لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی استان خراسان شمالی
شهرهای دیدنی استان خراسان شمالی

شهرهای دیدنی استان خراسان شمالی

وقتی می گوییم خراسان تمام ذهنمان به سرزمینی وسیع معطوف می شود که برای ما ایرانی ها یادآور تولد خورشید است. اما راستش را بخواهید خراسان در طول تاریخ بسیار وسیع تر از این حرف ها بوده است. در واقع خراسان به سرزمین های وسیع گفته می شده که روزگاری نه تنها خراسان امروزی بلکه شهرهایی از کشورهای افغانستان و پاکستان را نیز دربر می گرفته است. حالا اما سال هاست که خراسان وسیع به سه تکه تقسیم شده است. خراسان شمالی، رضوی و خراسان جنوبی که در این میان خراسان رضوی از دو خراسان دیگر مشهورتر است. این بار اما به جای خراسان رضوی خودمان را به خراسان شمالی می رسانیم که یکی از مشهورترین مسیرهای دسترسی به خراسان رضوی است. خراسان شمالی یکی از زیباترین و تاریخی ترین استان های کشور است که شاید کمتر شناخته شده باشد اما مطمئن باشید در پس نام این مقصد مهجور جاذبه های جذاب و هیجان انگیزی در انتظارتان است. قصد سفر به هرجای ایران عزیز و رزو هتل را داشتید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید.

بجنورد
بجنورد مرکز شهرستان بجنورد و همچنین مرکز استان خراسان شمالی است. شهری زیبا و وسیع که در بافتی کوهستانی قرار گرفته و آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد. بجنورد در پهنه وسیع خراسان جزو آن دسته از شهرهایی است که طبیعتی سبز و جذاب دارد و چشم خیلی ها را مجذوب خود می کند. کپه داغ و آلاداغ این شهر زیبا را از دو سو در برگرفته اند و بخش عظیمی از شهر در دره رود مرزی اترک قرار گرفته است که همین هم جواری ها سبب سرسبزی چشم نواز بجنورد شده است. بجنورد که در همسایگی کشور ترکمنستان قرار گرفته و از هوای مازندران نیز بی نصیب نمانده بنابر کاوش های باستان شناسی در دوره قبل از تاریخ هم مسکونی بوده است اما پایه گذاری دقیق این شهر زیبا به سال 1100 ه.ق باز می گردد. بنابر اسناد تاریخی فردی با نام ولی خان دوم که از بزرگان ایل معروف شادلو بجنورد بوده است این شهر را پایه گذاری می کند. شهر سال ها بعد در جریان شورش و یکبار هم به هنگام حمله خونین مغول ها به شدت دچار آسیب می شود. در منابع تاریخی از این شهر با نام هایی همانند بیژن گرد نیز یاد شده و خیلی ها بجنورد را تغییر شکل یافته همین نام می دانند. تفرجگاه زیبایی بابا امان، تفرجگاه بش قارداش، عمارت قاجاری مفخم و موزه مردم شناسی، آیینه خانه، حسینیه جاجرمی ها، امام زاده سید عباس و دره باغ تنها بخشی از جاذبه های شناخته شده بجنورد است. اگر قصد سفر به بجنورد و اقامت در این شهر زیبا را داشتید می توانید چند شبی را در هتل داریوش بجنورد سپری کنید.
شیروان
شیروان
دومین شهر بزرگ استان خراسان شمالی شهر شیروان است که در واقع مرکز شهرستان بزرگ شیروان نیز محسوب می شود. شیروان که از ضلع جنوبی اش با بجنورد و از قسمت شمالی با ترکمنستان همسایه است در فاصله 52 کیلومتری شهر بجنورد قرار گرفته است. شیروان درست همانند بجنورد در دره حاصلخیز رود اترک و در مجاورت آلاداغ و کپه داغ قرار گرفته است اما به نسبت بجنورد آب و هوایی معتدل تر و طبیعتی سرسبزتر دارد. حاشیه رود اترک در دوران قبل از تاریخ یکی از مکان های مورد علاقه بشر برای سکونت بوده است به همین دلیل در اطراف این شهر تاریخی تپه های تاریخی متعددی قرار دارد که نشان از تاریخ بلندبالای این سرزمین دارد. برخی قدمت سکونت بشر در این منطقه را چیزی قریب به شش هزار سال می دانند. علاوه بر دوران پیش ازتاریخ در دوره هایی همانند ساسانی نیز شهر از رونق بالایی برخوردار بوده و آثار قلعه ها و بناهای به یادمانده از آن دوران نیز به وفور به چشم می خورد. شیروان اما حالا در زمره شهرهای کمتر شناخته شده کشورمان است اما این شهر پر از گنجینه های دیدنی و جذاب همانند ییلاق های زیبا و چشم نواز، روستاهای منحصربفرد و آثار باستانی بسیار است. در میان زیبایی های شیروان می توان به تپه ارگ نادری، منطقه مرزی گردشگری گلیل، آبشار اسطرخی، غارهای هنامه، روستای اسطرخی و درخت کهنسالش، زوارم دره، قلعه زو و اوغاز اشاره کرد. قصد رزرو هتل در شیروان را اگر داشتید حتما سری به هتل جهانگردی شیروان بزنید و از مناظر بکر و بی بدیل شیروان نهایت لذت را ببرید.
فاروج
فاروج
فاروج را خیلی ها با نام آجیل مشهورش می شناسند. شهری که چندین سال است در بین گردشگران و توریست ها به پایتخت آجیل ایران شهره شده است. فاروج مرکز شهرستان فاروج است و در فاصله 90 کیلومتری شهر بجنورد در همسایگی شیروان و قوچان قرار گرفته است و از یک سو هم به منطقه مرزی باجگیران در مرز ترکمنستان می رسد. بر اساس یافته های باستان شناسان و منابع تاریخی اطراف فاروج یکی از مراکز دولت پارتی بوده است که همین امر نشان از قدمت تاریخی بلندبالای این منطقه دارد. فاروج اما با قرارگرفتنش در دره رود اترک و همسایگی کپه داغ و آلاداغ دارای مزارع وسیع و باغات متعدد است. سرنوشت فاروج در سال های اخیر با آجیل گره خورده و خیلی از زائرین و مسافرین مشهد در سفرشان به خراسان حتما خودشان را به فاروج می رسانند تا از آجیل مرغوب این شهر بی نصیب نمانند. آجیلی که در شهرهای اطراف فاروج تولید می شود اما بازار فروشش در این شهر پررونق است به طوریکه در بیست و چهار ساعت شبانه روز اغلب مغازه های آجیل فروشی این شهر پذیرای مسافرین و خریداران است. این شهر که بنابر نظر برخی تاریخ دانان و باستان شناسان حدود هزار و اندی سال پیش توسط فردی با نام فرج الله که نماینده هارون عباسی در ایران بوده ساخته شده است دارای جاذبه های گردشگری متعددی نیز هست. بنابر این نظریه نام شهر در واقع فرج الله بوده است که بعدها به فاروج تغییر پیدا می کند. آرامگاه بابا و بی بی، روستای تاریخی و زیبای استاد، مسجدجامع فاروج، قلعه علی آباد، روستای گردشگری خسرویه، آبشار اسفجیر، یخچال های طبیعی تبریان و انبوه باغات میوه و مزارع و دشت های سرسبز فاروج از جمله جاذبه های این شهر زیبا و پرتردد است. اقامتگاه بوم گردی جیامان فاروج یکی از گزینه های شما برای اقامت در این شهر آجیلی است.
اسفراین
اسفراین
اسفراین که مرکز شهرستان زیبای اسفراین است درست در دامنه جنوبی آلاداغ قرار گرفته است. این شهر زیبا با داشتن آب و هوایی مطبوع و کوهستانی یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق استان خراسان شمالی نیز هست تا جایی که قدمت سکونت در این منطقه به هزاره ششم پیش از میلاد نیز می رسد. اسفراین با داشتن جلگه های حاصلخیز، دشت های خرم و ارتفاعات جذابی همانند آلاداغ، جغتای و تر دارای طبیعتی جذاب و چشم نواز است. طبیعتی جذاب که پادشاهان و امیران بسیاری را به این خطه می کشانده است. بنابر برخی اسناد تاریخی اسفراین در زول تاریخ نام های مختلفی داشته که از میان آن ها می توان به اسپرآیین، آستوئن و مهرگان اشاره کرد. این شهر در دوره پارت ها، هخامنشیان، ساسانی، اشکانی و عصر صفوی هم از مراکز مهم و استراتژیک بوده است اما با حمله افغان ها در دوره نادرشاه افشار به شدت مورد تخریب قرار می گیرد. منطقه شکارممنوع شاه جهان، منطقه گردشگری میلانلو، پارک ملی ساریگول، روستای رویین، آبشار دره جاج، شهر باستانی بلقیس، بقعه شیخ آذری بیهقی، آرامگاه شاهزاده زید و قلعه صعلوک بخش از جاذبه های گردشگری شهر اسفراین است. برای اقامت در این شهر تاریخی و دیدنی می توانید روی اقامتگاه بوم گردی وصال رویان اسفراین حساب کنید.
راز و جرگلان
راز و جرگلان
راز و جرگلان یکی دیگر از شهرستان های استان خراسان شمالی به مرکزیت شهر راز است. شهرستانی کوهستانی که در همسایگی گلستان و ترکمنستان قرار گرفته است و دارای طبیعتی کوهستانی است. ارز و جرگلان در مقایسه با سایر شهرهای استان دارای زمستان هایی سردتر و تابستان هایی خشک تر هستند. مرکز این شهرستان نیز شهر کوچک و زیبای راز است. رودخانه های جرگلان، سومبار و غلامان نیز از رودهای جاری در این شهرستان هستند. عبور همین رودخانه ها و طبیعت کوهستانی سبب شده تا این منطقه نیز به مکانی مناسب برای سکونت بشر تبدیل شود به طوری که قدمت سکونت در این منطقه به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد. راز و جرگلان یکی از مراکز اصلی استان خراسان شمالی در زمینه پرورش اسب های اصیل ترکمن است. وجود جنگل های مهم ارس در این منطقه نیز بر اهمیت آن افزوده است. این شهرستان زیبا با داشتن دره ها و ارتفاعات چشم نواز یکی از زیباترین شهرستان های استان خراسان شمالی است که بخصوص در فصل بهار گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می کند. بقعه شاهزاده نبی غلامان، گورستان تاریخی راز، تپه بایرقلعه، تپه مجاورسفید، درخت کهنسال سرو راز، قلعه ارگ بالا، ارگ آلمادوشن، بقعه سید بزرگ و محوطه تاریخی روستای راسقان در کنار دشت های سرسبز و طبیعت چشم نواز راز و جرگلان از جمله جاذبه های توریستی این شهرستان است. اقامتگاه بوم گردی گدرسن راز و جرگلان تنها واحد اقامتی این شهرستان است.
جاجرم
جاجرم
جاجرم یکی دیگر از شهرهای استان خراسان شمالی است که مرکز شهرستان زیبای جاجرم است. جاجرم درست در فاصله 150 کیلومتری شهر بجنورد قرار گرفته و روزگاری بر مسیر مهم و پرتردد جاده ابریشم قرار داشته است. کاروان هاب بسیاری در طول تاریخ در طی مسیر خود از این شهر زیبا گذشته اند. جاجرم نیز یکی از تاریخی ترین شهرهای استان خراسان شمالی است و آنطور که از ابنیه ها و اسناد تاریخی برمی آید در دوران اشکانی و ساسانی از رونق و اهمیت بالایی برخوردار بوده است گرچه محوطه های تاریخی کاوش شده شهرستان جاجرم آثاری از عصر نوسنگی و مفرغ را به نمایش می گذارند. جاجرم تا همین دوره قاجار یکی از شهرهای پرتردد و کاروان رو بوده است اما با احداث مسیرهای جدید به تدریج کاروانسراهای متعدد جاجرم نیز از رونق افتاده و به مرور زمان تخریب می شوند. جاجرم اما در مقایسه با سایر شهرستان های همجوارش دارای طبیعتی خشک و نیمه بیابانی است. کوه سالوک بلندترین ارتفاع این منطقه است و رودخانه کالشور نیز از نزدیکی آن عبور می کند و در انتها به کویر جنوبی می ریزد. جاجرم اما به مدد تاریخ بلندبالایش پر از جاذبه های تاریخی جذاب و حیرت انگیز است. مسجد جامع جاجرم، آرامگاه خواجه علی بن مهزیار، قزلر قلعه، نقوش صخره های جربت، شاه نشین بنی هاشم، حمام و موزه گرمابه جاجرم، منطقه حفاظت شده میان دشت، شاهزاده دربند، کوهستان بهار و رباط قلی تنها بخشی از جاذبه های توریستی جاجرم است.
گرمه
گرمه
گرمه نام یکی از شهرستان های استان خراسان شمالی است که شهر گرمه مرکز آن است. گرمه که در همسایگی گلستان و سمنان قرار گرفته است در گوشه جنوب غربی استان خراسان شمالی قرار گرفته است و به نوعی ورودی استان خراسان شمالی محسوب می شود. گرمه هم دارای طبیعتی خشک و نیمه بیابانی است و در روزگاران دور یکی از شهرهای مهم خراسان بوده که در مسیر تردد کاروان ها قرار داشته و دارای چندین رباط یا کاروانسرای بین راهی و آب انبار بوده است. گرمه نیز یکی از مناطق مهم در دوره ساسانی و اشکانی بوده و تا قرون میانی دوره اسلامی نیز از رونق بالایی برخوردار بوده است. گواه این ادعا آثار و محوطه های باستانی متعدد در پهنه شهرستان گرمه است که از دوره های مختلف تاریخی به یادگار مانده است. گرمه نیز تا اواخر دوره قاجار کم و بیش از رونق خوبی برخوردار بوده است اما با احداث مسیرهای جدید برای حمل ونقل از روزهای پرفروغ و پرمسافرش فاصله می گیرد و کم کم از یادها فراموش می شود. گرمه اما به سبب همین سابقه تاریخی طولانی مدت خود پر از ابنیه های باستانی ارزشمند است که حتما ارزش دیدن دارند. قلعه مهم نظامی جلال الدین گرمه و موزه آن، باغ مزار گرمه، رباط های عشق و قره بیل، قلعه دهی، مسجد جامع ایور، مسجد جامع درق و منطقه بکر بچری درق با انبوه درختان آلوی جنگلی و آبشارهای فصلی در اوایل بهار ازجمله جاذبه های گردشگری شهرستان گرمه است که حتما باید سری به آن ها بزنید.
مانه و سملقان
مانه و سملقان
مانه و سملقان آخرین شهرستان استان خراسان شمالی است که به آن سر می زنیم. آش خانه مرکز این شهرستان است که درست در فاصله 40 کیلومتری بجنورد قرار گرفته است. مانه و سملقان نیز از یک سو با استان گلستان مجاور است و دارای طبیعتی نیمه کوهستانی است. بخشی از این شهرستان دارای طبیعتی کوهستانی و بخشی دیگر از آن مملو از دشت های وسیع است. در قسمت جنوبی این شهرستان شاهد عبور رودخانه اترک هستیم که سبب حاصلخیزی این منطقه شده و به همراه چشمه های متعدد جوشیده از دل زمین پوشش گیاهی سبز و متراکمی را بوجود آورده است. مانه و سملقان نیز در دوران پیش از تاریخی محل سکونت بشر بوده است و به نظر می رسد سابقه اقامت بشر در این منطقه به هشت هزار سال نیز می رسد. مانه و سملقان در دوره های تاریخی متعدد همانند هخامنشیان، ساسانیان، اشکانی و حتی در دوره حکومت پارت ها تا قرون میانی اسلام از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار بوده است بطوریکه آثار تاریخی متعددی در این منطقه به چشم می خورد که از دوره های تاریخی مختلف برجای مانده اند. اسپاخو، تپه قلعه خان، امامزاده قاسم بازارقارناس، جنگل های بلوط درکش، چنارهای روستای باش کلاته، آبشارهای بیار و زوی جندان از جمله جاذبه های توریستی این شهرستان است.

بجنورد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر