لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی استان قم
شهرهای دیدنی استان قم

شهرهای دیدنی استان قم

قم یکی از قطب های مذهبی کشور ایران است که در مسیر اصلی ارتباط شهرهای جنوبی و شمالی کشور قرار دارد. لقب های زیادی برای این شهر در نظر گرفته شده است، پایتخت جهان تشیع، آشیانه آل محمد، قطب نرم افزارهای اسلامی و غیره نمونه هایی از این القاب هستند. مرکز مدیریت حوزه های علمیه در ایران، در شهر قم قرار دارد و در این شهر علما و روحانیون زیادی سکونت می کنند.
قم علاوه بر جذب گردشگران مذهبی، به عنوان دومین قطب پس از مشهد، جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که آشنایی با آنها سفری خاطره انگیزتر را رقم می زند. در این مطلب با ایران هتل آنلاین همراه شوید تا به شهرهای دیدنی استان قم سری بزنیم.

شهر قم
بنا بر نظر رومن گیرشمن، شهر قم یکی از نخستین مکان هایی شناخته شده از نظر تمدن بر روی زمین است. این شهر آثاری از حضور تمدن را هنوز محفوظ نگه داشته است. اختلاف نظرهای بسیاری در خصوص ساخت بنای اولیه شهر قم وجود دارد.
یکی از مهمترین بناهای موجود در این شهر، بارگاه مطهر فاطمه معصومه و مسجد جمکران است که هر سال خیل عظیمی از گردشگران مذهبی را به سوی خود روانه می کند. گردشگری مذهبی سهم بالایی در چرخاندن اقتصاد این شهر داراست. گردشگران از اقصی نقاط کشور ایران و همچنین از سایر کشورها به زیارت حرم حضرت معصومه می آیند و باعث رونق اقتصادی این شهر می شوند.
شهر قم
در قم، شش تن از پادشاهان کهن مدفون هستند. چهار تن آنها از پادشاهان صفوی و دو تن از پادشاهان قاجار می باشند. شاه صفی اول، شاه عباس دوم، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین از پادشاهان صفوی هستند.
فتحلعی شاه قاجار و محمدشاه قاجار نیز در شهر قم و در صحن کهنه به خاک سپرده شده اند. علاوه بر آنها شاهزادگان زیادی نیز در کنار مرقد حضرت معصومه علیه السلام و در مقبره ای که خود ساخته بودند، مدفون شده اند.
شهر قم
بازار قدیمی قم، با معماری بینظیر خود، مسجد جامع قم، مقابر گنبد سبز که محل دفن امیران صفوی هستند، حمام تاریخی حاج عسگر خان متعلق به دوره قاجار و کاروانسراهای دیر گچین و دلاک از دیگر دیدنی های شهر قم هستند.
دریاچه نمک قم که به آن دریاچه ساوه، دریاچه شاهی و یا دریاچه نمک حوض سلطان نیز گفته می شود، در قسمت شمال شرقی قم قرار گرفته است و تا قم 40 کیلومتر مسافت دارد. دریاچه ای با سطح صیقلی که بزرگترین آینه طبیعی در ایران است. می توان بر روی این دریاچه شگفت انگیز، دوچرخه سواری نمود و تصاویر خارق العاده ای ثبت کرد.
دریاچه نمک قم
کوه خضر نبی با 6 کیلومتر فاصله از قم قرار گرفته و بر فراز آن امامزاده ای قرار گرفته که بنا بر روایات در گذشته این مکان، محل زیارت خضر نبی بوده و اکنون زائران و مسافران زیادی به قصد زیارت به سمت این کوه روانه می شوند.
کوه خضر نبی
برای اقامت در قم، می توانید سری به سایت ایران هتل آنلاین بزنید و از لیست هتل های قم، یکی را به دلخواه انتخاب و رزرو نمایید. هتل بین المللی قم در مجاورت حرم حضرت معصومه قرار دارد و به مراکز خرید نیز دسترسی خوبی دارد.

کاروان‌سرای دیر گچین قم
ادامه مطلب

دستجرد
در شهر قم دستجرد، در بخش خلجستان قرار گرفته است. دستجرد که همان تغییر نام یافته دستگرد است، یکی از شهرهای قدیمی قم است. شهر دستجرد دارای آب و هوایی بسیار خوش و مطبوع است و همچنین باغ های میوه زیادی نیز دارد. این شهر در دامنه کوه قرار دارد و به همین سبب گیاهان دارویی کمیاب را می توان در کوه های اطراف آن جستجو کرد.
 دستجرد
جالب است بدانید که در شهر دستجرد یک دهکده توریستی و تفریحی احداث شده است که صبا نام دارد. این دهکده امکاناتی مدرن و تفریحی دارد که می تواند به ویژه در ایام تعطیل و روزهای آخر هفته، مقصد مناسبی برای سفر باشد. می توان فعالیت هایی مانند قایق رانی، دوچرخه سواری، ماهیگیری، اسکیت سواری و غیره را در آنجا انجام داد.
 دستجرد
اقامتگاه هایی نیز در این دهکده توریستی سلامت صبا قم تأسیس شده اند که می توانید با رزرو آنها، شبی آرام را در کنار دریاچه این دهکده بگذرانید.
دهکده توریستی سلامت صبا
جعفریه
شهر جعفریه یکی از شهرهای دیدنی استان قم است که در میان قم و ساوه قرار دارد. جعفریه دارای روستاهای ییلاقی و بسیار زیباست. یکی از روستاهای آن روستای وشنوه است که طول عمر آن به هزاره چهارم قبل از میلاد می رسد. معماری پلکانی خانه های این روستا و خانه هایی تاریخی با قدمتی طولانی باعث شده است که به عنوان یک منطقه گردشگری شناخته شود. جالب است بدانید که اولین معدن مس ایران در روستای وشنوه قرار گرفته است. جعفریه به عنوان ششمین قطب در زمینه کشاورزی در ایران مطرح است.
جعفریه
سلفچگان
یکی دیگر از شهرهای دیدنی استان قم، سلفچگان است. از دیدنی های این شهر می توان به روستاهای بینظیر آن اشاره کرد. روستاهای یکه باغ، جنداب، تاج خاتون، از روستاهای زیبایی سلفچگان هستند که برای علاقه مندان به گردشگری روستایی و تجربه چند روز زندگی در محیط آرام و بی هیاهوی روستا بسیار مناسب هستند.
سلفچگان
از دیگر دیدنی های سفچگان، پل طایقان است که به دوران صفوی و قاجار متعلق است. این پل در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.
دره قاهان
دره قاهان که یک دره سرسبز با 30 کیلومتر طول است در مسیر جاده ساوه به سلفچگان قرار گرفته است و یکی از مناطق گردشگری به ویژه برای طبیعت گردان در استان قم به شمار می رود. این دره در هر فصل زیبایی های منحصر به فردی دارد و روستاهای زیادی را در دل خود جای داده است.
کهک
کهک
کهک مکانی خوش آب و هوا و توریستی است که در آن چشم اندازی از کوه های مرتفع و باغ های زیبا در انتظار شماست. ملاصدرا، فیلسوف و حکیم ایرانی در کهک می زیست. می توانید به این شهر سفر کنید و خانه مسکونی این فیلسوف قرن یازدهم هجری را از نزدیک بازدید نمایید.
کارخانه های روغن گیری در کهک
یکی از نخستین کارخانه های روغن گیری در کهک قرار دارد. به این کارخانه ها عصارخانه گفته می شود که اکنون با پیشرفت علم به عنوان یک گنجینه سنتی و با ارزش شناخته می شود. عصارخانه کهک متعلق به دوران صفوی است.
تپه صرم
تپه صرم که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد می رسد، یکی از آثار ثبت شده ملی است که در کهک قرار دارد.
غارهای سالمستان
همچنین این شهر می تواند مقصد خوبی برای غارنوردان باشد. غارهای سالمستان و کهک هر ساله میزبان غارنورادن زیادی هستند. به ویژه غار کهک که با دارا بودن غارسنگ های حیرت انگیز، پرتگاه های زیاد و آستالاگمیت ها و آستالاگتیت های رنگارنگ یکی از منحصر به فردترین غارهای ایران است.

مسجد جمکران، تجلی ظهور
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر