لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> برترین پایگاه های پنهان جنگ سرد در آلمان غربی
برترین پایگاه های پنهان جنگ سرد در آلمان غربی

برترین پایگاه های پنهان جنگ سرد در آلمان غربی

برلین و دیوار برلین مرکز توریسم جنگ سرد می باشند، اما سایت های بیشمار دیگری نیز در اطراف آلمان وجود دارد که نشان دهنده ی تنش های میان شرق و غرب پس از جنگ جهانی دوم می باشند. زمانی که کشور آلمان درگیر جنگ سرد بود و مرکز این درگیری ها به شمار می رفت، پایگاه های نظامی مهمی در سرتاسر آلمان ایجاد شد که هم اکنون آثار زیادی از آنها باقی مانده است. انبار های سوخت پنهان شده، محل نگهداری و پرتاب موشک دوربرد در زیرزمین امروزه به گالری های هنری تبدیل شده اند، و فرودگاه های محرمانه به بزرگراه های معروفی تغییر یافته اند. گردشگران زیادی به بازدید از آثار جنگ های بزرگ علاقه دارند و توریسم مکان های جنگی شاید بتواند عواقب و مصیبت های جنگ را نشان داده و صلح را برقرار نماید. گفتنی است که با رزرو آنلاین هتل و سفر به بوشهر و اقامت در هتل های بوشهر مانند هتل جهانگردی دلوار بوشهر وسیله های به کار رفته در جنگ یا اختراعات نظامی را می توانید در موزه ها تماشا کنید. در ادامه آثار باقیمانده از مرز های جمهوری دموکراتیک آلمان در دوران جنگ سرد را معرفی می کنیم، با ما همراه باشید:

1 – پناهگاه زیرزمینی مارینتال

پناهگاه دولت آلمان یک مجموعه بزرگ زیرزمینی است که روزگاری در مقابل حملات احتمالی شوروی سابق یا در برابر جنگ های اتمی، میزبان دولت آلمان غربی بود. این پناهگاه بین سال های 1960 میلادی و 1972 در بین دو تونل راه آهن ساخته شده بود و در فاصله ی 16 مایلی از جنوب شهر بن که پایتخت سابق بود، و در کنار تاکستان های زیبا و دره ی اَر واقع شده است. فروپاشی این پناهگاه های دفاعی در سال 1997 میلادی رقم خورد، اما مجددا به عنوان اسناد و مدارک سایت پناهگاه دولتی راه اندازی شد تا گردشگران بتوانند از قسمت های مختلف آن بازدید کنند، از اتاق کنترل و اتاق خواب صدر اعظم آلمان دیدن کنند و اطلاعات تاریخی خوبی به دست آورند.

2 – سایت موشکی هامبرویچ

گفتنی است که سایت موشکی هامبرویچ در نزدیکی شهر نویس واقع شده است و آثار هنری سایت سابق موشکی ناتو را می توانید در این مکان مشاهده کنید. این سایت در سال 1967 میلادی به عنوان بخشی از سیستم دفاع هوایی زنجیره ای تاسیس شد، و برای اولین بار توسط نیرو های آمریکایی و بعد ها توسط نیرو های بلژیکی به کار انداخته شد و پس از سال 1990 توسط پلیس واحد مبارزه با تروریسم فدرال آلمان به عنوان مرکز آموزش نظامی ها بکار رفت. هنریش مولر گردآورنده و حامی هنرمندان در سال 1994 میلادی این سایت را خریداری نمود و جایگاه موشک ها را به محل نمایش فرهنگ تبدیل کرد. سالن ها، آشیانه هواپیما ها و حتی برج مراقبت با کمک هنرمندان و معمار هایی مانند اروین هریش، تادائو آندو و آلوارو سیزا تغییر یافت. امروزه هنرمندان سینمایی، نویسندگان، و نوازنده هایی زیادی از سراسر جهان در پایگاه موشکی سابق زندگی و کار می کنند و امکان بازدید از این مکان هنگام برپایی نمایشگاه یا رویداد ها، برای عموم مردم وجود دارد.
مرز گذرگاه مرینبورن

3 – مرز گذرگاه مرینبورن

ایستگاه بازرسی هلمزدت – مرینبورن که در بین مرز ايالت ساكسوني سُفلي و ایالت زاکسن – آنهالت قرار دارد، روزگاری از مهم ترین مرز های داخلی آلمان به شمار می رفت. این مسیر مرزی کوتاه ترین مسیر زمینی میان آلمان غربی و برلین غربی بود، همچنین این مسیر مرزی ترافیک بسیار زیادی داشت که رفت و آمد در آن مشکل بود. تاسیسات جمهوری دموکراتیک آلمان برای کنترل و بررسی تمام ترافیک پیش آمده و به دست آوردن ارتباط با جاسوس های احتمالی و پناهندگان در شرق تلاش می کرد. امروزه این مرز معروف به موزه ای تبدیل شده که بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است و ناحیه ی استراحت و رستوران نزدیک محل در اتوبان دو، بخشی از موزه می باشد.

4 – نوار بزرگراه یا باند فرود جاده ‌ای در اتوبان 29

نوار بزرگراه یا باند فرود جاده ‌ای بخشی از بزرگراه است که امکان فرود هواپیما را دارد. در اتوبان 29، یکی از جالب ترین مکان های تفریحی در شمال کلوپنبورگ در ايالت ساكسوني سُفلي قرار دارد. این بزرگراه که در طول جنگ مشکوک دیده نمی شد با فرود هواپیما های بزرگی مانند هرکولس باربر، و هواپیمای نیرومند جنگیA-10 ، ترافیک زیادی در این مسیر ایجاد می شد. در سال 1984 در طول تمرین نظامی نیرو های ناتو، این مکان نیز مرکز فرود هواپیما ها به شمار می رفت. ساخت این اتوبان ها ایده نازی ها بوده و مخصوصا در دوران جنگ سرد این قبیل اتوبان ها گسترش یافتند. بسیاری از این سایت ها امروزه به مکان های تفریحی یا به اتوبان معمولی تبدیل شده اند و توریست های زیادی از آنها بازدید می کنند.
پناهگاه باربارا استولن

5 – پناهگاه باربارا استولن

مجموعه باربارا استولن یک پناهگاه بزرگ زیرزمینی می باشد که امروزه به منظور حفظ میراث فرهنگی آلمان در برابر تهدیدات و جنگ های احتمالی نقش مهمی دارد. این پناهگاه در نزدیکی یک معدن در اطراف فرایبورک واقع شده است، و فیلم های کوتاهی به همراه تقریبا 900 میلیون عکس از موزه ها و اسناد آلمانی، در آن نگهداری می شوند. گفتنی است که پناهگاه باربارا استولن در سال 1974 و در اوج جنگ سرد ساخته شد، و شامل میکرو فیلم ها و کپی اسنادی مانند معاهده های صلح نیز می باشد که با نوشته ها و مطالب نویسنده ای به نام جان ولفگان ون گوته و با برنامه های ساخت در شهر کلن مطابقت دارند. این مجموعه بزرگ و پیچیده در زیر و عمق 400 متری صخره ها پنهان می باشد و می تواند در طول جنگ اتمی نجات بخش باشد. گفته می شود که اسناد و مدارک موجود در این سایت در طول 500 سال آینده بدون هیچ گونه آسیب باقی مانده و قابل استفاده خواهد بود.
موزه ی زلاندر روداکتال

6 – موزه ی زلاندر روداکتال

جدایی و وجود دیوار مرزی درون کشور آلمان بر زندگی مردم، به ویژه مردم نواحی روستایی که از توجه بین المللی دور بودند، تاثیرات زیادی داشته است. موزه ی زلاندر روداکتال در میان مرز تورینگن و ایالت باواریا در جنوب آلمان قرار دارد و مردم می توانند از ده موزه در فضای باز و همچنین از ناحیه ی مرزی سابق دیدن کنند. در این موزه گردشگران می توانند با تمام رویداد های تلخ و تراژدی برای مردم محلی و همچنین تمام رویداد های برلین آشنا شوند و تاریخ جنگ را مرور کنند. روستا هایی که برای سنگر سازی در مرز ها به طور کامل نابود شدند و تخلیه ی اجباری شهروندان که شورش هایی در پی داشت را می توانید در این موزه مشاهده کنید.
خانه ی تاریخ

7 – خانه ی تاریخ

خانه ی تاریخ جمهوری فدرال آلمان موزه ای می باشد که شهرت زیادی دارد، این موزه به طور مستقیم با جنگ سرد ارتباطی ندارد، اما این مرکز بهترین مکان برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره تاریخ جمهوری فدرال آلمان و جمهوری دموکراتیک آلمان پس از سال های 1945 میلادی و اتحاد، محسوب می شود. خانه ی تاریخ در یک ساختمان بزرگی در شهر بن، پایتخت سابق آلمان غربی واقع شده است. نمایشگاه های دائمی دارای ماشین های جیپ جنگی به نام روزین بومبر، هواپیما های جنگی که در محاصره برلین در سال 1948 بکار رفته اند، و ماشین های جنگی و نمادین هر دو جبهه را می توانید در این موزه تماشا کنید. این مکان بهترین سایت برای مطالعه درباره پایتخت سابق نیز به شمار می رود. تور های گردشگری همراه با راهنما نیز وجود دارد که از خانه ی صدر اعظم آلمان و مکان سابق مجمع فدرال بازدید می کنند.
اتونویل (سایت‌ های نظامی آمریکا در جنگ سرد)

8 – پاتونویل (سایت‌ های نظامی آمریکا در جنگ سرد)

بسیاری از سایت‌ های نظامی آمریکا که در طول جنگ سرد بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته ‌اند به پاتونویل شهرت دارد. در شمال شهر اشتوتگارت مکان بزرگی توسط ارتش آمریکا ساخته شد و بخشی از انجمن نظامی محسوب شد، پس از جنگ جهانی دوم این مکان با نام ژنرال جرج پاتون نامیده شد. گفته می شود که از سال 1955 تا سال 1992 میلادی، مدرسه ای دبیرستانی برای دانش آموزان امریکایی در ناحیه ی پاتونویل وجود داشت که تقریبا 1200 دانش آموز را جای داده بود. قبلا این مکان با نرده هایی محافظت می شد و این تاسیسات در سال 1994 میلادی به دولت آلمان باز پس داده شد و به عنوان مکان سکونت مردم محلی آلمان بکار رفت. خیابان های این ناحیه با نام ایالت های امریکایی شناخته می شوند و فرودگاه نزدیک منطقه هم اکنون پایگاهی برای هلیکوپتر های نجات بکار می رود.
مودلارویت

9 – مودلارویت (منطقه ی مسکونی)

مودلارویت دهکده ای کوچک می باشد که توسط نیرو ها به میدان و خط اول جنگی در دوران جنگ سرد، تبدیل شده بود. قسمت شمالی دهکده در تورینگن واقع شده است و در سال 1945 میلادی بخشی از مستعمره ی شوروی سابق گردید. پس از سال 1952 نرده هایی در اطراف این ناحیه ساخته شدند و دیوار ساخته شده دو قسمت دهکده را جدا کرده بود که پنج سال پس از برلین در سال 1966، این منطقه آزاد شد و میله های مرزی برداشته شدند. نیرو های امریکایی که در این دهکده حضور داشتند مودلارویت را برلین کوچک نامیدند، و در سال 1983 میلادی رئیس جمهور وقت امریکا، جورج بوش پدر از این دهکده بازدید کرد، و با زبان آلمانی گفت که ما نیز مودلارویتی هستیم ( و یک ملت می باشیم). در دسامبر 1989 میلادی این مرز برای گذر عابران باز گردیده و باقی مانده های دیوار یک سال بعد به طور کامل ویران شد. امروزه موزه و یک دیوار که کپی شده از دیوار سابق است در این مکان قرار گرفته تا بازدیدکنندگان بتوانند با برلین کوچک آشنا شوند. گفتنی است که این دهکده به مقصد توریستی محبوبی نیز تبدیل شده است.
گرنزوس اشلاگدورف

10 – گرنزوس اشلاگدورف

مرز های داخلی آلمان در قسمت شمالی کشور تقسیم شده بود. گرنزوس اشلاگدورف یا خانه ی مرزی نام داشت که در نزدیکی لوبک واقع شده بود. امروزه یادبود و موزه ای در این مکان قرار دارد تا نشان دهنده مرز های میانی آلمان در دریای بالتیک و رودخانه ی الب که از شمال غرب جمهوری چک سرچشمه می گیرد و در نزدیکی هامبورگ به دریای شمال می ریزد، باشد. در این مکان توریست ها با زندگی و تجربه های تلخ شهروندان غرب آلمان، مرز شرق آلمان و حتی با پناهندگان جمهوری دموکراتیک آلمان آشنا می شوند و از نزدیک بقایای یادبود جنگ را مشاهده می کنند.
برج مراقبت آلفا
11 – برج مراقبت آلفا
در طول جنگ سرد نه تنها جمهوری دموکراتیک آلمان مشغول جاسوسی بود بلکه آلمان غربی نیز به دقت شرق را تحت نظر داشت. یکی از برج های مراقبت که در دسترس می باشد به نام آلفا شهرت دارد که در منطقه ی مرزی واقع شده است. امروزه این مکان به موزه تبدیل شده است و گردشگران می توانند عملیات شبیه سازی شده و دیوار های مرزی و چندین وسیله ی نقلیه نظامی را در این مرکز مشاهده کنند و از سفر خود به دوران جنگ سرد لذت ببرند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
برترین نقاط گردشگری در شهر ونیز (پارت اول)
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر