لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بهترین مناطق برای طبیعت گردی در ایران
بهترین مناطق برای طبیعت گردی در ایران

بهترین مناطق برای طبیعت گردی در ایران

سرزمین زیبای ایران از لحاظ جغرافیایی متنوع می باشد و آب و هوای متفاوت آن را به یکی از چند کشوری تبدیل کرده که در طول سال چهار فصل دارند. هنگامی که در تهران برف می بارد، شکوفه های بهاری در سرتاسر شهر شیراز به چشم می خورند، و در سمت جنوب ایران در شهر چابهار هوا گرم است و گویی در اواسط تابستان قرار دارد. برای بهترین تجربه در این سرزمین چهار فصل، می بایستی منطقه مناسب در فصل مناسب را انتخاب کنید. توریست ها تنوع جغرافیایی و فرهنگی را دوست دارند و می توانند با رزرو هتل های ایران در سایت ایران هتل آنلاین، اقامت آرام و بی نظیر را تجربه نمایند. در ادامه بهترین مسیر های پیاده روی ایران را به همراه جغرافیای منحصر به فرد و قومیت های مختلف و قبیله های کوچ نشین را معرفی می کنیم تا سفری به یادماندنی را در خاطرات خود ثبت کنید، با ما همراه باشید:


1 – کوه های تالش

کوه های تالش با دو قله ی معروف تیلار و کوه باغرو به صورت زنجیره ای در مرز استان های آذربایجان، زنجان و گیلان واقع شده است و تنوع زیبای طبیعی را با تنوع فرهنگی در هم آمیخته است. بازدیدکنندگان در مرحله ی اول با یک جنگل روبرو می شوند، سپس به علفزار و دشتی می رسند که گوسفندان برای چرا به آنجا آورده شده اند و با صدای زنگوله در میان مه غلیظی که از سوی دریای خزر می آید، گم نمی شوند. در این نزدیکی دهکده ی زیبای سوباتان قرار دارد، که مملو از گل بوده و بسیار تماشایی است، گردشگران با گذر از این مسیر به سوی عباس یوردی و کوه پایه های کوه باغرو پیاده روی می کنند و چادر های عشایر که در نزدیکی دریاچه و آبشار تون، پابرجا است را تماشا می کنند. توریست ها در این مسیر طبیعت گردی زبان های تالشی، گیلک و
آذری را شنیده در با فرهنگ های مختلف آشنا می شوند و خوش شانس ترین گردشگران در طول این مسیر شاهد کوچ قبایل بوده اند.هتل لیوادر تالش در نزدیکی مسیر توریست ها قرار دارد که می توانید در نزدیکی طبیعت اقامت کنید و شبی آرام را سپری کنید.
کوه های سبلان

2 – کوه های سبلان

کوه های سبلان در شهر آذری اردبیل واقع شده است. این قله ی آتشفشانی غیر فعال، دارای دهانه ای به اندازه 4811 متر می باشد و در بلندی دریاچه ای دارد که در طول فصل زمستان یخ می زند. دامنه های کوهستان چشمه های آب گرم و دره های سرسبز دارد که چشمه آب گرم سرعین و شیروان دره سی از معروف ترین جاذبه های این کوهستان به شمار می روند و توریست های زیادی به این منطقه سفر می کنند. پس از گشت و گذار در این شهر زیبا که مردم به زبان آذری صحبت می کنند، می توانید به سوی چشمه آب گرم قوتور سویی در شهر مشکین‌ شهر و در دامنه های سبلان رفته و منحصر ترین آب درمانی جهان را تجربه کنید. در این منطقه می توانید غذا های محلی مانند آش دوغ را میل کرده و از آن لذت ببرید و سپس گذری به سوی چشمه ی معروف دیگری به نام شابیل داشته و از قدرت درمانی و آرام بخشی آب لذت ببرید. نیلوفر های نارنجی که اطراف چشمه ی شابیل به چشم می خورند بر آرامش تان خواهند افزود. اگر کوهنورد حرفه ای نیستید دست نگه دارید و به سوی زیبایی های طبیعت بروید، تنها افراد حرفه ای که تجهیزات مخصوصی به همراه دارند، می توانند به سوی قله پیش روند. گفتنی است که ماه های ژوئیه و اوت بهترین زمان برای طبیعت گردی و بازدید از این کوهستان می باشد.. در این منطقه هتل های لوکس زیادی خواهید یافت که برای نمونه می توان به هتل پدرام، لوکس ترین هتل چهار ستاره اشاره کرد که با اقامت در این هتل می توانید از چشمه های آب گرم سرعین نهایت لذت را ببرید.

 علم کوه و تخت سلیمان

3 – علم کوه و تخت سلیمان

علم کوه و تخت سلیمان در کوهستان های البرز واقع شده است، رشته کوه تخت سلیمان تقریبا 160 قله دارد که همگی بیش از چهار هزار متر ارتفاع دارند و قله علم کوه با ارتفاع 4850 متری، بلند ترین قله می باشد که با دیواره های یخ و صخره ای معروف می باشد. این کوهستان دارای چهار مسیر است اما عبور از مسیر رودبارک در کلاردشت در سمت شمال را پیشنهاد می کنیم. توریست ها می بایستی مسیر چهار ساعته به سوی ونداربن و خرم دشت را طی کنند که در طول مسیر مزرعه های نگهداری از گوسفندان برای تولید شیر را نیز خواهند دید. با پیاده روی یک و نیم ساعته از این منطقه، می توانید به جلگه حصار چال برسید که سرتاسر آن با چمنزار ها و گل های زیبای زرد رنگ احاطه شده، همچنین قله ها و دریاچه های یخی در اطراف به چشم می خورد. این ناحیه در طول تابستان مناسب کمپ کردن می باشد و حیواناتی مانند بز کوهی و قوچ در حیات وحش این کوهستان به چشم می خورند.. گردشگران می توانند در متل پارسیان کلاردشت یا در هتل توکل کلاردشت، در کنار زیبا ترین طبیعت و جاذبه های ایران اقامت کنند.

دماوند

4 – دماوند

کوهستان دماوند نه تنها سمبل سرزمین ایران و بلند ترین قله با ارتفاع 5671 متر می باشد، بلکه با نام بام ایران نیز شناخته شده است. دماوند در شمال ایران، در استان مازندران و در میان رشته کوه البرز واقع شده است، با یک آتشفشان خفته در قله ی این کوهستان روبرو خواهید شد که هنوز هم دود و غبار هایی از سمت جنوبی آن فوران می کند و دهانه ی این آتشفشان برخلاف کوهستان سبلان از برف پوشیده شده است. تقریبا 16 مسیر به سوی دماوند وجود دارد که عبور از مسیر دره یاخان و صعود به کوهستان غیر ممکن می باشد. اغلب توریست ها ترجیح می دهند در قسمت جنوبی حرکت کنند که مملو از چشمه ها و چشم انداز های دیدنی بوده و از مسیر دشت داغ عبور کنند. برای طبیعت گردی در دماوند از تهران و جاده هراز به سوی سد لار بروید تا به مسیر های پیاده روی دشت داغ و پناهگاه سیمرغ برسید. افرادی که سلامت جسمی داشته و بتوانند تا قله به مسیر ادامه دهند، شاهد زیبایی های فوق العاده شگفت انگیز و نفس گیر دره لار خواهند بود، بهتر است در طول فصل تابستان از این کوهستان بازدید کنید.

کوهستان البرز

5 – کوهستان البرز

رشته کوه های البرز از شمال غربی تا شمال شرق امتداد دارد. هر دو سمت کوهستان مسکونی بوده و مردم با کمک قاطر عبور و مرور دارند. دره طالقان با وجود سد یکی از مسیر های زیبای کوهستان است و دو ساعت از شمال غرب تهران فاصله دارد. از طالقان به سوی دهکده زیبای پراچان بروید، که در قسمت جنوبی دامنه های تخت سلیمان واقع شده است و از تماشای 40 قله ی مرتفع لذت ببرید، این منطقه سه مسیر زیبای طبیعت گردی دارد. عبور از مسیر دره ی سه هزار را پیشنهاد می کنیم که می بایستی قاطر کرایه کنید و از مزارع پرورش گوسفند و چشمه های آب گرم گذر کنید. بهترین زمان بازدید از این کوهستان تابستان تا اوایل پاییز می باشد.

زرد کوه

6 – زرد کوه

زرد کوه در میان رشته کوه های زاگرس در استان چهارمحال بختیاری واقع شده است. این کوهستان به دلیل خاک زردی که دارد زرد کوه نامیده می شود و قله کلونچین با ارتفاع 4221 متر، بلند ترین قله محسوب می شود. پیشنهاد می کنیم سفر را از شهر کرد، مرکز استان شروع کنید و به سوی فارسان و چلگراد پیش بروید تا از دریاچه زیبای کوهرنگ که قبیله های عشایر در تابستان به این ناحیه کوچ می کنند، بازدید نمایید. بهار بهترین زمان بازدید از زرد کوه می باشد و در طول زمستان شیب های برفی امکان اسکی سواری را فراهم کرده است تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

کوه های کرمان

7 – کوه های کرمان

کرمان آب و هوای متفاوتی دارد، در یک سو دشت لوت گرم ترین منطقه ی کره ی زمین است و در سمت دیگر کرمان، کوهستان ها، آب و چشم انداز های سرسبزی وجود دارد. این کوهستان قله های زیادی دارد و هزار کوه، پنجمین قله ی بلند ایران است که در این کوهستان واقع شده است. دهکده ی زیبا و قله ی معروف لاله زار با ارتفاع 4351 متر، در 144 کیلومتری جنوب شهر کرمان و در شمال شهرستان بافت قرار دارد. از لاله زار به سوی تنگه آردی بروید تا گل های تماشایی رز قرمز را در فصل بهار نظاره کنید.

کوه های کردستان

8 – کوه های کردستان

کوه های کردستان در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد و استان کردستان یکی از زیبا ترین مناطق این سرزمین محسوب می شود که در آن زبان و فرهنگ کردی رایج می باشد. این ناحیه ی کوهستانی توریست ها را با طبیعت بکر استان و با فرهنگ کردی آشنا می سازد. قله شاهو یکی از معروف ترین قله ها بوده و دره اورامان تخت دارای زیبایی های منحصر به فردی می باشد که خانه هایی به صورت پلکانی در امتداد کوهستان دارد. دریاچه زریوار که در مریوان واقع شده، یکی دیگر از مسیر های شگفت انگیز طبیعت گردی به شمار می رود، اما گفتنی است که دره اورامان تخت در زیبایی و شکوه نظیر ندارد.

کوه های سهند

9 – کوه های سهند

بر خلاف دیگر کوه های ایران که اغلب سنگی و مملو از صخره می باشند، کوهستان سهند بیشتر خاکی است و مناسب ترین مکان برای چرای دام ها به شمار می رود. با وجود چنین تغذیه ای تعجبی ندارد که بهترین پنیر ایران از لیقوان در نزدیکی تبریز تولید می شود. گردشگران بدون امکانات و تجهیزات کوهنوردی نیز می توانند به بلند ترین قله های جام و کمال از دو مسیر صعود کنند: دو مسیر از سوی شهر های تبریز و مراغه که در این دو ناحیه تماشای زندگی عشایر نیز جالب می باشد. برای اینکه با یک تیر دو هدف را مورد نشانه قرار داده و بزنید بهتر است به سوی قله ی سلطان داغی بروید. اول به تماشای دهکده غارنشین کندوان بروید که خانه های مخروطی شکل در دل کوه های سنگی حک شده است و سپس از کنار گل های بنفشه در دامنه ی کوهستان، به سوی قله حرکت کنید. افرادی که بتوانند به قله برسند با تماشای چشم انداز های شگفت انگیز و بی نظیر خستگی مسیر را فراموش خواهند کرد.

کویر مصر

10 – کویر مصر
توریست های طبیعت دوست در طول سفر به سرزمین زیبای ایران متوجه خواهند شد که در کنار جنگل ها و کوهستان ها، صحرا نیز در این کشور وجود دارد. صحراگردی اندکی تجربه و مهارت نیاز دارد و می بایستی به همراه افراد حرفه ای و راهنما صورت گیرد. کسب این تجربه را به همه گردشگران پیشنهاد می کنیم. کویر مصر با تپه های شنی یکی از معروف ترین صحرا های ایران است که بهتر است بازدید آن را فراموش نکنید. ماه اکتبر بهترین زمان سفر بوده و می توانید در زیر نور مهتاب بدون سرمای شدید کمپ کنید، در طول روز به دور از گرمای شدید به شتر سواری بپردازید و از زیبایی های طبیعت ایران لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری برتر ایران در نوروز 98
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر