لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> بیمه های مسافرتی چه مواردی را پوشش می دهند؟
بیمه های مسافرتی چه مواردی را پوشش می دهند؟

بیمه های مسافرتی چه مواردی را پوشش می دهند؟

بی تردید یک سفر خوب و بی دغدغه رویای هر مسافری است، اما گاهی با وجود تمام برنامه ریزی ها ممکن است سفرمان به خوبی پیش نرود، گم شدن چمدان، بیماری غیرمنتظره، لغو سفر، سوانح هوایی و خسارات هایی که ممکن است در طی سفر با آن روبرو شویم از جمله مواردی هستند که احتمال وقوع آن ها می رود. از آن جا که لازم بود برای ایجاد حس امنیت خاطر و آرامش مسافران تدبیری اندیشه شود، بیمه ای به نام بیمه ی مسافرتی شکل گرفت تا مسافران بتوانند سفر خود را با کمترین دغدغه آغاز و به پایان برسانند. قطعا بیمه های مسافرتی مزایای بی شماری دارند، که گاهی به علت ناآشنایی با این مزایا و موارد از آن ها استفاده نمی کنیم. به همین دلیل لازم است تا با این نوع بیمه و مزایا و موارد تحت پوشش آن بیشتر آشنا شویم تا در هنگام روبرو شدن با این موارد از آن ها به خوبی استفاده کنیم. ما در این مقاله قصد داریم به بیمه ی مسافرتی و موارد تحت پوشش آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم. ایران هتل با رزرو هتل های ایران در تمام سفرها همراه شماست.

بیمه ی مسافرتی چیست؟
بیمه ی مسافرتی بیمه ای است که برای افرادی که عازم سفرهای خارجی می شوند کاربرد دارد و معمولا در زمان رزرو سفر تعیین می شود تا دقیقا مدت زمان آن سفر را پوشش دهد، هدف کلی تمام بیمه های مسافرتی این است که بیمه گزاران را در برابر حوادث احتمالی که در سفر ممکن است پیش بیاید محافظت کنند، دریافت این نوع بیمه برای سفرهای خارجی و زمانی که شما برای گرفتن ویزا اقدام کرده اید ضروری است. معمولا بیشتر بیمه های مسافرتی یک سفر را پوشش می دهند، اما برخی از بیمه های مسافرتی چند سفره هستند و تعداد نامحدوی سفر را در یک دوره زمانی مشخص پوشش می دهند. با توجه به متغییر بودن نرخ ارز در برخی از کشورها و هزینه های بالای درمان، پرداخت این هزینه ها به صورت آزاد مقرون به صرفه نیست و بیمه ی مسافرتی با پوشش دادن مواردی از این قبیل و موارد دیگر بار بزرگی را از دوش شما برداشته و مسافرت شما را بی دغدغه تر و مطمئن تر می کند، از ان جا که تهیه ی این بیمه بسیار مهم است به مسافران توصیه می شود که حتما بیمه ی مسافرتی را تهیه کرده و از مزایای آن استفاده کنند.
بیمه های مسافرتی
کاربرد بیمه ی مسافرتی
در واقع مهم ترین کاربرد بیمه ی مسافرتی این است که در سفرهای خارجی از مسافر یا همان بیمه گزار حمایت می کند و خاطر او را بابت هزینه های درمان، تاخیر و دیگر حوادث غیر منتظره و احتمالی آسوده می کند. لازم به ذکر است که بیمه مسافرتی فقط مختص سفرهای خارجی است و این نوع بیمه برای سفرهای داخلی بیمه ی انفرادی نامیده می شود.
اصطلاحات عمومی بیمه
برای آشنایی با مزایای بیمه ی مسافرتی و استفاده از آن لازم است تا با مفهوم برخی از اصطلاحات به کار رفته در آن بیشتر آشنا شویم.
• بیمه‌ شده: در واقع همان ‌‌بیمه ‌گزار است و به هر فرد ساکن یا مقیم کشور ایران که کمتر از 70 سال سن داشته و تحت پوشش ‌‌بیمه ‌نامه ی معتبر مسافرتی صادره از طرف شرکت ‌‌بیمه‌ گر باشد فرد بیمه شده گفته می شود.
• حق ‌بیمه: هزینه ‌‌ای که بیمه‌ شده در مقابل تعهدات ‌‌بیمه ‌گر می‌پردازد و انجام تعهدات ‌‌بیمه ‌گر منوط به پرداخت حق‌ بیمه به نحوی که در قرارداد ‌‌بیمه ‌نامه توافق شده است می باشد.
• موضوع بیمه: جبران هزینه‌های پزشکی و غیر پزشکی و ارائه سایر خدمات طبق شرایط مندرج در ‌‌بیمه ‌نامه
• فرانشیز: حوادثی که در پوشش بیمه مسافرتی قرار دارند شامل فرانشیز می شوند، این به معنای آن است که بخشی از هزینه های مربوط به خسارت توسط بیمه گزار پرداخت می شود و شرکت بیمه ی مورد نظر باقی هزینه ها را متقبل می شود.
بیمه های مسافرتی
نقش شرکت های کمک رسان
از آن جا که شرکت های بیمه در خارج از کشور هیچ شعبه ای ندارند، هر یک از بیمه های کشور با یک یا تعدادی شرکت کمک رسان قرارداد دارند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی به کمک مسافران برسند و برای کمک رساندن به مسافران در سفرهای خارجی بتوانند اقدام نمایند. برخی از این شرکت ها دارای اپراتور فارسی نیز هستند که از مزیت های مهم آن ها به شمار می رود، زیرا در این صورت شما می توانید به سادگی با آن ها تماس گرفته و از آن ها درخواست کمک کنید.
بیمه های مسافرتی
سقف تعهدات بیمه های مسافرتی
حداکثر تعهدات مالی شرکت بیمه برابر هزینه خسارات وارد شده است، به عنوان مثال اگر سقف تعهداتی که مربوط به پوشش درمان می شود 60 هزار یورو باشد، در صورت بروز صدمات جسمانی یا خسارت برای بیمه گزار و با توجه به مدت اعتبار بیمه نامه، بیمه تا حدود 60 هزار یورو هزینه خسارت را مطابق با بیمه نامه به فرد خسارت دیده یا بیمار پرداخت می کند. باید توجه داشت که هر شرکتی پوشش های خاص خودش را دارد، به طور کلی این بیمه نامه ها حتی در زمینه ی تامین هزینه های پزشکی نیز با هم تفاوت دارند و ممکن است سطح پوشش آن ها با هم متفاوت باشد. به عنوان مثال بیمه‌ نامه‌هایی هستند که سطح بیشتری از مخارج پزشکی را برعهده می‌گیرند، معمولا این بیمه ها متعلق به کشورهایی مانند ایالات متحده است که هزینه های پزشکی در آن بسیار بالاست.
موارد تحت پوشش بیمه ای مسافرتی
هزینه‌های پزشکی یا بستری شدن در بیمارستان‌های خارج از کشور، از مواردی است که بیمه‌ی مسافرتی آن را پوشش می‌دهد، اگر بیمه شده در بیمارستان بستری شود هزینه ی آن تا سقف بیمه نامه قابل پرداخت است و اگر نیاز به بازگرداندن یا انتقال به مرکز مجهزی داشته باشد، شرکت بیمه نسبت به انتقال وی به یک مرکز درمانی مجهز یا بازگرداندن او به کشور محل اقامتش اقدام می‌کند.
بیمه های مسافرتی
بازگرداندن فرد بیمه گزار به کشورش در صورت وقوع حادثه
در صورتی که حادثه ای برای بیمه گزار رخ دهد، شرکت کمک رسان مسئول انتقال وی به مراکز درمانی مجهز برای درمان است. لازم به ذکر است که در برخی مواقع به تشخیص شرکت کمک رسان، بیمه گزار باید به کشور محل اقامتش بازگردانده شود. تشخیص این مورد بر عهده شرکت بیمه است.
برگرداندن افراد درجه 1 خانواده ی فرد بیمه‌ گزار
در صورتی که فرد بیمه گزار فوت کند، یا بیش از مدت مشخصی بستری شود، شرکت کمک رسان موظف است که یکی از اعضای درجه یک فرد بیمه گزار را به کشور محل اقامت وی منتقل کند. البته این موضوع مشروط بر این است که شخص همراه قادر به ادامه ی سفر یا بازگشت از طریق وسیله ی از پیش تعیین شده نباشد.
پرداخت هزینه های فوری دندان پزشکی
در صورت بروز دندان‌ درد، عفونت و کشیدن ضروری دندان، شرکت بیمه هزینه ی درمان را تا سقف مشخصی مطابق بیمه‌ نامه ی مسافرتی پرداخت می‌کند. مواردی غیر از مشکلات اشاره شده شامل بیمه سفر نمی‌شود. این پوشش دارای فرانشیز است و معمولا فرانشیز آن 25 یورو است.
بیمه های مسافرتی
انتقال جسد بیمه‌ گزار به کشورش در صورت فوت
در صورتی که بیمه‌ گزار در سفر فوت کند، شرکت کمک رسان نه تنها مسئولیت انتقال وی به کشور محل اقامتش را دارد، بلکه هزینه‌های لازم را هم باید پرداخت کند. لازم به ذکر است که بیمه در برابر مراسم خاک ‌سپاری یا ترحیم بیمه گزار هیچ مسئولیتی ندارد.
انتقال اضطراری یکی از اعضای درجه یک خانواده بیمه گزار
در صورتی كه فرد بيمه گزار دچار بيماری شده و بيش از 10 روز از مدت بستری شدن او بگذرد، شركت بيمه وظيفه دارد كه هزينه های مربوط به مسافرت و اقامت يكی از اعضای خانواده اش را طبق نامه بيمه نامه تقبل کند.
پرداخت هزینه ی بازگشت بیمه‌ گزار به کشورش در صورت فوت اقوام
اگر یکی از اعضای خانواده ی بیمه‌گزار (تا درجه 2) فوت کند، شرکت بیمه وظیفه ی پرداخت هزینه ی بازگشت وی را به عهده دارد؛ انجام این مورد در صورتی است که بیمه ‌گزار توانایی بازگشت با وسیله نقلیه ی خود یا وسیله‌ای را که از قبل برای بازگشت رزرو کرده است، نداشته باشد. معمولا ارائه ی گواهی فوت برای قبول این پوشش الزامی است.
پرداخت هزینه های ارسال دارو
در صورتی که داروهای ضروری بیمه‌ گزار مفقود شود، شرکت بیمه وظیفه ارسال و تحویل داروهای او را به عهده می گیرد، حتی اگر این داروها قبل از سفر تهیه شده باشد.
بیمه های مسافرتی
پرداخت هزینه و پیگیری مسائل حقوقی
اگر فرد بیمه گزار از لحاظ حقوقی با مشکل روبرو شود و نیاز به پیگیری داشته باشد، در این زمان شرکت بیمه ای مورد نظر وظیفه دارد که مطابق با قوانین بیمه نامه ی مسافرتی خدماتی را به وی ارائه دهد.
پرداخت تمامی هزینه ها در صورت گم شدن مدارک شناسایی
در صورت فقدان مدارک شناسایی بیمه گزار، شرکت کمک‌ رسان در مواقع مورد نیاز از هویت بیمه ‌گزار دفاع کرده و هزینه‌های لازم برای صدور المثنی مدارک شناسایی را مطابق بیمه‌ نامه ی مسافرتی پرداخت می‌کند.
حواله وجه نقد
درصورتی ‌که وجه نقد بیمه ‌گزار گم شده یا به سرقت رفته باشد، فرد با ارائه مدارکی برای اثبات این موضوع می‌تواند تا سقف مشخصی از شرکت بیمه وجه نقد دریافت کند؛ البته این امر مشروط به این است که معادل آن مبلغ چک، حواله یا وجه نقد در کشور مبدأ نزد شرکت بیمه گذاشته باشد. لازم به ذکر است که دریافت وجه الضمانه نیز مشروط به همین امر می باشد.
بیمه های مسافرتی
پرداخت هزینه های ناشی از تاخیر
مطابق این پوشش اگر وسیله ی نقلیه ی بیمه ‌گزار بیش از حد مشخصی تأخیر داشته باشد، شرکت بیمه هزینه‌های تحمیلی (اقامت، خوراک و…) را تا سقف مشخصی مطابق بیمه‌ نامه ی مسافرتی پرداخت می‌کند. این هزینه‌ها برای میزان تأخیرهای مختلف متفاوت است.
ارسال پیام در شرایط اضطراری از طرف فرد بیمه گزار
در صورت وقوع حادثه شرکت کمک رسان موظف است اطلاعاتی از قبیل آدرس، نام پزشک و … را در اختیار بیمه گزار قرار دهد.
پرداخت هزینه در صورت فقدان بار بیمه‌گزار
اگر بار بیمه گزار در مقصد تحویل داده نشود شرکت کمک رسان وظیفه دارد بار فرد بیمه گزار را پیدا کرده و به مقصد ارسال کند، چنانچه بار مفقود شده تا مدت 21 روز پیدا نشود، بیمه گزار گزارشی را در این مورد نوشته و شرکت کمک رسان هزینه ی فقدان بار متحمل می شود.
پرداخت هزینه های ناشی از تاخیر بار
چنانچه بار بیمه‌ گزار( لباس و لوازم شخصی) تا مدت زمان مشخصی به وی تحویل داده نشود، شرکت کمک ‌رسان هزینه‌های ضروری فرد را مطابق بیمه ‌نامه تا سقف مشخصی پرداخت می‌کند.
بیمه های مسافرتی
بازگرداندن کودک بی‌سرپرست به کشور محل اقامت
درصورتی ‌که بیمه ‌گزار به دلیل فوت، بیماری و… قادر به مراقبت از فرزند خود نباشد، شرکت کمک‌ رسان هزینه ی بازگرداندن کودک را با مسئولیت یک فرد بزرگ ‌سال تقبل می‌کند. سن قابل ‌قبول برای فرزند بستگی به شرایط بیمه‌ نامه دارد.
جستجو و نجات بیمه ‌گزار
در صورت بروز هر حادثه ی غیرمترقبه شرکت کمک رسان مسئولیت و هزینه ی جستجو و نجات بیمه گزار را تا سقف مشخصی تقبل می کند.

چگونه از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم!
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر