لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مدرسه شاهپور گیلان، یادگاری از گذشته
مدرسه شاهپور گیلان، یادگاری از گذشته

مدرسه شاهپور گیلان، یادگاری از گذشته

کشور ایران همواره از دیرباز مهد تمدن و علم بوده است. از گذشته تا به امروز دانشمندان و عالمان ایرانی بسیاری در جهان به شهرت رسیده اند. مدارس و دانشگاه های قدیمی همچون جندی شاپور، از جمله یادگاران باستانی ایرانیان است که از اهمیت آنان به علم خبر می دهد. مدرسه شاهپور گیلان، نمونه ای از مدارس علمی کشور در دوران پیش از انقلاب اسلامی ایران است. هر ساله افراد زیادی برای بازدید از این مدرسه زیبا به رشت سفر می کنند و از طریق رزرو آنلاین

مانند هتل شبستان رشت مکانی را برای اقامت خود انتخاب می نمایند.

گیلان، مهد میرزا کوچک خان جنگلی

گیلان یکی از استان های شمالی ایران است که مناظر طبیعی و چشم نوازی دارد؛ همچنین با شنیدن نام این استان صدای آزادی میرزا کوچک خان جنگلی را به وضوح می شنویم. جمعیت گیلان حدود ۲۵۰۰۰۰۰ نفر بوده و زبان محلی آن به سه گروه تالشی، گیلکی و تاتی تقسیم می شود. دین و مذهب اکثریت مردم گیلان شیعه است، ولی در این میان تالش ها دارای مذهب سنی شافعی هستند. مردم این استان معمولا از راه دامداری، صید ماهی، کشاورزی و پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم زندگی خود را می گذرانند‌؛ همچنین در لاهیجان، بندر کیاشهر، بندرانزلی و رودسر کشت برنج و چای، کشت زیتون در رودبار و صید ماهی در بندر آستارا انجام می شود.
محصولات کشاورزی گیلان شامل گندم و جو، بادام زمینی، توتون و فندق است. یکی از بازارهای پررونق گیلان بازار صنایع دستی آن است که در آن اجناسی مانند ابریشم یا چادرشب قاسم‌آباد، قلابدوزی رشت، حصیربافی شامل سفره، سبد و کلاه، مصنوعات چوبی خم شده مثل پایه میز و سفالگری گمج (نوعی ظرف لعابی از جنس خاک رس) وجاسیگاری و غیره به فروش می رسد؛ آثار تاریخی و طبیعی این استان هر ساله باعث جذب گردشگران فراوانی شده است و مسافران و گردشگران می توانند در خانه های محلی، هتل ها، مسافرخانه ها و مجتمع های ویلایی اقامت کنند.
شهر رشت مرکز استان گیلان به عنوان یکی از شهرهای گردشگری در ایران شناخته شده است. این شهر دارای آب و هوایی معتدل و مطبوع بوده و طبیعت بکر و زیبای آن در جهان بسیار معروف است، به طوریکه آن را به یک منطقه زیبا و مناسب برای سفر تبدیل کرده است. بهترین زمان برای سفر به رشت فصل بهار و پاییز است و خانه میرزا کوچک خان جنگلی جزو اولین انتخاب های گردشگران برای بازدید به شمار می آید؛ این خانه نزدیک به ۸۵ سال خالی از سکنه بود تا اینکه در سال ۱۳۸۲ توسط کمک های مردمی بازسازی شد. خانه ابریشمی رشت یکی دیگر از اماکن تاریخی این شهر است که از دوران قاجار تا به حال در محله صیقلان به یادگار مانده است. آرامگاه میرزا کوچک خان در سلیماندراب گیلان و در جنوب شهر رشت واقع شده است. بهتر است بعد از یک گشت و گذار طولانی از این مزار دیدن کنید. همچنین بازار بزرگ شهر رشت در بافت قدیمی و مرکزی شهر قرار دارد.

تاریخچه مدرسه شاهپور رشت

دبیرستان شاهپور اولین مدرسه ای است که در شهر رشت بنا شد و آن را با نام مدرسه شهید بهشتی نیز می شناسند‌. این مدرسه جزو ۴۸ مدرسه تاریخی کشور است که از زمان تاسیس آن تا به امروز دارای اسم های مختلفی بوده ولی اغلب مردم آن را با نام های مدرسه شاهپور و مدرسه شهید بهشتی می شناسند‌. اولین بار مدرسه شاهپور در سال ۱۲۹۸ ه.ش توسط حاکم گیلان در سبزه میدان شروع به کار کرد. بعد از چند سال این مدرسه به کوچه نزدیک خیابان شریعتی انتقال پیدا نمود. این مکان برای مدرسه بسیار کوچک بود و نمی توانستند آن را گسترش دهند زیرا ساختمان استیجاری بود. در نهایت زمینی نزدیک به این ساختمان به مساحت ۱۷ هزار متر مربع خریداری گشت و ساختمان نهایی مدرسه ساخته شد.
مدرسه شاهپور گیلان
مدرسه شاهپور مکان تحصیل افراد معروفی بوده که برخی از آن ها به شهرت جهانی رسیده اند؛ ازجمله این افراد معلمین و اساتیدی بودند که در این مدرسه تدریس کردند و می توان در میان آن ها به میرزا حسن خان رشدیه، میرزا عیسی خان سمیعی، میرزا عبد المجید فرساد، عبدالله راعی و غیره اشاره کرد؛ همچنین از دانش آموزانی که در این مدرسه تحصیل کرده اند می توان دکتر محمد معین یکی از پژوهشگران گیلان و پدید آورنده فرهنگ معین، پروفسور فضل الله رضا چهره ای سرشناس جهانی در حوزه مهندسی برق، پروفسور عنایت الله رضا نویسنده و مترجم گیلانی، پروفسور محمود بهزاد پدر زیست شناسی مدرن ایران، استاد هوشنگ ابتهاج شاعر ایرانی و پروفسور مجید سمیعی پزشک و جراح مغز سرشناس جهان را نام برد.

معماری دبیرستان شاهپور رشت

این مدرسه از ابتدای تاسیس دارای نام های مختلفی بود و در سال ۱۲۹۸ آن را با نام مدرسه مظفر می شناختند ولی بعد از روی کار آمدن پهلوی، نام آن به مدرسه شاهپور تغییر پیدا کرد؛ همچنین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نام آن به مدرسه آزادگان تغییر یافت و در آخر بعد از شهادت دکتر بهشتی نام این مدرسه را شهید بهشتی نامگذاری نمودند. این مدرسه توسط شخصی آلمانی ساخته شد به همین دلیل دارای آزمایشگاه، سالن آمفی تئاتر و تاسیسات دیگر است. زیر بنای این مکان حدود ۱۸۹۰ متر مربع و وسعت آن ۱۷ هزار متر مربع است و تاکنون ۱۰ هزار دانش آموز از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند.
مدرسه شاهپور گیلان
سر در مدرسه شاهپور گیلان شعر معروف فردوسی یعنی “توانا بود هر که دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود” حک شده و در زیر آن ساعتی با قدمت تاریخی جای گرفته است؛ همچنین این مدرسه دارای ۱۴ کلاس درس، کتابخانه، آزمایشگاه و سالن ورزشی است. مدرسه شاهپور در سال ۱۳۵۶ به عنوان یکی دیگر از آثار ملی ایران با شماره ۱۵۱۷ ثبت شد‌. در چند سال اخیر این مکان بارها بازسازی گردید و برای این مرمت حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه اختصاص داده شد. با گذشت زمان هنوز هم بازسازی های کوچکی در بخش هایی از مدرسه انجام می شود تا این بنای تاریخی به قوت سابق خود نگه داشته شود.

آدرس دبیرستان تاریخی شاهپور رشت

بهترین راه برای دسترسی به این مدرسه آن است که ابتدا به میدان توشیبا رفته و سپس به میدان فرهنگ بروید. از آنجا باید وارد خیابان آزادگان شوید‌ و بعد از یک پیاده روی ۲۰۰ متری مدرسه شاهپور رشت را در سمت چپ خود مشاهده خواهید کرد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
شهر زیبای اطاقور گیلان، در مسیر چشمه ها و ییلاقات زیبا
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر