لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> پل نانجینگ چین
پل نانجینگ چین

پل نانجینگ چین

چین کشوری بسیار دیدنی است. یکی از نکات جالب توجه آن وجود دو عنصر سنت و مدرنیته در کنار هم است که در نقطه به نقطه ی چین به چشم می خورد و هر ساله عده ی زیادی از گردشگران را به سمت این خطه از دنیا می کشاند. یکی از نقاط دیدنی چین پل نانجینگ (Nanjing bridge) است که در شهر نانجینگ بنا شده و یک جاذبه ی مهم برای این شهر به شمار می رود. البته متاسفانه تحت عنوان پل خودکشی نام گرفته است چون سالانه افراد زیادی از روی آن خود را به پایین پرتاب می کنند و به زندگیشان خاتمه می دهند. با این حال پل نانجینگ همچنان یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی شهر نانجینگ و حتی کشور چین به شمار می رود. این پل طولانی ترین پل دنیا است که تلفیقی از بزرگراه و راه آهن است و به همین علت نام آن در لیست رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. ماجراهای زیادی در مورد این پل وجود دارد که برخی واقعا جالب توجه است. پل نانجینگ سازه ای است که بر فراز رودخانه ی یانگ تسه (Yangtze) ساخته شده است؛ این رودخانه طولانی ترین رودخانه ی قاره ی آسیا محسوب می شود و بسیار زیبا و دیدنی است و مناظر فوق العاده ای را پیش روی عابران و گردشگران قرار می دهد.

چین مکان مناسبی برای سفر است اما چنانچه اهل سفر به خارج از کشور نیستید می توانید یکی از شهرهای زیبای ایران را به عنوان مقصد گردش خود برگزینید و با مراجعه به سایتی مانند ایران هتل آنلاین بعد از کسب اطلاعات کافی در مورد هتل های ایران، محل اقامت خود را انتخاب و به طور کاملا آنلاین رزرو کنید و با خیال راحت از سفر لذت ببرید.
معرفی کلی
رودخانه ی یانگ تسه طولی معادل ۶۳۸۰ کیلومتر دارد و با نام چانگ جیانگ (Cháng Jiāng) هم شناخته می شود. مردم چین از گذشته تا به امروز این رود را مرزی بین شمال و جنوب کشور چین می دانند. تعداد پل هایی که بر روی این رود ساخته شده بسیار است. هر یک از این پل ها خود یک جاذبه برای کشور چین محسوب می شوند اما معروف ترین آنها پل نانجینگ است که متاسفانه لقب جالبی ندارد. پل خودکشی لقبی است که به این پل که در کشور چین، استان جیانگسو (Jiangsu) ، منطقه ی نانجینگ قرار دارد داده شده است.
پل نانجینگ چین
شنیدن نام معروف ترین مکان خودکشی در چین و حتی در دنیا ترس و وحشت عجیبی در دل می اندازد اما دانستن اینکه چرا این لقب نصیب این سازه ی زیبا شده است می تواند جالب باشد. البته در کنار این لقب رقت انگیز باید این مورد را هم مد نظر داشته باشیم که اگر پل نانجینگ ساخته نمی شد برای طی این مسیر چند دقیقه ای باید دو ساعت کشتی سواری می کردیم تا به آن طرف رودخانه برسیم.
پل نانجینگ پلی دو طبقه است که قسمت بالایی آن بخشی از بزرگراه ۱۰۴ چین و قسمت پایینی آن بخشی از راه آهن پکن-شانگهای است. طول طبقه ی بالایی پل ۴۵۸۸ متر و طول طبقه ی پایینی آن ۶۷۷۲ متر می باشد. عرض خود پل در حالت کلی 5/19 متر و عرض پیاده روهایی که در دو طرف پل لحاظ شده 5/4 متر است. این پیاده روها برای گردشگرانی که به قصد لذت از مناظر زیبای رودخانه ی یانگ تسه پا بر پل نانجینگ می گذارند محلبسیار مناسبی است. پل نانجینگ از طریق ۹ رابط یا پایه به هم متصل شده است. ارتفاع آن حدود ۷۰ متر و دارای ۱۰ پایه و ۹ دهانه است. جنس پل نانجینگ از فولادی بسیار مقاوم است. این پل یک شاهراه در منطقه ی نانجینگ به شمار می رود و روزانه حدود ۸۰ هزار خودرو و ۲۰۰ قطار از روی آن تردد می کنند.
پل نانجینگ چین
پل نانجینگ سومین سازه ی ساخته شده روی رود یانگ تسه است. اولی پل ووهان (Wuhan) و دومی پل چونگ ‌کینگ (Chongqing) است. پل نانجینگ بعد از این دو در سال ۱۹۶۸ میلادی ساخته شده و از همان زمان به عنوان نمادی از قدرت صنعتی کشور چین شناخته شده است. صفت خودکشی صفت جالبی برای یک سازه ی زیبا و مستحکم که با یک طراحی خاص و هزینه ای گزاف ساخته شده نیست اما گاهی اوقات شهرت به قدری بی رحم است که صفت اهمیتی ندارد تنها معروف و مشهور شدن مهم است. این اتفاق در مورد پل نانجینگ هم رخ داده و شهرت ان باعث جذب گردشگران بیشتری در این مکان شده است.
پل نانجینگ چین
جزئیات پل نانجینگ
پل نانجینگ سازه ای عظیم از جنس فولاد و به رنگ تیره است که چهره ی خشنی دارد و رفتن روی آن حس و حال عجیبی را در دل آدمی ایجاد می کند؛ حس و حالی که واقعا توصیف ناشدنی است. این پل از ۵۰۰ هزار تن سیمان و ۱ میلیون تن فولاد ساخته شده است و بسیار مستحکم است.
در کمال تاسف باید بگوییم طبق آنچه دیگران بیان می کنند در طول هفته حداقل ۱ نفر از روی پل خود را به پایین می اندازد و جانش را از دست می دهد. بدتر اینکه این قضیه دیگر در چین عادی شده و حتی دولت چین اجساد موجود در رود را شمارش نمی کند پس آمار دقیقی در مورد تعداد کشته شدگان در زیر این پل وجود ندارد. برخی سرشان به ستون های بتنی پایین پل برخورد می کند و در دم جان می دهند، برخی هم در رود یانگ تسه می افتند و غرق می شوند.
پل نانجینگ چین
در اطراف پل درختانی وجود دارد که بر اثر سرما یا گرمای شدید معمولا چهره ی شادابی ندارند و انگار همواره در سوگ جان باختگان نشسته اند. چهره ی این پل در شب ها تا حدی زیباتر است چون بر روی نرده های آن حدود ۱۰۲۴ نورافکن و در بخش بالایی ۵۴۰ لامپ هالوژنی و در پیاده روها ۱۵۰ جفت لامپ عادی روشن می شوند و حال و هوای خوبی به پل و عابران روی آن می دهند. این در حالی است که معمولا روی پل ترافیک است چون خودروهای حمل بار نیز اجازه ی عبور از روی آن را دارند و معمولا در حال تردد از روی پل هستند.
روش های مختلف بازدید از پل نانجینگ

برای مشاهده ی پل نانجینگ و لذت از تماشای ان می توانید در چند موقعیت متفاوت از پل قرار بگیرید. موقعیت اول قسمت پایین پل و مشاهده ی آن از پایین به بالاست. مورد بعدی استفاده از آسانسور هایی است که در دو طرف پل وجود دارند؛ با این آسانسورها می توان به بالا رفت و بر پل قدم زد. مورد سوم سوار شدن بر اتوبوس هایی است که از روی پل نانجینگ عبور می کنند؛ می توان در یکی از ایستگاه های روی پل پیاده شد و به پیاده روی در روی آن پرداخت. این در حالی است که این پل مسیر دوچرخه سواری هم دارد که در طبقه ی بالایی در دو طرف مسیر ماشین رو واقع شده است. مورد آخر سوار شدن بر قطارهایی است که از روی مسیر ریلی طبقه ی پایین عبور و مرور می کنند.
بیشتر بخوانید:

پل نانجینگ چین
خودکشی از روی پل نانجینگ
امروزه پل نانجینگ لقب محبوب ترین پل دنیا برای خودکشی را نصیب خود کرده است. این لقب طبق آماری که در سال ۲۰۰۶ میلادی گرفته شد به این پل تعلق گرفت. این در حالی است که این لقب تا چند سال پیش متعلق به پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge) در سانفرانسیسکو بود.
آمار خودکشی روی این پل به قدری زیاد است که سالانه حدود ۲۰۰۰ نفر خود را از روی پل نانجینگ به پایین پرتاب می کنند. جالب اینکه این افراد تنها اهالی منطقه ی نانجینگ نیستند بلکه از سراسر چین به طرف این منطقه آمده و از روی پل خودکشی خود را به دنیای باقی می فرستند. جسد اکثر این افراد هیچ وقت پیدا نمی شود چون اعضای بدنشان در برخورد با آب یا پایه ی فولادین پل تکه تکه می شود. حتی اجسادی را که تا حدی قابل شناسایی هستند پلیس از اب نمی گیرد و آنها را به خانواده هایشان تحویل نمی دهد و بی تفاوت از کنارشان عبور می کند.
پل نانجینگ چین
نکته جالب توجهی که در این زمینه وجود دارد اینکه تقریبا تمام مسوولان چین از وضعیت این پل و تعداد بالای آمار خودکشی در آن مطلع هستند اما هیچ عکس العملی در این باره انجام نمی دهند و اصلا به روی خود نمی آورند. البته حدود 100 تا 200 نفر از 1000 نفری که به قصد خودکشی بر روی پل نانجینگ می روند نجات پیدا می کنند اما بقیه از دست می روند. وجود خودکشی های بسیار بر روی این پل شوم باعث شده تا اهالی منطقه خود به فکر بیفتند و در این باره قدمی بردارند. یکی از این اهالی فردی به نام چن سی (Chen Si) است که از سال ۲۰۰۴ ناجی این افراد شده است. او تا به حال موفق شده جان بیش از ۳۰۰ نفر را نجات دهد و خود را به یک قهرمان ملی تبدیل کند.
پل نانجینگ چین
نکات جالب توجه درباره پل نانجینگ
ساخت پل در چین از قدیم رونق داشته است. با این حال پل نانجینگ یکی از بهترین سازه های چین به شمار می رود.
این پل در زمان انقلاب فرهنگی چین ساخته شد و در سال 1968 میلادی مراحل تکمیلی خود را پشت سر گذاشت و ساخت آن حدود ۸ سال به طول انجامید.
پل نانجینگ چین
نکته مهمی که درباره ی ساخت این پل وجود دارد اینکه بدون کمک و یاری سازنده های خارجی بنا شد و تمام مراحل انجام آن توسط خود چینی ها و مهندسان چینی پیش رفت تا اینکه منجر به ساخت این غول عظیم الجسه گشت.
طبق ادعای سازنده های پل نانجینگ این سازه تا 50 سال نیازی به بازسازی و تعمیر ندارد.
نقش پل نانجینگ در سیستم حمل و نقل شهر نانجینگ و کشور چین بسیار پررنگ است چون مسیر آب روی 2 ساعتی را به یک مسیر ماشین رو و قطار رو چند دقیقه ای تبدیل کرد.
سازنده های این پل تضمین می کنند که پل نانجینگ بسیار امن و قابل اطمینان است و از لحاظ استحکام در حد بالایی قرار دارد.
هدف از ساخت این پل در واقع افزایش سطح رفاه افراد جامعه مخصوصا قشر شهرنشین است.
این پل بعد از ساخت به الگویی زیبا و ناب برای ساخت پل های بیشتر و بهتر تبدیل شد و به مهندسان چینی فهماند که می توانند سازه های این چنین فوق العاده ای بسازند و عده ای از آن ایده و الگو گرفتند و پل های خوبی ساختند تا بر افتخارات چینی ها بیفزایند.
عده ای از خودکشی کننده ها از بین دانش آموزان هستند چون سیستم آموزشی چین آن ها را می ترساند که ممکن است بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا نکنند و در این باره فشار روحی زیادی را بر آنها تحمیل می کند.
به جای اینکه دولت چین وارد عمل شود و کاری در زمینه ی خودکشی ها بر پل نانجینگ انجام دهد معمولا عابران یا راننده ها افرادی را که قصد خودکشی دارند نجات می دهند.
دلیل اصلی خودکشی چینی ها مخصوصا آنها که در کلان شهرهای چین زندگی می کنند فشارهای روانی است که افراد را تحت الشعاع قرار داده است و موجب شده خودکشی کاری بسیار راحت و امری کاملا عادی در چین باشد.

پل نانجینگ بسیار دیدنی و زیبا و باابهت است و با وجود لقب بدی که دارد همچنان گردشگران به سمت آن کشیده می شوند حال اگر دولت چین مساله ی خودکشی بر آن را سر و سامان دهد و آن را برطرف کند می تواند به یک قطب گردشگری خوب برای چین تبدیل شود.
پل نانجینگ چین

مسیر و نحوه دسترسی
پل نانجینگ در کشور چین، استان جیانگسو، شمال شهر نانجینگ قرار دارد. از طریق تاکسی، اتوبوس و ترن می توان به این پل رسید و از آن لذت برد. پل نانجینگ در چین بسیار مشهور است و رسیدن به آن راحت است.
دیدنی های اطراف
از جمله مکان های دیدنی چین که در نزدیکی پل نانجینگ قرار دارد می توان به معبد جینگهای Jinghai Templeدر فاصله ی 4 کیلومتری، یادبود قتل عام نانجینگ Nanjing Massacre Memorial Hall در فاصله ی 10 کیلومتری، آرامگاه سون یات سن Sun Yat-sen Mausoleum در فاصله ی 18کیلومتری و دریاچه شنوو Xuanwu در فاصله ی 12 کیلومتری اشاره کرد.

پیاده روی در کومانو کودو - مسیر های زیارتی باستانی ژاپن
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر