لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی استان خوزستان
شهرهای دیدنی استان خوزستان

شهرهای دیدنی استان خوزستان

خوزستان استانی در جنوب غربی ایران است، این استان به لحاظ جمعیت پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می شود و شهر اهواز مرکز آن است. از لحاظ تاریخی نیز استان خوزستان قدیمی ترین منطقه ی فلات ایران محسوب می شود و پیشینه ی آن به زمان شکل گیری تمدن عیلام و هزاره ی سوم قبل از میلاد برمی گردد. خوزستان در ادوار مختلف تاریخ نام های گوناگونی داشته است، نام هایی همچون سوزیانا یا سوزیان، انشان سوسونکا، عیلام و در نهایت هوجستان.

این منطقه که از گذشته های دور تفرجگاه پادشاهان به شمار می رفت هنوز هم یکی از زیباترین استان های کشور است و جاذبه های گردشگری متنوعی دارد، کوه های بلند و دشت های سبز، رودهای خروشان و ساحل گرم و آثار باستانی منحصر به فرد از جاذبه های خوزستان هستند، با ما همراه باشید تا با شهرهای دیدنی استان خوزستان بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو آنلاین هتل های ایران در تمام سفرها همراه شماست.
اهواز
اهواز
اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از کلان شهرهای ایران است. شهری که پر از جاذبه های تاریخی ودیدنی است و تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته است. این شهر برای اولین بار در زمان عیلامیان بنیان گذاشته شد و بر اساس شواهد تاریخی در طول تاریخ 2 بار تخریب و بازسازی شده است. نام قدیم اهواز هرمزدار در شیر و پس از آن سوق الاهواز و در عهد قاجاریه ناصری یا ناصریه بوده است. از جاذبه های گردشگری شهر اهواز می توان به پل سفید اهواز، پل سیاه، بازارعبدالحمید، بازار کاوه، موزه ی هنرهای معاصر، پل طبیعت، کلیسای سورت مسروپ، خانه ی ماپار، بازار فلافل، بنای معین التجار و آرامگاه علی بن مهزیار اشاره کرد. شما می توانید با رزرو هتل اکسین اهواز سفر خود را با آسودگی خاطر و لذت بیشتری همراه کنید.
آبادان
آبادان
آبادان یکی از شهرهای استان خوزستان و از مناطق آزاد بازرگانی است. این شهر پس از اهواز مهم ترین شهر خوزستان است. خاراکس اسپاسینو اولین نام آن و وهمن اردشیر و آپولونیاس نام های پیش از اسلام آن بوده اند که آپانا یا آپفانا بعد از اسلام به عبادان تبدیل شده است. آبادان که روزی مدرن ترین شهر ایران و خاورمیانه بود شهر نخستین هاست. نخستین پالایشگاه ایران و خاورمیانه، نخستین آتش نشانی ایران و … در این شهر آغاز به کار کرده اند. آبادان دیدنی های زیادی در خود دارد که دیدن آن ها خالی از لطف نیست. موزه ی آبادان، مسجد رنگونی‌ها، کلیسای ارامنه گاراپت مقدس، موزه ی نفت،‌ سینما نفت یا تاج سابق،‌ سینما شیرین، بقایای سینما رکس، بازار ته لنجی‌ها، بازارهای قدیمی آبادان مانند کویتی‌ها، اروندرود، رودخانه بهمنشیر، ‌پل کابلی، زیارتگاه سیدعباس، دبیرستان رازی و نخلستان‌های آبادان از دیدنی‌های این شهر به شمار می‌روند. برای اقامت در این شهر دلپذیر می توانید به رزرو هتل پارس کاروانسرا آبادان پرداخته و از دیدنی های آن لذت ببرید.
شوشتر
شوشتر
شوشتر یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است. این شهر در دامنه ی کوه های زاگرس قرار گرفته و با آثار تاریخی و جاذبه های خود یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در نوروز می باشد. این شهر کهن که در زمان عیلامی به عنوان آدامدون شناخته شده است در زمان هخامنشی شورکتیر نامیده می شد. بنا به گفته ی برخی مورخان شوشتر با نام سوسا یا همان شوش مرتبط بوده و اشوشتر به معنای بهتر از شوش می باشد. جای تعجب نیست که برخی واژه ی شوشتر را برگرفته از واژه ی (تیشر) یعنی الهه ی باران می دانند، زیرا هنوز هم رودخانه ی پرآبی از میان این شهر می گذرد و بر روی این رود سازه ای خودنمایی می کند که یکی از مهم ترین جاذبه های شوشتر است. این اثر یکی از مهم ترین جاذبه های شوشتر به شمار می رود و با نام سازه های آبی شوشتر شناخته می شود. از دیگر جاذبه های این شهر خانه ی مستوفی شوشتر، مسجد جامع، برج کلاه فرنگی، بقعه ی براء ابن مالک، نهر داریون، پل بند لشکر، خانه ی امین زاده و چهار طاقی شوشتر هستند. برای اقامت در این شهر تاریخی می توانید هتل سنتی خانه تاریخی طبیب شوشتر را رزرو کنید.
خرمشهر
خرمشهر
خرمشهر یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان است؛ این شهر برای ما ایرانیان نماد ایستادگی و غیرت است و نام قدیمی آن خاراکس بوده است. بیان و محمره نام های دیگر آن هستند. این شهر در سال 1316 به علت داشتن نخلستان های فراوان خرمشهر نامیده شد. خرمشهر به مرور زمان با برخورداری از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی به بندری بسیار مهم تبدیل شد. خرمشهر اولین و بزرگ ‌ترین بندر ایران و خاورمیانه قبل از وقوع جنگ تحمیلی بود، این شهر در دوران جنگ خسارات های بسیاری متحمل شد، اما با این وجود، خرمشهر هنوز هم زیبا و پا برجاست و جاذبه های آن عبارتند از: موزه ی جنگ، مسجد جامع، پل قدیم خرمشهر، تالاب ناصری، جزیره ی مینو، کشتی زمان جنگ اروند صغیر، بازار ماهی فروشان و پل دوم خرمشهر می باشند. شما می توانید با رزرو هتل آپارتمان بارمانی خرمشهر اقامت خود را دلپذیرتر کنید.
دزفول
دزفول

دزفول از شهرهای استان خوزستان است و در دامنه‌های زاگرس میانی جای دارد. پیشینه تاریخی آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد ولی پیش از ساسانیان هم آباد بوده و بخشی از سرزمین‌های امپراتوری‌های عیلام و هخامنشیان به شمار می رفت. دزفول در زمستان دارای آب و هوای مدیترانه‌ای و در تابستان دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد. رود بزرگ دز از میان این شهر می گذرد و به احتمال زیاد نام دزفول از واژه ی دژپل اقتباس شده است. در این شهر جاذبه های فراوانی وجود دارد که دریاچه ی شهیون، جنگل های دز، آسیاب های آبی دزفول؛ آبشار شوی، مسجد جامع دزفول، پل قدیم (ساسانی)، روستای لیوس، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، روستای پامنار، آستانه ی متبرکه ی سبز قبا، تپه های باستانی چغامیش از آن جمله می باشند. رزرو هتل جهانگردی دزفول سفر شما را با آسودگی و بیشتری همراه خواهد کرد.

ایذه

ایذه
ایذه، از شهرهای بختیاری‌نشین استان خوزستان است و به عنوان یکی از شهرهای مهم بختیاری شناخته می‌شود. با توجه به آثار و سنگ نبشته های بدست آمده پیشینه ی این شهر متعلق به دوران عیلامیان است و نام قدیم آن مال امیر یا مالمیر بوده است. این شهر به نام های انزان، آپاپیر(آجاپیر) نیز شهرت داشته است. قدمت باستانی و طبیعت زیبای اطراف شهر ایذه سبب شده است که جاذبه های گردشگری بسیاری در آن وجود داشته باشد، آثار و جاذبه های این شهر عبارتند از: نقش برجسته شاهسوار، نقش برجسته ی خونگ اژدر، سنگ نگاره ی کول فرح، اشکفت سلمان، بردگوری (گوردخمه های باستانی)، منطقه ی توریستی زراس، تالاب میانگران، دشت سوسن، منطقه ی تفریحی گلزار، منطقه تفریحی کوه سفید، منطقه ی تفریحی شیمن، سد کارون سه و پارک جنگلی بلوط. رزرو هتل آپارتمان بهاران مالمیر ایذه اقامت شما را در این شهر تاریخی و تماشایی دلپذیرتر خواهد کرد.
بندرامام خمینی
بندرامام خمینی
بندر امام خمینی یکی از شهرها و بندرهای استان خوزستان در خلیج فارس است و با 34 اسکله ی فعال، بزرگترین بندر فعال ایران محسوب می شود، این بندر، در زمان پهلوی، با نام بندر شاهپور ساخته شد و خیلی زود به قطب تجاری خوزستان تبدیل شد. مردم ساکن در آن بیشتر غیر بومی هستند و از شهرهای دیگری به آن مهاجرت کرده اند. اسکله ی تجاری این بندر با طول 7 کیلومتر و پذیرش 30 میلیون تن کالا در سال، بزرگترین و مهم ترین پایانه ی تجاری دریایی ایران است. بندر امام خمینی و قبر ناخدا که زیستگاه جانوران متنوعی مانند پرستوی دریایی سفید، لاک پشت ها و سوسمار است از جاذبه های آن هستند. برای اقامت در این بندر شما می توانید در هتل سورن بندر امام خمینی اقامت کنید.
بهبهان
بهبهان
بهبهان بهشت کوچکی است که آثار طبیعی و تاریخی فراوانی را درخود جای داده است. گل های نرگس آن بسیار مشهور است و در فصل بهار دامنه ی کوه های آن با گل های شقایق آراسته می شوند. ارجان نام کهن بهبهان است و مردم آن با گویش بهبهانی که گونه ای کهن از زبان فارسی است سخن می گویند. بر اساس اشیاء مکشوفه قدمت آن به هزاره ی دوم پیش از میلاد می رسد و این آثار نشانگر درخشش و برتری فرهنگ و تمدن بهبهان در آن زمان هستند. باغستان‌های زیبای منصوریه، منطقه ی تنگ ‌تکاب، روستای تنگ ‌بن، کوه خائیز، دره گرمابه، روستای امامزاده حیدر کرار زیدون، باغ بهو، از جمله اماکن دیدنی طبیعی آن هستند و اماکن تاریخی بهبهان دیوار و خندق اطراف شهر، مسجد جامع و راسته بازار بهبهان،بقعه ی بشیر نذیر، گور مکشوفه کتین هوتران، قلعه مدرسه، خانه ی تاریخی نجف خان یا سرای بهادر ایوان و کتیبه ی تنگ سروک می باشند. بی تردید رزرو هتل پلاژ مارون بهبهان سفر شما را لذت بخش تر خواهد کرد.
شوش
شوش
شوش یکی از مهم ترین و معروف ترین شهرهای قدیم دنیاست. هر چند تاریخ پایه گذاری آن حدود 4000 سال پیش تخمین زده شده، اما یافته های باستانی قدمت آن را به دوران ما قبل تاریخ نسبت می دهند. عیلامی‌ها اولین قومی بودند که شوش را رونق بخشیدند و در دوران تسلط این قوم، شوش آنچنان اعتباری یافت که به پایتختی برگزیده شد. شوش در دوره ی هخامنشیان و ساسانیان نیز به عنوان پایتخت زمستانی شکوه و عظمت خود را حفظ کرد، اما به تدریج این شکوه جای خود را به خاموشی داد تا این که در دوره ی مغول به طور کامل از بین رفت. محوطه ی باستانی شوش در سال 94 به ثبت جهانی رسید و آثار و جاذبه های این شهر باستانی عبارتند از: آپادانا، قلعه شوش، چغازنبیل، هفت تپه، حرم دانیال نبی، قلعه ی فرانسوی ها، موزه ی شوش، ایوان و پارک ملی کرخه
برای اقامت و تماشای آثار بی نظیر این شهر باستانی شما می توانید در اقامتگاه سنتی دورانتاش شوش اقامت کنید.
ماهشهر
ماهشهر
ماهشهر در جنوب استان خوزستان و در فاصله‌ی 110 کیلومتری اهواز قرار دارد. این شهر از بندرهای قدیمی حاشیه‌ ی خلیج‌ فارس به‌ شمار می‌رود. وجود روستای صالحک که از دوره‌ی اشکانی به جا مانده، نشان می‌دهد در گذشته نیز زندگی در آن محدوده جریان داشته است و با توجه به نام کهن آن ریوارد شیر برخی برآنند که در دوره‌ی ساسانیان نیز این منطقه پر رونق بوده است. با ساخت راه آهن سراسری این شهر جان تازه ای گرفت و هم اکنون یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور به شمار می رود. جاذبه‌های طبیعی ماهشهر زیباترین دیدنی‌ آن هستند. خور موسی نه تنها منظره‌ی دلپذیری دارد، بلکه با داشتن گونه‌های جانوری متنوع مانند دلفین و فلامینگو یک مکان فراموش‌نشدنی است. جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگر آن پارک ساحلی خور، پارک پرندگان و باغ حیوانات،‌ باقی‌مانده‌ی عمارت تاریخی تل کافران یا تل کافرون، خرابه‌های آبادی ریشهر در شمال شرقی ماهشهر، آرامگاه سید صالح در خیابان مطهری،‌ زیارتگاه شاهزاده حمزه، شهر باستانی آسک در جنوب شرقی هندیجان و روستای باستانی صالحک در شرق هندیجان هستند. شما می توانید با رزرو هتل صدف ماهشهر از اقامت خود در این شهر بندری لذت ببرید.

جزیره کوشک کجاست؟ بهترین فصل سفر + مسیر دسترسی
ادامه مطلب

3.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر