لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> قدیمی ترین شهر های جهان
قدیمی ترین شهر های جهان

قدیمی ترین شهر های جهان

قدمت یک شهر رابطه ی مستقیمی با فرهنگ و تاریخ دارد، شهر ها نشان دهنده ی پیشرفت بشر و پیدایش بی پایان تمدن بوده اند. اولین شهر های کره زمین در دوران نوسنگی، در اطراف بین النهرین باستانی شکل گرفتند و قدیمی ترین این شهر ها نشانگر معماری باشکوه و فوق العاده زیبای دنیا بوده که با اسطوره های جالب و درخشش تاریخی همراه می باشند و هزاران توریست را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کنند. بر اساس دلایل روشن و واضح، تردید های تاریخی در مورد منشا پیدایش بسیاری از شهر ها وجود دارد و به همین خاطر انتخاب قدیمی ترین شهر در میان آنها کار دشواری است. در ادامه مهم ترین شهر های باستانی جهان را معرفی می کنیم، با برنامه ریزی و رزرو هتل می توانید سفر خوشی رقم بزنید و اطلاعات تاریخی مفیدی کسب نمایید.
1 – شهر اریحا، کرانه ی باختری فلسطین (Jericho, West Bank)
تاریخ دقیق تاسیس این شهر مشخص نیست اما طبق باور ها، این شهر قدیمی ترین شهر در سیاره ی خاکی می باشد که پیوسته دارای سکنه بوده است. شهر اریحا امروزه در قلمرو فلسطین در کرانه باختری رود اردن قرار دارد و طبق حفاری های باستان شناسان پیدایش و ریشه ی سکونت در این شهر به 9500 و 9000 سال پیش از میلاد باز می گردد. نام این شهر در کتاب انجیل و در عهد عتیق برده شده و اریحا بار ها توسط گروه های مختلفی در طول تاریخ فتح و اشغال شده است. دیواری که در اطراف شهر باقی مانده است نشان دهنده ی میراث تاریخی این شهر است. یکی از جالب ترین موارد در مورد اریحا موقعیت قرارگیری آن در زیر سطح دریا می باشد و این ویژگی اریحا را به منطقه مسکونی آغازین و پایین ترین مکان با سکونت دائم در کره زمین تبدیل کرده است. امروزه شهر کوچک اریحا تقریبا 20 هزار نفر جمعیت دارد و قدیمی ترین شهر دنیا محسوب می شود.
Damascus, Syria

2 – شهر دمشق، سوریه (Damascus, Syria)

از نظر برخی افراد شهر دمشق قدیمی ترین شهر مسکونی جهان است و طبق اسناد و گزارش ها قدمت آن به 10 هزار سال پیش از میلاد باز می گردد. با توجه به موقعیت استراتژیک آن، دمشق گوهری با ارزش در دوران باستان بوده و یک مرکز مهم محسوب می شد. روزگاری این شهر سوری توسط اسکندر مقدونی اشغال شد و بعد ها بخشی از امپراطوری روم و عثمانی محسوب شد. دمشق در حال حاضر مرکز فرهنگی سوریه به شمار می رود و یک مقصد توریستی محبوب با جاذبه های گردشگری معروف است، این شهر پایتخت سوریه بوده و زادگاه بیش از 1.7 میلیون نفر می باشد. گفتنی است که این شهر درگیر جنگ های تروریستی نیز بوده که باعث تخریب بسیاری از آثار تاریخی شده است.
Plovdiv, Bulgaria

3 – شهر پلوودیو، بلغارستان (Plovdiv, Bulgaria)

شهر تاریخی پلوودیو در بین سال های 6000 و 5000 قبل از میلاد مسیح بنا نهاده شده است. طبق باور برخی افراد، پلوودیو قدیمی ترین شهر اروپا می باشد. امپراطوری های زیادی در طول تاریخ توانسته اند سرزمین بلغارستان را فتح کنند که برای نمونه می توان به مقدونی، رومی ها، امپراطوری قسطنطنیه و امپراطوری عثمانی ها اشاره کرد. در نتیجه این فتوحات شهر پلوودیو دارای تنوع فرهنگی زیاد و میراث ارزشمند فرهنگی و تاریخی است، تئاتر باستانی فیلیپوپولیس و استادیوم بزرگ رومی یا بنای یادبود آلیوشا در دوره های تاریخی مختلف ساخته شده و نشانگر تاریخ و فرهنگ غنی در این سرزمین می باشند. گفتنی است که پلوودیو امروزه دومین شهر بزرگ کشور بلغارستان محسوب می شود و سالانه پذیرای بیش از 800 هزار توریست از سراسر جهان می باشد.
Aleppo, Syria

4 – شهر حلب، سوریه (Aleppo, Syria)

شهر حلب 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح بنا شد و نمایانگر یکی از مهم ترین و قدیمی ترین شهر های تاریخی در این کره ی خاکی می باشد. این شهر در میان دریای مدیترانه و بین النهرین و در انتهای جاده ابریشم واقع شده است و با وجود این موقعیت استراتژیک و عالی، یکی از مراکز تجمع و تجارت در دوران باستان محسوب می شد. اگرچه در تاریخ معاصر این شهر با حوادث ناگوار و مصیبت باری روبرو بوده است و در حقیقت از سال 2012 میلادی مرکز درگیری های گروه های تروریستی بوده و پس از چندین سال درگیری و جنگ، آرامش به این شهر تاریخی برگشته است. حملات موجب خسارات زیادی شده است، همچنین بافت قدیمی شهر که یکی از سایت های میراث جهانی یونسکو به شمار می رود، آسیب دیده است. گفته می شود که این شهر بیش از 1.8 میلیون نفر جمعیت دارد اما با وقوع جنگ و افزایش تلفات و آواره های سوری، آمار دقیقی هنوز ثبت نشده است.
Argos, Greece

5 – شهر آرگوس، یونان (Argos, Greece)

شهر آرگوس تقریبا به مدت 7 هزار سال مسکونی بوده و همراه با شهر های آتن و پلوودیو از قدیمی ترین شهر های اروپا به شمار می رود. این شهر تا ظهور اسپارت، مهم ترین قدرت دولت پلوپونز (شبه جزیره بزرگ در جنوب یونان) محسوب می شد. رشد و شکوفایی آرگوس در طول امپراطوری رومی ها و امپراطوری قسطنطنیه به وقوع پیوست. افسانه های تاریخی بسیار زیادی در مورد این شهر وجود دارد و گفته می شود که پرسیوس پسر زئوس در این شهر متولد شده است. سایت های تاریخی و جاذبه های توریستی بیشماری را می توانید در آرگوس مشاهده کنید، برای نمونه می توان به آثاری مانند قلعه بورتزی که بزرگ ترین قلعه در سواحل مدیترانه می باشد، قلعه ی تیرینس و بقایای هرایون یا معبد هرا، اشاره کرد. این شهر تاریخی بیش از 20 هزار نفر جمعیت دارد.
Byblos, Lebanon

6 – شهر بیبلوس، لبنان (Byblos, Lebanon)

گفتنی است که شهر بیبلوس 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح بنا شد، این شهر توسط مردم فنیقیه و به عنوان اولین شهر آنها ساخته شد و جبیل نام گرفت. شهر بیبلوس در دوران مصر باستان یکی از مراکز مهم تجاری بود و یکی از برجسته ترین صادر کننده های چوب درخت سدر بود و منبع مهم و با ارزشی برای مصر محسوب می شد. جالب اینکه یونانی ها با وارد کردن پاپیروس از طریق جبیل به یونان، نام بیبلوس را بر این شهر نهادند. گفته می شود که کلمه ی انگلیسی انجیل یعنی بایبل از نام این شهر گرفته شده است. قلعه بیبلوس، قدیمی ترین معبد های فنیقیه ای ها و دیوار باستانی شهر از مهم ترین جاذبه های گردشگری به شمار می روند که توریست های زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کنند. این شهر تاریخی در سال 1984 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو برگزیده شد و هم اکنون بیش از صد هزار نفر در آن سکونت دارند.
Susa - today Shush, Iran

7 – شهر تاریخی شوش، ایران (Susa – today Shush, Iran)

شوش یکی از مهم ترین و قدیمی ترین شهر های باستانی در خاور نزدیک در کشور بزرگ ایران می باشد که طبق یافته های اخیر باستان شناسی در طول 9 هزار سال پیش از میلاد مسیح، کشاورزان در این منطقه سکونت داشته اند. این شهر در دامنه های کوهستان های زاگرس قرار دارد و در طول تاریخ بخشی از سرزمین ایلامی ها، پرشیا، امپراطوری های سلوکیان و ساسانیان ایرانی بوده است. آثار باستانی و مکان های تاریخی بسیار زیادی در این شهر وجود دارد، کاخ داریوش کبیر و تمام زیبایی آن، هرچند مقدار کمی از آنها باقی مانده است، کاخ آپادانا که به دستور داریوش بزرگ بنا شد از دیگر مکان های باستانی می باشد که علاقه مندان به تاریخ را جذب و شیفته خود می کند. امروزه در کنار بافت قدیمی شهر، مناطق مدرنی ساخته شده اند و بیش از 65 هزار نفر جمعیت در این شهر باستانی سکونت دارند. گفتنی است که شهر های تاریخی و باستانی دیگری با قدمتی بالغ بر 8 هزار سال در ایران وجود دارد و این سرزمین از لحاظ تاریخی ارزش زیادی دارد.
Athens, Greece

8 – شهر آتن، یونان (Athens, Greece)

شهر آتن 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح تاسیس شد، این شهر یکی از قدیمی ترین و با ارزش ترین شهر ها بوده و در رشد و گسترش تمدن غرب تاثیر بسزایی داشته است. همراه با آغاز هزاره اول قبل از میلاد، آتن مهم ترین شهر در یونان باستان محسوب می شد. آثار باستانی بسیار زیادی در آتن وجود دارد که از دوران قدیم باقی مانده اند و آکروپولیس از برترین و محبوب ترین آثار تاریخی به شمار می رود. پارتنون، ارکسیون یا استادیوم پاناتنیک که اولین استادیوم ساخته شده از سنگ مرمر سفید در جهان است، از دیگر جاذبه های توریستی آتن به شمار می روند. امروزه شهر آتن پایتخت یونان مدرن می باشد و بیش از سه میلیون نفر در این شهر زندگی می کنند. این شهر در میان توریست ها محبوبیت زیادی دارد و سالانه 5 میلیون گردشگر به آتن سفر می کنند تا از نزدیک آثار باستانی شهر را تماشا کنند.
Sidon, Lebanon

9 – شهر صیدا یا صیدون، لبنان (Sidon, Lebanon)

شهر صیدا یا صیدون یکی دیگر از شهر های قدیمی جهان است که اولین ساکنان آن 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح در این منطقه زندگی می کردند. شهر صیدون در 25 مایلی جنوب شهر بیروت قرار دارد و احتمال دارد که صیدون از اصلی ترین و قدیمی ترین شهر های فنیقیه باشد. شهر صیدون نشان دهنده ی پایه و شالوده امپراطوری فنیقیه می باشد که با گذشت سال ها در زمین های مجاور دریای مدیترانه گسترش یافت. طبق داستان ها و اساطیر گفته می شود که حضرت مسیح و سنت پل مقدس در این شهر حضور داشته اند و شهر تاریخی صیدون در 333 سال پیش از میلاد مسیح توسط اسکندر مقدونی اشغال شد. صیدا یا صیدون امروزه یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی لبنان به شمار می رود و سالانه جهانگردان بیشماری از این سرزمین تاریخی بازدید می کنند. قلعه دریا که در قرن 13 میلادی بنا شده است نشان دهنده بخش مهمی از میراث فرهنگی صیدون می باشد. بیش از 200 هزار نفر جمعیت در این شهر باستانی سکونت دارند.
1683367938 339 قدیمی ترین شهر های جهان

10 – شهر بیت المقدس یا اورشلیم در اسرائیل، فلسطین اشغالی (Jerusalem, Israel)
شهر قدیمی اورشلیم قدمتی بالغ بر 4 هزار و 5 هزار سال دارد. بیت المقدس در تاریخ بشر شهر بی نظیر و منحصر به فردی بوده است. این شهر منشا و ریشه پیدایش سه دین مهم و بزرگ جهان می باشد که عبارتند از یهودیت، مسیحیت و اسلام. نه تنها مکان های بی نظیر عبادی و مذهبی در این شهر موج می زنند بلکه این مقصد زیارتی و گردشگری در طول سال ها دچار بحران ها و کشمکش های زیادی نیز بوده است. مورخی به نام اریک کلاین درباره اورشلیم این چنین نوشته است که این شهر در طول تاریخ حداقل دوبار ویران شده است، 23 بار محاصره شده و بیش از 52 بار مورد حمله قرار گرفته و 44 بار باز پس گرفته شده است. امروزه این شهر تحت سلطه اسرائیل است و 900 هزار نفر در این شهر باستانی زندگی می کنند.

کوچک ترین کشورهای دنیا
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر