لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> قطب منار دهلی نو
قطب منار دهلی نو

قطب منار دهلی نو

اگر در این روزها به دنبال سفری خارجی و کم خرج می گردید، در میان مقاصد خاطره انگیز و البته ارزان قیمت، هندوستان گزینه بسیار مناسبی است. کشوری با هزاران هزار جاذبه و رنگ و تجربه های به یادماندی که هر چقدر در آنجا بمانید، باز هم مکانی برای بازدید کردن پیدا می کنید.
یکی از زیباترین شاهکارهای معماری دنیا، در دهلی نو قرار دارد. قطب منار دهلی نو، بلندترین منار آجری شناخته شده در دنیاست که به عنوان پربازدیدترین جاذبه در این شهر به شمار می رود. این منار به عنوان نمادی از نبوغ و خلاقیت هنرمندان است و ما بازدید از آن را به شما پیشنهاد می کنیم.
با ایران هتل آنلاین همراه شویم تا با هم سری به این بنای پر ابهت و استوار بزنیم.

قطب منار دهلی نو یک بنای منحصر به فرد اسلامی است. این منار با مجموعه ای از بناهای تاریخی و با ارزش اطرافش به عنوان یک سایت تاریخی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.
ریزه کاری هایی که در ساخت این بنا به کار رفته است، می تواند ساعت ها گردشگران را مجذوب خود کند.
قطب منار دهلی نو
این منار طول عمری بالای 800 سال دارد. این برج قرمز رنگ ماسه سنگی در اوایل قرن سیزدهم در چند کیلومتری جنوب دهلی در منطقه مهراولی ساخته شد. ارتفاع برج 72.5 و قطر آن از 2.75 در رأس به 14.32 در قسمت پایه می رسد.
قطب منار دهلی نو
این بنا با الهام گرفتن از سبک معماری اسلامی بنا شد و تزئینات دیگری نیز به دست سازندگان آن بر این برج اضافه شد. بر اساس شواهد تاریخی این منار بخشی از مسجد قوه الاسلام بوده که با گذشت سالها بخش های اصلی این عبادتگاه تخریب شده و تنها این منار باقی مانده است.
این مسجد که اولین عبادتگاه مسلمانان دهلی بود در سال 1192 میلادی به دست قطب الدین آیبک احداث شد. سلطان معزالدین محمد غوری دستور ساخت آن را داد. این شخص پادشاه سلسله غوریان بود.
قطب الدین تنها زیرزمین آن را به پایان رساند. جانشین وی، ایلتتمش، سه طبقه دیگر را به آن اضافه کرد و در سال 1368، فیروز شاه تغلق، طبقه پنجم و آخرین طبقه را ساخت.
این توسعه سبک معماری از آیبک تا تغلق کاملاً در قطب منار آشکار است. حتی مواد استفاده شده در ساخت و ساز قطب منار نیز متفاوت است.
قطب منار دهلی نو
این برج دارای 5 طبقه متمایز است که هر کدام با یک بالکن طراح شده اند. سه طبقه اول از ماسه سنگ قرمز ساخته شده و طبقه چهارم و پنجم از سنگ مرمر و ماسه سنگ تشکیل شده است.
در بدنه این منار، یک سری لبه های برآمده ساخته شده است که تیره رنگ هستند و بر روی آنها تزئینات زیبایی به چشم می خورد.
قطب منار دهلی نو
یک کتیبه بر روی دروازه شرقی وجود دارد. یک ستون آهنی 7 متری و بلند در حیاط این مسجد وجود دارد. این ستون آیرون پیلار نام دارد. خرافاتی در خصوص این ستون وجود دارد. مردم محلی می گویند اگر شما در حالی که به پشت ایستاده اید، با دستان خود این ستون را محاصره کنید، آرزوی شما برآورده خواهد شد.
در مورد هدف از ساخت قطب منار نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که به عنوان یک برج پیروزی برای نشان دادن آغاز حکومت مسلمانان در هند ساخته شده و عده ای دیگر می گویند که به عنوان یک مناره برای دعوت مسلمانان به عبادت است.
قطب منار دهلی نو
در اطراف قطب منار، تعدادی بنای تاریخی و با ارزش وجود دارد. هر کدام از این بناها، ارزش خاص و منحصر به فردی دارند و شامل مسجد قوه الاسلام، دروازه آلای، آیرون پیلار، منار آلای و مقبره ایلتتمش هستند.

از آنجایی که اعتقاد وجود داشت که سنگ بزرگ نمادی از قدرت حکومت است، در ساخت مسجد قوه الاسلام از سنگ های بزرگ و صیقلی استفاده شد. بر روی ستون های مسجد نقش هایی از گل سرخ به سبک معماری هندی مشاهده می شود. البته این مسجد در حال حاضر بسیار تخریب شده است.
بیشتر بخوانید:

قطب منار دهلی نو
منار آلای، یک منار نیمه کاره در نزدیک قطب منار است. علاءالدین، پادشاهی بود که دوست داشت برای نشان دادن قدرت خود مناری دو برابر قطب منار بسازد ولی هیچگاه موفق نشد و این منار به صورت نیمه کاره باقی ماند.
قطب منار دهلی نو
دروازه آلای را نیز علاءالدین ساخت. این دروازه که در حال حاضر سالم است در قسمت جنوبی مسجد قوه الاسلام قرار گرفته است. دروازه ای با رنگ های قرمز و سفید که نوشته هایی با خط نسخ بر روی آن مشاهده می شود.
قطب منار دهلی نو
ایلتتمش که نام داماد قطب الدین آبیک است و از معروف ترین پادشاهان هند می باشد. آرامگاهی نزدیک قطب منار برای خود ساخت. وی مسلمان بود و معماری مقبره او نیز اسلامی است.
قطب منار دهلی نو
آیرون پیلار نیز همانطور که در بالا ذکر شد، یک ستون فلزی و سیاه رنگ است که قدمت آن به قرن چهارم میلادی می رسد. بر روی ستون کتیبه هایی به چشم می خورد که متعلق به دوران امپراتوری گوپتا است. علت ساخت ستون مشخص نیست. ارتفاعی برابر 7 متر دارد. این ستون از آنجا که تاکنون زنگ نزده باعث شگفتی بازدیدکنندگان شده است. به نظر می رسد که ماده ای خاص بر روی فلز و میله این ستون کشیده شده که از زنگ زدگی آن در طی سالها محافظت کرده است.
قطب منار دهلی نو
راه دسترسی به قطب منار
برای رسیدن به قطب منار می توانید از دهلی نو با مترو به این منطقه بیایید. زیرا در مترو ایستگاه ویژه این جاذبه گردشگری وجود دارد. همچنین اتوبوس های گردشگری نیز علاقه مندان را به این مکان می رسانند.
برای بازدید از قطب منار باید ورودی پرداخت کنید و همچنین آوردن دوربین عکاسی و فیلمبرداری نیز هزینه دارد.

روستا Bengkala در نزدیکی شهر بالی، دهکده سکوت
ادامه مطلب

زمان مناسب برای بازدید از قطب منار
بهتر است بدانید که هر سال در ماه های اکتبر و نوامبر جشنواره ای با نام فستیوال قطب در این مکان برگزار می شود. از برنامه های این جشنواره آواز و رقص و اجرای موسیقی کلاسیک هند است. می توانید زمان دقیق برگزاری این جشنواره را جستجو کنید و در این تاریخ به بازدید از قطب منار بروید. در صورتی که تمایل داشتید یکی از هتل های اصفهان را رزرو کنید، به سایت ایران هتل آنلاین سری بزنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر