لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> سفری به حیرت انگیزترین معماری های جهان
سفری به حیرت انگیزترین معماری های جهان

سفری به حیرت انگیزترین معماری های جهان

اغلب در هنگام سفر به برخی از بناهای مهم آن منطقه بر می خوریم، تاج محل در هند، برج کج پیزا در رم و برج ایفل در فرانسه. سپس در مقابل آنها عکسی به یادگار می اندازیم و حسی که این بناها به ما منتقل می کنند در حقیقت بخشی از شادی سفر گردشی ما است. اما واقعا چرا؟ چون این ساختمان ها بی نهایت جذاب هستند: زیبایی، سمبل های قدمت و نمادهایی از تلاش انسان.
در اینجا با وبسایت ایران هتل به معرفی مشهورترین بناهای جهان که فرانک لوید رایت( معمار معروف) آنها را به عنوان “مادر هنر” توصیف می کند می پردازیم.

پترا، اردن

زمان ساخت: 400 قبل از میلاد مسیح
این بنا را اکنون تنها به دلیل حضور آن در سری فیلم ایندیانا جونز و آخرین صلیب نمی شناسند، بلکه پترا نمادی از تاریخ به شمار می رود. یک شهر باستانی که در دل صخره های قرمز رنگ کنده کاری شده است سنگ ماسه طویل کلاسیک (راه باریک که به طور مستقیم به الخازنه یا خزانه داری معروف منتهی می شود) آشناترین منظره آن است و وقتی که از مقبره به سمت معبد می روید، چندین مایل به دوران باستان قدم بر می دارید، که حس حیرت انگیز دنیا متوقف نمی شوید.

صومعه گغارد، ارمنستان
معماری های خاص جهان

زمان ساخت: قرن چهاردهم- قرن سیزده ام
یک کلیسا که در میان سنگ ها کنده شده است و در حقیقت یک منظره ابدی است. صومعه گغارد در بالای دره آزت استقرار پیدا کرده است و دارای چندین بنای قرون وسطایی است. این صومعه به عنوان یک کلیسای غار مانند کوچک آغاز شد، و شاید به دلیل موقعیت منحصر به فرد آن به مرکز فرهنگی و مذهبی ارمنستان تبدیل شد. نام ” گغارد” به معنای نیزه است که مسیح را زخمی کرد و گمان می رود که این نیزه در اینجا باقی مانده است.

مسجد ایا صوفیه، استانبول، ترکیه
معماری های خاص جهان
این بنای پر زرق و برق که از خط افق استانبول قابل مشاهده است در حقیقت یکی از مهمترین ساختمان های جهان است، و به عنوان مرکز امپراطوری شناخته می شد و سپس به عنوان مسجد عثمانی ها و اکنون به عنوان یک موزه. گنبد آن یک شاهکار تکنولوژیکی است که رومیان را به دوران توحیدی متصل می کند. وقتی کار ساخت این بنا به اتمام رسید جاستینی اعلام کرده “سلیمان، من تو را نادیده گرفتم.”
بیشتر بخوانید:
پلورینو، سالوادور، باهی، برزیل
معماری های خاص جهان

زمان ساخت: 1550-1600
منطقه قدیمی پلورینو یا پلئو، درشهر سالوادور، دارای فضایی است که – جدا از زیبایی آن- شما را محصور می کند. در گذشته مکتنی شیطانی بوده و توسط سنگ فرش، تپه و ساختمان های رنگارنگ پرتغالی احاطه شده است. این بنا در سازمان یونسکو به عنوان اثر باستانی نیز ثبت شده اما کاملا زنده است. در روزهای یکشنبه میتوان یکی از ارکسترهای بزرگ را در اینجا تماشا کرد.

مسجد شاه، اصفهان، ایران
معماری های خاص جهان

زمان ساخت: 1611
مسجد شاه که از دیدگاه بسیاری از مردم بهترین مسجد در ایران به شمار می رود، در میدان نقش جهان اصفهان، پایتخت ایران در دوره صفوی قرار دارد. با وجود موزائیک های درخشنده در هفت رنگ و کتیبه های خوشنویسی شده، این مسجد یکی از مهمترین بناهای اسلامی و مرکز رشد صنعت گردشگردی ایران به حساب می آید. ویژگی های قابل ذکری در این بنا وجود دارد مانند چهار ایوان یا ستون که نشان دهنده معماری خاص ایرانی بوده و گنبد بسیار زیبای این مسجد. همچنین لحظه شگفت انگیزی را با ایجاد هفت اکو هنگام ضربه زدن به زمین می توان تجربه کرد.

Fallingwater، Mill Run،پنسیلوانیا، ایالات متحده
معماری های خاص جهان

زمان ساخت: 1937
شیب سطحی که روی یک حلقه حلق آویز شده است و باعث می شود که این خانه همانند طراح های Jenga به نظر برسد. این بنا، یک نمونه عالی از معماری های آن به شمار می رود که به عنوان مغازه ادگارد کافمن مشهور طراحی شده بود و به دلیل پایه های آن بر روی رود Bear Run مشهور است. این بنا که از سال 1964 به عنوان یک موزه و یک اثر تاریخی ملی شناخته می شد، هنوز هم یکی از کارهای خارق العاده رایت به شمار می رود که خانه را به یک تئاتر حیرت انگیز مبدل ساخته است.

ساختمان بانک آسیا ربات، بانکوک، تایلند
معماری های خاص جهان

زمان ساخت: 1987
خلاصه طرح معمار Sumet Jumsai این بود که ساختمانی را طراحی کند که نشان دهنده مدرنیته و بانک داری رایانه ای باشد. این ایده وقتی به ذهن او رسید که رباب اسباب بازی پسرش را دید. چیزی که در ادامه به دنبال آن بود بانکی بود که در واقع مانند یک ربات فیلم های عملی-تخیلی باشد با دو آنتن در سر آن و چشم های بزرگ غمگین… اما این تنها دلیلی نیست که آن را دوست داشته باشید. طراح خود ایده آل های مهمی در سر داشت: ساختمانی بسازد که بازتاب کننده تلاقی انسان و ماشین باشید.

دانشکده علوم اسلامی قطر، دوحه، قطر
معماری های خاص جهان

زمان ساخت: 2015
در ظاهر شبیه به یک حشره غول پیکر است و یا نوع جدیدی از وسیله نقلیه در آینده، اما دانشکده علوم اسلامی قطر در شهر دوحه در حقیقت مکان جدیدی برای یادگیری است- مکانی که تلفیقی از ایمان، دانش و مدرنیته است. همانطور که قطر خود را به عنوان یک مرکز فرهنگی تحت قدرت شیخ موسی بنت ناصر قرار داده است، با پنج ستون بزرگ که نشان دهنده پنج ستون اسلام است و همچنین خوشنویسی عربی که پیام های مذهبی را به صورت علمی- تخیلی به آینده گان منتقل می کند.

Rumah Miring (خانه تکان دهنده) جاکارتا، اندونزی
معماری های خاص جهان
معماری های خاص جهان

زمان ساخت: 2015
چه کسی گفته که یک خانه باید تنها بالا و پایین داشته باشد؟ این خانه جذاب در حومه شهر جاکارتا که توسط معمار آن به عنوان ” ضد ساختمان” توصیف می شود. با یک قاب فولادی کج شده و شیشه ای بیش از سه طبقه، آمیخته ای از حس بازی و حس شیک فوق تکنولوژیکی است. مالک آن، کریستینا گوان، این بنا را به عنوان جشن رهایی فردی توصیف می کند.

جاهای دیدنی بدروم ترکیه
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر