لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دروازه ارگ سمنان
دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان

شهر سمنان یک شهر کویری با تمام زیبایی های آن است. بسیاری از کویرنوردان با این شهر آشنایی دارند. جایی که با اندکی فاصله از شهر می توان از تماشای آسمان پر از ستاره لذت برد. جالب آنجاست که در استان سمنان، جنگل نیز وجود دارد. جنگل ابر، یکی از زیباترین جنگل های ایران است. نماد شهر سمنان، دروازه ای تاریخی است. این دروازه دارای نقش و نگارهای زیبایی است که تماشای آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. دروازه ارگ سمنان اهمیت بسیار زیادی برای مردم این شهر دارد. برای آشنایی با این دروازه با ایران هتل آنلاین همراه شوید.اگر هم دوست دارید شبی متفاوت را در یک خانه ساده با معماری قدیمی به صبح برسانید می توانید در اقامتگاه بوم گردی سرای جام سمنان، اتاقی برای خود رزرو کنید. این اقامتگاه یکی از خانه های قدیمی صد سال پیش است که بازسازی شده و آماده پذیرایی مسافران می باشد.

دروازه ارگ سمنان یادگاری از دوران قاجار است. این دروازه باقیمانده ارگ بزرگ سمنان می باشد. ارگ سمنان در گذشته مرکزی برای استقرار حکومت در آن بود. امور اداری مربوط به شهر در ارگ انجام می شد و از این نظر مکان بسیار با اهمیتی بود. ارگ در زمان حاج بهمن میرزا بهاء الدوله ساخته شد. وی فرزند فتحعلی شاه بود. در داخل ارگ بخش هایی مانند آب انبار، حمام، تلگرافخانه، قراولخانه و غیره وجود داشت. اما در حال حاضر از آن همه عظمت تنها یک دروازه شمالی آن باقی مانده است.
1683367410 569 دروازه ارگ سمنان
این ارگ در زمان رضا شاه به دلیل ساخت و سازهایی که صورت گرفت، تخریب شد ولی ساخت دروازه آن داستان جالبی است. در یک سفر ناصرالدین شاه به شهر مشهد عزیمت داشت و سه روزی در ارگ سمنان عزیمت کرد. وی متوجه شد که در بخش شمالی ارگ دروازه ای وجود ندارد و تنها بخش جنوبی دارای دروازه است. بنابراین وی در همان مدت کوتاه دستور ساخت دروازه ای برای بخش شمالی دارد. این دروازه از سال 1263 تاکنون استوار است. این دروازه یک اثر به ثبت رسیده در میراث ملی است. دروازه ارگ سمنان درست وسط میدان است و با ماشین می توانید به نزدیک آن بروید. در طی بازسازی این دروازه نورافکن هایی نیز بر روی آن نصب شده که تماشای آن را در شب دلنشین تر می کند.
1683367410 848 دروازه ارگ سمنان
معماری دروازه ارگ
ارتفاع دروازه ارگ سمنان 7 متر است. نقش و نگارهای زیبایی بر روی آن وجود دارد. درهای این دروازه چوبی است و بر بالای آن 6 مناره وجود دارد. خطاطی ها و نقاشی های زیادی با هنرمندی محمد باقر طباطبایی بر روی دروازه صورت گرفته است. دروازه دو نما دارد. در نمای شمالی دروازه ارگ سمنان کاشی کاری های هفت رنگ انجام شده است و زیباتر از نمای جنوبی است.
1683367410 575 دروازه ارگ سمنان
نمای جنوبی دروازه ارگ به این صورت است که دو اتاق به صورت قرینه دارد. در جلوی اتاق ها، ایوان وجود دارد. دو راهرو هم که نشان دهنده راه ورود و خروج به ارگ بودند در این محل دیده می شود.
1683367411 15 دروازه ارگ سمنان
دسترسی به دروازه ارگ سمنان
برای دسترسی به دروازه ارگ باید به شهر سمنان سفر کنید، در میدان ارگ سمنان به این دروازه دسترسی پیدا می کنید. اتوبوس های شهری ایستگاهی در نزدیکی میدان ارگ دارند.
1683367411 696 دروازه ارگ سمنان
شهر سمنان یکی از شهرهای کویری ایران است که علاوه بر این دروازه باشکوه، جاذبه های گردشگری بینظیر دیگری دارد. در استان سمنان هم به کویر دسترسی دارید و هم با طی مسافتی به جنگل می رسید. از جاذبه های شهر سمنان می توان به حمام پهنه، خانه کلانتر، زورخانه شهیدان بستان، مسجد جامع سمنان و از جاذبه های اطراف شهر سمنان دو قلعه ساز و سمنان هستند.
اگر قصد سفر به استان سمنان را دارید، قبل از سفر سری به سایت ایران هتل آنلاین بزنید و یکی از اقامتگاه های سمنان را انتخاب کنید. اگر علاقه مند به اقامت در هتل هستید، هتل های سمنان به همراه قیمت رزرو در هر شب در سایت ایران هتل آنلاین ذکر شده است.

معرفی هتل گوت که مال سمنان – بهترین هتل سمنان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر