لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> دو كشور بدون پایتخت!
دو كشور بدون پایتخت!

دو كشور بدون پایتخت!

افریقای جنوبی تنها كشوری سه پایتخته در جهان است، این در حالیست كه 12 كشور دیگر هم دارای 2 پایتخت هستند. اما برای دو كشور در جهان هیچ پایتخت رسمی تعیین نشده است. می توانید حدس بزنید كه این کشورها کدامند؟
اجازه دهید كه در ابتدا نگاهی اجمالی به كشورهایی كه دو پایتخت دارند، بیاندازیم. برخی از مردم با تقسیم قدرت در داخل 4 كشور افریقایی شامل بِنین، ساحل عاج، سوازیلند و صحرای غربی، 4 كشور آسیایی از جمله گرجستان، مالزی، سریلانكا و یمن و یا دو كشور اروپایی و امریكای جنوبی شامل مونتنگرو و بولیوی،‌ مخالف هستند. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

با حركت به سمت منطقه خاورمیانه به طور شگفت آوری با تعارضات و مناقشاتی دیگر مواجه می شویم. و برای اینكه بدتر شدن شرایط در این حوزه برایتان روشن تر گردد،‌ باید بگوییم حتی دو كشور وجود دارند كه ادعا می كنند پایتخت دارای پایتخت یکسان هستند. منظور من به ترتیبِ حروف الفبایی، اسرائیل و فلسطین می باشد. هر دو كشور مدعی هستند كه اورشلیم پایتخت آنها بوده و در صورتیكه به مردم محلی هر دو كشور خلاف این موضوع را بگویید، ناراحت و آشفته شده و حتی بعضی وقت ها در برابر این موضوع به خشونت روی می آورند.
از نظر اصول بین المللی، شهر اورشلیم پایتخت هیچ كدام از دو كشور مزبور نیست و رام الله به عنوان پایتخت فلسطین و تل آویو به عنوان پایتخت اسرائیل شناخته می شود. اجازه دهید این را هم اضافه كنم كه هر دو شهر به دلیل داشتن رستوران ها، تفریحات شبانه، فرهنگ عمومی و مهمان نوازانه ای كه دارند، بسیار دلچسب اند. متاسفانه دستیابی به یك راه حل رسمی كه منجر به تشكیل دو ایالت مستقل شده و مردمان دو كشور بتوانند در كنار یكدیگر در صلح زندگی كنند، بعید به نظر می رسد یا حداقل دستیابی به آن در آینده ای دور امكانپذیر خواهد بود.

سه پایتخت در یك كشور
افریقای جنوبی همچنان دارای سه پایتخت در آن منطقه از جهان می باشد كه معروف ترین آن پرتوریا است و به عنوان مركز شاخه اجرائی دولت در حال فعالیت می باشد. شهر زیبا و تماشایی كِیپ تاون پایتخت قانونگذاری كشور است، در حالیكه بلوئمفونتین پایتخت قضائی این كشور می باشد.
چرا چنین تقسیم بندی گیج كننده ای؟ خب، این موضوع زمانیكه اتحادیه افریقای جنوبی ایجاد گشت، تبدیل به یك مناقشه شده و در نهایت به مصالحه و سازش ختم گردید. شاید نتیجه هم زیاد غیر منطقی نبود، چراكه راه حل بدست آمده با تقسیم قدرت به شكل مناسب، مطابقت داشت. رهبران آن زمان بر سر این موضوع توافق كردند كه تمركز كل دولت در یك مكان، به آن منطقه قدرتی بیش از اندازه داده و مستعد بروز فساد خواهد بود. حتی در آن زمان با تمسخر گفته می شده كه نام رئیس جمهور آن زمان افریقای جنوبی یعنی جاكوب زوما، عملاً مترادف با فساد، عدم مدیریت مناسب و بی كفایتی است.

شاید آنها می بایستی كه به جای این تقسیم قدرت، اساساً هیچ پایتختی انتخاب نمی كردند. دو كشور این كار را انجام داده اند.
بیشتر بخوانید:

بدون پایتخت، بدون مشكل
نارو، كه كمترین بازدید از آن در كل جهان انجام گرفته است، به طرز عجیبی یكی از آنها نبوده است. عملاً این جزیره قرارگرفته در منطقه استوایی اقیانوس آرام، كمتر از 10000 نفر سكنه دارد. كمتر از 10 درصد از آنان در یارن، پایتخت عملی یا ناحیه اصلی كه سازمان ملل متحد از آن با این عنوان یاد می كند، زندگی می كنند.
كشور دوم بدون پایتخت، شگفت انگیزتر است. در حال صحبت در مورد كشوری هستیم كه واژه بی طرفی را به خاطر وارد كردن كارهای صلح طلبانه در نقاط مختلف جهان و داشتن فعالیت به عنوان منزلگاه بسیاری از سازمان های بین المللی، بیش از هر كشور دیگری تعریف نموده است. این كشور حتی تا سال 2002 عضو سازمان ملل متحد نشده بود و نیز عضو اتحادیه اروپا یا منطقه صنعتی اروپا هم نیست.
این توضیحات شاید شبیه دوره پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به نظر برسد، اما ما درباره سوئیس صحبت می كنیم.
خب، نظرتان در مورد بِرن چیست؟ معلم شما احتمالاً به شما گفته است كه این اسم را به عنوان پایتخت سوئیس در ذهن داشته باشید. برخی خواهند گفت كه حق با وی بوده است. قطعاً شهر بِرن محل اصلی حضور مسئولین فدرال و دولتی می باشد و از آن تحت عنوان “شهر فدرال” یاد می شود اما قوانین سوئیس هیچ شهری را به عنوان پایتخت رسمی خود نام گذاری نكرده است. دادگاه های فدرال هم در شهرهای دیگر قرار گرفته اند. به بیان دیگر این كشور از منظر فنی بدون پایتخت می باشد، اما شهر بِرن همچنان به عنوان پایتخت عملی كشور در نظر گرفته می شود. و این برای خیلی ها چیز خوبی است. شاید به جزء طراحان سوالات مسابقه ای.

6 کابین فرست یا بیزنس کلاس ایرلاین‌های مختلف که تا نبینید باور نمی‌کنید
ادامه مطلب
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر