لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> 11 نام زیبای ایرانی به همراه معنی آنها
11 نام زیبای ایرانی به همراه معنی آنها

11 نام زیبای ایرانی به همراه معنی آنها

نام های ایرانی را می توان به سه دسته ای اصلی تقسیم کرد: نام های اسلامی، نام های شاهنامه ای و سایر نام ها. احتمالا خانواده های محافظه کار به نام های اسلامی علاقه دارند ولی کسانیکه می خواهند علاقه و افتخارشان به تاریخ ایران را نشان دهند، نام فرزندشان را از شاهنامه انتخاب می کنند. سایرین نیز از کلمات زیبای ایرانی برای نامگذاری استفاده می کنند یا نام های متعلق به قوم و تبارشان را انتخاب می کنند. در این مقاله به چند نام زیبای ایرانی و معانی شان می پردازیم. اگر می خواهید زادگاه خالق شاهنامه را از نزدیک ببینید به مشهد بیایید و در هتل مدینه الرضای مشهد، اقامتی دلنشین را تجربه کنید.

البرز: نام پسر
البرز نامی پسرانه و به معنی “بلندترین” است. البرز همچنین نام رشته کوهی است که از مرز آذربایجان شروع می شود تا سواحل جنوبی دریای خزر و استان خراسان امتداد دارد. دماوند، بلندترین قله ایران، نیز در این رشته کوه قرار دارد.

تیام: هم نام پسر و هم دختر
نام تیام ریشه لری دارد و به معنی چشمان من است.

مانلی: نام دختر
مانلی نیز نامی دخترانه و به معنی “برایم بمان” است.

کاوه: نام پسر
قهرمانی در شاهنامه
کاوه (که در فارسی بیشتر به عنوان کاوه آهنگر شناخته می شود)، قهرمانی افسانه ای در اشعار حماسی شاهنامه ی فردوسی است. در داستان کاوه آهنگر، ضحاک، حاکمی ستمگر و شیطان صفت است که دو مار بزرگ بر شانه هایش رشد کرده بودند. این دو مار هوس سیری ناپذیری برای مغز انسانها داشتند، بنابراین، نوکران ضحاک هر روز، دو مرد را گردن میزدند تا مغزشان را خوراک مارها کنند. زمانیکه کاوه یکی از پسرانش را به خاطر این رسم وحشیانه از دست داد، قیامی ملی علیه این حاکم بی رحم شروع کرد که منجر به پایان یافتن ظلم و ستمی هزاران ساله شد. کاوه سمبل شجاعت علیه ظلم است.

9 كشوری كه ارزش دلار امريكا در سال 2019 در آنها از قدرت بالايی برخوردار است
ادامه مطلب

جانان: نام دختر
جانان نامی دخترانه و به معنای روح و جان است.

آوین: نام دختر
آوین نیز نامی دخترانه و به معنی شفاف یا درخشان است.

پانته آ: نام دختر
پانته آ در فولکور ایران، به زیباترین زن آسیا مشهور بوده است، و این زیبایی به حدی بوده است که او صورتش را می پوشانده است تا مردها عاشقش نشوند. همسر پانته آ، ابراداتاس، پادشاه شوش بوده است که در جنگ با کوروش کبیر شکست خورد. پانته آ توسط لشکریان کوروش به اسارات درآمد و او را نزد شاه آوردند تا جزئی از دارایی های کوروش شود. اما از آنجا که کوروش می دانست که پانته آ متاهل است و درباره ی زیباییش شنیده بود، از دیدن او امتناع کرد، زیرا می ترسید او نیز عاشق پانته آ شود. از آنجا که پادشاه ایران با پانته آ با احترام برخورد کرد، او نیز همسرش، ابراداتاس، را راضی کرد تا برای ایران بجنگد. همسرش نیز این موضوع را پذیرفت ولی بعدا در یکی از نبردها کشته شد. زمانیکه کوروش خبر کشته شدن ابراداتاس را به پانته آ داد، او از شدت اندوه، دست به خودکشی زد. در آخر، کوروش، جنازه پانته آ را در کنار همسرش به خاک سپرد.

کاوان: نام پسر
نام کاوان ریشه ی کردی دارد و به معنی قله کوه است.

روژان: نام دختر
روژان نیز نامی کردی و به معنی روزها یا زندگی است.

بردیا: نام پسر
بردیا پسر ارشد کوروش کبیر بوده است.

رادین: نام پسر
رادین به معنی بخشنده، خیرخواه و جوانمرد است.

از این مهارت ها برای زنده ماندن در آخرالزمان زامبی استفاده کنید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر