لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> چگونه خطرات امنیتی را در زمان سفر ارزیابی کنیم؟
چگونه خطرات امنیتی را در زمان سفر ارزیابی کنیم؟

چگونه خطرات امنیتی را در زمان سفر ارزیابی کنیم؟

با این که پیش بینی وقوع حوادث بحرانی برای ما امکان ناپذیر است، اما ما توانایی آماده شدن برای بدترین وضعیت ها و به دست گرفتن مسئولیت خود را داریم.
گردشگرانی که قبل از بمب گذاری های سری لانکا، وضعیت امنیتی این کشور را بررسی می کردند، به این نکته دست یافته بودند که احتمال وقوع یک حمله ی تروریستی بسیار پایین است.
این انفجار های تأسف باری که در کلیسا و هتلی در این کشور به وقوع پیوست، این طرز دید را کاملاً عوض کرد. کم توجهی به افزایش حملات به نقاطی که ما آن ها را امن می پنداشته ایم، اهمیت برنامه ریزی و دور اندیشی را دو چندان کرده و سایه ی شکی بر تمام مقصد های گردشگری انداخته است.
اما متخصصان مدیریت بحران و گردشگری بر این باوردند که در حالی که ما توانایی پیش گویی حوادث را نداریم، اما آماده کردن خود برای بدترین حالات ممکن و به دوش کشیدن مسئولیت امنیت خودمان در سفر را باید جدی بگیریم.
“کریس ابوت، Chris Abbott”، مدیر شرکت غیر دولتی سرویس های امنیتی و اطلاعاتی Open Briefing در این باره می گوید: “بیشتر ما هیچوقت چنین حملات تروریستی را تجربه نخواهیم کرد، اما بهتر است که شما با مناطق پر خطر آشنا شوید و پروسه ی حفاظت از خود در چنین شرایطی را بیاموزید.”
حال بیایید با چند نکته ی مهم امنیتی در سفر آشنا شویم تا بتوانیم در آینده هوشمندانه سفر کنید.. با ایران هتل آنلاین همراه باشید.
– قبل از سفر تحقیق کنید.
وبسایت های رسمی دولتی، مملو از آنالیز ها و پژوهش هایی هستند که بر روی کشور های خارجی انجام شده اند و خطرات احتمالی که پیش روی گردشگران است را به آنان معرفی می کنند. از دیگر محتویات این سایت ها می توان به راهنمایی هایی در رابطه با وسایل مورد نیاز در کشور مقصد، واکسن ها و بیمه های لازم و برنامه ریزی های مربوط به شرایط بحرانی اشاره کرد.
“ایوان گوت، Evan Godt”، ویراستار ارشد نشریه ی اینترنتی Lonely Planet می گوید: “در این وبسایت ها اطلاعات مفید بسیاری وجود دارد که اکثر مردم با آن ها آشنایی ندارند. پیشنهاد من این است که شما حتماً وقتی برای یادگیری این نکات حیاتی بگذارید.”

مشاوران مسافرتی معمولاً شهر های پر طرفدار گردشگری را با عواملی مانند؛ جرم و جنایت، تروریسم و ناامنی های سیاسی، به دو دسته تقسیم می کنند. “شرایط عادی: فقط لازم است برای موارد عادی احتیاط کنید.” و “سفر کردن پیشنهاد نمی شود.” بررسی چندین منبع موثق مانند؛ وبسایت دفتر وزارت خارجه ی انگلستان و استرالیا و دپارتمان امنیت خارجه ی آمریکا، به شدت توصیه می شود.

اگر از شهروندان آمریکا هستید، سفر خود را در برنامه ی ثبت نام گردشگران هوشمند دپارتمان ایالتی یا STEP ثبت و درج کنید تا هشدار های رسمی امنیتی را در وضعیت های اورژانسی دریافت کنید. بخش شورای مشورت امنیت خارجه ی این دپارتمان نیز تقریباً هر هفته گزارش های پر جزئیاتی از شرایط جرم و جنایت و امنیت کشور ها و شهر های بزرگ را منتشر می کند.
“سیارا جانسون”، یک جهانگرد 26 ساله می باشد که به بیش از 40 کشور جهان سفر کرده است و نکاتی در رابطه با امنیت جانی را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارد. او این دیدگاه خود نسبت به گردشگری جهانی را با استفاده از نقشه ی جهانی این دپارتمان که به صورت رنگی کد گذاری شده، به دست آورده است. او بعضی مواقع نیز به وبسایت travelriskmap.com که متعلق به سازمان SOS بین المللی است سری می زند، که کشور های جهان را بر اساس وضعیت بهداشن و ریسک های امنیتی طبقه بندی کرده است.
او از نظرات دیگر گردشگران در وبسایت هایی نظیر solotravelerworld.com و Solo Female Traveler Network نیز استفاده می کند و در رابطه با مقصد سفر خود در Lonely Planet هم مطالبی را می خواند و بیمه های پیشنهادی را از تأمین کنندگان آن در سایت World Nomads خریداری می کند و مقاله های مربوط به امنیت آن ها را نیز مطالعه می کند.
در ذهن او تروریسم جایگاه امنیتی خاصی ندارد. او در این رابطه می گوید: “زندگی پر از ریسک هایی است که چه در خانه بمانید و چه در تمام دنیا سفر کنید به شکلی وارد زندگی شما می شوند، اما من باور دارم که می توان با برداشت چند قدم احتیاطی از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کرد و خود را تا حد امکان آماده ساخت.”
– خودمان برای سفر برنامه ریزی کنیم و یا در یک تور ثبت نام کنیم؟
بسیاری از مسافران کار های میدانی را به مسئولین تور واگذار می کنند. “آدام پلت هپورث، Adam Platt Hepworth”، مدیر عامل شرکت Grasshopper Adventures گفت که بیشتر تور های دوچرخه سواری خود را در جنوب شرقی آسیا برگذار می کند و در رابطه با این مقاصد توریستی و آشنایی بیشتر با آن ها از چندین منبع مانند؛ سایت های دولتی، فروم های تور های دوچرخه سواری و داده های آماری و ترافیکی تصادفات رخ داده استفاده می کند.
زمانی که بمب گذاران در سری لانکا این حمله ی تروریستی را انجام دادند، این شرکت در حال برگذاری دو تور بود که خوشبختانه هر دو بدون هیچ مشکلی به پایان رسیدند. در هفته های بعدی، چندین تور 9 روزه ی دوچرخه سواری دیگر نیز آماده ی شروع و در شرف انجام بودند.
آقای هپورت اضافه کرد: “ما فکر می کردیم که همه تور های خود را کنسل خواهند کرد، اما تعداد غافلگیر کننده ای از ثبت نام کنندگان هم چنان علاقه داشتند که به تور خود بپیوندند و برنامه های تعطیلات خود را تغییر ندهند.”
“مارتین ریکن، Martin Riecken”، سرپرست بخش ارتباطات گفت: “زمانی که دولت انگلیس در روز 25 آوریل تمامی سفر ها، به غیر از موارد ضروری را ممنوع کرد، یکی از بزرگ ترین شرکت های برگذاری تور در جهان به نام TUI Group از بیش از 200 نفر از مشتریان خود تقاضا کرد تا این کشور را ترک کنند.”
او هم چنین اضافه کرد که پول کسانی هم که برای سفر های آینده در این تور ها ثبت نام کرده بودند به آن ها پس داده شد و یا زمان آن به وقت دیگری تغییر پیدا کرد. این شرکت همیشه تابع دستورات دولتی در شعب خود در آلمان، انگلستان و فرانسه می باشد.
آقای ریکن گفت: “اگر هرکدام از وزارت های خارجه ی این کشور ها به ما هشدار مسافرتی بدهد، ما به آن جا سفر نمی کنیم.”
– قدرت گوشی تلفن همراه هوشمند خود را نیز در نظر بگیرید.
بسیاری از شرکت ها و سازمان های غیر دولتی، گروه های امنیت سفر و کنترل ریسک را برای نیرو های شعب خارج از کشور خود تعبیه می کنند. استفاده از بعضی از این سرویس ها برای عموم گردشگران آزاد است.

سازمان SOS بین المللی خدمات بیمه های درمانی و کمک راهنمای مسافرتی را تأمین می کند. یکی از این وسیله ها اپلیکیشن این سازمان است. درون این برنامه گزارش هایی از وضعیت امنیت کشور ها و فرصت استفاده از مشاوره های تلفنی توسط آنالیزگر های این سازمان وجود دارد. این مشاوره ها می توانند پیشنهاد های مفیدی برای پیدا کردن هتل هایی امن و یا برای حمل و نقلی بی حادثه بعد از یک اتفاق خطرناک باشند. به طور مثال، برای یک زوجی که قصد سفر به مصر برای مدت یک هفته را داشته باشند، این پکیج 200 دلار هزینه برای آن ها خواهد داشت.
خطرات امنیتی را در زمان سفر

چندین برنامه ی کاربردی دیگری نیز برای گوشی های همراه هوشمند وجود دارند که کاربران خود را رصد می کنند و در صورت تغییر وضعیت امنیتی پیام هشداری به آن ها می فرستند. اپلیکیشن Sitata به شما اجازه می دهد که تاریخ و محل جغرافیایی یک مقصد گردشگری را وارد کنید و گزارش هایی درباره ی موضوع هایی مانند؛ امنیت جانی، خشونت های شدید و وضعیت آشوب های سیاسی را بر حسب کشور مشاهده کنید. این برنامه کاملاً رایگان است. برنامه ی پیشنهادی بعدی، اپلیکیشن Safeture می باشد که تابستان امسال به قیمت 40 دلار در سال در دسترس همگان خواهد بود. این برنامه به کاربران خود پیام های هشداری در رابطه با بعضی کشور های منتخب آن ها و تأخیر های پرواز و تظاهرات پیش آمده ی مردمی و شیوع بیماری های در درون آن ها می فرستد.
برنامه های دیگری مانند Life 360 و Find My Friends اپل، که هردو رایگان نیز می باشند، محل استقرار شما را با دیگر اعضای گروهتان به اشتراک می گذارد و در زمان رسیدن به یک مقصد تعیین شده، به کاربران پیامک هشدار می فرستد. برنامه ی Life360 این قابلیت را نیز در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید پیام کمکی به هم گروهی های خود بفرستید.
– چند نکته در رابطه با قبل و یا در حین سفر شما.
نزدیک ترین کنسولگری و یا سفارت کشور خود را در مقصد گردشگری خود پیدا کنید و آدرس و شماره تلفن اورژانسی آن ها را نیز همیشه با خود به همراه داشته باشید. اما اگر بخواهیم به گفته ی متخصصان توجه کنیم، پیام اصلی آن ها این است که مهم تر از آن ارزیابی محیط اطرافتان و هم چنین پیدا کردن راهی برای خارج شدن از یک ناحیه ی پر مخاطره است. این به معنای استفاده ی دستشویی ها به عنوان اتاق فرار است. اگر که در زمان وقوع حادثه در یک محیط باز و عمومی قرار دارید، همیشه هر چه سریع تر از آن خارج شوید. این جمله ای است که “متیو بردلی، Matthew Bradley”، مدیر امنیت منطقه ی بخش مخاطرات احتمالی SOS بین المللی و شرکت Control Risks در مصاحبه با ما گفت.
او هم چنین اضافه کرد: “در زمان انتخاب هتل، آن یک را برگزینید که سطح امنیت آن مانند اکثریت دیگر هتل های شهر و یا بیشتر از آن ها باشد. بهتر است که اتاقی بالاتر از طبقه ی پنجم را هم رزرو نکنید، تا که نردبان های اورژانسی فرار از ساختمان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
اضافه کردن یک پکیج با کیفیت کمک های اولیه، یک مانع در و هم چنین توری ضد حشره را نیز فراموش نکنید. آقای ابوت از شرکت Open Briefing هم چنین اضافه کرد: “با همه ی واکسن ها و دارو های لازم در کشور مقصدتان آشنا شوید و در صورت لزوم آن ها را تهیه بفرمایید. نکات کلیدی و اصلی واقعاً همین مسائل کوچک هستند!”

پاسخ به تمام سوالاتی که درباره ی تورهای گروهی دارید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر