لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> نکات مفید آمادگی برای طبیعت گردی و جنگل نوردی
نکات مفید آمادگی برای طبیعت گردی و جنگل نوردی

نکات مفید آمادگی برای طبیعت گردی و جنگل نوردی

ورود به جنگل مانند دیگر محیط های طبیعی و حیات وحش نیاز به برنامه ریزی و آمادگی قبلی دارد و بدون این شرایط چنین سفری ممکن نیست. در ادامه نکات، اطلاعات مفید و ضروری را جهت برنامه ریزی و سفر به جنگل ارائه نموده ایم و با رعایت این موارد می توانید از جنگل های باشکوه و بزرگ آسیایی دیدن کنید، در نواحی جنگلی اقامتگاه ها و هتل های مناسبی نیز وجود دارد که می توانید اقامت خوشی را تجربه کنید، رزرو هتل و دریافت بهترین تخفیف ها را از دست ندهید:

1 – تنباکو به همراه داشته باشید!
در سفر به سوی طبیعت و جنگل تنباکو بردارید، حتی اگر سیگار نمی کشید می توانید از آن برای دفع زالو و انگل استفاده کنید. قسمت های پایینی جوراب و شلوار کتان را در دم کرده ی برگ های چای خیس کنید. می توانید از این جوشانده در دیگر لباس های کتان نیز استفاده کنید. زالو ها و انگل ها از تنباکو بیزار می باشند، به همین خاطر مردم بومی نواحی جنگلی اغلب تنباکو را روی پوست بدنشان می مالند.
2 – بهتر است که در این سفر از همراه داشتن لوازم ماهیگیری اطمینان حاصل کنید.
3 – ساطور یا کارد غلاف دار که بزرگ نباشد به همراه خود بردارید، و طرز استفاده ی ایمن و درست آن و دیگر لوازم را یاد بگیرید.

4 – حوله ای سبک و کوچک را از قلم نیاندازید.
5 – جی پی اس. کار با جی پی اس را یاد بگیرید… این وسیله بهتر از قطب نما می باشد و کار با آن راحت تر است، محل شروع حرکت به سوی جنگل را از طریق این مکان یاب مشخص کنید تا در صورت گم شدن بتوانید به جای اول باز گردید.
طبیعت گردی

6 – یک چراغ قوه ی بزرگ تر و چند عدد باتری اضافه به همراه داشته باشید.
7 – استفاده از اجاق کوچک در این سفر راحت تر می باشد و همچنین این وسیله سبک می باشد، پس در صورتی که نتوانستید آتش روشن کنید، درون ظرف فلزی می توانید آب را گرم کنید.
8 – به همراه آوردن اجاق کوچک مسافرتی را فراموش نکنید.

9 – پاکیزگی را رعایت کنید و تمیز باشید. نظافت برای سلامتی و آرامش روحی و ذهنی خوب و مفید است.
کوله طبیعت گردی

10 – بهترین روش برای استراحت در جنگل استفاده از ننو یا تختخوابی از تور یا کرباس است. سعی کنید در سطح زمین نخوابید، کف جنگل مرطوب بوده و مملو از حشرات مختلف می باشد، اگر تارپولین یا پارچه ی ضخیم همراه دارید با بستن آن به گوشه های درخت مکانی امن بسازید و اگر امکانات کافی ندارید، با استفاده از برگ ها و شاخه های درخت بامبو می توانید سقف کوچکی در بارندگی ها داشته باشید. در جنگل چیز های با ارزشی وجود دارد، چوب بامبو، برگ های بزرگ و پهن، … کافی است که اندکی تخیل و تلاش بکار برید تا هرچه می خواهید را خلق کنید.
طناب. به همراه داشتن مقداری طناب و ریسمان بسیار مفید خواهد بود، به ویژه اگر طناب پاراکورد که مناسب ساخت وسایل کوهنوردی و کمپینگ می باشد، همراه داشته باشید. فراموش نکنید ظرف مناسب نگهداری آب نیز به همراه داشته باشید.
سیم نازکی را در کوله نگه دارید. سیم نازک استیل یکی از لوازم ضروری است که می توانید در تعمیرات، ساخت تله یا در موارد مختلف بکار برید. تور مناسبی برای پوشش سر و دفع حشرات بردارید، فراموش نکنید که با این تور به عنوان پشه بند می توانید خواب راحتی در طبیعت داشته باشید و هم در ماهی گرفتن از آن استفاده کنید. قوطی قهوه می تواند در این مسیر کمک کند و از آن به عنوان ظرف پخت و پز استفاده کنید، و همچنین برای خشک نگه داشتن چیزی در کوله پشتی می توانید از این قوطی استفاده کنید.
جعبه ی کمک های اولیه، باند، چسب زخم، پماد آنتی بیوتیک، سوزن، نخ و غیره به همراه خود بردارید.
یک جفت کفش راحتی به همراه داشته باشید تا در هنگام کمپ به راحتی قدم بردارید و استراحت کنید. پودر طلق نیز بردارید تا از رطوبت خلاص شوید و خوب بخوابید. صابون را فراموش نکنید.
11 – پارچه ضخیم و ضد آب و سبک به همراه بردارید. با مقداری ریسمان و طناب می توانید مجهز سفر کنید و در جنگل مکانی امن برای استراحت موقت بسازید.
12 – لوازم ضروری را پیش خود نگه دارید و با خود حمل کنید. وسایل مهم را در جیب یا در کوله بگذارید، یک کیت بقا، برای نجات در لحظات حساس به همراه بردارید. کار با این لوازم را از قبل یاد بگیرید، به همراه نداشتن آن ها و نگه داشتن لوازم مهم در کمپ کار بسیار اشتباهی است و به هیچ دردی نمی خورد.
13 – دستمال گل داری بردارید و آنرا به دور گردن آویز کنید، در لحظاتی که خسته شدید آنرا مرطوب کنید تا دمای بدن را خنک نگه دارد، همچنین این دستمال گردن را از نور خورشید و حشرات در امان نگه خواهد داشت.

14 – از همراه داشتن تعدادی لوازم جهت یابی اطمینان حاصل کنید. یک قطب نمای خوب و کوچک و در صورت ممکن یک نقشه به همراه داشته باشید. جهت یابی در جنگل کار راحتی نیست و چند قدمی بیشتر را نمی توانید توسط این ابزار تشخیص دهید. در صورت گم شدن سعی کنید یک رودخانه یا جریان آب را دنبال کنید، با این روش احتمال دارد بتوانید مسیر خروج از جنگل را پیدا کنید.
نکات طبیعت گردی

15 – وسایل روشنایی بردارید. یک لامپ کوچک ال ای دی شب هنگام بسیار مفید خواهد بود و آرامش را به همراه دارد.
16 – ابزار های چند کاره نیز در این سفر مفید خواهند بود و از انواع آنها می توانید بهره ببرید. انبردست چند کاره لدرمن که دارای تیغ، قیچی، چاقو و انبردست است را تهیه کنید، فراموش نکنید که یک چاقوی کوچک با تیغه ثابت نیز گزینه ی مفید و مناسبی خواهد بود.
17 – هرگز به همراه داشتن کارد یا چاقو را فراموش نکنید. کارد وسیله ی بسیار ضروری می باشد. در بسیاری از فیلم ها بخاطر دارید که افراد ساطور یا چاقو های بزرگی به همراه دارند. نیازی نیست مانند آنها چاقوی بزرگی داشته باشید، هر چه بزرگ تر باشند سنگین بوده و کار با آنها دشوار نیز خواهد بود. سعی کنید با کارد یک ماهی را پاک کنید برای پخت و برای دیگر کار ها نظیر ساخت پناهگاه از آن کمک بگیرید.
18 – غذا را فراموش نکنید. علاوه بر هوا و آب با سپری کردن زمان در جنگل به غذا نیز نیاز خواهید داشت، اگر با انواع غذا هایی که می توانید در جنگل تهیه کنید آشنایی ندارید بهتر است که مقداری غذای انرژی زا در کوله خود بردارید، در جنگل غذا های فراوانی وجود دارد مانند موز ها، نارگیل، و دیگر میوه ها که می توانید از آنها میل کنید. جریان های آب اطراف جنگل مملو از ماهی های کوچک بوده و گزینه ی دیگری برای غذا می باشند. توصیه می کنیم از حشرات رنگارنگ دوری کنید و هر چیزی که رنگارنگ بود را به عنوان خوراک استفاده نکنید.

19 – سعی کنید آتش زنه به همراه خود بردارید. هر چیزی که با آن بتوانید آتش روشن کنید به درد خواهد خورد. استفاده از لنز هایی که در مقابل نور آفتاب آتش درست کند مفید نخواهد بود، شاید در میان انبوه درختان جنگلی و در عمق جنگل خبری از تابش مستقیم آفتاب نباشد یا هوا ابری باشد.
نکات طبیعت گردی

20 – کبریت به خاطر احتمال مرطوب یا خیس شدن گزینه مناسبی برای آتش نخواهد بود. بهتر است موارد دیگر آتش زا را به همراه بردارید، چوب هایی که در جنگل جمع می کنید مرطوب می باشند، پس به فکر چیزی سبک و آتش زا باشید مانند بوتان یا تیوپ دوچرخه های کهنه، که حتی خیس هم باشند روشن خواهند شد. شمع نیز گزینه ی خوبی است که بهتر است در کوله نگه دارید.
21 – فراموش نکنید که کبریت غیر قابل اعتماد ترین گزینه برای روشن کردن آتش می باشد. حتی کبریت های ضد آب نیز فایده ای ندارند و نمی توانید با آنها در جنگل آتشی روشن کنید. برای احتیاط فندک گازی، چخماق و غیره به همراه داشته باشید.
22 – قبل از سفر روشی برای ساخت آتش فرا بگیرید. به دلایل مختلفی آتش مفید است و از نیاز های ضروری سفر در دل طبیعت محسوب می شود. با آتش می توانید آب بجوشانید، علامت دهید، یا با نور و گرمای آن احساس بهتری را به دست آورید. بهتر است که حداقل دو یا سه روش روشن کردن آتش را یاد بگیرید.
23 – در صورتی که وسیله ای برای تصفیه کردن آب نداشته باشید، بهتر است که با استفاده از برگ های بزرگ نخل یا برگ درخت موز آب باران را میل کنید یا با کمک پوشش ضد آب کوله پشتی، آب باران را ذخیره کنید.

24 – آب وزن زیادی دارد به همین خاطر اغلب افراد حتی در طبیعت گردی روزانه نیز آب کافی به همراه نمی برند. بهتر است وسیله ای برای تصفیه و ضد عفونی کردن و یا وسیله ای برای جوشاندن آب را در کوله داشته باشید. فراموش نکنید که استفاده از آب های رود ها و جریان های آبی امن نمی باشد و ممکن است سلامتی خود را به خطر بیاندازید.
مایع ضد عفونی کننده

25 – آب کافی میل کنید. در صورتی که در جنگل های گرم و مرطوب سفر می کنید، بیشتر و بسرعت عرق خواهید کرد، و آب زیادی را از دست خواهید داد. پس بهتر است مطمئن شوید و آب بدن خود را تامین کنید، قبل از اینکه تشنه شوید آب بنوشید، در صورت تشنگی احیا کردن شرایط بدنی کار دشواری خواهد بود و زمان زیادی را تلف خواهید کرد.
26 – هنگام گم شدن و گم کردن راه، به دنبال رودخانه ها و جریان های آب بگردید. جریان آب را دنبال کنید تا به افراد دیگر و به نجات برسید. اگر مسیر جنگل را گم کنید تنها محیط اطراف که بیش از ده فوت نیست را می توانید ببینید، پس بهترین مسیر برای خروج از جنگل یافتن مسیر آب است.
27 – همه لوازم ضروری را با خود بردارید. مهم تر از هر چیزی هوش و حواس است، در صورتی که گم شدید، خوب فکر کنید، توقف کنید، به یافتن راه حل امیدوار بوده و مثبت اندیش باشید. اگر قبلا این سفر را اطلاع داده اید، بدون شک افرادی منتظر بازگشت خواهند بود که با تاخیر و یا عدم حضور تان در زمان مشخص شده، به دنبال شما خواهند گشت. با ذهنی آرام و بی دغدغه از پس مشکلات بر خواهید آمد.
28 – کوله پشتی با خود ببرید.
کوله پشتی در اندازه ی مناسب بهترین وسیله برای حمل لوازم ضروری و مورد نیاز است. یک کوله پشتی با امکانات تهویه هوا در پشت، به همراه پوششی ضد باران تهیه کنید. فکر نکنید که لوازم ضد آب در کوله قرار خواهید داد و نیازی به کوله پشتی ضد آب نیست، در صورتی که جنس لوازم از مواد ضد آب باشد، در جنگل امکان آسیب به بافت و ساختار این لوازم ضد آب وجود دارد، پس با انتخاب لایه ای ضد آب در سطح کوله پشتی می توانید از امن بودن وسایل خود با وجود یک لایه ی محافظ دیگر اطمینان حاصل کنید.

29 – لباس زیر. در طول پیاده روی و طبیعت گردی عرق خواهید کرد و خیس می شوید، پس بهتر است که لباس های زیر اضافه به همراه داشته باشید یا مانند سربازانی که در جنگل برای داشتن تهویه و گردش هوا در درون لباس هایشان، لباس زیر نمی پوشند، جوراب و لباس زیر نپوشید تا از وقوع مشکلاتی مانند پا سرمایی و رشد قارچ در کشاله ها جلوگیری کنید.
دستمال

30 – در طول سفر می بایستی جوراب و لباس اضافه در کوله قرار دهید، بهتر است هنگام خیس شدن لباس های خشک بر تن کنید.
31 – فراموش نکنید در جنگل های بارانی و مناطق مرطوب زالو به وفور یافت می شود و ممکن است به پوست پاهای تان بچسبد و به مکش ادامه دهد، پس برای جلوگیری از این شرایط از جوراب های بلند تا زانو از جنس نایلون یا کتان استفاده کنید. لباس هایی که از الیاف مصنوعی درست شده باشند، زود تر خشک می شوند و در طول این سفر با عرق کردن، در زیر باران، هنگام عبور از جریان های آب، یا با استراحت در زیر برگ های بزرگ که آب از آنها به زمین می ریزد، خیس خواهید شد. لباس های ساخته شده با الیاف مصنوعی یا کتان بسیار سبک می تواند زود تر از تی شرت و جین خشک شوند، پس بهتر است در انتخاب نوع لباس بیشتر دقت کنید.
32 – پیراهن آستین بلند سبک، شلوارهای بلند و بادوام و سبک، کلاه لبه‌ دار و لبه ‌های پهن، جوارب ‌های ضد زالو و کفش‌ های مقاوم را انتخاب کنید. از شلوار هایی که با زیپ باز شوند استفاده کنید تا هنگام عبور از رودی که امکان وجود زالو را ندارد، بتوانید شلوار را جدا کرده و با شلوارک کوتاه عبور کنید و لباس خود را خشک نگه دارید.
33 – لباس مناسب سفر به همراه بردارید. بسیاری از جنگل ها آب و هوای گرم، مرطوب و مکان های خیس دارند. موجودات زیادی در طبیعت و در عمق درختان بزرگ زندگی می کنند که ممکن است گردشگران را نیش بزنند، زخمی کنند، چیزی به بدن فرو کنند، یا به بدن انسان چنگ بزنند، یا در کل شرایطی ایجاد کنند که احساس راحتی نداشته باشید، پس پیشنهاد می کنیم که لباس مناسب برای حفاظت از بدن را بر تن بپوشید.

جنگل های پردانان پیرانشهر آذربایجان غربی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر