لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی سیستان و بلوچستان
شهرهای دیدنی سیستان و بلوچستان

شهرهای دیدنی سیستان و بلوچستان

قطعا سفر به نقاط مختلف ایران از سفر به تنها یکی چند استان لذت بخش تر است. معمولا زمانی که یک خانواده ی ایرانی تصمیم به سفر می گیرد اولین گزینه هایی که در ذهنش ایجاد می شود شیراز و اصفهان و استان های شمالی است. غافل از اینکه کشور ایران استان های زیبای فراوانی دارد. استان هایی که هر یک از شهرهایشان از جاذبه های خاصی بهره می برند. در وبلاگ رسمی ایران هتل آنلاین سعی می شود به معرفی استان های مختلف ایران پرداخته شود و در کنار ذکر نام و مختصری در مورد هر یک از شهرهای دیدنی استان ها به جاذبه های تماشایی آنها اشاره شود تا خواننده بتواند با شهرهای مختلف ایران آشنا شود و در صورت تمایل به دنبال اطلاعات بیشتری باشد و دیدن از شهرهای جدیدی را در برنامه سفرهای آتی خود بگنجاند. یکی از این استان های کمتر شناخته شده سیستان و بلوچستان است که شهرهای دیدنی فراوانی دارد. برای اقامت در این استان می توانید وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید و تنها ظرف چند دقیقه لیست کاملی از بهترین هتل های سیستان و بلوچستان را مشاهده کنید و با اطلاعات کافی اقدام به رزرو هتل بفرمایید.

معرفی کلی
استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان ایران است و شهرهای دیدنی بسیاری دارد که سفر به آنها می تواند برای هر گردشگری جالب و جذاب باشد. تعداد جاذبه های دیدنی این استان به قدری زیاد است که با یک سفر چند روزه نمی توان از همه ی آنها دیدن کرد. استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرقی ایران استانی مرزی است که بیشترین مرز مشترک آن با کشور پاکستان است. این استان در سمت شمال با افغانستان نیز مرز مشترک دارد. سیستان و بلوچستان از جنوب به دریای عمان می رسد به همین دلیل در سفر به آن می توانید چهره ی بی ‌نظیری از طبیعت کنار ساحل را شاهد باشید. این در حالی است که این استان آثار تاریخی باارزشی نیز دارد که می تواند برای گردشگران قابل توجه باشد. سیستان و بلوچستان با قرارگیری در کرانه ی دریای عمان و اقیانوس هند لنگرگاه هایی دارد که کشتی های اقیانوس پیما در آن پلو می گیرند. در ادامه به معرفی برخی از شهرهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان می پردازیم و تعدادی از جاذبه های دیدنی انها را ذکر می کنیم تا در سفر به این استان بزرگ و زیبا کمتر دچار سردرگمی شوید.
شهر زاهدان
شهر زاهدان
زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان یکی از کلان‌ شهرهای ایران است که در شمال استان قرار دارد. این شهر را در قدیم با نام «دزداب» می شناختند اما از سال 1308 هجری شمسی به بعد همه آن را زاهدان می خوانند. زاهدان از سمت شمال به شهرستان زابل، از سمت جنوب به شهرستان خاش، از سمت شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان و از سمت غرب به شهرستان فهرج و کویر لوت ختم می شود. اکثر ساکنان این شهر به زبان فارسی صحبت می کنند و لهجه ی سیستانی دارند. البته عده ی زیادی هم به زبان بلوچی سخن می‌ گویند و لازم به ذکر است همگی طرفدار دین اسلام هستند. از جمله جاذبه های شهر زاهدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مسجد زرنج زاهدان
موزه منطقه ‌ای جنوب شرق ایران
موزه پست و ارتباطات زاهدان
روستای لادیز
تالاب هامون
مسجد شاه علی زاهدان
برای اقامت در زاهدان می توانید هتل آپارتمان ملل زاهدان را انتخاب کنید.
شهر چابهار
شهر چابهار
چابهار یکی از مهم ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است. از طرفی یک شهر بندری است و از لحاظ اقتصادی و گردشگری در کل ایران مهم و مورد توجه است. این شهر در جنوب شرقی استان واقع شده و تنها بندر اقیانوسی ایران است. این شهر بندری در کرانه ی دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. چابهار به قدری جاذبه ی دیدنی دارد که آن را با نام «بهشت جنوب ایران» می شناسند. شهر چابهار به راحتی می تواند رضایت مسافران و گردشگران را جلب نماید و خاطرات بسیار خوبی از سفر به استان سیستان و بلوچستان را در ذهن آنها بسازد. مزیت بعدی که شهر چابهار دارد آب و هوای مطلوب و ملایمش می باشد. این شهر همان طور که از نامش پیداست شهری با اب و هوایی بهاری است. چابهار در واقع مخفف چهار بهار است؛ نامی که گویای آب و هوای بهاری و معتدل آن می باشد. شهر زیبا و دیدنی چابهار با آب و هوای خوبی که دارد به طور سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. در مورد شهر چابهار همین بس که گرم ترین نقطه کشور در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است. این شهر علاوه بر اب و هوای بسیار مطلوب و دلپسند در تمام ایام سال جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کوه‌ های مینیاتوری
تالاب لیپار
موزه محلی چابهار
مسجد جامع دزک
غارهای بان مسیتی
درخت مکرزن
گل افشان
منطقه حفاظت شده گاندو
مسجد جامع تیس
بندر گواتر
خلیج پزم
قلعه پیروز گت
برای اقامت در چابهار می توانید هتل آذین چابهار را انتخاب کنید.
شهر ایرانشهر
شهر ایرانشهر
ایرانشهر شهر دیگری از استان سیستان و بلوچستان است که در قدیم با نام فهره از ان یاد می کردند. از جمله هنرهایی که در این شهر رواج دارد سکه دوزی و سوزن دوزی است. مردم این شهر نیز به زبان فارسی یا بلوچی صحبت می کنند. ایرانشهر در بخش مرکزی استان واقع شده و در آن رودخانه و زمین های سرسبز بسیاری وجود دارد که مکان های مناسبی برای تفریح و گشت و گذار هستند. علاوه بر اینها جاذبه های دیدنی دیگری در ایرانشهر انتظار گردشگران را می کشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
چشمه آبگرم کنتی
گلفشان آب باد کاشی
چشمه آبگرم کتوکان
رودخانه بمپور
دریاچه جازموریان
چشمه آبگرم بزمان
غار کرمانچی
برای اقامت در ایرانشهر تنها انتخاب شما هتل قصر ایرانشهر است.
شهر زابل
شهر زابل
زابل شهری کاملا تاریخی است. از طرفی دیدنی‌ های بسیار زیادی دارد. این شهر در قدیم با نام سگستان، سجستان (سیستان) و نیمروز خوانده می شده است. زابل در گذشته زمین ‌هایی مملوء از تپه ‌های ماسه‌ ای همراه با رسوبات دریایی بوده و بخشی از آن در مسیر رودخانه ی هیرمند قرار داشته‌ است. با کم شدن آب هیرمند شهر زابل هم توسعه یافته به طوری که در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی به آبادی و دو سال بعد به مرکز سیستان تبدیل شده است. از جمله جاذبه های شاخص شهر زابل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قلعه رستم
قلعه کهک کهزاد
مجتمع فرهنگی، پژوهشی، تحقیقاتی و تفریحی بقیه‌الله الاعظم (عج)
گمرگ بلژیکی‌ها
کاروانسرای فرنگی
آسبادهای حوض‌دار
بانک ایران و انگلیس
موزه مردم شناسی زابل
آرامگاه خواجه غلطان
دهانه غلامان
مقبره سید غلام رسول
شهر خاش
شهر خاش
خاش یکی از شهرهای دورافتاده و کمتر شناخته شده استان سیستان و بلوچستان است اما زیبایی های فراوانی دارد. مردم محلی خاش را خواش یا واش می خوانند. این واژه از لغت وش گرفته شده و به معانی خوش آب ‌و هوا می باشد. خاش یک شهر مرزی در استان سیستان و بلوچستان است و دارای هر دو دسته جاذبه های طبیعی و تاریخی می باشد. از جمله جاذبه های خاش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مسجد جامع خاش
چشمه آب معدنی دوشینگ
قلعه حیدر آباد
زیارتگاه مرتضی علی
رشته کوه تفتان
قلعه ایرندگان
غار گواتامک
غار چاهک
دریاچه ی سه دریا
سرو زربین سنگان
شهر سراوان
شهر سراوان
سراوان از آن دسته شهرهایی است که به شدت مظلوم واقع شده به طوری که شاید کمتر کسی خارج از استان نام این شهر را شنیده باشد. شهر سراوان تا قبل از سال ۱۳۰۵ هجری شمسی با نام روستای شستون شناخته می شده است. این شهر دارای آثار تاریخی فراوانی متعلق به دوران ایران باستان می باشد. از جمله جاذبه های سراوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قلعه ی سب
موزه ی خاک
آبشار پالیزوک
آبشار چوتین گون
آبشار کوهک
روستای سب
روستای کلپورگان
دهستان ناهوک
منطقه ی حفاظت شده و کوه بیرک
روستای قلعه جانی
رودخانه ی ماشکل
شهر میرجاوه
شهر میرجاوه
میرجاوه یک شهر کوچک واقع در شرق استان سیستان و بلوچستان است که دارای قدیمی ‌ترین گمرک کشور با قدمتی بیش از صد سال می باشد. این شهر در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر زاهدان واقع شده است. میرجاوه از این بابت که تنها مرز قانونی واقع در جنوب شرقی کشور است و اینکه ایران را از طریق راه‌ آهن به شبه قاره هند متصل می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است. در کتاب اقوام مهاجر ایران زمین آمده است که چهار دسته از قوم میر از عربستان به سمت جنوب شرق ایران (میرجاوه امروزی) مهاجرت کرده اند و مدتی را در این محل ساکن بوده اند به همین دلیل این محل را با نام میرجاوه خوانده اند. میرجاوه یا میرجاه به معنای محل زندگی میر است. از جمله جاذبه های شاخص شهر میرجاوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
غار هفتاد ملا
اداره ی پست میرجاوه
شهربانی میرجاوه
قبرستان هفتاد ملا
راه آهن میرجاوه
قلعه ی تپه لادیز
روستای تمین با معماری صخره ‌ای
شهر کنارک
شهر کنارک
شهر کنارک یکی از شهرهای بندری استان سیستان و بلوچستان است که در حاشیه چابهار و ساحل دریای عمان واقع شده است. کنارک از سمت شرق به شهرستان چابهار، از سمت غرب به استان هرمزگان، از سمت شمال به شهرستان نیکشهر و از سمت جنوب به دریای عمان می رسد. این شهر بندری زیبا دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است که همواره تعداد زیادی از گردشگران را به طرف خود جذب می کند. کنارک علاوه بر اینکه از نظر گردشگری شهر مهم و مورد توجهی است به دلیل موقعیت خاصی که دارد از لحاظ اقتصادی و صنعت ماهیگیری و شیلات نیز حائز اهمیت است. علت نامگذاری این شهر وجود تعداد بسیار زیادی درخت کُنار در این شهر کوچک بندری است. وجود چشمه ها و غارها و طبیعت زیبا در کنار ساحل آرامش بخش شهر کنارک آن را به یک قطب گردشگری در استان سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است. از جمله جاذبه های کنارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تپه های گل فشان
چشمه ی گل فشان (ناپگ)
چشمه ی شور عین
چشمه ی گواتر
چشمه ی ترومپک در روستای شمه سر
غار طبیعی کل بی بانک در روستای حیدرآباد
غار گواتگل در روستای شمه سر
دریا
بندر ماهیگیری پزم تیاب
ساحل
دماغه ی پزم
خانه ی قدیمی آریان خان
زیارتگاه حاج حسین
زیارتگاه شیخ فرج
شهر نیکشهر
شهر نیکشهر
نیکشهر یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است و آن را به عنوان بهشت ناشناخته ای می دانند که پر از جاذبه‌ های طبیعی و چشمه‌ های اب معدنی شفابخش است. بنا به روایتی که در زمینه ی علت نامگذاری این شهر وجود دارد به دلیل اینکه انسان ‌های نیک فراوانی در آن زندگی می ‌کرده اند آن را به این نام می خوانند. نیکشهر دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و در مسیر ایرانشهر- چابهار واقع شده است. از جمله جاذبه های نیکشهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قلعه ی نیکشهر
منطقه ی گردشگری گرگان
منطقه ی گردشگری بلپیر
منطقه ی گردشگری شالمال
بخش لاشار با جاذبه‌ های بکر طبیعی مانند آبشارها و چشمه های آبگرم و طبیعت بسیار زیبا و سرسبز
شهر سرباز
شهر سرباز
سرباز شهر دیگری از استان سیستان و بلوچستان است که به اندازه ی کافی جاذبه ی گردشگری و تاریخی برای دیدن دارد به طوری که آن را هندوستان کوچک و بهشت گردشگری و تاریخی سیستان و بلوچستان می خوانند. با این وجود برای گردشگران چندان شناخته شده نمی باشد. از جمله جاذبه های سرباز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قلعه ی سرباز
روستای ترند
روستای فیروز آباد
منطقه ی باهوکلات

کوه خواجه زابل سیستان و بوچستان
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر