لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> سوغات استان ها
سوغات استان ها

سوغات استان ها

سوغات که در قدیم با عناوینی مانند ره آورد و تحفه هم از آن یاد می شد بدین منظور تهیه می شود که مسافر نشان دهد در سفر به یاد به اقوام، دوستان و عزیزان خود بوده و در اوج خوشی و لذت در مسافرت فراموششان نکرده است. فرهنگ سوغاتی آوردن از مسافرت از زمان های دور در بین ایرانی ها رواج داشته و امروزه به رسمی زیبا و پسندیده تبدیل شده است. در نتیجه یکی از مهمترین دغدغه های هر مسافری این است که از هر استان از ایران چه سوغاتی را برای عزیزانش به ارمغان ببرد. کشور ایران همان طور که از لحاظ جاذبه های طبیعی، تاریخی، گردشگری، آداب و رسوم و آب و هوا از تنوع بالایی برخوردار است از لحاظ وجود سوغاتی هم حرف اول را می زند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از معروف ترین سوغاتی های هر استان از ایران را معرفی کنیم تا مسافران بتوانند تنها با مشاهده نام استانی که قصد سفر به آن را دارند با سوغاتی های موجود در آن آشنا شوند. معمولا سوغاتی های هر استان به دو دسته صنایع دستی و مواد خوراکی تقسیم می شود. برخی علاقه دارند از استانی که به آن سفر می کنند یادگاری تهیه کنند برخی هم به تهیه مواد خوراکی ناب آن استان رضایت می دهند. لذا در اینجا تلاش شده از هر دو دسته یک تعداد سوغاتی معرفی شود.

خوشبختانه چنانچه هر یک از استان های ایران را برای مسافرت انتخاب کنید می توانید بابت محل اقامت آسوده خاطر باشید، چون تنها با نوشتن نام استان یا شهر مورد نظر خود در سایت ایران هتل آنلاین می توانید لیست کاملی از هتل های ایران و اقامتگاه های بوم گردی آن را ببینید و با آگاهی از مشخصات آنها یکی را انتخاب و رزرو بفرمایید.
استان مرکزى
صنایع دستى: انواع فرش، قالیچه، گلیم، معرق، گیوه (نوعى کفش نرم و سبک و مقاوم و خنک و ارزان قیمت که رویه آن، از نخ پنبه اى و زیره آن، از چرم یا آجیده است).
مواد خوراکى: انار، انگور، لبنیات، کشمش، گردو، بادام، شیره انگور.
استان همدان
صنایع دستى: صنایع چرمی مانند کیف و کفش و کمربند چرمی شهر همدان، صنعت سفالگرى و سرامیک سازى شهر لالجین و گیوه در کل استان.

مواد خوراکی: گردوی شهرستان تویسرکان.
 گردوی شهرستان تویسرکان
استان کهگیلویه و بویراحمد
صنایع دستی: دست بافته هاى عشایر مانند قالى، گبه، گلیم، گچمه (که ترکیبى از گلیم و قالى است)، جاجیم و خورجین (که با استفاده از رنگ هاى طبیعى همراه با نقش و نگارهایی که تصاویری از طبیعت است بسیار زیبا می شوند).
مواد خوراکی: گردو، عسل، روغن محلى، لبنیات، سیب، انگور.
استان گلستان
صنایع دستى: قالى ترکمنى (که در ایران بى نظیر است)، قالیچه، پشتى، قارچین، گلیم، نمدبافى، گلدوزى، سوزن دوزى، ابریشم دوزى بر پارچه، زیور آلات ترکمنى، آلات موسیقى، سبد بافى، ریسندگى، بافندگى الیاف، پارچه بافى، تولید وسایل چوبى، شال، روسرى ترکمنى.
مواد خوراکی: خاویار.
یکی از بهترین مکان ها براى خرید در استان گلستان بازار قدیمى گرگان است که داخل بافت قدیمى شهر قرار دارد. البته برای خرید سواغاتی می توان روی بازارهاى هفتگى نیز حساب باز کرد.
استان گیلان
صنایع دستی: در مناطق مختلف از این استان صنایع دستى خاصى رواج دارد. از جمله سفالگرى در املش و روستاى جیرده شفت، شال بافى در تالش و گالش و چوموش دوزى یا چارق دوزى در ماسوله. از طرفی حصیر بافى، بامبو بافى، قالى، گلیم بافى و قلاب دوزى در مناطق مختلف استان رایج است. علاوه بر اینها صنایع چوبى استان گیلان از جمله صندوق هاى مخصوص به نام بولاکى هم بسیار محبوب و پرطرفدار است.
مواد خوراکی: کلوچه لاهیجان و فومن، زیتون رودبار، برنج آستانه اشرفیه و چاى لاهیجان.
کلوچه لاهیجان و فومن
استان لرستان
صنایع دستی: دست ساخته ها و بافته هاى عشایرى و روستایى مانند سیاه چادر، قالى، گلیم، چیت، جاجیم بافى و رنگرزى. صنایع دستى شهرى مانند خراطى، ورشو سازى، نمد بافى، قالى بافى و گلیم بافى.
مواد خوراکی: عسل که در این استان از نظر مرغوبیت و ارزش غذایى در سطح بالایى قرار دارد.
گلیم
استان مازندران
صنایع دستی: گلیم بافى، جاجیم بافى، ظروف سفالى، ظروف و مجسمه هاى چوبى، نمدبافى که البته محصولات چوبى و نمدبافى استان مشهورتر است.
مواد خوراکی: برنج، مرکبات، انواع مرباها و ترشی جات.
استان قزوین
صنایع دستی: سوزن دوزى، گلابتون دوزى، جعبه هاى آینه دار، حکاکى، قلم زنى، فرش بافی و سفال گری. این در حالی است که قزوین را پایتخت هنر خوشنویسى ایران هم می دانند.
مواد خوراکی: انواع شیرینى مانند باقلوا و انواع محصولات باغى مانند بادام، پسته، فندق، انگور، کشمش، انار سنگان، سیب، زردآلو و ذغال اخته.
شیرینى
استان قم
صنایع دستی: فرش ابریشمی، سفال، سرامیک، منبت کارى بر روی چوب که در قم به دست استادکاران بسیار ماهر و حرفه ای بر روى انواع میز، صندلى و صنایع چوبى انجام مى شود.
مواد خوراکی: شیرینی محبوب سوهان.
 سوهان
استان کردستان
صنایع دستى: فرش، گلیم، سجاده، نمد، نازک‌کارى، زیورآلات کردى، آلات موسیقى، صفحه شطرنج، سایر ساخته های چوبى که توسط هنرمندان حرفه ‌اى استان ساخته می شوند.
مواد خوراکی: شیرینی کنجدی که در زبان کردی کنجی گزو خوانده می شود.
استان کرمان
صنایع دستی: فرش (فرش یا همان قالى کرمان از نظر بافت و طرح بسیار زیبا و منحصر به فرد است) و پته دوزى که نوعى سوزن دوزى است.
مواد خوراکی: پسته، انواع خشکبار و قوتو.
فرش
استان کرمانشاه
صنایع دستی: نمدمالى که در مناطق روستایى و شهرى استان مخصوصا قصرشیرین و اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب رواج دارد، گیوه کشى (گیوه هاى استان کرمانشاه بسیار سبک و راحت و خنک و مقاوم و ارزان است) و گلیم که بهترین نوع آن در شهر هرسین بافته می شود.
مواد خوراکی: روغن کرمانشاهى، شیرینى های کاک و نان برنجى و نان خرمایی.
نان برنجى
استان زنجان
صنایع دستى: انواع چاقو (به شکل های قلم تراش، جیبى، دسته ملیله، کارد آشپزخانه و … )، ملیله ( به صورت انواع پایه هاى استکان، سینى، قاشق و چنگال غذاخوری، قاشق چایخورى، کاسه، گلدان، قاب عکس و … )، چارق (نوعى کفش روفرشى بسیار زیباى زنانه)، فرش، گلیم و جاجیم.
چاقو
استان سمنان
صنایع دستى: انواع جاجیم، قالى، گلیم، قالیچه، سفره‌ هاى قلمکاری شده، سفال، سرامیک و نمد.
مواد خوراکی: پسته که از معروف ترین سوغاتی های شهر دامغان استان سمنان می باشد.
استان سیستان و بلوچستان
صنایع دستى: حصیر بافی، سوزن دوزى (که خاص زنان بلوچ است و از لباس و رومیزى تا وسایل تزئینى را شامل می شود)، خامه دوزى (که شبیه سوزن دوزى است و در آن از آیینه هاى ریز براى تزیین استفاده مى شود و رومیزى و کلاه و جلیقه و پیش سینه از جمله مهم ترین محصولات خامه دوزى می باشند)، سفالگرى که بیشتر در روستاى کلپورگان از شهرستان سراوان رواج دارد؛ در واقع سابقه سفالگری در این روستا به شش تا هفت هزار سال می رسد. تفاوتی که سفالگری در این روستا با دیگر مناطق ایران دارد اینکه در ساخت محصولات سفالى به جای استفاده از چرخ سفالگرى از دست استفاده می شود و این تنها زنان هستند که در این استان به این حرفه می پردازند.
حصیر بافی
استان بوشهر
صنایع دستى: گبه و گلیم که مراکز اصلی آن در استان بوشهر روستاهاى شول، کمالى، بهمنیارى، محمدصالحى، عباسى، فخرآورى، کلر و چهار روستایى از توابع شهرستان گناوه می باشد، عباى شتری، گرگوربافى، حصیربافى، سفال و سرامیک.
مواد خوراکی: محصولات دریایى مانند ماهى و میگو و خوراکی هایی مانند شیره خرما، ارده.
شیره خرما
استان آذربایجان شرقی
صنایع دستی: گلابتون‌ دوزی و سوزن ‌دوزی آذرشهر، گلیم و جاجیم اهر، کلاقه ‌ای اسکو، قالی و چرم ‌دوخته ‌های تبریز، گلیم و جاجیم کلیبر، سبدبافی مرند.
مواد خوراکی: گردوی آذرشهر، حلوای گردویی و نان و گردوی اسکو، قرابیه، نوقا، ریس و پنیر لیقوان تبریز، فتیر هریس، برگه هلو، آلو خشک، کشمش، گردو، باسلوق و سجوق مراغه.
قالی
استان آذربایجان غربی
صنایع دستی: صنایع چوبی ارومیه، قالی و قالیچه تکاب و خوی.
مواد خوراکی: نقل، حلوای پسته، حلوای گردو، حلوای هویج، عرقیات گیاهی مخصوصا عرق بادرنجبویه و عرق بیدمشک ارومیه، باغ های گیلاس اشنویه، باغ های سیب در کل استان.
استان اردبیل
صنایع دستی: فرش، گلیم، جاجیم، قلم زنی، منبت کاری و سفال اردبیل، قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی نمین و مشگین شهر، جاجیم‌ های ابریشمی و پشمی، گلیم بافی، پلاس و مسند کوثر و خلخال، ورنی، گلیم، خورجین، پلاس، شال گردن، بافت ‌دوزی گرمی، گلیم بافی و جاجیم بافی پارس ‌آباد.
مواد خوراکی: شیرینی‌ های قرابیه، باقلوای پسته ‌ای، باقلوای گردوئی، نوقا، ریس، کباب گوسفندی، آش دوغ، عسل طبیعی سبلان، حلوای سیاه، سات چوریی، سرشیر محلی، کره طبیعی، پنیر لیقوان صادراتی، موتال پنیری، ساری یاغ و شیت شور اردبیل، کباب گوسفندی، آش دوغ، کله پاچه، عسل طبیعی سبلان، سرشیر درجه یک گوسفندی، آب ‌های معدنی و درمانی، گاومیش گولی، بش باجیلار، قهوه سوئی، اعصاب سوئی و پهنلو سرعین، کباب گوسفندی، آش دوغ و فتیر سنتی، سات چوریی، عسل طبیعی سبلان، پنیر لیقوان درجه یک صادراتی، کره طبیعی، انگور صادراتی، آب‌ های معدنی، قینرچه، قوتورسوئی و موئیل مشگین شهر.
1683351331 370 سوغات استان ها
استان اصفهان
صنایع دستی: میناکاری، خاتم‌کاری، قلم ‌زنی و قلم کاری اصفهان.
مواد خوراکی: گز و پولکی اصفهان، گلاب قمصر کاشان.
خاتم‌کاری
استان البرز
صنایع دستی: قالی، قالیچه، جاجیم، گلیم، چرم و سفال کرج، چرم ساوجبلاغ.
مواد خوراکی: توت، انگور، فندق، سنجد، خرمالو، زردآلو، عناب، ازگیل، انار، گوجه سبز، سیب، آلو برغان، مرکبات، آبگوشت، آش جو و آش دوغ كرج، خورشت عدس، حلیم، پنیر و عسل کوهی طالقان، گردو، بادام و كباب ساوجبلاغ.
استان ایلام
صنایع دستی: گلیم، جاجیم، نمد، گیوه.
مواد خوراکی: حلوای به گل، بژی، برساق، کله کنجی.
استان تهران
مواد خوراکی: شیر، عسل، انار پیشوا و دوغ اراج تهران، انگور و زعفران رباط کریم، گردو، حلوا لوز، عسل طبیعی و سیب دماوند.
استان چهارمحال، بختیاری
صنایع دستی: فرش، جاجیم و گلیم چالشتر.
جاجیم
استان خراسان رضوی
صنایع دستی: چاروق و گیوه قوچان، مُهر و جانماز مشهد، فیروزه نیشابور، کتیرای سبزوار، ابریشم تربت حیدریه، قالی قوچان، فرش کاشمر.
مواد خوراکی: کلوچه زنجبیلی، فلفل، خشکبار، زیره و زعفران سبزوار، انار، انجیر، انگور، کشمش، پسته، برگه زردآلو، خشکبار، حلوا مغزی، زیره سبز و زعفران بردسکن، زعفران، پسته، بادام، گردو و حلوا جوزی تربت حیدریه، کشمش، شیره انگور، انگور و عرق شاد قوچان، نان قاق، حلوا کنجد و گردو قوچان، ریواس و شربت ریواس نیشابور، نبات، زرشک، زعفران، هل، نخود و کشمش مشهد، زعفران و پسته گناباد، کشمش کاشمر.
1683351332 18 سوغات استان ها
استان خراسان جنوبی
صنایع دستی: قالی بیرجند، قالی فردوس، نمد و قالی سرایان.
مواد خوراکی: زعفران، زرشک و عناب بیرجند، زعفران، انار، پسته، زرشک فردوس، زعفران، پسته، انار، شیره انگور، خربزه، زیره، بادام، گردو، حلوای شیره انگور و انگور سرایان.
زعفران
استان خراسان شمالی
صنایع دستی: قالیچه ترکمنی و چاروق بجنورد.
آبنبات و قره‌ قروت بجنورد.
استان خوزستان
صنایع دستی: گیوه، لنگ، کپو، محصولات خراطی، قلم ز‌نی و ترمه دزفول، جاجیم شوشتر، گلیم، جاجیم، عبا، کپو و صنایع حصیری هنديجان،
مواد خوراکی: مرکبات و کلوچه خرمایی دزفول، حلوا ارده، حلوا کنجدی، حلوا سیلونی، کلوچه خرمایی، حلوای زردک، سبزی سرخ شده، ترشیجات و سیلو (شیره خرما) شوشتر، کنار، آرد کنار و توله مسجدسلیمان، ماهی، میگو، خرما، شیره خرما، رنگینک، کلوچه خرمایی و مرکبات هندیجان.
صنایع حصیری هنديجا
استان فارس
صنایع دستی: قالی، گلیم، منبت، معرق، فیروزه کوبی و میناکاری شیراز، قالی، گلیم و جاجیم فراشبند.
مواد خوراکی: انجیر، زعفران، کشمش، شیره انگور و کماچ استهبان، مرکبات، ارده، صیفی جات، سبزیجات تازه و خرما جهرم، مرکبات، انار، سموسه، رب انار، خرما و گلاب داراب، آبلیمو، آبغوره، نان یوخه، گل نرگس، فالوده، کلوچه، مسقطی، عرقیات، ترشیجات، انگور، خشکبار و بادام شیراز، کباب، ترشی، مسقطی، گل نرگس، خرما، بلوط، آش و مرکبات کازرون، کباب، خرما، مسقطی، رنگینک و مسقطی لارستان، انواع خرما، مرکبات، انواع آش ‌های محلی، بادام وحشی، بنه (پسته کوهی)، انواع داروهای گیاهی، ترشیجات، صیفی جات مخصوصا هندوانه، سبزیجات (مخصوصا بادمجان)، عسل، کنار، زالزالک، انواع حلوا (حلوای خرما، حلوا رنگینه)، حلیم و نان رگاگ (رقاق) فراشبند.
1683351332 443 سوغات استان ها
استان هرمزگان
مواد خوراکی: لیمو و مرکبات میناب.
استان یزد
صنایع دستی: حصیر بافق، زیلو و سفال میبد، ترمه یزد.
مواد خوراکی: بادام، هلو، عسل، زردآلو، لبنیات، قاووت و زیره بافق، قطاب، پشمک، باقلوا، کیک یزدی و نان پنجره ‌ای یزد، ارده اردکان.
 باقلوا
استان اراک
صنایع دستى: انواع فرش، قالیچه، گلیم، معرق، گیوه.
مواد خوراکى: انار، انگور، لبنیات، کشمش، گردو، بادام، شیره انگور، فتیر.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
جاهای دیدنی تبریز با عکس و آدرس
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر