لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> دانمارکی ها چگونه در شرایط سخت، آرامش خود را حفظ می کنند
دانمارکی ها چگونه در شرایط سخت، آرامش خود را حفظ می کنند

دانمارکی ها چگونه در شرایط سخت، آرامش خود را حفظ می کنند

دانمارکی ها چگونه در شرایط سخت، آرامش خود را حفظ می کنند
دانمارکی ها که اغلب از آنها به عنوان یکی از شادترین مردم دنیا یاد می شود، هیچ چیزی را به اندازه آرامش یا در زبان دانمارکی “هایگ” را دوست ندارند. اما زمانی که شرایط سخت است چه راه حلی در پیش می گیرند؟ این مردم کلمه جادویی ” پید” را به زبان می آورند.
دانمارکی ها که اغلب از آنها به عنوان یکی از شادترین مردم دنیا یاد می شود، هیچ چیزی را به اندازه آرامش دوست ندارند. آرامش می تواند خواندن یک کتاب در زیر پتو ( احتمالا تهیه شده از پشم گوسفند جزایر فارو و همچنین قسمتی از دانمارک)، یا سپری کردن یک شب آرام در کنار عزیزان، خوش گذارنی در زیر نور شمع و یا بسته به زمان سال، نوشیدن یک فنجان شکلات داغ، شراب شیرین و یا قهوه باشد. بهترین هتل های ایران را می توانید با مراجعه به وبسایت ایران هتل آنلاین مشاهده و انتخاب کنید.

اما این تصویر تقریبا خیلی شاعرانه و خیلی ایده آل است. به عنوان یک مرد دانمارکی عاشق آرامش، می توانم با اطمینان بگویم که حتی دانمارکی ها نیز روز های سخت خود را دارند. در این صورت، دانمارکی ها چه کار می کنند ؟ آنها کلمه جادویی” پید” را به زبان می آورند.

درست مانند کلمه “هایگ”، کلمه “پید” هم ترجمه مستقیمی در زبان انگلیسی ندارد. برخی از معانی این کلمه شامل ” مهم نیست”، “نگران نباش” یا “فراموشش کن ” می باشد- اما این عبارات جنبه مثبت این کلمه را بیان نمی کنند. از کلمه” پید” برای بیان قبول وضعیتی استفاده می شود که خارج از کنترل است، در این حالت حتی اگر اذیت شوید و یا نا امید شده باشید تصمیم می گیرید که انرژی غیر ضروری خود را صرف فکر کردن بیش از حد در مورد آن موضوع نکنید. شما آن شرایط را قبول می کنید و به راه خود ادامه می دهید. کلمه”پید” همچنین برای تسکین دادن به افرادی به کار می رود که در شرایط ناگوار قرار می گیرند.
این کلمه به حدی مورد علاقه دانمارکی ها است که در سپتامبر ۲۰۱۸ و در رقابتی که توسط انجمن کتابخانه دانمارکی در هفته “کتابخانه ملی” در این کشور برگزار شد، به عنوان محبوب ترین کلمه ملی انتخاب شد. نکته جالب در باره این است که کلمه “هایگ” حتی در لیست کوتاه برنده شدگان نیز قرار نگرفت.

آستین برودینگ اندرسن، رئیس انجمن کتابخانه دانمارک، این پیروزی را بازتابی از زندگی پر استرس دانمارکی ها می داند و این باعث شد که دانمارکی ها شرایط را آسان گرفته و راحت تر زندگی کنند. او توضیح داد: ” من فکر می کنم این کار، شورشی علیه ویژگی فرهنگی ما دانمارکی باشد که همیشه شاکی و به دنبال یافتن عیب هستیم. انتخاب کلمه “پید” تا حدودی نقطه مقابل طرز تفکر ماست. اما به زبان آوردن این کلمه این نکته را به ما یادآوری می کند که اوضاع می توانست بدتر از این نیز باشد .”
1683335025 240 دانمارکی ها چگونه در شرایط سخت، آرامش خود را حفظ

اما محبوبیت این واژه باعث شگفتی کریس مک دونالد نشد، او یک فیزیولوژیست، نویسنده و سخنران عمومی است که ۲۰ سال بیش از آمریکا به دانمارک نقل مکان کرد. وی در مقاله شگفت انگیز خود تحت عنوان ” آنچه دانمارک در مورد خوشبختی به من آموخت” که در روزنامه ملی دانمارکی برلینگسکه منتشر شد، می نویسد ” پید” یکی از کلمات مورد علاقه من است، آوای این کلمه دارای بیشترین آوای مثبتی است که تا به حال شنیده ام. این کلمه قدرت بیشتری دارد وقتی که چیزهایی را که نمی توانیم تغییر دهیم، رها کنیم. در این کلمه آسودگی و آسایش زیادی وجود دارد.”

کریس اولین بار زمانی که در حال یادگیری زبان دانمارکی بود با کلمه “پید” آشنا شد. او گفت ” زبان دانمارکی، زبان یکنواختی است و درست مانند گوش دادن به یک موسیقیدان با دامنه محدود است. این کلمه توجه من را به خود جلب کرد و نه تنها از دامنه زبان دانمارک خارج نشد بلکه آوای خوبی نیز داشت. درست است که زبان دانمارکی به دلیل آوای سخت و خشن اش هرگز به عنوان رمانتیک ترین زبان دنیا انتخاب نمی شود. اما با این حال، آوای کلمه “پید” بسیار ظریف و نرم است. در حین مصاحبه هایی که با مک دونالد داشتم، در مورد این که چگونه کلمه “پید ” برای نشان دادن پذیرش شرایط نا امید کننده و غیر قابل تغییر- اما نه تهدید کننده زندگی استفاده می شود، صحبت کردیم. بخشی از آن به خاطر معنای کلمه است و بخش دیگر به دلیل احساس و صدایی است که کلمه “پید” ایجاد می کند.
1683335025 891 دانمارکی ها چگونه در شرایط سخت، آرامش خود را حفظ

همانطور که جوناس جنسن، سردبیر ارشد Den Danske Ordbog (دیکشنری دانمارکی) توضیح می دهد: “با آوای حروف i و y اغلب سبک تر است و نسبت به آواهای گردیی مانند o و u……احساس مثبتی به انسان منتقل می کند.” کلمه “پید” کلمه ای است که تلفظ کردن آن بسیار راحت است. اما زبان دانمارکی از نظر زبانشناختی پر از فراز و فرود است. جنسن حتی این عبارت را که ” زبان دانمارکی یک زبان نیست بلکه یک بیماری حنجره است” به من معرفی کرد- اما چنین چیزی را نمی توان در مورد چشم اندازهای این کشور به زبان آورد.
دانمارک احتمالا به دلیل داشتن زمین های هموار و مسطح، یکی از کشور های دوستدار دوچرخه در جهان به شمار می رود. به هر حال، هیچ کس نمی تواند خود را برای یک تصادف غیر منتظره آماده کند، این نکته ای است که من و خانواده ام از یک زوج بریتانیایی یاد گرفتیم. آنها ۲۰ سال پیش تصمیم گرفتند که شبه جزیره دانمارک را با دوچرخه های خود سیاحت کنند. در پایان تعطیلات شان، یکی از آنها از دوچرخه اش افتاد و استخوان ترقوه اش شکست. این اتفاق کمی خارج از شهر ساندر اٌمی (Sønder Omme) برای آنها رخ داد، تقریبا در ۲۰ کیلومتری بیلوند ( منزلگاه سرزمین لگوی اصلی) و مشخص شد که به جراحی احتیاج است. دکتر شیفت، آنها را برای درمان به یک بیمارستان در شهر دیگری منتقل کرد. در حالی که از او اشعه ایکس گرفته شد و سپس اتل بندی انجام شد، پدرم با مادرم تماش گرفت و گفت که او طبق معمول دیر به خانه می آید.
او در حالی که وضعیت بیمار را توضیح می داد، مادرم پیشنهاد داد که آنها را برای ناهار دعوت کنیم. در پایان روز نه تنها زوج بریتانیایی از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان در دانمارک برخوردار شدند بلکه طعم غذا های محلی را نیز تجربه کردند. همچنین با کلمه “پید” و توانایی آن در کاهش استرس در شرایط سخت آشنا شدند. بخاطر نمی آورم که در آن روز چه غذایی خوردیم اما با توجه به شناخت من نسبت به مادر خونسردم و توضیح مختصری که او به مهمان می داد احتمالا باقی مانده های غذایی بودند که در ظروف بسیار زیبایی سرو شده بودند و با یک رومیزی زیبا و دستمال سفره و کاسه های سفالی ست شده بر روی میز چیده شده بودند. هنگامی که همگی ما دور میز جمع شدیم، با وجود غذایی که در بشقاب و شراب قرمزی که در لیوان های ما بود، پدرم لیوانش را به رسم همیشگی، قبل از خوردن غذا، برای گفتن به سلامتی بالا برد.

مرد بریتانیایی همانطور که می خواست لیوانش را از روی میز بردارد تا به دیگران محلق شود، تصادفا شراب قرمز را بر روی رومیزی ریخت. همه ساکت بودیم. زن با چهره ای حاکی از نارضایتی عمیق به سوی شوهرش برگشت و وقتی که شروع به فریاد کشیدن کرد مادرم صحبت های او را با گفتن این جمله قطع کرد. او گفت” !pyyyyt med det” (نگران نباش ) فردا رومیزی ها را خواهیم شست”. مابقی شب بسیار بی نظیر گذشت. با گفتن این کلمه، آن زوج در روزهای بعدی نیز به نزد ما آمدند. نیروی کلمه “پید ” فضا را از موقعیت ناراحت کننده به آرامش خاطر تغییر داد.
1683335025 371 دانمارکی ها چگونه در شرایط سخت، آرامش خود را حفظ

قدرت این کلمه به شیوه ها و روش های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این کلمه به بچه ها در مهد کودک و مقطع ابتدایی در مدرسه آموزش داده می شود. شیوه آموزش به این صورت است که کلمه “پید” را بر روی یک سرپوش پلاستیکی می نویسند و بر روی یک مقوا می چسبانند و سپس آن را در وسط کلاس نصب می کنند تا از آن در موقعیت های استفاده شود که بچه ها را نارحت می کند مانند اول نشدن بچه ها در مسابقه یا برنده نشدن آنها در یک بازی. در واقع آنها از سنین پایان یاد می گیرند که شکست خوردن، عیب نیست و قسمتی از زندگی واقعی است.
شارلوت سورنسن (Charlotte Sørensen)، معلم ارشد در مدرسه ساندروانگسکولین (Søndervangskolen ) در شهر هامیل (Hammel) در شبه جریزه دانمارک است به من گفت: “دکمه “پید” نابغه است . برای همه بچه ها عمل نمی کند، اما برای بعضی از آنها عالی است. عمل فشار دادن یک دکمه فیزیکی به آنها کمک می کند تا ذهن خود را پاک و رها کنند.”

بازدیدکنندگان از دانمارک می تواند ورژن خودشان را از دکمه “پید” از مغازه های محلی خریداری کنند. اینها دکمه های پلاستیکی قرمز و سفیدی هستند که به انواعی که در برنامه های مسابقه ای تلویزیونی استفاده می شوند، شباهت دارند. با فشار دادن آن، کلمه “پید” را خواهید شنید و این نکته را به شما یادآور می شوند که از قدمی به عقب برگردید و دوباره تمرکز کنید. من حتی یک ورژن لوکس از این دکمه را برای کریسمس دریافت کردم که جملات تشویق کننده ای بیان می کرد. ” نفس عمیق بکش. همه چیز درست خواهد شد.”
1683335025 960 دانمارکی ها چگونه در شرایط سخت، آرامش خود را حفظ

کاربرد این کلمه به ویژه در یک کشور با آب و هوایی غیر قابل اطمینان، مناسب است. در طول سال ها، من بخشی از تغییرات آخر لحظه ای خیلی از برنامه ها بودم. اگر پیکنیک ها و باربیکیو ها به داخل جابجا شده بودند و سفر های ساحلی به استخر های سرپوشیده تبدیل شدند. هر زمان، یک یا تعداد بیشتری از کلمه “پید” به زبان آورده شد، نفس عمیق بکشید و برنامه دو را اجرا کنید. من یاد گرفته ام که این برنامه های کمکی بیشتر به آرامش منجر می شوند تا روش های اصلی.

نوروز صیاد جشنی کهن و تماشایی در جزیره ی قشم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر