لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> موزه ون گوگ آمستردام
موزه ون گوگ آمستردام

موزه ون گوگ آمستردام

گاهی اوقات انسان دلش می خواهد به خارج از سرزمین خود قدم بگذارد و به دیگر کشورها سفر کند تا با جاذبه های آنها نیز آشنا شود. برخی از این جاذبه ها طبیعی و برخی مصنوعی و ساخته ی دست بشر است. از جمله جاذبه های مصنوعی موزه هاست که طرفداران بسیاری دارد. یکی از بهترین موزه های دنیا موزه ی ون گوگ هلند است. حتما کنجکاوید بدانید موزه ون گوگ در کدام شهر از کشور هلند قرار دارد و یا اینکه دقیقا موزه ون گوگ کجاست! این موزه که محل نگهداری آثار باارزش نقاش بزرگ ونسان ون گوگ است در شهر آمستردام از کشور هلند قرار دارد. در واقع آدرس دقیق موزه ی ون گوگ قاره ی اروپا، کشور هلند، شهر آمستردام، میدان میوزیم‌ پلاین 6 با میدان موزه است. برای رفتن به قاره ی اروپا بایستی عازم تهران شوید. پیشنهاد می شود قبل از سفر به اروپا چند روزی را در تهران بمانید و از جاذبه های آن بازدید کنید. برای اقامت در تهران نیز نگران نباشید. ایران هتل آنلاین می تواند شما را در انتخاب یکی از هتل های تهران راهنمایی کند و بهترین گزینه را پیش رویتان قرار دهد.

معرفی کلی
حتما برای یک بار هم که شده نام ون گوگ را شنیده اید و از ارزش و اهمیت آثار این نقاش بزرگ تاریخ باخبرید. موزه ی ون گوگ که جایگاه این آثار زیبا است یکی از بهترین جاذبه های شهر آمستردام کشور هلند به شمار می رود. این موزه یکی از زیباترین موزه‌ های کشور هلند و حتی قاره ی اروپا است که به آثار نقاش معروف هلندی ونسان ون گوگ و نقاشان معاصر وی که البته از دوستان او بوده اند اختصاص داده شده است. موزه ون گوگ همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و تعداد بازدیدکنندگان آن بسیار زیاد است. در میدانی که این موزه واقع شده جادبه های دیدنی دیگری مانند موزه ی امپراتوری، موزه ی اشتدلیک و تالار کنسرت آمستردام نیز قرار دارد لذا در کنار بازدید از این موزه می توانید از آنها هم دیدن کنید و در یک منطقه از تماشای چند جاذبه لذت ببرید. آنچه در موزه ی ون گوگ به عرصه ی نمایش گذاشته شده و نظرات را به سمت خود جلب کرده آثار زیبای نقاش معروف ونسان ون گوگ است. البته در بازدید از این موزه علاوه بر مشاهده ی این آثار می توانید با زندگی شخصی ون گوگ نیز آشنا شوید و نسخه های اصلی نامه های جالبی که بین او و برادرش رد و بدل شده را از نزدیک ببینید.
موزه ون گوگ آمستردام
جالب است بدانید موزه ی ون گوگ در سال ۲۰۱۵، با 9/1 میلیون بازدیدکننده دومین موزه ی پربازدید و در سال 2017 با 3/2 میلیون بازدیدکننده پربازدیدترین موزه ی هلند شناخته شد. این بازدیدکنندگان گردشگرانی بودند که از سراسر دنیا راهی کشور هلند شده و شهر آمستردام را برای گردش انتخاب کرده بودند. در ورود به موزه ی ون گوگ با دو ساختمان قدیم و جدید به ترتیب با نام های ریتولد (Rietveld) و کوروکاوا (Kurokawa) مواجه می شوید. در واقع هر یک از این دو ساختمان به نام معماری که آن ها را طراحی کرده و به اجرا درآورده است یعنی گریت ریتولد و کیشو کوروکاوا نامگذاری شده اند. ساختمان ریتولد دارای طراحی هلندی و ساختمان کوروکاوا که به دست یک معمار ژاپنی بنا شده دارای طراحی ژاپنی است. امروزه در هر قسمت از این موزه تعدادی از آثار ونسان ون گوگ که همگی از یک مجموعه هستند نگهداری می شود. از جمله این مجموعه ها می توان به زندگی نامه ون گوگ و اولین آثار و طراحی های او اشاره کرد. علاوه بر این تعداد زیادی از کارهای کمتر دیده شده ونسان در قالب مجموعه های جداگانه در این موزه قابل رویت است. دلیل قرارگیری نقاشی ها در مجموعه های جداگانه بررسی بهتر آنهاست. یکی از این مجموعه ها خودنگاره ها یا به عبارتی سلف پرتره های ون گوگ و مجموعه ای دیگر شامل تصاویری است که از منظره ها بر روی بوم نقاشی به تصویر کشیده است. مجموعه ی دیگری که می توان از آن نام برد شامل نامه های جالبی است که ونسان و برادرش برای هم نوشته اند. در مجموع موزه ی ون گوگ شامل 200 نقاشی، 400 طراحی و 700 نامه است که همگی اثار زیبای این هنرمند معروف هلندی است. علاوه بر وجود این آثار، معماری دو ساختمان قدیم و جدید موزه، امکانات رفاهی قابل توجهی که در موزه و اطراف آن تعبیه شده و دسترسی بسیار اسانی که به موزه وجود دارد مزایای بسیار خوبی برای این جاذبه ی دیدنی از شهر آمستردام به شمار می رود و آن را به بهترین جاذبه ی پایتخت هلند تبدیل می کند. موزه ی ون گوگ در تاریخ ۲ ژوئن ۱۹۷۳ افتتاح شده و از همان زمان بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.
موزه ون گوگ آمستردام
هزینه ی ورود به موزه ی ون گوگ برای بزرگسالان حدود 20 یورو و برای افراد زیر 18 سال رایگان است. ساعت کاری موزه از 9 صبح تا 5 عصر و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود 1 تا 2 ساعت است. خبر خوب اینکه در هر فصل از سال که بخواهید می توانید راهی آمستردام شوید و از این موزه ی زیبا دیدن کنید. در ادامه ابتدا در مورد ون گوگ و آثار زیبای او صحبت می کنیم، سپس به بررسی ساختمان موزه ی متعلق به این هنرمند بزرگ می پردازیم.
موزه ون گوگ آمستردام
ونسان ون گوگ و آثار باارزش وی
ونسان ون گوگ که در زبان هلندی به صورت فینسِنت ویلم فان خوخ (Vincent Willem van Gogh) تلفظ می شود در تاریخ ۳۰ مارس ۱۸۵۳ چشم به جهان گشود و در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۱۸۹۰چشم از جهان فرو بست. یعنی کلا چیزی حدود 37 سال عمر کرد. او یک نقاش هلندی بود که آثارش هنر قرن نوزدهم را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داد. آثار او شامل پرتره‌ ها، خودنگاره‌ ها، مناظر، طبیعت بی ‌جان، سروها، مزارع گندم و گل‌ های آفتاب ‌گردان است. او از همان کودکی به نقاشی علاقه داشت اما حدودا تا 25 سالگی به انجام این کار نپرداخت. لازم به ذکر است ون گوگ تعداد زیادی از آثار معروف خود را در دو سال آخر عمرش تکمیل کرد. او طی تنها 10 سال بالغ بر ۲۱۰۰ اثر هنری خلق کرد که ۸۶۰ مورد از آن با رنگ روغن و بیش از ۱۳۰۰ مورد با آب ‌رنگ است.
موزه ون گوگ آمستردام
ون گوگ در خانواده ‌ای با سطح اجتماعی متوسط به بالا متولد شد و در دوران جوانی با اینکه فردی شدیدا مذهبی بود در زمینه ی دلالی آثار هنری فعالیت می کرد. او بعد از تحصیل در آیل ‌ورث و رامس گیت انگلستان به لاهه، لندن و پاریس سفر کرد. ون گوگ به قدری به دین مسیحیت علاقه داشت که از سال ۱879 در بین کارگران زغال سنگ در بلژیک به تبلیغ این دین پرداخت و در آنجا بود که شروع به کشیدن نقاشی کرد. نقاشی های او در این زمان تصاویری از مردم محلی بود. ون گوگ اولین اثر مهم خود را در سال ۱۸۸۵ با عنوان سیب ‌زمینی ‌خورها به تصویر کشید. بعد از آن در مارس ۱۸۸۶ به پاریس رفت و با سبک دریافتگری فرانسوی آشنا شد. چندی بعد به جنوب فرانسه سفر کرد.
موزه ون گوگ آمستردام
جالب است بدانید ون گوگ در تمام طول عمر خود فردی گمنام بود و تنها تابلویی که از آن کسب درآمد کرد تابلویی با عنوان تاکستان سرخ بود، اما مانند خیلی دیگر از هنرمندان که پس از مرگ معروف می شوند بعد از اینکه از دنیا رفت بسیار مورد توجه قرار گرفت و به شهرت زیادی رسید به طوری که امروزه به‌ عنوان یکی از بزرگ ترین نقاشان قرن نوزدهم شناخته می ‌شود. از جمله اثار مهم و برجسته ی او می توان به سیب ‌زمینی ‌خورها، تراس کافه در شب، مناظر طبیعی فرانسه، گل‌ های آفتابگردان، شب پرستاره و خودنگاره ها اشاره کرد. متاسفانه وی در اواخر عمر خود به یک بیماری روانی بد مبتلا شد و به شدت تحت فشارهای روحی و روانی قرار گرفت. این بیماری به قدری در وجود ون گوگ رخنه کرد که موجب شد وی دست به خودکشی بزند.
موزه ون گوگ آمستردام
بریدن گوش چپ ون گوگ به دست خودش
ون گوگ در دسامبر ۱۸۸۸ گوش چپ خود را برید. احتمالا علت این امر همان بیماری روانی وی باشد چون بعد از اینکه به هوش آمد به یاد نمی ‌آورد که چه اتفاقی افتاده است. او چندی بعد خود را با گوش باند پیچی شده در دو خودنگاره که امروزه در موزه قابل رویت است به تصویر کشید لذا در مورد صحت ماجرا شکی نیست اما در مورد چگونگی رخداد آن دو روایت وجود دارد. روایت اول چنین بیان می کند که بعد از مبتلا شدن ون گوگ به بیماری روانی در گوش چپ خود صداهای غیرقابل تحملی می شنید در نتیجه خود به عمد گوش چپش را برید. طبق روایت دوم ون گوگ به زنی به نام راشل علاقه مند می شود و چون چیز باارزشی ندارد که به او تقدیم کند گوش چپ خود را می برد و به راشل می دهد تا علاقه اش به او را ثابت کند.
یک نمایشگاه بزرگ با عنوان «بر لبه ی جنون» در موزه ی ون گوگ دایر است که تقریبا دو سال آخر زندگی ون گوگ را با جزئیات کامل شرح می ‌دهد. در این نمایشگاه حتی سلاح کمری کهنه ای که احتمال می رود ون گوگ خود را با آن به قتل رسانده است دیده می شود.
موزه ون گوگ آمستردام
بنای موزه ون گوگ
این بنا یک ساختار بیضی شکل در قالب سه طبقه است و برای ورود به ان باید از یک تونل زیرزمینی که بخشی از ساختمان ریتولد است عبور کرد. طراحی اولیه ی موزه ون گوگ به کمک دولت هلند در سال ۱۹۶۳ و به دست معمار هلندی گرید ریتولد صورت گرفته است. این معمار یک سال بعد از طراحی و ساخت موزه ون گوگ از دنیا رفت و ساختمان موزه تا سال ۱۹۷۳ نیمه کاره ماند. تا اینکه در سال ۱۹۹۹ موزه ون گوگ با اضافه شدن ضلع‌ های نمایشگاه توسط یک تیم معماری ژاپنی به نام Hans van Heeswijk تکمیل شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.
موزه ون گوگ آمستردام
بعد از ساخت موزه روز به روز بر تعداد بازدیدکنندگان از آن افزوده می شد در نتیجه نیاز به بازسازی و توسعه ی موزه احساس شد. در اینجا بود که کیشو کروکاوا و همکارانش طراحی سالن ورودی جدید موزه را بر عهده گرفتند. سپس تیم معماری Hans van Heeswijk روی آن کار کردند تا راهی بیابند که بخش‌ های موجود و بخش های جدید به هم مرتبط شده و همه تحت عنوان یک بنا شناخته شوند. در نتیجه ورودی جدیدی برای موزه احداث شد تا پاسخگوی تعداد زیاد بازدیدکنندگان باشد. این بازسازی در سال ۲۰۱۵ به اتمام رسید. در این بازسازی تمام شیشه‌ های ورودی و سالن موزه با سازه اصلی و اولیه بنا تطبیق داده شد و لابی موزه گسترش یافت و یک فروشگاه در این بخش تعبیه شد.
موزه ون گوگ آمستردام
موزه ون گوگ یک نمونه ی خاص در هلند
موزه ی ون گوگ بزرگ ‌ترین ساختار شیشه ‌ای موجود در هلند را دارد که در آن از تیرها و قالب های شیشه‌ ای به عنوان عناصر اصلی بنا استفاده شده است. طول این سازه ‌ی شیشه ‌ای حدود ۱۲ متر است. تا قبل از ساخت این بنا هیچ سازه‌ ی شیشه ‌ای دیگری در هلند دارای طولی به این اندازه نبوده است. البته سازه ی اصلی بنا از فولاد است و برای استحکام سقف، تیرهای شیشه ای را به این سازه‌ ی فولادی متصل کرده اند. اما نمای بنا، سقف و راه پله‌ های آن همگی از واحد های شیشه ا‌ی و البته شیشه ی دو جداره‌ ساخته شده ‌اند.
موزه ون گوگ آمستردام
مساحت کلی این موزه چیزی در حدود ۶۵۰ مترمربع است. در تمام کشور هلند هیچ ساختار شیشه ‌ای دیگری با این مساحت ساخته نشده است و موزه ی ون گوگ از این بابت یک نمونه ی خاص و منحصر به فرد می باشد. ارتفاع شیشه‌ ها در این ساختمان ١٢ متر است. نور مورد نیاز در قسمت لابی موزه توسط چراغ ‌های LED که در سراسر پله ‌ها، ستون‌ ها و فضاهای داخلی موزه تعبیه شده تامین می شود. این چراغ ها جلوه ی زیبایی به راه پله ی شیشه ای موزه می بخشد.

موزه آبگینه تهران، نمایشی بی نظیر از رنگ ها
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر