لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> کدام هواپیماها و ایرلاین ها در لیست امن ترین هواپیماهای دنیا هستند؟
کدام هواپیماها و ایرلاین ها در لیست امن ترین هواپیماهای دنیا هستند؟

کدام هواپیماها و ایرلاین ها در لیست امن ترین هواپیماهای دنیا هستند؟

(آپدیت مارس 2019: حادثه تراژدیک اخیر پرواز ET302 هواپیمایی اتیوپی که برای هواپیمای بوئینگ 737 MMAX 8 اتفاق افتاد، مورد بازرسی قرار گرفته است. این حادثه دومین حادثه ی اتفاق افتاده با این نوع هواپیما در شش ماه گذشته بوده است. اطلاعاتی که در ادامه مقاله آورده شده است، شامل تراژدی های اخیر نمی شود.)

بر اساس مطالعه ای که توسط موسسه فناوری ماساچوست صورت گرفته است، هر زمان که شما سوار یکی از هواپیماهای شرکت های هوایی بزرگ در ایالات متحده شوید، شانس حضورتان در یک حادثه مرگبار، یک در هفت میلیون است. اگر کسی هر روز از زندگی اش با هواپیما سفر کند، بر اساس علم احتمالات، 19000 سال طول می کشد تا این فرد بر اثر یک حادثه مرگبار کشته شود. تابستان فرصت خوبی برای سفر است، چه با هواپیما چه سایر وسایل نقلیه. هتل مدینه الرضای مشهد آماده پذیرایی از مسافران تابستانی است.

سفر هوایی چقدر امن است؟
براساس گزارش شبکه امنیت هوانوردی (ASN) با توجه به ترافیک هوایی جهانی مورد انتظار 36.8 میلیون پرواز، نرخ حادثه در سال 2017، یک حادثه هوایی مرگبار مربوط به هواپیمای مسافرتی به ازای هر7360000 پرواز است. شبکه امنیت هوانوردی در سال 2017، در مجموع 10 حادثه مرگبار شرکت های هواپیمایی را ثبت کرده است و منجر به مرگ 44 نفر سرنشین و 35 نفر بر روی زمین شده است. این آمار باعث شده تا سال 2017 امن ترین سال سفر هوایی تا کنون لقب بگیرد، هم از نظر تعداد حوادث مرگبار و هم از نظر تعداد کشته ها. ASN در سال 2016، شانزده حادثه و 303 کشته ثبت کرده بود.
در 31 دسامبر 2017، صنعت هوانوردی به رکورد 398 روز بدون سانحه برای هواپیمای مسافری دست پیدا کرد. آخرین حادثه مرگبار هواپیمای مسافری قبل از این تاریخ مربوط به 28 نوامبر 2016 می شد، زمانیکه یک هواپیمای Avro RJ85 در نزدیکی مدلین کلمیبا سقوط کرد. قبل از این سقوط رکورد 792 روز ثبت شده بود که با بروز حادثه برای یک هواپیمای غیرنظامی با بیش از 100 کشته به پایان رسید، این حادثه برای یک ایرباس متروجت A321 رخ داد که در شمال صحرای سینای مصر سقوط کرد.

آماری که توسط اتحادیه حمل و نقل هوایی بین المللی جمع آوری شده است، نشان می دهد که نرخ سانحه هواپیماها در جهان در سال 2016 (که با شمارش تعداد بدنه های منهدم شده ی هواپیماها به ازای هر یک میلیون پرواز اندازه گیری می شود) 1.61 بوده است که نسبت به رقم 1.79 در سال 2015، کمتر شده است.

امن ترین هواپیماهای دنیا
10 هواپیمای تجاری بزرگ وجود دارد که می توانند ادعا کنند که امن ترین هواپیماهای دنیا هستند، زیرا بر اساس گفته شرکت بوئینگ، هیچ حادثه مرگباری برای این هواپیماهای مسافربری رخ نداده است. خلاصه آمار سالانه شرکت بوئینگ برای تحقیق و تفحص جهانی سوانح هوایی تجاری 1959-2016، هواپیماهای ذیل را فاقد هرگونه سابقه مرگ ومیر اعلام کرده است:
بوئینگ 717 (نام قبلی اش MD95 بوده است)
بمباردیر CRJ700/900/1000 هواپیمای خانوادگی منطقه ای
ایرباس A380
بوئینگ 787
بوئینگ 747-8
ایرباس A350
ایرباس A340

بمباردیر سری C، ایرباس A320NEO و بوئینگ 737MAX به تازگی تحویل داده شده و شروع به کار کرده-اند، بنابراین دفعات خدمت رسانی شان کم است. گزارش شرکت بوئینگ شامل هواپیماهایی که در روسیه یا سایر کشورهای شوروی سابق ساخته شده اند، یا هواپیماهای دارای موتور توربین دار یا هواپیماهای موتور پیستونی نمی شود. شرکت بوئینگ در سال 2016، 64.4 میلیون ساعت پرواز و 29 میلیون پرواز توسط هواپیماهای ساخت غرب، ثبت کرده است.

امن ترین خطوط هواپیمایی دنیا
سایت AirlineRating.com، نام 20 شرکت هواپیمایی برتر دنیا از لحاظ امنیت در سال 2018 را منتشر کرده است. این شرکت ها عبارتند از: ایر نیوزیلند، آلاسکا ایرلاینز، آل نیپون ایرویز، بریتیش ایرویز، کاتای پاسفیک ایرویز، هواپیمایی امارات، اتحاد ایرویز، اوا ایز، فین ایر، هاوایین ایرلاینز، ژاپن ایرلاینز، KLM، لوفتهانزا، کانتاس، رویال جردنین ایرلاینز، اسکاندیناوین ایرلاین سیستم، سنگاپور ایرلاینز، سوئیس، ویرجین آتلانتیک و ویرجین استرالیا.
جفری توماس، سردبیر سایت AirlineRating.com، بر این باور است که 20 شرکت هواپیمایی برتر صنعت هوانوردی، طلایه دار امنیت، نوآوری و رونمایی از هواپیماهای جدید هستند.
توماس اضافه می کند: برای مثال، اتحادیه استانداردهای تبلیغاتی بریتانیا در موردی مطالعاتی، شرکت استرالیایی کانتاس را به عنوان باتجربه ترین و کارآزموده ترین ایرلاین دنیا انتخاب کرد. در حقیقت، کانتاس در طی 60 سال گذشته در تمام پیشرفت های امنیتی عملی عمده، پیشتاز و سرآمد ایرلاین ها بوده است و در زمینه هواپیمای مسافربری موتور جت هیچ سابقه حادثه مرگباری نداشته است. اما شرکت کانتاس تنها شرکت در این زمینه نیست. ایرلاین های باسابقه ای نظیر هواپیمایی هاوایی و فین ایر نیز سوابق بسیار خوبی در زمینه همین هواپیماها دارند.
سردبیران سایت AirlineRating.com، 10 ایرلاین کم هزینه ی امن برتر را مورد ستایش قرار داده اند: Aer Lingus، Flybe، Frontier، Express، جت بلو، جت استار استرالیا، توماس کوک، ویرجین امریکا، Vueling و وست جت. براساس گفته این سایت: این ایرلاین ها برخلاف تعدادی از شرکتهای هواپیمایی ارزانقیمت، بازرسی امنیتی عملی سخت و دشوار اتحادیه حمل و نقل هوایی بین المللی (IOSA) را با موفقیت سپری کرده اند و سوابق امنیتی عالی دارند. این سردبیران به فاکتورهای امنیتی توجه کرده اند که شامل بازرسی هایی از طرف اتحادیه ها و افراد حاکم بر صنعت هوانوردی، بازرسی های دولتی، سوابق سقوط هر ایرلاین و حوادث جدی، و عمر ناوگان هوایی هر شرکت می شود.
این سایت ایرلاین هایی با پایین ترین رتبه (یک ستاره) را نیز اعلام کرده است: Air Koryo، Bluewing Airlines، Buddha Air، Nepal Airlines، Tara Air، Trigana Air Service و Yeti Airlines.
سایت AirlineRating.com برای ارزیابی ایرلاین های بزرگ و مهم، از فاکتورهایی استفاده کرده است که به ارزیابی های صورت گرفته از سوی افراد حاکم بر صنعت هوانوردی و اتحادیه های برتر مربوط می شوند، همچنین، به ارزیابی های دولت و سوابق مرگبار ایرلاین ها نیز توجه می کنند. تیم نقد و بررسی این سایت برای نوشتن لیستش، پیشینه ی عملی هر ایرلاین، سوابق مربوط به حوادث و برتری کاربردی هر ایرلاین را مورد سنجش قرار می دهد. سوالاتی که پرسیده می شوند، عبارتند از:

آیا این ایرلاین گواهینامه IOSA (ارزیابی امنیت عملی IATA) را دریافت کرده است؟

آیا این ایرلاین جز بلک لیست اتحادیه اروپاست؟
آیا این ایرلاین رکورد 10 سال بدون حادثه مرگبار را حفظ کرده است؟
آیا FAA (سازمان هوانوردی فدرال آمریکا) این ایرلاین را تایید کرده است؟
آیا کشور محل تاسیس این ایرلاین تمامی 8 پارامتر امنیتی ICAO را رعایت می کند؟
آیا ناوگان این ایرلاین به خاطر مسائل امنیتی توسط مراجع امنیت هوانوردی حاکم بر آن کشور، زمین گیر شده اند؟
آیا این ایرلاین تنها از هواپیماهای ساخت روسیه استفاده می کند؟
این سایت برای تصمیم گیری، تنها به حوادث جدی توجه می کند.

7 مورد از رمز و راز های پرواز که به عنوان دختر یک خلبان آموختم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر