لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> 9 نکته ی مهم برای سفر در زمانی که باردار هستید
9 نکته ی مهم برای سفر در زمانی که باردار هستید

9 نکته ی مهم برای سفر در زمانی که باردار هستید

پیدا کردن یک مقصد مسافرتی مناسب، رزرو هتل و هواپیما و برنامه ریزی برای سفر تنها عوامل ایجاد اضطراب به حساب نمی آیند. باردار بودن در زمان مسافرت هم می تواند برای شما دغدغه هایی را ایجاد کند که البته راه حل هایی هم برای رفع آن ها وجود دارد. برنامه ریزی از قبل می تواند شما را برای رو به رو شدن با بسیاری از مشکلاتی که در سفر ممکن است سد راه شما شوند آماده کند. حال بیایید با 9 مورد از مهم ترین نکاتی که به آسان تر شدن سفر با چنین شرایط ویژه ای به ما کمک می کنند آشنا شویم.

1- دوره ی زمانی مناسبی را برگزینید.
از آن جایی که بسیاری از موقعیت های اورژانسی زنان باردار در دوره های اول و سوم پیش می آیند، طبق گزارش های کنگره ی پزشکان متخصص مامایی و زنان و زایمان آمریکا، بهترین زمان برای سفر کردن از هفته ی 14 تا 28 ام می باشند. این دوره از چند نظر دیگر هم بسیار مناسب می باشد. بیماری های صبحگاهی کاهش پیدا می کند و وزن مادر هنوز آن قدر بالا نرفته است که محدودیتی برای حرکت او ایجاد کند.

از دیگر یافته های این کنگره می توان به این نکته اشاره کرد که سفر کردن به صورت محدود تا هفته ی 36 ام برای بانوانی که خطر های پزشکی کمتری آن ها را تهدید می کند بلامانع است، اما بعضی از شرکت های هواپیمایی هم قواعد و قوانین مخصوص به خود را در این زمینه دارند. قبل از شروع برنامه ریزی برای سفر، با پزشک متخصص خودتان در مورد تمام خطر های احتمالی صحبت کنید و قبل از رزرو پرواز، قوانین موجود در شرکت هواپیمایی انتخابی خود را در رابطه با مسافران باردار بررسی کنید.

2- به میزان کافی آب و غذا به همراه خود ببرید.
کابین های هواپیما معمولاً میزان رطوبت بسیار پایینی دارند، که در پرواز های طولانی مدت می تواند باعث به وجود آمدن مشکل کم آبی شود. برای بیشتر مسافران این نکته مشکل خاصی را ایجاد نمی کند اما برای خانم های باردار کم آبی می تواند علائم بیماری هایی مانند؛ حالت تهوع، کوفتگی، درد، یبوست و حتی مشکلات جدی تری مانند زایمان زود هنگام را تشدید کند. پس حتماً از وجود چند بطری آب آشامیدنی در کیف و ساک های خود اطمینان حاصل فرمائید و هر چند دقیقه یک بار، حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید از آن ها بنوشید.

به طرزی مشابه، شکم خالی هم می تواند برای شما مشکلاتی مانند تشدید شدن بیماری های روزانه و افت شدید قند خون و بیهوشی را ایجاد کند. به همراه داشتن تنقلات و شیرینی جات سالم برای کاهش حالت تهوع و تنظیم کردن سطح قند خون به شدت توصیه می شود.

3- تا می توانید به سرویس های بهداشتی مراجعه کنید.

یکی از عوارض جانبی نه چندان خوشایند دوران بارداری و نوشیدن آب به میزان زیاد، نیاز مفرط به استفاده از سرویس های بهداشتی می باشد. بدون شک شما در زمان پرواز نمی خواهید در شرایطی قرار بگیرید که با بی قراری به چراغ “کمربند های خود را ببندید” درون هواپیما زل بزنید و در حالی که خلبان با شرایط نا مطلوب جوی دست و پنجه نرم می کند منتظر پیدا کردن فرصتی برای حرکت به سمت سرویس های بهداشتی باشید! پس تا زمانی که این اتاقک ها در دسترس هستند از آن ها استفاده کنید، حتی اگر فکر می کنید نیازی ندارید. قبل از ترک رستوران، فرودگاه، موزه و غیره هم فرصت را غنیمت بشمارید و برای جلوگیری از به وجود آمدن هر مشکلی، سری به این سرویس ها بزنید. بدن شما بدون شک از این کار شما ممنون خواهد بود!
سفر در زمان بارداری

4- در زمان رزرو بلیط هواپیما، صندلی های کناری را انتخاب کنید.

نه تنها برای مراجعه به سرویس های بهداشتی نیاز به بلند شدن دارید، بلکه برای چند ثانیه ایستادن و کش و قوس دادن به بدنتان هم باید از جای خود برخیزید. انتخاب صندلی های کناری می تواند به شما کمی آزادی عمل بیشتری برای ایستادن و راه رفتن در فضای اطرافتان ببخشد. یک نکته ی مثبت دیگر به مشکل نخوردن شما با مسافران کناریتان می باشد که باعث می شود بتوانند بدون هیچ مزاحمتی پرواز آرامش بخشی را تجربه کنند.

5- از جوراب های فشرده ساز استفاده کنید.

به تن کردن این پوشش طبی همیشه خوشایند نمی باشد، اما جوراب های فشرده ساز بهترین دوست زنان باردار هستند. در دوران حاملگی، گردش خون در بدن شما دچار تغییرات مشهودی می شود که می تواند ورم ها و سردرد هایی را برای شما ایجاد کند. این جوراب ها باعث می شوند که خون به طور طبیعی در پا های شما جریان داشته باشد و هم چنین دیگر ناراحتی هایی مانند سندروم پای نا آرام را نیز کاهش می دهد.
سفر در زمان بارداری

6- تا می توانید چمدان های خود را سبک کنید.
با اینکه در زمان بارداری، نرمش های ملایم توصیه می شوند، اما بلند کردن وسایل سنگین اصلاً شامل این موضوع نمی شود! از حمل کردن کیف و چمدان هایی که بیش از حد پر شده اند پرهیز کنید تا در مواقعی که لازم است آن ها را بلند کنید و روی وزنه ی فرودگاه بگذارید، به کمر خود فشار نیاورید. انتخاب لباس هایی که بتوان به راحتی و به صورت های مختلف با هم پوشید و برگزیدن فقط یک یا دو جفت کفش، روش خوبی برای کم کردن وسایلی است که لازم است با خود ببرید. حمل کردن وسایلی که استفاده ی چند منظوره دارند نیز توصیه می شود. مثلاً می توانید از یک ژاکت نرم به عنوان پتو و یا بالشت هم استفاده کنید. بسته به جایی که سفر می کنید، بسیاری از لوازم مانند شامپو و خمیر دندان را هم می توانید در کشور مقصد تهیه کنید. پس لازم نیست چنین اقلامی را با خود همراه کنید.

با پزشک متخصص درباره ی میزان باری که در مرحله ی بارداری خود می توانید حمل کنید صحبت کنید و برای جلوگیری از پیش آمدن هرگونه پیچیدگی در زمان سفر، سعی کنید تا می توانید وزن بار ها را از حد مجاز پیشنهادی پزشک خود هم کمتر کنید.

7- به خودتان استراحت دهید.
اگر تمام تغییرات فیزیکی بدن را هم کنار بگذاریم، حاملگی می تواند برای بعضی از خانم ها عامل به وجود آمدن استرس شدید و هم چنین بی خوابی شود. این دو عارضه می توانند شدیداً بدن را خسته کنند. به احتمال زیاد نمی توانید مانند دوران قبل از حاملگی با این مسئله کنار بیایید، ولی بهتر است بدانید که لازم نیست نگران باشید.

بخشی از بودجه ی زمانی خود را به وقفه هایی برای استراحت کردن اختصاص دهید. از سرویس های حمل مسافران در فرودگاه ها هم تا می توانید استفاده کنید که لازم نباشد برای سوار هواپیما شدن در راهرو ها بدوید. اگر هم که می خواهید رانندگی کنید، سعی کنید بیش تر از 6 ساعت پشت فرمان ننشینید و در میان راه برای کش و قوس دادن به بدن خود از ماشین پیاده شوید. توقف های کوتاه و یا حتی چرت های نیم ساعته را به لیست برنامه های مسافرتی خود اضافه کنید تا از وجود فرصت هایی برای شارژ دوباره ی بدنتان اطمینان حاصل فرمایید. حتماً تعادل در کار را هم رعایت کنید. نباید تمام برنامه های خود را در اول سفر انجام دهید. چرا که ممکن است باعث شود نتوانید از بقیه ی برنامه های خود لذت کافی را ببرید.
سفر در زمان بارداری

8- برای همه چیز برنامه ریزی داشته باشید.

با اینکه سفر کردن برای اکثر بانوان باردار مشکلی را ایجاد نمی کند، باز هم احتمال وجود اتفاق های ناخوشایند وجود دارد. قبل از شروع سفر، تمام گزینه های مربوط به وضعیت های اورژانسی خود را در طی مسیر و در مقصد گردشگریتان بررسی کنید، مخصوصاً اگر قرار باشد به خارج از کشور بروید. چند نسخه ی کپی از مدارک حاملگی خود را هم فراهم کنید و از پزشک خود درباره ی نشانه های خطر و چیز هایی که باید حواستان به آن ها باشد سؤال کنید. داشتن برنامه ای مشخص برای مواجهه با چنین مشکلاتی در خارج از خانه، باعث آسوده شدن خاطر شما نیز می شود.

9- در صورت لزوم درخواست کمک کنید.
زمانی که فکر می کنید به آن نیاز دارید، از کمک خواستن از دیگران سر باز نزنید. در بعضی مواقع، سفر کردن می تواند طاقت فرسا باشد و باردار بودن هم موارد دیگری را به لیست مشکلات احتمالی شما اضافه می کند. آیا فراموش کرده اید که با خود غذا بیاورید و احساس می کنید که ممکن است بیهوش شوید؟ از مهمانداران هواپیما بخواهید که به شما یک لیوان آبمیوه بدهند. مطمئن نیستید که می توانید چمدان خود را بلند کنید یا نه؟ از نزدیکان خود بخواهید در این راستا با شما همکاری کنند. احساس گرمازدگی می کنید و فکر می کنید که بهتر است بنشینید؟ از مردم بخواهید که جای خود را به شما بدهند. حتی اگر از ظاهر شما نمی توان تشخیص داد که باردار هستید، اگر برای آن ها شرایط خود را توضیح دهید، تقریباً همیشه بیشتر مردم با روی خوش به شما کمک می کنند.

راهکارهایی برای جلوگیری از هجوم بیش از حد گردشگران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر