لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کشتی یونانی کیش
کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی کیش

جزیره کیش واقع در استان هرمزگان یک شهر گردشگری در ایران است که جاذبه های دیدنی فراوانی دارد. یکی از مهم ترین جاذبه های کیش کشتی یونانی است که امروزه به عنوان نمادی از خلیج فارس شناخته می شود. این کشتی که سال های سال است از حرکت بازمانده و در ساحل خلیج فارس به آرامی در خواب فرو رفته حرف ها برای گفتن دارد. از آنجا که این جاذبه بی نظیر در معرض غرق شدن است پیشنهاد می شود در اولین فرصت راه جزیره کیش را در پیش گیرید تا حسرت دیدن از این جاذبه ناب بر دلتان نماند. برای اقامت در کیش نیز نگران نباشید؛ چراکه شما می توانید با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین همواره اطلاعات جامع و کاملی از تمام هتل های کیش مانند هتل ترنج کیش را مشاهده کرده و با هوشمندی کامل و برنامه ریزی دقیق عازم این جزیره رویایی شوید و چند صباحی از زندگی خود را در آن به خوشی بگذرانید.

معرفی کلی کشتی یونانی

کشتی یونانی که یکی از جاهای دیدنی کیش به شمار می آید یک کشتی به گل نشسته است. این کشتی، با عظمتی که دارد حدود 53 سال پیش دقیقا در تاریخ 4 مرداد 1345 نزدیک روستای باغو که یکی از روستاهای قدیمی واقع در جنوب غربی جزیره است برای همیشه در ساحل خلیج فارس ماندگار شد. بعد از به گل نشستن کشتی خدمه، کشتی را ترک کردند و بار آن را که ذخایر نفتی بود تخلیه نمودند. از آنجا که کشتی از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار بود برای به راه انداختنش تلاش های بسیاری انجام شد. این تلاش ها به کمک یک یدک کش هلندی به مدت 80 روز بی وقفه ادامه داشت اما بی فایده بود. سرانجام دولت یونان پذیرفت که این کشتی برای همیشه در همانجا بماند تا بیشتر از این، متحمل هزینه برای بیرون آوردنش نشود. نکته عجیبی که در مورد کشتی یونانی کیش وجود دارد دلیل به گل نشستنش است که بعد از 53 سال همچنان به صورت یک معما باقی مانده است.
یونانی ها پذیرفتند که این کشتی تا ابد در ایران بماند اما قبل از خروج از ایران در کمال بی رحمی آن را آتش زدند که به کلی از بین برود و تنها چهره ای آهنی از آن باقی بماند. این مورد را بومی های قدیمی جزیره هم تایید می کنند. کشتی یونانی به قدری زیبا و باابهت است که حتی بعد از سوختن هم در ساحل خلیج فارس می درخشد به طوری که اهالی جزیره آن را به عنوان عروس یونانی می شناسند. این عروس زیبا امروزه به یکی از جاذبه های دیدنی جزیره کیش و البته معروف ترین آن ها تبدیل شده است. لازم به ذکر است در صورت تمایل به سوار شدن به کشتی شما می توانید خرید بلیط کشتی های تفریحی کیش را در برنامه خود قرار دهید.

کشتی یونانی کیش

تاریخچه کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی در واقع یک کشتی باربری به نام امپایر ترومپت (Empire Trumpet) یا شیپور امپراتور است که ساختش در تاریخ 9 مارس 1943 معادل 1322 هجری شمسی توسط شرکت کشتی سازی ویلیام همیلتون و شرکا در شهر پورت گلاسگو کشور اسکاتلند شروع شد. بعد از ساخت کشتی آن را به وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا (British Ministry of War Transport) فروختند. صاحبان بعدی کشتی یونانی، شرکت کشتی بخار لاریناگا، شرکت تی اند جی هریسون (T&J Harrison Co)، دولت آفریقای جنوبی، شرکت کشتی بخار شرانت (Charente Steam Ship Co) با مدیریت تی اند جی هریسون، شرکت ایرانی به نام لوید اند کو در خرمشهر (Iranian Lloyd & Co Ltd) با مدیریت شرکت بی اشوورث و شرکت (B Ashworth and Co) و خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر بود. آخرین صاحبان کشتی نیز دو یونانی به نام های پی.جِی فرانگولیس (P.J. Frangoulis) و ای.آی کلیافز (A.I. Cliafas) بودند که در سال 1966 آن را خریدند. در همان سال کشتی راهی ایران شد اما در مسیر برگشت به یونان به گل نشست و برای همیشه در خواب فرو رفت.
کشتی یونانی کیش

دلیل به گل نشستن کشتی یونانی

علت اصلی به گل نشستن کشتی یونانی مشخص نیست اما داستان هایی در مورد آن روایت می شود. عده ای معتقدند علت این امر مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره کیش بوده است. بومیان جزیره علت را در مست بودن کاپیتان های کشتی می دانند. عده زیادی نیز معتقدند صاحبان کشتی برای گرفتن مبلغ بالای حق بیمه از شرکت لویدز انگلستان عمدا کشتی را به گل نشانده اند. علاوه بر این ها داستان بامزه ای هم از بومیان جزیره شنیده می شود؛ آن ها می گویند ناخدای کشتی عاشق دختری به نام مریم بوده که در جزیره کیش سکونت داشته است. ناخدا کشتی را در این محل به گل می نشاند تا برای همیشه نزد مریم بماند. آن ها پیرزنی را که در جزیره به تنهایی زندگی می کند همان مریم می دانند.
کشتی یونانی کیش

خطر نابودی در کمین کشتی یونانی

هر چه زمان می گذرد کشتی یونانی بیش از پیش در آب فرو می رود و فرسوده و بی جان تر می گردد. در واقع چند سالی است که قسمت هایی از این کشتی با این همه عظمت و شکوه در حال فرو رفتن در اعماق آب است به طوری که از وسط شکسته شده است. از طرفی قسمت پشتی کشتی هم در آب فرو ریخته و چیزی از آن باقی نمانده است. میزان فرو رفتن کشتی یونانی در آب به قدری زیاد است که نمی توان پیش بینی کرد تا چند سال یا حتی تا چند ماه دیگر می تواند دوام آورد و به عنوان یکی از بهترین جاذبه های جزیره کیش باقی بماند تا گردشگران را به سمت خود فرا خواند و لحظاتی را به تماشایش بنشینند و تصاویر یادگاری با او بیندازند یا اینکه بهترین منظره از غروب آفتاب را در جوارش نظاره گر باشند. حدود چند ماه پیش علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی که قبلا رییس منطقه آزاد کیش بوده اعلام کرد که درصدد نگهداری از کشتی یونانی و مرمت و بازسازی آن برآمده اند اما طبق گفت و گو هایی که با دانشگاه شریف داشته و برآورد هزینه هایی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که این امر هزینه های بسیار بالایی را طلب می کند به طوری که نشان می دهد بازسازی مجدد کشتی یونانی اصلا به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.
پس کشتی یونانی به حال خود رها شده و تنها توصیه ای که در مورد آن می شود این است که در صورت، تمایل هر چه سریعتر عازم کیش شوید و از چهره فرتوت این جاذبه تاریخی دیدن کنید تا مشاهده آن را از دست ندهید چراکه قطعا طی چند سال آینده این جاذبه گردشگری در عمق آب های نیلگون خلیج فارس فرو رفته و برای همیشه به تاریخ می پیوندد. با انتشار این خبر که کشتی یونانی به زودی از بین می رود عده ای از مشتاقان و ماجراجویان تصمیم گرفتند با اینکه ریسک بالایی دارد از درون کشتی دیدن کنند و تصاویری از آن را منتشر کرده و در معرض دید دیگران قرار دهند. قطعا این افراد که البته از قواصان حرفه ای کشور هستند عده ای با دل و جراتند که پا در ساختار فرسوده کشتی یونانی گذاشته و خطر فرو ریختن این غول آهنی بر سر خود را به جان خریده اند.
کشتی یونانی کیش

لحظاتی ناب در کنار کشتی یونانی

از آنجا که کیش خود یک جزیره گردشگری است در نقطه به نقطه آن می توان تفریح کرد و از سفر به این خطه لذت برد. ازجمله این تفریحات می توان به مواردی اشاره کرد که فرصت انجام آن در جوار کشتی یونانی فراهم است. آرام بخش ترین و دل انگیزترین کاری که در جزیره کیش می توان انجام داد تماشای غروب آفتاب از زاویه ای فوق العاده زیبا است. منظره ای که تصویر آن برای مدت ها در ذهن باقی می ماند و آرامش را به روح و جان آدمی هدیه می دهد. مشاهده این منظره زیبا در کنار کشتی یونانی صفای دیگری دارد. پس در طول روز هر کجا هستید در هنگام غروب آفتاب خود را به کشتی یونانی برسانید تا شاهد منظره فراموش نشدنی از به خواب رفتن خورشید در پایان روز باشید.
کشتی یونانی کیش
کار دیگری که در سفر به کیش مرسوم است عکاسی است. البته گرفتن عکس و فیلم در دنیای سرشار از تکنولوژی امروز امر عجیبی نیست اما عکاسی در کنار جاذبه ای با این هیبت و شهرت چیز دیگری است. شاید عکس ها بهترین یادگاری از هر سفری باشند که ممکن است در تمام طول عمر تنها چند مرتبه یا حتی یکی دو بار اتفاق بیفتد. اگر کمی ذوق و علاقه به خرج دهید حتما می توانید صحنه های جالبی در کنار کشتی یونانی برای عکاسی پیدا کنید اما این را بدانید که یکی از این صحنه ها ساعتی است که به شکل سُکان در نزدیکی کشتی یونانی قرار دارد. علاوه بر آن مجسمه ها و سازه های دیگری نیز در کنار کشتی یونانی هستند که می توانند سوژه های مناسبی برای عکس های هنری و ماندگار شما باشند.
کشتی یونانی کیش
تفریح بعدی که انجامش در کنار ساحل خلیج فارس واقعا می چسبد و در جوار کشتی یونانی امکانش فراهم است شتر سواری و اسب سواری است. لذت انجام این کار در مقابل هزینه ای که بابش پرداخت می شود تقریبا هیچ است. تفریح دیگری که در جوار کشتی یونانی انتظار مسافران و گردشگران را می کشد قدم زدن در یک پارک ساحلی است. این پارک که به دلیل حضور کشتی یونانی در این منطقه احداث شده امکانات متنوعی دارد و استفاده از آنها می تواند رنگ و بوی بهتری به گردش در اطراف کشتی یونانی بدهد. البته هنوز مراحل ساخت پارک ساحلی به پایان نرسیده اما بخشی از آن که شامل محوطه سازی و احداث آمفی تئاتر روباز با مساحتی حدود ۸۰۰ متر مربع بوده بهره برداری شده است. این در حالی است که مساحت کلی این پارک ساحلی چیزی بیش از 60 هزار مترمربع می باشد.

کشتی یونانی کیش

ازجمله امکانات موجود در این پارک، دوچرخه های کرایه ای است. مورد بعدی پارکینگ برای خودروهای شخصی است. وجود بوفه هم که امری عادی است. از جمله امکاناتی که قرار است در آینده در این پارک ساحلی ارائه شود می توان به کافه تریا، رستوران ایرانی و لبنانی، ایستگاه های کرایه اسکیت و فروش محصولات ورزشی اشاره کرد. در زمینه تفریحاتی که در اطراف کشتی یونانی می توان انجام داد ذکر یک نکته حائز اهمیت است. از آنجا که این کشتی امروزه در موقعیت خوبی به سر نمی برد و هر آن ممکن است در جای خود فرو نشیند و قواصی در اطراف و زیر آن بسیار خطرناک است لذا چنانچه در یک سایت تصاویری از غواصی در زیر کشتی یونانی دیدید بدانید این تصاویر یا مربوط به چند سال پیش است و یا توسط غوصان حرفه ای انجام شده است.
کشتی یونانی کیش

آدرس و مسیر رسیدن به کشتی

این جاذبه در استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره کیش، خیابان غروب کیش، میدان غروب، پارک ساحلی غروب یا همان پارک ساحلی کشتی یونانی قرار دارد. چنانچه بدون خودروی شخصی عازم کیش شوید می توانید برای بازدید از جاذبه های دیدنی این جزیره زیبا از تاکسی استفاده کرده و یا ماشین اجاره نمایید. به جز تاکسی وسیله نقلیه دیگری در کیش وجود ندارد، البته تعداد زیادی از تاکسی ها نیز به صورت دربست مسافر سوار می کنند.
کشتی یونانی کیش

بهترین زمان برای دیدن از کشتی یونانی

در ایام خاصی از سال مانند تعطیلات نوروز و مناسبت های ویژه، برنامه هایی در اطراف کشتی یونانی برگزار می شود که می تواند برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد؛ ازجمله این برنامه ها که معمولا در شب برگزار می شود می توان به نورپردازی های زیبا و پخش موسیقی های گوشنواز اشاره کرد. از طرفی روزهای بعد از بارندگی که باد وزیدن می گیرد و از رطوبت و شرجی بودن هوا می کاهد، بهترین زمان برای دیدن از این کشتی عظیم الجثه می باشد.
کشتی یونانی کیش

جاذبه های نزدیک کشتی یونانی

نزدیک ترین جاذبه کیش به کشتی یونانی پارک آبی اوشن است که در فاصله 8.5 کیلومتری از کشتی یونانی قرار دارد. از دیگر جاذبه ها می توان به شهر قدیمی حریره در فاصله 11.5 کیلومتری، مجموعه کاریز کیش در فاصله 15 کیلومتری و اسکله بزرگ تفریحی کیش در فاصله 17 کیلومتری اشاره کرد.

سخن آخر

کیش را می توان یکی از پرمتقاضی ترین مقاصد گردشگری در کشور دانست که در همه ایام سال مسافران زیادی برای بازدید از آن راهی این جزیره زیبا می شوند. شاید برخی از افراد کیش را تنها با تفریحات متنوع آن بشناسند اما باید گفت این جزیره جاذبه های دیدنی متعددی نیز دارد که معروف ترین آن ها کشتی یونانی است. اکثر گردشگران با عکاسی با این کشتی باعظمت لحظات سفر خود در جزیره کیش را ثبت می کنند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
معرفی هتل پارمیدا کیش - هتلی 4 ستاره در نزدیکی اسکله تفریحی کیش
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر