لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> زردکوه کوهرنگ شهرکرد
زردکوه کوهرنگ شهرکرد

زردکوه کوهرنگ شهرکرد

کوهنوردی ورزشی است که طرفداران زیادی دارد. بالا رفتن از مکان های سخت و اثبات خود به دیگران حس بسیار خوبی دارد. معمولا کوهنوردان تا سن بالایی همچنان از تنی سالم و روح و روانی شاداب برخوردارند. یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی در ایران رشته کوه زردکوه واقع در استان چهارمحال و بختیاری است که با نام زردکوه بختیاری شناخته می شود. این رشته کوه در زاگرس شمال مرکزی واقع شده است و در جنوب غربی ایران، در نزدیکی شهرستان کوهرنگ قرار دارد. بلندترین قله زردکوه با ارتفاعی بیش از 4200 متر، پس از کوه دنا، به عنوان دومین کوه مرتفع در رشته کوه های زاگرس به شمار می رود و صعود به آن می تواند افتخار بزرگی برای هر کوهنوردی باشد.

در سفر به شهرستان کوهرنگ از استان چهار محال و بختیاری می توانید در هتل کوهرنگ شهرکرد در فاصله 91 کیلومتری شهرکرد، مقابل آبشار اقامت کنید. این هتل در سال 1380 شروع به کار کرده و در سال 1395 مورد بازسازی قرار گرفته است. هتل کوهرنگ شهرکرد شامل 30 باب اتاق اقامتی است که در قالب دو طبقه قرار دارند. از جمله مزایای این هتل سه ستاره قرارگیری در فاصله نزدیکی از آبشار کوهرنگ است. این هتل با موقعیت قرارگیری خوبی که در دل طبیعت دارد می تواند اقامتی رویایی را برای گردشگران به ارمغان بیاورد.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
معرفی کلی
کوهرنگ یکی از شهرستان های دیدنی ایران است که اغلب آن را تحت عنوان دشت لاله های واژگون می ‌شناسند. یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان رشته کوه زردکوه است. زردکوه در حقیقت رشته کوهی است که میان دو رودخانه معروف کوهرنگ و بازفت قرار گرفته است. این رشته کوه دارای قله های مهمی مانند هفت تنان، شاه شهیدان، سردان، زرده، چری و … می باشد. قسمت غربی زردکوه شامل دیواره های صعب البور و دره های عمیقی است که کوهنوردان در فصل سرد زمستان برای صعود به آن بایستی انرژی بیشتری صرف کنند و بسیار مراقب باشند. از جمله مواردی که بر محبوبیت این رشته کوه می افزاید وجود دریاچه های کوهرنگ و نازی و یخچال های ایلوک و پورسونان و خرسان است که موجب افزایش اهمیت منطقه شده و آن را به یکی از بهترین مناطق کوهنوردی در کل کشور تبدیل کرده است.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
سفر به زردکوه با تورهای گردشگری
لازم به ذکر است بازدید از زردکوه در حالت کلی برای عموم اتباع ایرانی و خارجی کاملا رایگان است اما چنانچه بخواهید از تمام جنبه های آن دیدن کنید و گردشی برنامه ریزی شده و هدفمند داشته باشید می توانید در یکی از تورهایی که در این زمینه برگزار می شود ثبت نام کرده و با پرداخت هزینه ای از تفریح و گردش خود کمال لذت را ببرید. اکثر این تورها در تعطیلات آخر هفته مخصوصا در فصل تابستان برگزار می شود اما شما می توانید در سایر تعطیلات رسمی سال مانند تعطیلات نوروزی برای شرکت در این تورها اقدام کنید و در جوار زردکوه تعطیلات خوشی را پشت سر بگذارید. این تورها معمولا 3 روز طول می کشد و برای برگزاری آن از مینی بوس استفاده می شود. شما می توانید با جمعی از دوستان خود هماهنگ کرده و تعدادتان را به حد نصاب مورد نظر برگزارکننده تور برسانید و یکی را به عنوان نماینده انتخاب کرده تا اقدام به رزرو تور بنماید.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
جاذبه های اطراف زردکوه
نزدیک ترین جاذبه به زردکوه دامنه های سرسبز و زیبای آن است که مانند مخملی سبزرنگ تمام منطقه را پوشش داده و می تواند بهترین تفرجگاه برای گردشگران و کوهنوردان باشد. جاذبه بعدی روستای قلعه تبرک از توابع شهرستان کوهرنگ است که در بخش بازفت این شهرستان قرار دارد. این روستای سرسبز و خوش آب وهوا دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز و چشمه سارها و رودهایی جاری و پرآب است. جاذبه بعدی روستای سرآقاسید کوهرنگ است. این روستا یکی از بکرترین روستاهای ایران است و با وجود معماری و چشم اندازی‌ های تماشایی که دارد می ‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران باشد. جاذبه دیگری از شهرستان کوهرنگ آبشار شیخ علی خان واقع در روستای شیخ علی خان از توابع شهر چلگرد است که از صخره ای بلند به سمت پایین فرو می ریزد و طراوت و شادابی را نثار اطراف خود می کند. از دیگر جاذبه های کوهرنگ می توان به تونل کوهرنگ به عنوان تونلی 2900 متری متعلق به سال 1327 هجری شمسی، چشمه ی دیمه واقع در 10 کیلومتری شهر چلگرد در روستای دیمه با خواص معدنی فراوان، دشت لاله های واژگون در اطراف شهر چلگرد با مناظری فوق العاده زیبا و اب و هوایی دلربا و منطقه ی بازفت اشاره کرد.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
قله های زردکوه
زردکوه در قسمت جنوب غربی ایران و از غربی ترین نقطه ی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرقی استان خوزستان امتداد دارد. این رشته کوه یکی از مهم ترین ذخایر طبیعی آب ایران به شمار می رود به طوری که رودخانه ی بزرگ کارون، به عنوان بزرگ ترین رودخانه ی ایران و نیز زاینده رود که در نهایت وارد استان اصفهان می شود از این رشته کوه سرچشمه می گیرد. زردکوه دارای چندین قله ی بلند و زیبا و معروف نیز می باشد که از جمله ی آنها می توان به شاه شهیدان، زرده، دوزرده، هفت تنان، کلونچین و کینو اشاره کرد که قله ی کلونچین با ارتفاعی حدود 4220 متر بلندترین قله ی زردکوه و قله ی شاه شهیدان با ارتفاعی حدود 4150 متر دومین قله ی بلند آن می باشد.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
موقعیت جغرافیایی
زردکوه که در زبان محلی با نام زرده خوانده می شود از شمال غرب به جنوب شرق کشیده می شود. دو شهر دیدنی چلگرد و اردل در دامنه های شرقی زردکوه و جنگل های بازفت و گرآب و دره ی زیبای شیخ علی در دامنه های غربی آن واقع شده است. لازم به ذکر است بلندترین قله ی زردکوه یعنی کلونچین از سمت شمال شرقی به قله های شاه شهیدان، دوزرده و هفت تنان و از سمت جنوب غربی به قله های چری و کوه میلی می رسد. این قله ی مرتفع به وسیله ی مسیر پاکوبی که در سمت جنوب آن قرار دارد قابل دسترسی می باشد.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
پناهگاه ها
قطعا کوهنوردانی که برای صعود به قله های زردکوه عازم شهرستان کوهرنگ می شوند در مسیر حرکت خود خسته می شوند و به مکانی که بتوانند قوای جسمانی خود را به دست آورند و اندکی استراحت کنند نیاز خواهند داشت. هرچند طبیعت منطقه به قدری زیبا و چشم نواز است که خستگی معنا ندارد و یا اینکه افراد در هر کجا خسته شوند می توانند در همانجا بر زمین بنشینند و چند دقیقه با تنفس اکسیژن ناب انرژی دوباره بگیرند با این حال دو عدد پناهگاه به نام های چال میشان و خرسان در دامنه های شرقی قله ی کلونچین زردکوه برای رفاه حال کوهنوردان ساخته شده است. پناهگاه چال میشان از نوع فلزی و پناهگاه خرسان از نوع سنگی است و تنها سقف آن از نوع فلزی می باشد. لازم به ذکر است در کنار پناهگاه چال میشان آب آشامیدنی هم وجود دارد که می توان با نوشیدن جرعه ای از آن به راحتی به راه خود ادامه داد و مسیر به سمت قله را در پیش گرفت تا به آن صعود کرد و لذت قرارگیری در اوج را نصیب خود گرداند.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
مسیرهای صعود
معمولا افرادی که زردکوه را برای کوهنوردی انتخاب می کنند هدف خود را صعود به بلندترین قله ی آن یعنی کلونچین قرار می دهند. لذا در اینجا مسیرهای صعود به این قله ی بلندبالا توضیح داده می شود. برای صعود به کلونچین سه مسیر وجود دارد که همگی از شهر چلگرد استان چهار محال و بختیاری شروع می شود. مسیر اول شامل یال شمالی – سد اول تونل کوهرنگ – پناهگاه چال میشان می باشد. این مسیر نسبتا سخت و طولانی و شیبدار است که باید به صورت دست به سنگ طی شود. مسیر دوم دره ی شرقی – سد دوم تونل کوهرنگ – دره ی کول خدنگ است که معمولا پوشیده از برف است و در فصل گرم تابستان سریع ترین و آسان ترین راه برای رسیدن به قله ی کلونچین می باشد چون فقط در قسمت های ابتدایی دره کمی حرکت به صورت دست به سنگ نیاز دارد اما در زمستان خطر بروز بهمن آن را تهدید می کند. پس عبور از این مسیر در فصل زمستان به هیچ وجه توصیه نمی شود. مسیر سوم یال شرقی – پناهگاه خرسان است که مسیر پیشنهادی برای صعود در فصل زمستان می باشد.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
صعود به قله کلونچین در زمستان
برخی از افراد هستند که فصل زیبا و سفیدپوش زمستان را برای کوهنوردی ترجیح می دهند. افرادی که در این فصل زردکوه را برمی گزینند باید بدانند صعود به قله های آن در زمستان یکی از صعودهای سخت و طولانی مدت عمرشان خواهد بود. از طرفی ممکن است با خطر ریزش بهمن و شاید ناپایداری هوا مواجه شوند. لذا افراد باید در مرحله ی اول از مهارت و توانایی کامل برخوردار باشند دوم اینکه از وضعیت آب و هوای منطقه مطلع بوده و آمادگی مواجه با خطرات احتمالی را داشته باشند. در کل باید بدانید بهترین زمان برای صعود به این منطقه دو ماه مرداد و شهریور است و در این دو ماه چنانچه بتوانید به قله ی کلونچین صعود کنید می توانید در صورت مساعد بودن هوا از بالای این قله قله های شاه شهیدان، دوزرده، هفت تنان، چری، کوه میلی و همچنین خط الراس اشترانکوه در شمال غربی و خط الراس دنا در جنوب شرقی را به راحتی ببینید.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
ثبت رشته کوه‌ های زردکوه در فهرست جهانی یونسکو
طبق گفته ی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری نام رشته کوه‌ های زردکوه در لیست انتظار ثبت یونسکو قرار گرفته است. بهمن عسگری مهم‌ ترین دلایل ثبت این اثر در فهرست آثار یونسکو را منحصر به فرد بودن این رشته کوه ‌ها، داشتن گونه‌ های متنوع گیاهی از جمله دارویی و خوراکی مانند کرفس کوهی و قارچ وحشی و اهمیت اینها به عنوان سکونت‌ گاه برای اقوام بختیاری در زمان کوچ می داند. طبق اظهارات ایشان این دلایل مصداق‌ های بند 77 کنوانسیون ثبت آثار یونسکو هستند.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
اطلاعات تکمیلی
رشته کوه زردکوه ‌از شمال غربي تا مركز شهرستان کوهرنگ کشیده شده است. این رشته کوه دارای کوه های لم لی، تورک، گله سگا، شنگی، گرد، کمر بی کس، دالانک، میلی، هفت تنان، چری، قیصری، چهل خشت و کهنو می باشد. بلندترین قله ی آن کلونچین با ارتفاع 4220 متر و دیگر قله های بلند آن به ترتیب شاه شهیدان با ارتفاع۴۱۵۰ متر، پنبه گال با ارتفاع ۴۰۰۰ متر، میش چال، دوزرده، چری و هفت تنان است. از این رشته کوه رودخانه های بسیاری سرچشمه می گیرند که از جمله ی آنها می توان به رودخانه های آب بازفت، آب کوهرنگ، آب زک، لب، آب شنگی، آب شرمک، آب ترکی، آب دره کل، آب دزداران و آب کوفی اشاره کرد. چنانچه به دامنه های شرقی این رشته کوه بروید می توانید از رودخانه های کوهرنگ و آب زک دیدن کنید. چنانچه دامنه های غربی را برای گردش برگزینید به لب و بازفت می رسید و اگر در دامنه های شمال غربی زردکوه قدم بگذارید شاهد گذر رودخانه های آب الکن و دره لاوه خواهید بود.
زردکوه کوهرنگ شهرکرد
راه های مالرو چلگرد به شو، چلگرد به لاوه، چلگرد به خویه، براشگفت به سرخلا و دشتک به مورز می تواند شما را در دل زردکوه قرار دهد. دامنه های باختری و شمالی زردکوه از جنگل پوشیده شده و بسیار سرسبز و دیدنی است. میزان بارندگی در زردکوه در طول سال چیزی بین 800 تا 1200 میلی متر و میانگین دمای آن بین 5 تا 15 درجه ی سانتی گراد است. با وجود سدهای کوهرنگ در دامنه های شرقی این رشته کوه آب رودخانه های آن در این سدها ذخیره شده و به وسیله ی تونل کوهرنگ از داخل کوه کارکنان به رود زاینده رود ریخته می شود. این رشته کوه دارای یخچال های طبیعی مهمی نیز می باشد که اکثرا دائمی هستند. از جمله این یخچال ها می توان به ایلوک، پورسونان، خرسان، کول خدنگ و قنبرکش اشاره کرد و بلندترین آنها ایل بیگ نام دارد. این یخچال ها هستند که آب رودخانه های بازفت و کوهرنگ را در فصول مختلف سال فراهم می کنند و موجب می شوند این دو رود همواره جاری و روان باشند.

دره عشق چهارمحال بختیاری- عاشقانه ای در دل طبيعت
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر