لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> اخبار >> گردشگری با کشتی کروز در مراکش به تدریج در حال کم شدن است
گردشگری با کشتی کروز در مراکش به تدریج در حال کم شدن است

گردشگری با کشتی کروز در مراکش به تدریج در حال کم شدن است

مراکش دیگر در زمره غول های گردشگری جهانی با کشتی کروز نیست. این ارقام هشدار دهنده هستند: در سال 2018 تقریبا 227000 نفر کمتر وارد بنادر مراکش شدند، این در حالی است که این رقم در سال 2010 حدود دو برابر بود. پس با مطالعه دقیق این مقاله سعی کنید با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.
تعداد کشتی های کروز که در بنادر مراکش لنگر می اندازند به سرعت در حال کاهش است، این رقم در کازابلانکا در حدود 80 درصد است. به احتمال زیاد این روند به این زودی دستخوش تغییرات نخواهد شد. بنا به گفته کارشناسان مربوطه، بازگشت به حالت عادی و عملکرد 7 یا 8 سال گذشته تا سال 2021 طول خواهد کشید.

جلیل مادیح، مدیرعامل Alizés Travel که مدعی است 80 درصد از سهم بازار گردشگری با کشتی کروز در اختیار آژانس گردشگری او است می گوید: فصول 2019-2020 دیگر استثنا نیستند. متصدیان این بخش همچنان امیدوارند که بلکه سال 2021 سال خوبی باشد.

در واقع برنامه رزرو بلیت )برای شرکت های بزرگی مانند Carnival، MSC و یا Royal Caribbean ( از 2 یا 3 سال پیش تدوین شده است. طنجه و کازابلانکا یعنی دو مقصد گردشگری دریایی بیشتر از آغادیر تحت تاثیر این موضوع قرار دارند.
سرمایه اقتصادی به تنهایی بیش از نیمی از مسافران کروز را طی سال های شکوفایی جذب کرد. در حقیقت روند گردشگری با کشتی کروز به دلیل عدم وجود زیر ساخت های لازم رو به کاهش است اما دلیل اصلی عدم سازماندهی بخش های مربوطه و هرج و مرج در بنادر به ویژه کازابلانکا است.
بنابراین این ارقام با رکورد ثبت شده در سال 2015 متفاوت هستند. بندر کازابلانکا طی یک روز 15000 مسافر کروز داشت. ارقام رسمی دقیق ترهستند اما هنوز هم هشدار دهنده اند.
بر طبق آمار ANP، تعداد مسافران کروز در بنادر تحت مدیریت این ارگان در چهار ماهه اول سال 2018 تا 39.5 درصد یعنی 91,157 نسبت به 65,341 سال گذشته افزایش یافت. در شهرآغادیر 53,755 یا به عبارتی بیش از 77.7 درصد مسافر کروز وجود دارد. برخلاف کازابلانکا در شهر آغادیر کمبود زیرساخت پذیرش مسافر وجود ندارد. علاوه بر این منطقه شهری در طول این دوره فقط 31,154 مسافر کروز داشته که حدود 3.1 درصد افزایش مشاهده می شود.
بنا به گفته دفتر گردشگری ملی مراکش، بین سال های 2017 و 2018 این روند برای مقاصد آغادیر و طنجه رو به افزایش است. تعداد مسافران کروز در آغادیر از 93,000 به 108,000 و در شهر استریت از 24,000 به 31,000 رسید. با این حال، میانگین نرخ رشد سالانه تعداد مسافرانی که که بین سال های 2009 تا 2018 به مراکش آمده اند در حال کاهش به میزان 5.7 درصد است. با تعویق راه اندازی اسکله مسافرتی، متصدیان خواستار بهبود دسترسی به بندرهستند.
تاخیر در روند اجرایی) گمرک، پلیس و …( و فقدان تابولها از جمله دیگر عواملی هستند که مانعی در توسعه این مکان تلقی می شوند. افزایش جذابیت و زیر ساخت های مدرن مراکش به ویژه در تنجییر و کازابلانکا به طور امیدوارانه روند رو به پایین را معکوس خواهد کرد.

چرا اسپانیا هنوز هم بهترین مقصد گردشگری جهان به شمار می آید
ادامه مطلب

متخصصان همچنین امیدوارند که فرآیند راه اندازی پایانه مسافر جدید که برای مارس 2020 در کازابلانکا برنامه ریزی شده است به خوبی پیش برود.
با ظرفیت سالانه 350,000 مسافر کروز، پایانه جدید قادر خواهد بود تا کشتی هایی را با عرض 45 متر و طول 350 متر و با عمق 12 متر در خود جا بدهد. همچنین امید می رود یک پارکینگ کشتی و اسکله با طول کلی تقریبا 665 متر ساخته شود.
بندر کازابلانکا بخاطرموقعیت مرکزی اش که به مسافران اجازه می دهد در کمتر از سه ساعت از سرزمین داخلی بازدید کنند) ربا، مراکش، فاس، الجدیده و…( متمایز است.
در واقع برنامه سفر مسافران به طور کلی با سه ساعت رانندگی در سفر خارجی و در سفر بازگشت با بیش از شش ساعت، برنامه ریزی شده است. علاوه بر این، بندر کازابلانکا بخاطر قرارگیری در نیمه راه بین اسپانیا و جزایر قناری، امتیاز ویژه ای دارد. همین موضوع سبب می شود بزرگترین کشتی های کروز به این بندر بیایند. باید توجه داشت که یک خط سفر دریایی به طور میانگین 200 دلار خرج دارد و این مبلغ بدون احتساب عوارض مسافران، رستوران ها و توقف های بین راهی است.
آغادیر که به نوبه خود مشکلات زیر ساختی زیادی ندارد، به اندازه کازابلانکا یا تنجییر تحت تاثیر قرار ندارد. این شهر در مسیرهای مسافرتی با مقاصدی مثل لاس پالماس یا جزیره تنریف ادغام شده است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر