لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار کرودیکن لردگان چهارمحال بختیاری
آبشار کرودیکن لردگان چهارمحال بختیاری

آبشار کرودیکن لردگان چهارمحال بختیاری

گاهی دست یافتن به آنچه می خواهیم مستلزم تحمل سختی هاست اما آنچه در انتهای امر انتظارمان را می کشد آنقدر زیبا، حیرت انگیز و دوست داشتنی است که سختی ها را برایمان شیرین و عزممان را راسخ می کند. شکافتن دریاها، کشف آسمان ها، فتح قله ها و همه رویاهایی که روزگاری برای بشر سخت و دور از درسترس بوده با همین پیگیری و عزم راسخ تبدیل به لذتی بی بدیل شده که حالا حالاها مزه اش زیر زبان می ماند. دنیا پر از همین دست شگفتی های دلچسب و حیرت انگیز است که گاهی برای کشف و تجربه شان باید دل از مسیرهای عادی بریده و دل به مسیرهای پیچ در پیچ و صعب العبور بدهیم که کمتر کسی عازم آن ها می شود. آبشار بلندبالای کردویکن یکی از مظاهر شگفت انگیز طبیعت بکر ایران است که صدای غرش بی مهابایش مو به تن تان راست می کند و زیبایی بی بدیلش تمام روح و تن تان را به تماشا می کشاند. این آبشار زیبا و خوش قد و بالا که هر بیننده ای را به حیرت وامی دارد جایی در پیچ و تاب کوه های بلندبالا و به اصطلاح حرفه ای ها خشن جاخوش کرده که پای کمتر کسی به آن می رسد. اگر می پرسید این آبشار استثنایی کجاست باید با ما تا سرزمین جذاب چهارمحال وبختیاری بیایید و خودتان را در جادوی ارتفاعات زاگرس مرکزی غرق کنید. در میان این کوه های بلند و نفس گیر که ایستادگی و سینه سپرکردنشان پاهایتان را میخکوب می کند طبیعتی خفته که تا بحال نمونه اش را در کمتر جایی دیده اید. آبشار زیبای کرودیکن مقصد این باره ایران هتل آنلاین است که در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و ما را به یکی از بلندترین سرزمین های ایران می کشاند. قصد سفر به هر جای ایران عزیز و رزرو آنلاین هتل های ایران را اگر داشتید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید.

لردگان
کوه ها بدون وقفه ادامه دارند و اینجا حکومت مطلق با ارتفاعات زاگرس مرکزی است. ترکیب کوه ها با دره ها و صخره های سنگی و رودخانه هایی که راهشان را از این مسیر صعب العبور بازکرده و خود را به دامان دشت ها می رسانند حقیقتا دیدنی است. به این مجموعه زیبا و بی بدیل انبوه جنگل های بلوط کوهستانی را نیز اضافه کنید و البته انبوه آبشارهای که در پیچ و خم کوهستان گم شده اند. اینجا چهارمحال وبختیاری است. سرزمینی کوهستانی و هزاررنگ با اقوامی جذاب و پیشینه ای طولانی که طبیعت حیرت انگیزش زبانزد عام و خاص است و رودخانه کارون در آن متولد می شود. چهارمحال بختیاری بلندترین استان ایران است و شهرکرد که درست در مرکز آن واقع شده بالانشین ترین مرکز استان در بین شهرهای ایران است. چهارمحال و بختیاری را اغلب ما با نام بام ایران می شناسیم. لقبی که الحق برازنده این بالانشین است و کوه های بلندبالایش پای خیلی ها را به طبیعت جادویی این دیار کشانده است. کوه های پیچ در پیچی که هزاران سال محل عبور و مرور عشایر این سرزمین بوده است. این استان زیبا با آب و هوای نیمه مرطوبش قدمت تاریخی بلندی دارد و پیشینه حیات و یکجانشینی در آن به بیش از نه هزار پیش سال می رسد. در میان شهرهای بزرگ و کوچک این استان این بار عازم شهر لردگان می شویم. شهری زیبا که درست در جنوب استان قرار گرفته و همسایه دیوار به دیوار اصفهان و خوزستان است. شهری که با چشمه زیبای برم و تفرجگاه چشم نوازش شناخته می شود و البته به داشتن ارتفاعاتی شکوهمند که شهر را دربرگرفته اند شهره است. لردگان 160 کیلومتری با شهرکرد فاصله دارد و دومین شهر پرجمعیت استان است. در میان زیبایی های بی بدیل شهرستان لردگان عازم دیدار آبشاری شکوهمند در قلب دره ای شگرف هستیم که تمام آبشارهایی را تا کنون دیده اید از میدان به در می کند.
آبشار کرودیکن لردگان
سبزکوه
لردگان یکی از سرزمین های حیرت انگیز ایران است که طبیعت پیرامون آن ارزش بسیار بالایی دارد. یکی از این مناطق طبیعی که حالا به دلیل اهمیت و ارزش بالایش به عنوان یک منطقه حفاظت-شده شناخته می شود منطقه حفاظت شده سبزکوه است. منطقه ای با 56 هزار و اندی هکتار وسعت که بین لردگان، کیار و بروجن و درست در سی کیلومتری لردگان و 135 کیلومتری شهرکرد قرار گرفته است. آنچه سبزکوه را متمایز کرده است طبیعت حیرت انگیز آن است. کوه هایی بلند و پرشیب که بیشتر به سربازانی ایستاده می مانند و ظاهر پرابهتشان سکوتی سنگین برفضا حاکم می نماید. کوه هایی پوشیده از انبوه مراتع و جنگل های چشم نواز بلوط که در کنار درختان ارس، بنه، ارژن، زالزالک، بادام وحشی و پسته وحشی که چشم و دلتان را یکجا می رباید. کوه هایی که شیب زیادشان گاهی اجازه تردد نمی دهد و شما را به چالشی از جنس صخره نوردی و سنگ نوردی دعوت می نماید. ترکیب این کوه های بلند بالا که ارتفاع بلندترینشان بیش از سه هزار متر است در کنار صخره های سنگی کوتاه تر منظره زیبایی را به وجود آورده است و این اختلاف ارتفاع دیدنی سبب شده تا این منطقه آب و هوای متنوعی هم داشته باشد. لابه لای این ارتفاعات اما خانه کل، بز، قوچ، میش، سنجاب، خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، روباه، شغال، سارگپه، عقاب طلایی، کبک های زیبا و خرگوش های بازیگوش و … است که اغلب خودشان را نشان نمی دهند و در دامان کوه ها و جنگل-های بلندبالای این دیار زندگی می کنند.
آبشار کرودیکن لردگان
رودخانه ها و چشمه ها هم با وسواسی حیرت انگیز در میان پیچ و خم های این منطقه راهشان را پیدا می کنند و از بلندای کوه ها تا اعماق دره های متعددد را با صبر و حوصله طی می نمایند. سبزکوه پر از چشمه های جوشان است که جابه جای این سرزمین کوهستانی از بلندای کوه ها گرفته تا اعماق دره ها سر از خاک بیرون می آورند. چشمه آب سفید، چشمه تنگ زندان، موسی خان، چشمه خان و .. تنها برخی از ده ها چشمه جوشان این منطقه زیباست. اما یکی از زیبایی های چشم نواز و دلبرانه این سرزمین آبشارهای متعدد و پرآب آن است که ارتفاع بلندشان آن ها را به هیولایی زیبا و غرنده مبدل کرده است که گویا صدای گویای طبیعت سبزکوه است. آبشارهای کوتاه و بلندی که در سخت ترین مسیرها و گذرها جاخوش کرده اند و تنها محلی ها از وجود چنین موهبت های حیرت-انگیزی مطلع اند. دیدن این آبشارها در سینه کش کوه های بلند و پرشیب منطقه یکی از لذت بخش-ترین بخش های سفر به سرزمین زیبای سبزکوه است. سبزکوه نام خود را از یکی از ارتفاعات بلندبالای منطقه که سبزکوه نامیده می شود گرفته و سال های سال محل گذر عشایر این منطقه بوده اما برخی نقاط این سرزمین صعب العبور حتی از دسترس عشایر نیز به دور بوده است. جاده بروجن به لردگان، جاده لردگان به روستای معدن، جاده روستای وستگان، جاده خاکی تنگ زندان و مسیر شهر ناغان به همراه کلی مسیر خاکی و آسفالته دیگر شما را به این منطقه حفاظت شده و ابتدای مسیر طبیعت گردی ما می رساند.
آبشار کرودیکن لردگان
تنگ زندان
یکی از بهترین مسیرها برای رسیدن به مقصدمان روستای معدن و یا مسیر خاکی مجاور روستای وستگان است با گذر از این روستا باید عازم دره ای عمیق و زیبا شویم که به تنگ زندان شهره است. برای رسیدن به تنگ زندان باید عازم ارتفاعات هزاردره شویم. هزاردره بلندترین ارتفاع این منطقه است که 3870 متر بلندی دارد و در مقایسه با کوتاهترین ارتفاع این منطقه که 1120 متری ارتفاع دارد یک غول تمام عیار محسوب می شود. هزارده را دره های عمیق و متعددی فراگرفته اند که سبب شده آن را هزارکوه بنامند. هزاردره درست در منطقه تنگ زندان قرار گرفته است. منطقه ای کوهستانی با صخره های سنگی و جنگل های بلوط که به یک بهشت بی بدیل می ماند اما به دلیل سختی دسترسی به آن تنگ زندان نامیده می شود. دره ای عمیق و زیبا که رودخانه سبزکوه و کره بس درست از میان آن عبور می کنند و جلوه های شگفت انگیزی را بوجود آورده اند. دره در ابتدا خشک و بی آب به نظر می رسد و دو طرف ورودی آن را دو دیواره عمودی و بسیار بلند فرا گرفته اند که ظاهر ترسناک و جذابی را بوجود آورده است. ورودی این دره کوهستانی پرتگاهی عمیق است که هیجان تان را برای فرود به درون آن دوچندان می کند.
آبشار کرودیکن لردگان
تنگ زندان درست در مکانی قرار گرفته که ارتفاعات حیرت انگیز هزاردره را از ارتفاعات سبزکوه جدا می کند. دسترسی به تنگ زندان و صعود در آن دیگر به همین سادگی ها میسر نیست و نیازمند راهنمایی افراد آگاه و یا بومی منطقه است. برای فرود به داخل دره باید از تجهیزات مناسب صخره نوردی و دره نوردی کمک بگیرید. طبیعت خشن اما بسیار زیبای تنگ از همان بدو ورود چشم تان را خیره خواهد کرد. با نخستین فرود در داخل دره که دیواره های بلند بالا آن را دربرگرفته اند چشم تان به درختانی کهنسال و بلندبالا می افتد که در اعماق این دره جاخوش کرده-اند. مسیر سنگلاخی و بسیار پرشیب است اما اگر مسیر پیش رو را بپیمایید بعد از فرودهای مکرر و فرورفتن در اعماق دره کم کم نوای آشنای یک آبشار زیبا به گوش می رسد آبشار قریب به ده متری ارتفاع دارد و بسیار چشم نواز است و از بلندای صخره خودش را به زمین می کوبد. این آبشار گرچه بسیار زیبا است اما آنقدرها هم بزرگ و پرآب نیست و البته که آبشار مورد نظر ما نیست. تنگ-زندان در طبیعت حیرت انگیز و پر پیچ و خم خود آبشارهای کوتاه و بلند بسیاری را جای داده است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارد. مسیر را ادامه می دهیم و در دورن دره فرودهای مختلفی انجام می دهیم. سنگلاخی بودن دره پیمایش را کمی سخت می کند اما طبیعت حیرت انگیز این دره و ارتفاعات هزاردره هر مسافری را به ادامه مسیر ترغیب می نماید.
آبشار کرودیکن لردگان
به خاطر داشته باشید تنگ زندان در ارتفاع 2600 متری از سطح دریاها قرار گرفته است و همین ارتفاع سبب بوجودآمدن چشم اندازهای چشم نواز و منحصربفردی شده است. هرچه در اعماق دره به جلو پیش می رویم ظاهر ارتفاعات بلندبالای منطقه جذاب تر می شود. بر روی بدنه کوه ها طبقاتی بوجود آمده که به آن ها ظاهر پلکانی بخشیده است و نشان از گذر زمان دارد. در مجاورت آبشارها و رودخانه ها هم خزه ها و گیاهان بیشتری به چشم می خورد. به هنگام گذر از این مناطق باید مراقب لیزبودن مسیر زیرپایمان نیز باشیم. مسیر طولانی، نفس گیر و زیباست و رسیدن به آبشار کرودی کن زمان زیادی می طلبد. شاید بد نباشد اگر شب را در همین تنگ و مجاورت یکی از همین آبشارها به صبح برسانیم چرا که در دره های عمیق تاریکی زودتر رخ نموده و شب زودتر چترش را می گستراند. مسیرمان را ادامه می دهیم و از مجاورت آبشارهای زیبا و کوه های عمودی که گاه خزه ها بر تنشان دویده اند عبورمی کنیم. هرچه به پیش می رویم مسیر کوهستانی تر شده و دره شکل و شمایل جذاب تری پیدا می کند گاه صخره های سنگی آنقدر به یکدیگر نزدیک می شوند که باید یک به یک از میان شان عبور کنیم. اما پس از چندین ساعت پیاده روی در دل این طبیعت کوهستانی جذاب و خشن نرم نرمک صدای غرشی به گوشمان می سرد که نشان از نزدیک شدن به کرودیکن است.
آبشار کرودیکن لردگان
آبشار کرودیکن
کوه ها و ظاهر حیرت انگیزشان گویی چشم هایمان را به دوران ماقبل تاریخ می برند. سنگ های کوچک و بزرگ مسیر را که پشت سر می گذاریم پشت یک پیچ بلند به ناگاه آبشاری عظیم و بشیار حیرت انگیز در برابر چشمانمان ظاهر می شود. آبشار بیش از 130 متر ارتفاع داشته و بسیار پرآب است. آب با فشار زیادی از دل کوه بیرون زده و با شدت در فضا پخش می شود. آبشار با شکوه و قدرت فراوان خودش را به زمین می کوبد و این کوبش آب بر روی صخره های پایین دست سبب پاشیدن قطرات آب و تبدیل شدنشان به ذرات هزارتکه می شود که در هوا به رقص درمی آیند. صدای مهیب آبشار پاهایتان را میخکوب می کند اما تماشای این حجم از زیبایی در این گوشه دور از دسترس خستگی مسیر را از تنتان به در می کند. مهی غلیظ اطراف آبشار را فراگرفته و نزدیک-شدن به آن را سخت می نماید. پایین دست آبشار هم حوضچه ای تشکیل شده که آب آن کف آلود و سفیدرنگ است.
آبشار کرودیکن لردگان
کرودیکن یکی از بلندترین، پرآب ترین و زیباترین آبشارهای تنگ زندان، سبزکوه و در نهایت ایران است. “کر” در زبان محلی های این دیار به معنای مه،”دی” به معنای دود و کن به معنای ساختن است. کرودیکن یعنی آبشار دود و مهی که دود غلیظی بوجود آورده است نامی که تمام و کمال برازنده این شگفتی حیرت انگیز است. در دل کوهی که آبشار از دل آن به بیرون جوشیده و سرازیر می شود غارهای کوچک و بزرگ متعددی قرار دارد که از دل هر کدامشان چندین چشمه پرآب می جوشید و چنین آبشار حیرت انگیزی را بوحود می آورد. خنکای اطراف آبشار نیز بسیار دلچسب است. آب آبشار در قالب رودخانه ای جاری شده و در نهایت به رودخانه سبزکوه و کره بس می-پیوندد. به دلیل طبیعت کوهستانی و خشن این منطقه اواسط فصل تابستان تا ابتدای پاییز بهترین زمان برای بازدید این آبشار زیبا است.
آبشار کرودیکن لردگان
کرودیکن آخرین آبشار این منطقه نیست اگر تنگ زندان را تا انتها بپیمایید به آبشارهای زیبای دیگری نیز برخوردخواهیدکرد که چشم تان را خواهد گرفت. چهارمحال و بختیاری سرزمین هزاررودخانه و هزار آبشار است که حتما شما را هم برای همیشه دلبسته طبیعت بکر و پرناز خود خواهدکرد.

گشتی در فرودگاه چانگی؛ جدیدترین جواهر سنگاپور با بلندترین آبشار داخلی جهان
ادامه مطلب

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر