لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آتشکده آتشکوه محلات مرکزی
آتشکده آتشکوه محلات مرکزی

آتشکده آتشکوه محلات مرکزی

آتشکده آتشکوه محلات یکی از بزرگترین بناهای تاریخی است که در استان مرکزی قرار دارد. قدمت این آتشکده را به دوران ساسانی نسبت می دهند و به دلیل عظمتی که دارد، آن را در زمره بهترین آتشکده های زرتشت در جهان قرار می دهند. این بنا توسط کارشناسان خارجی مانند آندره گدار مورد ارزیابی قرار گرفته است. اگر علاقه مند به تجربه یک زندگی ساده و صمیمی هستید، چند روزی مهمان یکی از هتل های محلات مانند هتل اقصی محلات شوید تا بتوانید از آتشکده یاد شده به راحتی بازدید کنید.

راه دسترسی به آتشکده آتشکوه

آتشکده آتشکوه در استان مرکزی قرار دارد و 12 کیلومتر از سمت غرب با دلیجان فاصله دارد. در جاده نیمور به سمت دلیجان، 5 کیلومتر که عبور کنید باید به سمت معدن سنگ آتشکوه بروید؛ پس از آن به روستای آتشکوه می رسید. در ضلع شرقی جاده و در فاصله کوتاهی بنای آتشکده را مشاهده خواهید کرد. امکان رفتن تا نزدیک این آتشکده با اتومبیل وجود دارد و حداکثر زمانی که برای بازدید و عکاسی از آن لازم است، حدوداً یک ساعت است.

قسمت های آتشکده آتشکوه

این آتشکده از 3 قسمت تشکیل شده است:
1- تالار اصلی یا شرقی
2- تالار غربی
3- راهرو

تالار اصلی محل قرار گرفتن آتشدان و مکان نیایش بوده است؛ این تالار مربعی شکل است و اضلاع آن 60/12 متر هر یک طول دارند. داخل تالار 4 ستون با ابعاد 70/2 متر و ارتفاع 6 متر ساخته شده اند و جنس آن ها از سنگ و ساروج است. گنبد بنا بر روی این چهار ستون قرار گرفته است. بنا را با آجر و چوب ساخته اند و نمای آن سنگ است. تالار غربی از طریق یک راهرو به تالار شرقی متصل می شود. دیوارها از سنگ و ساروج ساخته شده اند.
آتشکده آتشکوه محلات مرکزی
از ویژگی های برجسته بنا همان ضخامت دیوارها و طریقه ساختن آن از سنگ لاشه است. سنگ های عظیم و پر ضخامتی که برای ساخت آتشکده به کار رفته اند، به استحکام بنا کمک شایانی کرده اند. در کتاب نزهه القلوب می خوانیم: “جمشید، نیمور را که نخستین دهکده در مسیر دلیجان به خمین است ایجاد کرد و سپس در آنجا، کاخی بزرگ برای خود ساخت. پس از آن گشتاسب، آتشگاهی در همان محل بنا کرد” آتشکده آتشکوه در سال 1371 در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسید ولی متأسفانه هیچ گونه مراقبت و حفاظتی از این بنا در حال حاضر صورت نمی گیرد و توضیح مناسبی نیز در مورد بنا در کنار آن وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از آنکه از آن بازدید کنید، اطلاعات خود را تکمیل نمایید و یا با یک راهنما به آنجا سفر کنید که اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد. بهتر است در طول روز از این آتشکده دیدن نمایید، زیرا در شب نوری برای بازدید از آن وجود ندارد. این بنا در دامنه های کوه آتشکوه ساخته شده است. رودخانه ای نیز به آتشکوه در کنار آن قرار دارد. همچنین در کوه های اطراف این آتشکده، یکی از عظیم ترین معدن های سنگ تراورتن در دنیا وجود دارد.
آتشکده آتشکوه محلات مرکزی

سایر جاذبه های استان مرکزی

بسیاری از روستاهای استان مرکزی، تاریخی و تماشایی هستند و هرکدام دارای جاذبه های فرهنگی زیادی می باشند. در برخی از روستاها، اقامتگاه های بوم گردی زیبایی احداث شده است که فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر گردشگران و تعامل آن‌ها با جامعه محلی ایجاد می کند. وجود چشمه سارهای متعدد روستای گوار، جشن انگور در روستای گوره زار، روستای تاریخی سیاوشان، روستای راونج با جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیاد، روستای آتشکوه با یک میراث تاریخی با ارزش و غیره، نمونه هایی از روستاهای استان مرکزی هستند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
آتشکده آذرجو داراب فارس
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر