لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس

لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس

پهنه ی نیلگون خلیج فارس یکی از بزرگترین زیستگاه های موجودات دریایی کشورمان است. در این آبی بیکران زیباترین اکوسیستم جانوری ایران را می توان نظاره کرد. ماهی های رنگارنگی که در آن به این سو و آن سو میروند و دلفین هایی که با بازیگوشی شنا می کنند، تصاویر زیبایی از آن هستند که روح زندگی را در اطراف خود به جریان می اندازند و گردشگران را به وجد می آورند. اما زیبایی های خلیج فارس به همین جا محدود نمی شود. مرجان ها، نرم تنان، صدف ها و حلزون ها، شقایق ها و اسفنج های دریایی، عروس دریایی و لاک پشت بی همتایی که با نام لاک پشت پوزه آبی شناخته می شود، گونه های متنوعی از اکوسیستم جذاب و بی نظیر آن هستند.

بی تردید آشنا شدن با این اکوسیستم منحصر به فرد و تماشای جاذبه های ناب آن نیاز به زمان دارد و در یک فرصت کوتاه کسی قادر نخواهد بود که زیبایی های آن را به تماشا بنشیند. ما در اینجا به معرفی گونه ی خاصی از لاک پشت های دریایی خواهیم پرداخت. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های بندرعباس همراه شماست. ایران هتل با رزرو آنلاین هتل هرمز بندرعباس برای شما بهترین ها را آرزو می کند.
1683280273 680 لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
لاک پشت پوزه عقابی قشم
لاک پشت پوزه عقابی(Eretmochelys imbricata) جانداری دریایی و گونه ای از لاک پشت هاست. علت شهرت این لاک پشت به پوزه عقابی به این دلیل است که پوزه ی او برای بیرون کشیدن غذای اصلی خود یعنی اسفنج دریایی از میان مرجان ها به این شکل در آمده است. این لاک پشت تنها گونه ی موجود از سرده ی ارتموکلیس است و با این که بخش هایی از جهان مانند اقیانس اطلس، هند و آرام و خلیج فارس زیستگاه اوست، در حال حاضر در خطر انقراض می باشد. هر چند ظاهر لاک پشت پوزه‌عقابی مشابه دیگر لاک ‌پشت‌های دریایی است، اما این لاک ‌پشت زیبا بدنی صاف و پهن دارد و لاک رنگارنگ او که برای محافظت از او خلق شده بسیار زیبا می باشد. لاکی که به آن سپرکاراس گفته می شود و شاید یکی از دلایل صید بی رحمانه ی این موجودات بی نظیر نیز همین لاک زیبا باشد. پوسته یا پشت‌لاک این لاک‌ پشت زمینه‌ای کهربایی رنگ دارد که با طرح و ترکیب نامنظم لکه ها و رگه‌های تیره و روشن آراسته شده است.
1683280273 392 لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
لاک پشت پوزه عقابی به علت داشتن پوزه تیز و منحنی و بخش برجسته جلویی پوزه‌اش، به ‌سادگی از دیگر لاک ‌پشت‌های دریایی تشخیص داده می‌شود. در واقع شکل پوزه ی آن ها خاص این گونه از لاک پشت هاست، در دهان آن ها منقار کوچک و خمیده ای قرار دارد که آن ها به کمک آن می توانند غذایشان را به داخل بکشند، به دلیل وجود این منقار آن ها لاک پشت منقار کوتاه نیز می گویند. با این لاک پشت ها همه چیز خوار هستند، اما غذای اصلی آن ها اسفنج دریایی است. جثه ی آن ها بزرگ است و طول لاک آن در حدود یک متر، و وزنشان به طور میانگین در حدود 80 کیلوگرم است.
1683280273 496 لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
بی تردید لاک پشت های پوزه عقابی را می توان یکی از زیباترین گونه های لاک پشت های دریایی و تیره ی باخه ئیان به شمار آوررد، آن ها بخشی از زندگی خود را در آب های آزاد می گذرانند، اما بیشتر زندگی آن ها در کولاب های کم عمق و آب سنگ های مرجانی سپری می شود. از آن جا که این این گونه از جانوران از رده خزندگان هستند، تنفس ششی دارند. به همین دلیل این لاک ‌پشت‌ها برای مبادله هوا پس از مدت حدود 4 تا 5 دقیقه برای چند ثانیه روی سطح آب می‌آیند. توان آن‌ها برای باقی‌ماندن زیر آب با توجه به فعالیت‌شان متفاوت است، اما در حالت خواب و استراحت می‌توانند تا 7 ساعت بدون تنفس زیر آب بمانند و در مواقع خواب زمستانی گاه تا چندین ماه در زیر آب باقی می‌مانند.
1683280274 175 لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
لاک پشت پوزه عقابی در خطر انقراض
هر چند لاک پشت های پوزه عقابی هم عصر دایناسورها هستند و بیش از 200 میلیون است که در کره ی زمین زندگی می کنند، اما آمارها نشان می دهند که این موجودات زیبا به سرعت در حال انقراض هستند، به طوری که در طی ده های اخیر جمعیت آن ها تا 80 درصد کاهش پیدا کرده است. طبق آمار سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی IUCN))، پنج نوع از هشت نوع لاک پشت دریایی که در جهان وجود دارد در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند و در این میان 2 گونه ی نادر آن ها برای تخم گذاری به سواحل کیش، قشم و هرمزگان می آیند تا در شن زارهای نرم ان جا تخم گذاری کنند. اما چرا با وجود عمر طولانی این موجود دریایی و تخم گذاری کثیر آن آمارها نشان از انقراض این میراث طبیعی و قدیمی کره ی زمین دارند؟
1683280274 917 لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
مسلما شکار بی رویه آن از مهمترین دلایل انقراض لاک پشت پوزه عقابی به شمار می رود، اما علاوه بر آن دلایل دیگری وجود داد که عبارتند از:
• شکار بی رویه توسط انسان
• تخریب سواحل و زیستگاه آن ها
• آلودگی آب اقیانوس
• تغذیه ی حیوانات دیگر از تخم آن ها و از بین رفتن تخم ها
• برخورد با موتور شناورها
• گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری
• گرفتار شدن در زباله های دریا و اقیانوس
• شکار نوزادان آن ها توسط موجودات دیگر
• شکار آن ها برای استفاده در برخی از صنایع تزئینی و طلا و جواهر
• بی توجهی به حفظ و حفاظت از این میراث طبیعت
1683280274 918 لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
در واقع این گونه ی بی همتا از لاک پشت ها گوشت بسیار لذیذی دارد و همین مساله آن را به یک طعمه ی مطلوب برای شکارچیان تبدیل کرده است، اما علاوه بر آن از لاک زیبای این موجود دریایی برای ساختن اشیا زینتی استفاده می شود، وسایلی مانند لوازم تزئینی و دکوری، قاب عینک، شانه و مجسمه و تزئین طلا و جواهرات از آن جمله هستند.
نورانی شدن روستاهای نزدیک ساحل از دیگر عواملی است که این موجودات می شود، چرا که لاک پشت ها به نور حساس هستند وبچه لاک پشت ها در جستجوی افق به سوی آب روانه شده و طعمه شکارچیان طبیعی می شوند.
1683280274 263 لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
محیط زیست لاک پشت های پوزه عقابی
این لاک پشت ها به آب های گرم علاقمند هستند و در مناطقی مانند اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و هند دیده می شوند، اما با توجه به شکار بی رویه، تعداد آن ها در این مناطق رو به سرعت رو به کاهش است. به طور کلی زیستگاه محبوب لاک پشت های پوزه عقابی عرض جغرافیایی 30 درجه شمالی تا 30 درجه ی جنوبی است.
1683280274 605 لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
چرخه ی حیات لاک پشت پوزه عقابی
این جانوران آرام و زیبا برای تخم گذاری به سواحل خلیج فارس می روند و در این هنگام لاک پشت های ماده با باله های خود چاله های کوچکی برای تخم گذاری حفر کرده و پس از پایان تخم گذاری آن ها را با شن می پوشانند. فصل تخم ریزی آن ها در بازه ی زمانی شهریور تا اسفند است و لاک پشت های ماده هر بار بین 100 تا 140 تخم می گذارند که از این تعداد گاهی یک تخم هم به سختی سالم می ماند.
1683280274 31 لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
این لاک پشت ها در چرخه ی حیات خود پس از به دنیا آمدن از تخم به سمت آب روانه می شوند و تا دوران جوانی و بلوغ از آب خارج نمی شوند، اما پس از دوران بلوغ می توانند در سواحل و خشکی هم زندگی کنند. آن ها صخره های مرجانی و غارها را برای زندگی ترجیح می دهند، هر چند تالاب ها و مرداب ها و جنگل هایی مانند جنگل حرا نیز برای آن ها زیستگاه مطلوبی محسوب می شود. این موجودات بیشتر عمرشان را در انزوا و به صورت انفرادی زندگی می کنند و تنها در فصول تولید مثل به نزد جفت خود می روند.
محل زندگی لاک پشت پوزه عقابی در ایران
• سواحل کیش و پارک رنجرز
• سواحل جزیره ی قشم
• جزیره ی شیدوار
در واقع اگر بخواهیم به بهترین مکانی که لاک پشت های پوزه عقابی زندگی می کنند اشاره کنیم، جزیره ی قشم بهترین گزینه است و از آن جا که لاک پشت پوزه عقابی از عجایب جزیره ی قشم به شمار می رود به شما پیشنهاد می کنیم که برای دیدن این موجودات کمیاب، زیبا و کهن به این جزیره سفر کنید.

هشت کاری که باید در اکوادور انجام داد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر