لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> خرس سیاه آسیایی
خرس سیاه آسیایی

خرس سیاه آسیایی

هر منطقه با توجه به نوع آب و هوا و شرایط به خصوصش، از گونه های متفاوتی از حیات وحش برخوردار است که همین تنوع، باعث جذابیت هر محیط و منطقه می شود. با مشاهده و تحقیق در هر منطقه به گونه‌ای متفاوت از حیات وحش می‌رسیم که هر کدام مخصوص همان محیط می باشد. “سایت ایران هتل آنلاین، نامی آشنا در خدمات رسانی و رزرواسیون آنلاین بهترین هتل های ایران” در این مقاله تلاش کرده تا اطلاعات مفیدی پیرامون خرس سیاه آسیایی_بلوچی، به شما خوانندگان عزیز بدهد. شما می توانید برای دیدن خرس های سیاه بلوچی، از طریق این سایت و از بین هتل زاهدان یکی را با چند کلیک ساده انتخاب و سفر خاطره انگیز خود را آغاز نمایید. یکی از بهترین هتل های زاهدان “هتل استقلال” این شهر می باشد.

خرس سیاه آسیایی_بلوچی:

همانگونه که در ابتدا گفته شد٬ این گونه به خصوص متعلق به قاره پهناور آسیا می باشد که با نام‌های دیگری از جمله “خرس سیاه تبتی”٬ “خرس ماه” (به دلیل حلقه سفیدی که بر روی سینه اش قرار دارد) و خرس یقه دار شناخته می‌شود. حال می خواهیم بدانیم که آیا این گونه جانوری در کشور عزیز ما وجود دارد یا خیر؟ که جواب مثبت است. هرچند که زیستگاه این خرس متفاوت در بیشتر مناطق نابود شده اما هنوز می‌توان در کشور چین و قسمت‌های جنوب ایران آن را به وفور یافت. باید گفت که این گونه جانوری در قسمت هایی از جنوب ایران که شامل سیستان و بلوچستان٬ هرمزگان و کرمان می باشد پیدا می شود. اما خبر بد و نگران کننده اینکه خطر های بسیاری جان این گونه جانوری را تهدید می‌کند و برای حفظ آن تدبیری اندیشیده نشده است.
خرس سیاه آسیایی

خصوصیات خرس سیاه آسیایی_بلوچی:

خرسها که حیوانات قوی چثه ای می‌باشند، در چند گونه قرار دارند که یک نوع آنان، “خرس سیاه آسیایی” می باشد که درست مانند اسمش به رنگ سیاه است. از ویژگی های ظاهری این گونه خرس، بعد از رنگ سیاهش، می توان به گوش هایی بسیار گرد و حلقه سفید رنگی که بر روی سینه اش قرار دارد اشاره کرد. نشانه‌ای که این نوع خرس سیاه آسیایی را با هم نوع آمریکایی اش جدا و متمایز کرده است. خرس سیاه آسیایی، نوع حیوان قوی هیکل است که بیشتر در شب ها یافت می شود و به نوعی می‌توان از آن به عنوان حیوان شبگرد یاد کرد و همین موضوع می باشد که تشخیص آن را بسیار مشکل و غیرممکن کرده است.
خرس سیاه آسیایی

غذای خرس سیاه آسیایی_ بلوچی چیست:
این نوع خرس درست برخلاف دیگر خرسها گیاه خوار می باشد، اما از حیوانات و حشرات کوچک هم نمی‌گذرد. خرما و کندوی عسل از دیگر غذاهای مورد علاقه خرس های سیاه آسیایی_ بلوچی می باشد و به کلی آنها از غذا های شیرین استقبال می‌کنند. هرچند که این نوع خرس گیاه خوار را به نوعی نسبت به دیگر هم نوعانش بی خطر می‌داند اما نسبت به انسان ها بسیار حساس و پرخاشگر می باشند.و هنگام مواجه با آنان باید بسیار احتیاط کرد.
طول عمر خرس سیاه بلوچی:

یکی دیگر از تفاوت‌های این نوع خرس با دیگر خرس ها این است که آنها به خواب زمستانی نمی‌رود و حدود ۲۵ سال عمر می کنند. در تابستان به جفتگیری مشغول می‌شوند و وزنی معادل ۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم دارند و طولشان نیز ما بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر است. همانگونه که گفته شد٬ این نوع خرس آسیایی در شهرهایی مثل کرمان، هرمزگان و بیشتر در سیستان و بلوچستان متمرکز شده‌اند. اما به طور دقیق نمی توان زیستگاه آنان را مشخص نمود. در واقع به دلیل اینکه این نوع گونه جانوری بیشتر در شب ها پیدا می شوند، بسیار از دسترس به دور و به همین علت اطلاعات دقیق درباره نوع زندگی آنها وجود ندارد٬ اما به طور کلی می‌توان کوهستان های سیستان و بلوچستان را محل زندگی این حیوان ها دانست. خرس های سیاه بلوچی درست در میان درختچه‌های زار و زیتون، سکنی گزیده اند و می توان در این منطقه آنها را مشاهده کرد.
خرس سیاه آسیایی

حفاظت از خرس سیاه آسیایی بلوچیِ در حال انقراض:

موسسه حیات وحش پارسیان بر آن شده است تا تلاش‌های خود را برای جلوگیری از انقراض این گونه حیوان به کار ببندند. آنها تحقیقات بیولوژیکی بسیاری را انجام داده و به نتایج مفیدی رسیده‌اند. آنان برای اینکه مردم سیستان و بلوچستان به دلیل ترس و وحشت خود اقدام به کشتن خرس های سیاه بلوچی نکنند، کتاب‌هایی را که در بردارنده اطلاعات مفیدی از خرس های بی خطر سیاه بلوچی می باشد را چاپ و به دست مردم و به خصوص کودکان رسانده اند تا به این وسیله از انقراض خرس سیاه که مردم بومی سیستان به آن ” مَم ” یا “هرس” می گویند٬ جلوگیری کنند. اما متأسفانه به دلیل دور بودن این حیوان از آبادی و جثه زیبایشان، شکارچیان زیادی را به پا داشته تا شروع به شکار و از بین بردن این گونه ارزشمند کنند که حیات وحش نیز تمهیداتی را لحاظ و برای خاطیان و شکارچیان خرس سیاه، پنجاه میلیون تومان جریمه در نظر گرفته است.

کلام آخر:
بی شک این گونه از حیات وحش، نوعی ثروت برای سرزمین ایران به خصوص سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود که همگان، چه مردم عادی و چه نهادهای مربوط باید برای حفظ و مراقبت از آنها، دست به دست هم دهند و خرس های سیاه آسیایی بلوچی را از خطر انقراض برهانند.

زیباترین باغ وحش های جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر