لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی استان مرکزی
شهرهای دیدنی استان مرکزی

شهرهای دیدنی استان مرکزی

ایران مملو از استان هایی است که هر یک دارای جاذبه های گردشگری منحصر به فردی می باشند. رزرو آنلاین هتل در هر شهر، امکان سفری دلچسب را فراهم می کند. هر استان به صورت اختصصاصی دارای شهرها و هتل های مجللی است.

استان مرکزی یکی از استان های صنعتی کشور است که با نام پایتخت صنعتی ایران شناخته می شود. مرکزی دارای ۱۲ شهرستان زیبا است. مساحت این استان حدود ۲۹۵۳۰ کیلومتر متر می باشد. همچنین جمعیت این استان بالغ بر ۱۴۱۳۹۵۹ نفر می باشد. در ادامه به معرفی شهرها و اماکن دیدنی این استان می پردازیم.

اراک:
اراک مرکز استان مرکزی است که در گذشته قلعه سلطان آباد نامیده می شده است. این شهر، هجدهمین شهر پر جمعیت ایران بوده و دارای جاذبه های گردشگری چشم گیری است. اراک در زمستان دارای آب و هوای سرد و مرطوب و در تابستان دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد. هتل امیرکبیر این شهر شهرت زیادی دارد. اماکن دیدنی این شهر عبارتند از:
مدرسه و مسجد سپهداری: این بنای تاریخی و دینی در دوره فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است و در مرکز اراک قرار گرفته است. این مکان، نخستین مرکز علوم دینی شهر می باشد.
کلیسای مسروپ: در سال ۱۹۱۴ میلادی، ارامنه ساکن اراک، کلیسای مسروپ مقدس را در این شهر احداث نمودند. در بافت این کلیسا، تالار اجتماعات، مدرسه اختصاصی ارامنه و منزل کشیش قرار دارد.

حمام چهار فصل: این حمام مربوط به اواخر دوره قاجاریه می باشد و درسال ۱۳۵۵ ه.ش به عنوان اثر ملی ثبت شده است. روی چهارگوشه این حمام نقاشی چهارفصل سال کشیده شده است و این امر دلیل نامگذاری این حمام به حمام چهار فصل می باشد
محلات

محلات:
این شهر در جنوب شرقی اراک قرار دارد و از چهار جهت با شهرهای بزرگی در ارتباط است. محلات یکی از شهرهایی است که هوای بسیار پاکی دارد و به همین جهت القابی مانند هلند ایران، شهر گل ها و بهشت افسانه ای را به خود گرفته است. این شهر در تولید گل، مقام اول را در کشور به خود اختصاص داده است. هتل اقصی یکی از هتل های محلات می باشد.
آتشکده آتشکوه: بنای آتشکده آتشکوه در دوره ساسانیان ساخته شده است. این مکان در روستای آتشکوه نیم ور قرار دارد. این بنا به سه بخش تالار غربی، راهرو و تالار شرقی تقسیم می شود.
چشمه های آب گرم: محلات علاوه بر گل و گیاه های چشم گیری که در خود پرورش می دهد، دارای چشمه های آبگرم بسیار زیادی است که خواص شفابخشی دارند. در 15 کیلومتری شرق محلات مجموعه ای از چشمه های آبگرم به نام های شفا، سلیمانیه، دنبه، سودا، روماتیسم و حکیم وجود دارند.

پارک سرچشمه: این پارک که در مرکز محلات قرار دارد به سبب دارا بودن چشمه و درختان سر به فلک کشیده، یکی از جاذبه های بسیار زیبای محلات محسوب می شود. در تابستان که هوا گرم است، مردم برای تفریح به این پارک روی می آورند.
دلیجان

دلیجان:
این شهر در گذشته دارای نام های دیگری از جمله دلیرگان، دلیرجان و دلیگان بوده است. دلیجان دارای آب و هوای نیمه خشک بوده و اغلب زمستان های آن سرد و تابستان های آن نسبتا گرم است. هتل همای سعادت دلیجان، جزو هتل های زیبای این شهر می باشد.
جاسب: این منطقه دارای روستاهای مختلفی است که هر کدام زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. این منطقه زیستگاه گیاهی و جانواری فوق العاده ای است. از جمله گیاهانی که در این منطقه رشد می کنند می توان به بنه، زرشک، بادام کوهی و … اشاره کرد و حیواناتی که قادر به زندگی در این منطقه هستند شامل میش، آهو، پلنگ، گرگ و … می شوند.
امامزاده سلیمان (ع): بقعه متبرکه امامزاده سلیمان (ع) در دهستان دودهک شهرستان دلیجان قرار دارد. بنای این بقعه قدمت بسیار زیادی دارد و در دوره صفویان ساخته شده است.

مسجد مس سر: یکی از قدیمی ترین بناهای دلیجان مسجد مس سر است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از دلایل نامگذاری این مسجد به مس سر آن بوده است که این مسجد در گذشته دارای گنبد مسی بوده و یکی دیگر از دلایل این نامگذاری این است که این بنا یکی از بلندترین بناهای دلیجان می باشد و مردم دلیجان به اجسام بزرگ، مس سر می گویند.
خمین

خمین:
خمین یکی از شهرهای استان مرکزی می باشد و زادگاه رهبر معظم انقلاب، سید روح الله خمینی بوده است. این شهرستان در جنوب استان مرکزی قرار دارد. هتل امام رضا در خمین واقع شده است.
مجموعه تاریخی بیت امام: منزل پدری امام خمینی (ره) که از دوره قاجاریه ساخته شده است، با مساحتی در حدود ۲۵۰۰ متر مربع، امروزه به مکانی برای بازدید عموم مبدل گشته است.
امامزاده ابوطالب: بنای بقعه امامزاده ابوطالب، در دوره صفویه ساخته شده است. اهالی خمین این مکان را با نام بقعه شاهزاده ابوطالب نیز می شناسند.

یخچال نیمور: برای دیدن این یخچال باید به شهر نیمور واقع در خمین استان مرکزی سفر کنید. این یخچال اکنون دیگر کارایی گذشته خود را ندارد، اما به دلیل داشتن بدنه ای محکم، به همان شکل مخروطی خود باقی مانده است. در گذشته، این یخچال به دلیل نزدیک بودن به رودخانه ها یا آب های جاری ساخته شده بود. این بنای ارزشمند در سال ۱۳۸۵ جزو آثار ملی ثبت شد.
ساوه

ساوه:
قدمت این شهر به دوره ساسانیان باز می گردد و امروزه به عنوان دومین شهر بزرگ استان مرکزی شناخته می شود. هتل کاوه ساوه یکی از بهترین هتل های این شهر است.
مسجد جامع ساوه: مسجد جامع ساوه یکی از اماکن دینی بسیار مهم این شهر است که از معماری منحصر به فردی برخوردار می باشد. این بنا در سه دوره ساسانیان، ظهور اسلام و صفویه ساخته و تکمیل شده است.

امامزاده سید اسحاق: در شرق شهر ساوه، بنایی وجود دارد که به امامزاده سید اسحاق معروف است. پیشینه ساخت این بنا به دوران سلجوقیان و صفویان باز می گردد.
فرمهین

فرمهین:
این شهر ابتدا جزوی از شهر تفرش بود که در سال ۱۳۸۹ مستقل گردید. هتل مروارید فرمهین، یک مکان عالی برای اقامت است. رشد و پیشروی این شهر در سال های گذشته افزایش یافته است. اماکن دیدنی فرمهین عبارتند از:
شهر زیر زمینی زلف آباد: قدمت این شهر جالب و دیدنی به سده ششم باز می گردد. این شهر زیر زمینی در شمال شرقی فرمهین قرار دارد.
روستای شهرآب: در شمال فرمهین روستایی قرار دارد که میزان بارش های سالانه در آن بسیار زیاد است. مرقد امام زاده شاه علی اصغر (ع) در این روستا واقع گردیده است.

مدرسه علمیه سپهداری اراک
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر