لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> غذاهای محلی اردبیل
غذاهای محلی اردبیل

غذاهای محلی اردبیل

استان اردبیل یکی از استان هایی است که هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوع این استان و نیز آب و هوای مناسب آن در فصول گرم سال، منجر شده تا استان اردبیل همواره در کانون توجه گردشگران قرار گیرد. یکی دیگر از جاذبه های این استان که بسیار مورد توجه واقع شده است، تنوع غذایی و طعم منحصر به فرد غذاهای محلی و سنتی آن می باشد. فرهنگ مهمان نوازی مردمان اردبیل سبب شده است تا گردشگران گرایش بسیاری به این غذاها نشان دهند. غذاهای محلی اردبیل که دارای سابقه ی تاریخی نیز می باشند، امروزه یکی از جاذبه های گردشگری استان به شمار می آیند. دراینجا به معرفی مهمترین این غذاها که خوراکی خوش طعم اردبیل را شامل می شوند، می پردازیم. شناخت غذای اصلی اردبیل می تواند در انتخاب بهتر گردشگران جهت امتحان آنها به شمار آید. لذا با سفر به استان اردبیل، و رزرو هتل های اردبیل، نظیر هتل سبلان اردبیل از غذاهای سنتی استان لذت برده و سفری بی نظیر را تجربه نمائید.

معرفی مهمترین غذاهای محلی استان اردبیل
پیچاق قیمه ی اردبیل
پیچاق قیمه از خورشت های محبوب و بسیار خوشمزه ی استان اردبیل محسوب می شود. همچنین این خورشت شباهت بسیاری به خورشت خلال کرمانشاه و نیز خورشت قیمه دارد، و تنها تفاوت آن افزودن خلال بادام و تخم مرغ به غدا می باشد. در پیچاق قیمه از رب گوجه استفاده نمی شود و رنگ حاصل از غذا به جهت بهره مندی از زرد چوبه و زعفران می باشد. در تهیه ی پیچاق قیمه، بادام یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده ی آن به شمار می آید.
آش میوه
آش میوه
یکی دیگر از غذاهای سنتی و مخصوص استان اردبیل آش میوه می باشد. استفاده از میوه های متنوع خشک در این آش، طعم بی نظیری به آن بخشیده است. این ترکیب شامل آلوی خورشتی، برگه ی زرد آلو، آلبالو خشک، گوجه ی برقانی و قیسی زرد آلو می باشد. در آش میوه که یک غذای بومی محسوب می شود، معمولا از سبزی استفاده نمی شود و انتخاب سبزی اختیاری می باشد. در کنار ترکیبات میوه های ذکر شده ، نخود، پیاز، رشته آشی، لوبیا قرمز، گندم پوست کنده، برنج، عدس، نمک، زرد چوبه و فلفل از سایر مواد تشکیل دهنده ی آش میوه به شمار می آیند. آش میوه حاوی بسیاری از ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد و یکی از غذاهای پر مخاطب استان محسوب می شود.
آش دوغ
آش دوغ
آش دوغ از دیگر غذاهای محلی و نیز پر مخاطب استان اردبیل می باشد. این آش بسیار مورد توجه گردشگران بوده و در بسیاری از رستوران های استان یافت می شود. و در طی مسیر نیز در بیشتر مکان ها عرضه می گردد. مواد تشکیل دهنده ی آش دوغ شامل برنج، سبزی (جعفری، تره و شوید)، دوغ تازه، سیر تازه، نمک، فلفل و بعضا گوشت چرخ کرده می باشد. گوشت چرخ کرده را معمولا به صورت قلقلی و در آخر به آن اضافه می نمایند که استفاده از آن در آش دوغ اختیاری می باشد. قابل ذکر است که در آش دوغ هایی که در رستوران ها سرو می شود، معمولا از گوشت چرخ کرده استفاده نمی کنند. این آش در فصول سرد سال بسیار مطبوع و دلچسب است.
تره اسفناج
تره اسفناج
اسفناج یک گیاه بومی در ایران محسوب می شود، و استفاده از آن در بیشتر استان های کشور کاربرد دارد. این گیاه به جهت دارا بودن خاصیت ضد سرطانی در تهیه ی بسیاری از غذاها مورد توجه می باشد. همچنین اسفناج در کاهش کلسترول خون، بهبود کم خونی، افزایش ترشحات لوزالمعده، تقویت اعصاب و غیره نقش تعیین کننده ای دارد. برای پخت تره اسفناج در اردبیل، از سیر، پیاز، لپه، اسفناج، رب انار، روغن، نمک، زرد چوبه، فلفل و تخم مرغ استفاده می شود. مصرف این خوراکی مفید و پر خاصیت جهت حفظ سلامتی ضروری می باشد. قابل ذکر است که مصرف این غذا برای افرادی که از سنگ کلیه و مثانه و نیز ورو مفاصل رنج می برند، معمولا توصیه نمی شود.
سوتی پلو ( شیر پلو )
سوتی پلو ( شیر پلو )
سوتی پلو از غذاهای سنتی و محلی استان اردبیل به شمار می آید. معمولا سوتی پلو را در آخرین چهار شنبه ی سال یا چهار شنبه سوری پخت می نمایند، و در تهیه و پخت این غذا از برنج، شیر، گلاب، هل و روغن استفاده می شود. پس از طبخ، این غذا را با روغن حیوانی، خرما و کشکش سرو می نمایند. همچنین قابل ذکر است که مصرف این غذا در ماه مبارک رمضان در وعده های افطار و سحری کاربرد دارد، و این به جهت داشتن مواد اولیه ی مفید و پر انرژی می باشد. سوتی پلو با خورشت های شیرین طبخ، نظیر خورشت هویج، خورشت خلال بادام و خورشت فسنجان لذیذ و دلچسب می باشد.
کشمش پلو
کشمش پلو
کشمش پلو از غذاهای فوق العاده لذیذ و محلی استان اردبیل است که به جهت خواص حائز اهمیت آن نظیر دارا بودن طعمی شیرین و منحصر به فرد، دارا بودن ویتامین های B,D ، آهن، کلسیم و پتاسیم بسیار مورد توجه می باشد. این غذا با استفاده از برنج، کشمش، شیر، نمک و روغن تهیه می شود. ترکیب شیر و کشمش طعم بی نظیری را به این غذا بخشیده است، و از این جهت مخاطبان بسیاری دارد.
باسترما پلو
باسترما پلو
باستر ما پلو نیز از غذاهای محلی و پر طرفدار استان اردبیل می باشد. از آنجا که محتویات این غذا در درون آن پنهان یا مدفون می باشد، به غذای سنتی باسترما (مدفون شده) شهرت دارد. آش پزهای ماهر اردبیلی این غذا را در قابلمه های کوچک و تک نفره سرو نموده و برای تهیه ی آن از مرغ، رب ازگیل، گردو، برنج، زعفران، پیاز، کره، رب به، رب آلوچه و نیز سیب زمینی استفاده می نمایند. قابل ذکر است که این ترکیبات طعم بی نظیری را به باستر ما پلو هدیه می نماید و بسیار مورد توجه گردشگران می باشد.
یرکوکی خوشتی( خورشت هویج)
یرکوکی خوشتی( خورشت هویج)
یرکوکی خورشتی یا خورشت هویج، از غذاهای اصیل و سنتی استان اردبیل محسوب می شود. این غذا نه تنها در اردبیل بلکه در سراسر ایران طرفداران بسیاری دارد. هویج موادی مغذی و مفید است که دارای ویتامین A نیز می باشد. خورشت هویج از خوراک های سنتی شهرستان تبریز هم محسوب می شود. برای تهیه ی این غذا معمولا از هویج، گوشت قرمز، روغن، زعفران، پیاز، نمک، آب لیمو، رب گوجه فرنگی و آب غوره استفاده می شود. غذای مذکور به جهت ظاهر زیبا و خاص خود که بیشتر به منزله ی استفاده از هویج می باشد، نمای خاصی به سفره می بخشد.
ترشی قورمه
ترشی قورمه
ترشی قورمه از دیگر غذاهای محلی و سنتی استان اردبیل به شمار می آید. مواد تشکیل دهنده ی این غذا شامل پیاز، گوشت قرمز، لوبیا چشم بلبلی، زرد چوبه، زعفران، آلوچه ی خورشتی و رب گوجه فرنگی می باشد. این غذا معمولا با برنج، ماست و سبزی خوردن سرو می شود.
دمی یارما
دمی یارما
یارما به معنای بلغور گندم است، که موادی مغذی و مورد نیاز بدن انسان به شمار می آید. این غذای محلی و سنتی اردبیل از موادی نظیر بلغور گندم، سیب زمینی، هویج، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی، پیاز، فلفل و زرد چوبه، نمک و روغن تهیه می شود. این غذا دارای طعم و بویی خوش است و از این جهت بسیار مورد توجه افراد می باشد.
آش گیلدیک ( نسترن وحشی)
آش گیلدیک ( نسترن وحشی)
گیلدیک به معنای نسترن وحشی می باشد که گیاهی بومی است و در منطقه ی آذربایجان یافت می شود. این آش طرفدارای بسیاری دارد. مواد تشکیل دهنده ی گیلدیک آشی، شامل نسترن وحشی، آلبالوی خشک، قیصی، حبوبات پخته نظیر نخود، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیا سفید، کوفته ی ریز شده ی گوشت چرخ کرده، رشته آشی، برنج، زرد چوبه و نمک، گردوف روغن و نعناع می باشد. این آش یک غذای منحصر به فرد با طرفداران بسیار به شمار می آیدکه تهیه ی آن نیز بسیار زمین بر است.
خشیل
خشیل
خشیل غذای سنتی و محلی اردبیل است که بیشتر در فصول سرد سال طبخ می شود. مواد اصلی این غذا از شیره ی خرما و بلغور گندم می باشد،که در اردبیل با استفاده از آرد، بلغور گندم، شیره ی خرما، کره، دارچین و نیز شکر طبخ می شود. خشیل از غذاهای رایج در شب یلدا به شمار می آید. و دارای طبخی فوق العاده و طعمی شیرین می باشد.

پل ابراهیم آباد اردبیل، پلی در میان بهشت ایران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر