین می آید و در قسمتی از صخره که مثل یک فنجان آب است فرود می آید و بعد با یک تغییر زاویه 45 درجه ای به مسیرش ادامه می دهد. آبشار سوم یا همان Rocket درست مثل یک موشک خودش را به پایین می رساند در حالی که آبشار چهارم که Rani نام دارد خیلی آهسته بر روی بدنه صخره سر می خورد. همینکه به آبشار نزدیک می شوید قطرات آب به سمتان هجوم می آورند و طراوت را پیشکشتان می کنند. گاهی اوقات که حجم آب جاگ متعادل تر باشد می توانید در پایین دست این آبشار زیبا تنی به آب بزنید و لذت ببرید.
آبشار جاگ هند
اما این شاهکار زیبا در دل جنگل های همیشه سبز این منطقه حاصل حرکت رود 128 کیلومتری Sharavati است. رودخانه ای پرآب و تاثیرگذار که سقوط ناگهانی اش از بلندای یک صخره آبشار زیبای جاگ را به وجود آورده است. شاوراتی در مسیر حرکت خودش با یک صخره عظیم 250 متری برخورد می کند. برخوردی که سبب می شود تا رودخانه به چهار شاخه تقسیم شده و از بلندای صخره سقوط کند. یکی از شاخه ها که درست از زیر صخره جاری می شود پرآب تر از باقی شاخه هاست و جلوه زیباتری دارد. شاوراتی با ناز تمام از بلندای صخره پایین می آید و به مسیر طولانی خودش ادامه می دهد و در نهایت در خلیج Honnavar آرام می گیرد. در مسیر رودخانه اما یک سد زیبا بنا شده که Linganmakki نامیده می شود. در کنار این سد هم یک نیروگاه تولید برق ساخته شده است که از سال 1948 برق مورد نیاز نواحی اطراف را تامین می نماید و نشان از اهمیت این رودخانه دارد. رودخانه از سد عبور می کند و در ادامه مسیر جاگ را به وجود می آورد.
آبشار جاگ هند
آبشار جاگ در تمام فصول سال پرآب نیست و گاهی تنها به آب باریکه می ماند اما همینکه فصل باران های مجنون موسمی فرا می رسد غرش جاگ گوش خیلی ها را کر می کند. بنابراین تا قبل از فرارسیدن فصل بهار آب رودخانه اغلب برای تولید برق در سد جمع آوری می شود و آب بسیار کمی به آبشار می رسد اما با شروع بارش های موسمی بهاره رودخانه به یکباره تغییر وضعیت داده و بسیار پرآب می شود در نتیجه آبشار نیز جان دوباره ای یافته و گاهی تبدیل به آبشاری سهمگین می شود. فاصله ماه های آگوست تا دسامبر و ژوئیه تا سپتامبر بهترین زمان برای بازدید از آبشار است. اداره گردشگری هند اما با ابتکاری جالب یک مسیر پله ای را با 1400 پله آماده کرده است که یکراست شما را به پای آبشار می رساند، آن هم از نمای روبرو. مسیری که قدم به قدم شما را در دره ای فرو می برد. شاید جالب باشد اگر بدانید جاگ در زبان Kannada ، که مختص بومیان این منطقه و شاخه ای از زبان Dravidian است، به معنای سقوط است، البته برخی آن را به معنای مرطوب نیز می دانند!
آبشار جاگ هند
علاوه بر بازدید از این آبشار زیبا و آب تنی درآن می توانید با گشت و گذار در مناطق اطراف صحنه های نابی را شکار کنید. در برخی از فصول هم می توانید صخره نوردانی را ببینید که از صخره های اطراف مشغول بالا رفتن هستند، اگر دستی بر صخره نوردی دارید حتما باید تجربه بالا رفتن از صخره های آبشار جاگ و صخره های اطراف را هم تجربه کنید. به یاد داشته باشید که حتما یک دوربین عکاسی به همراه داشته باشید و لحظات ماندگارتان در کنار آبشار جاگ را ثبت کنید.
آبشار جاگ هند
راه های دسترسی به آبشار
قطار، فاصله ایستگاه های قطار تا آبشار جاگ
ایستگاه Talaguppa: 13 کیلومتر
ایستگاه Sagara: 30 کیلومتر
ایستگاه Honnavar: 68 کیلومتر
ایستگاه Bhatkal: 90 کیلومتر
ایستگاه های اتوبوس
ساگارا
سیداپور
آبشار جاگ
فرودگاه، فاصله نزدیک ترین فرودگاه ها تا آبشار جاگ
فرودگاه محلی Hubli: 130 کیلومتر
فرودگاه بین المللی Bengaluru: 340 کیلومتر
فرودگاه بین المللی Mangalore: 200 کیلومتر
فرودگاه Goa: 246 کیلومتر
آبشار جاگ هند
ماشین شخصی
برای رسیدن به آبشار یکی از مسیرهای پیشنهادی حرکت از بنگالور به شیموگاست. فاصله این دو شهر 280 کیلومتر است. فاصله بین شهر هوبلی و شیموگا 211 کیلومتر، فاصله بین منگالور به شیموگا 190 کیلومتر و فاصله بین میسور و شیموگا 245 کیلومتر است. با رسیدن به شیموگا نیز می توانید از بزرگراه 66 به سمت آبشار حرکت کنید.
آبشار جاگ هند
تفریحات نزدیک به آبشار
نزدیکترین جاذبه به آبشار جاگ، سد مهم و استراتژیک Linganamakki است. این سد اما علاوه بر تاثیر بسیار مهمش بر تامین آب آشامیدنی و انرژی برق مورد نیاز منطقه از طبیعت و چشم انداز بسیار زیبایی برخوردار است. جنگل ها، کوه ها و تپه های سرسبز منطقه در کنار جزیره های سرسبز بیرون زده از دل آب این سد را به تفرجگاهی بی بدیل تبدیل کرده است. انواع ورزش های مهیج آبی در کنار یک پارک مجهز برای کودکان از امکانات تفریحی رایج در این منطقه است. در این سد زیبا حتما چشمتان به کروکودیل ها و بازی شان با پرندگان ساکن در سد نیز خواهد افتاد.
اگر سری به روستای Honnemaradu در نزدیکی آبشار بزنید می توانید در ساحل رودخانه Sharavathi که به دریاچه طلایی معروف است به قایق سواری بپردازید. اگر هم به دوچرخه سواری علاقمندید می توانید در طبیعت دلچسب این منطقه به همراه یک راهنمای محلی در اطراف دریاچه طلایی به گشت و گذار بپردازید. کمپ زدن، کایاک سواری، پیاده روی در جنگل و کانوسواری از دیگر تفریحات رایج در این روستای زیباست.
آبشار جاگ هند
شهر کوچک و زیبای Singandur در نزدیکی آبشار هم از دیگر مقاصد جذاب این سفر است. شهری که بیشتر به واسطه معبد باستانی Shri Chowdeshwari شناخته می شود که متعلق به الهه Chowdeshwari است. این شهر زیبا توسط جنگل های سرسبز و سد معروف Linganamakki و رودخانه زیبای Sharavati محاصره شده است و همین امر سبب شده تا طبیعت خارق العاده ای بهم بزند. همه ساله در ماه ژانویه تعداد بسیار زیادی از عبادت کنندگان به سمت معبد این شهر حرکت کرده و به دعا و ستایش می پردازند تا اموالشان را در مقابل سارقین بیمه کنند. آن ها معتقدند که اگر در این معبد باستانی دعا کرده اند هر آنچه از آن ها ربوده شده پیدا خواهدشد و دزد هم به سزای عمل خود خواهدرسید. عبادت کنندگان مراسم عبادی شان را با حمام در رودخانه به پایان می رسانند.
آبشار جاگ هند
منطقه حفاظت شده Thyvare Koppa از دیگر جاذبه های نزدیک به آبشار است. در این منطقه حفاظت شده می توانید شیرها، ببرها، خرس ها و گوزن ها را از نزدیک ببینید. حیات وحش این منطقه به معنای وافعی کلمه حیرت انگیز است.
قلعه باستانی Kanoor در ناحیه تاریخی Keladi Kote هم یکی دیگر از برنامه های مهیج تورهای اطراف آبشار است که با پیاده روی در میان جنگل ها همراه است.
آبشار جاگ هند
اما جاگ تنها آبشار این منطقه نیست. اگر به این منطقه سفر کردید فرصت بازدید از آبشار Unchalli را نیز از دست ندهید. یک مسیر پیاده روی شش کیلومتری در اعماق جنگل ها شما را به این آبشار 116 متری زیبا خواهد رساند. این آبشار در دوران استعمار انگلیسی ها حوالی سال 1845 کشف شده و صدای بسیار منحصربفردی را تولید می کند. می توانید از طریق پل های تعبیه شده در اطراف آبشار از نمای نزدیک این آبشار زیبا را در میان انبوه قطرات آب که فضای مه آلودی را ایجاد کرده اند به نظاره بنشینید.
آبشار جاگ هند
وجود مراکز خرید سنتی و محلی هم سبب شده تا بتوانید علاوه بر گشت و گذار در این منطقه تجربه خرید را نیز کسب کنید. اگر هم قصد اقامت در نزدیکی آبشار را داشته باشید می توانید در هتل های نزدیک آبشار همانند هتل GundiMane، Prakruthi Yatri Nivas، Matthuga و … را برای اقامت در نزدیکی آبشار انتخاب کنید. چادر زدن و برپایی کمپ هم از دیگر روش های رایج اقامت در نزدیکی آبشار است البته نه در فصل باران های موسمی!
آبشار جاگ هند
منطقه شیموگا، بهشت گمشده
شیموگا با داشتن یک سابقه تاریخی 2000 ساله پر از دیدنی های جذاب است. علاوه بر میراث تاریخی و معابد و قلعه های باستانی اش شیموگا ، طبیعتی بسیار چشم نواز و دلچسب هم دارد. جنگل ها، کوه ها، حیات وحش غنی، رودخانه ها و آبشارهای متعددی که این منطقه را به بهشت گمشده هندی ها مبدل کرده است.
آبشار جاگ هند
ارتفاعات حیرت انگیز کوداچاری با غروب های افسانه ای، کمپ Sakrebailu که محلی برای تربیت و پرورش فیل ها و بچه فیل هاست، قایق سواری در سد زیبای Tunga Anicut، پناهگاه شیرها و ببرهای Tyavarekoppa با صحنه هایی اعجاب انگیز، منطقه حفاظت شده پرندگان Mandagadde در مجاورت رودخانه تونگا و جنگل های متراکم و سرسبز و پرندگان عجیب و غریب و زیبا، معبد باستانی حیرت انگیز و مرموز Rameshwara و قلعه تاریخی Nagara در کلادی و روستای زیبای Honnemardu که بیشتر به عنوان یک تفرجگاه شناخته می شود تنها بخشی از زیبایی های این ایالت است که در کنار بازدید از آبشار جاگ باید حتما سری به آن ها بزنید.
آبشار جاگ هند
اگر به غذاهای محلی علاقمندید باید بدانید شهر به شهر هند پر از غذاهای مختلف و متنوع است. در شیموگا اما حتما باید طعم شیرینی های و ترشی های خوشمزه این شهر مثل ترشی انبه و برنج مخصوص شیموگا را بچشید.
هند پر از شگفتی های ناشناخته است. شگفتی هایی که قرار است یک به یک به آن ها سرزده و کشفشان کنیم. قصد سفر به هر کجای ایران و رزرو هتل را داشتید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید. رزرو صد در صد آنلاین، تضمین کمترین قمیت، کارمزد کنسلی صفر درصد و پوشش نود و نه درصد هتل های ایران از هتل های پایتخت گرفته تا هتل های کیش تنها بخشی از مزایای رزرو آنلاین هتل در ایران هتل آنلاین است.

آبشار تودارک تنکابن مازندران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر