لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> اخبار >> مکان هایی که اخیرا در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند
مکان هایی که اخیرا در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند

مکان هایی که اخیرا در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند

مکان های بیشماری در میراث جهانی یونسکو به چشم می خورند که بدون شک همگی ارزش برجسته و ویژه جهانی دارند. گفتنی است که با قرار گرفتن نام مکانی در این لیست، توریست ها ترجیح می دهند از آنها بازدید کرده و تجربه های جدیدی کسب کنند. تخت سلیمان که در شهر تکاب، در آذربایجان غربی واقع شده است یکی از مکان های تاریخی ثبت شده در یونسکو می باشد که می توانید با رزرو هتل در تکاب، از این بنای باشکوه دیدن کنید و اقامت متفاوتی را تجربه کنید. در ادامه به جدید ترین مکان های ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو اشاره خواهیم کرد، با ما همراه باشید:
1 – شهر البی

شهر اسقفی آلبی در حوالی کلیسای جامع و ساختمان های وابسته به نظام اسقفی بر پا شد. آجر های قرمز رنگ و کاشی از ویژگی های اصلی عمارت های شهر به شمار می رود. در میان ساختمان های شهر، ساختمان کلیسای جامع سنت سسیل، یک شاهکار معماری ویژه از سبک گوتیک جنوبی می باشد که در بین قرون 13 و 15 میلادی ساخته شده است. پس از آشوب و گسترش ارتداد، این کلیسا و سازه ی بزرگ آجری برای اظهار عقیده ی مسیحیت و دوری از ارتداد بنا شد و در طول قرن ها به زیبایی تزئین شد. قلعه ی بربی که در گذشته کاخ اسقف آلبی نام داشت، یکی از قدیمی ترین قلعه های فرانسه می باشد که به خوبی حفظ شده است. ساخت این قلعه ی معروف در اواخر قرن سیزدهم میلادی کامل شد.
پل قدیمی(پونت ویو) با گذشت تقریبا هزار سال و قدمت طولانی آن، هنوز هم شلوغ بوده و مورد استفاده است. این پل قدیمی در سال 1035 میلادی از سنگ ساخته شد، سپس با روکشی از آجر پوشیده شد، و با طول 151 متری، بر روی 8 تاق قوسی قرار دارد. در قرن چهاردهم میلادی، این پل به برج و سنگر مجهز گشت و با ساخت خانه هایی در پایه های پل و همچنین با پل بالارو مستحکم گردید.
2 – آمستردام کانال رینگ

قدمت نواحی کانال رینگ آمستردام به قرن 17 میلادی باز می گردد، این کانال در مسیر راه های آبی سینگل‌ گراخت قرار دارد، این شبکه کانال ها با هدف گسترش مرکز قرون وسطایی شهر ساخته شده بودند. گفتنی است که گودی کانال به شکل نیمه ماه است. این شهر بار ها در طول تاریخ گسترش یافته است، اما در قرن 17 میلادی، هنگامی که آمستردام یک کلانشهر تجاری مرفه و ثروتمند بود بیشترین رشد و گسترش شهر شکل گرفت. دلیل اصلی این رشد، نامگذاری کانال های آبی مهم آمستردام بود. در بخش مرکزی بیش از 3466 بنای یادبود وجود داشت که افراد زیادی برای بازدید آنها به آمستردام سفر می کردند. از مکان های برجسته و مهم می توان به چند نمونه اشاره کرد:
– خانه آن فرانک
– میدان رامبراند
– گرونلاندشه پاخویزن
– کلیسا های پروتستان (وسترکک، نوردرکک)
– کلیسا های مخفی(منونیت، ریمونسترانت)
– نواخانه
این ساختمان ها با داشتن سه گوشی ساختمان معروف می باشند و اکثر این بنا ها با آجر ساخته شده اند.
3 – سایت ‌های زندان استرالیا

سایت های زندان استرالیا از ترکیب یازده سایت تشکیل شده است که یکی از میراث جهانی یونسکو محسوب می شود و با بازدید از این مکان که دارای ارزش و تاریخ جهانی است و روزگاری زندانی برای امپراطوری بریتانیا بوده است، می توان شرایط افرادی که محکوم شده اند را تجربه کرد.
سایت های مهم اطراف عبارتند از:
اولین عمارت دولتی، نیو ساوت ولز
هاید پارک باراک، نیو ساوت ولز
مجموعه خیابان بزرگ شمالی، نیو ساوت ولز
ایستگاه رفتار سنجی دارلینگتون، جزیره تاسمان
سایت تاریخی پورت آرتور، جزیره تاسمان
زندان فریمانتل، استرالیای غربی
نواحی تاریخی کینگستون و آرتور
4 – جزیره بیکینی اتول
جزیره بیکینی اتول
جزیره بیکینی اتول گروهی از 23 جزیره در اقیانوس آرام است که تا ابد با موضوع تشعشع هسته ای گره خورده است. در بین سال های 1946 و 1958 میلادی، حدود هفتاد سال پیش 23 آزمایش هسته ای توسط ایالت متحده امریکا در این جزیره صورت گرفت. مردم بومی برای انجام آزمایش های هسته ای از جزیره دور شدند، اما این تست ها تاثیر بسیار عمیقی بر زمین و محیط طبیعی جزیره داشته و افرادی که در معرض این تابش های رادیواکتیو قرار گرفته اند با مشکلات سلامتی روبرو شده اند.
در سال 1968 میلادی ایالت متحده امریکا ادعا کرد که جزیره قابل سکونت بوده و گروهی از مردم بومی را در اوایل دهه 1970 جهت آزمایش به این مکان برگرداند. در سال 1978 که تیمی از دانشمندان فرانسوی آزمایش های بیشتری در جزیره انجام دادند و محققین متوجه شدند که در بدن مردم بومی استرنسیوم به سطح بسیار خطرناکی افزایش یافته است، به همین خاطر دوباره آنها را از جزیره به مکان دیگری انتقال دادند. قبل از اولین آزمایش بمب اتمی در جزیره، دریاچه ی بیکینی پس از جنگ جهانی دوم گورستانی برای کشتی های ارتش آمریکا بکار می رفت. امروزه نیز کشتی های بزرگی و متعددی در کنار این جزیره وجود دارد.
5 – كامینو ریل

كامینو ریل د تیرا ادینترو مسیر مهم نقره ای، 1400 کیلومتری است که از مکزیکو سیتی تا نیو مکزیکو در ایالت متحده امریکا امتداد دارد. از اواسط قرن 16 تا 19 میلادی در این مسیر رفت و آمد زیادی وجود داشت، و این مسیر اغلب برای انتقال نقره های استخراج شده از معادن استان زاکاتکاس، استان گوآناخوآتو و استان سان لوئیس پوتوسی، بکار می رفت همچنین جیوه وارداتی مکزیک از اروپا از این مسیر انتقال می یافت. 59 موقعیت متفاوت در این جاده وجود دارد که برای نمونه می توان به پل ها، مزارع کشاورزی، کلیسا ها، معابد و یک بیمارستان و چندین سایت دیگر اشاره کرد.
6 – سنترال هایلند یا ارتفاعات مرکزی
سنترال هایلند یا ارتفاعات مرکزی
ارتفاعات مرکزی سریلانکا، جنگل های بارانی و انبوه سریلانکا را پوشش می دهد و این مکان زیستگاه پوشش های مختلف جانوری و گیاهی در حال انقراض به شمار می رود. یکی از این گونه های در حال انقراض، پلنگ بومی سریلانکا می باشد که ارزش زیادی دارد، همچنین لانگور غربی که در حال نابودی است در این ارتفاعات زندگی می کند. این منطقه کوهستانی با پوشش گیاهی و علفزار ها پوشیده شده است و از سه ناحیه ی محافظت شده ی جداگانه تشکیل می گردد که عبارتند از: پناهگاه پیک وایلدرنس و ارتفاعات آدم، پارک ملی هورتون پلن و جنگل نکلس. این ارتفاعات در سال 2010 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته اند و از دیدنی ترین جاذبه های سریلانکا می باشند.
قله ی آدم با ارتفاع 2243 متر بالاتر از سطح دریا، مرتفع ترین قله ی سریلانکا می باشد که از لحاظ دینی برای آنها اهمیت زیادی دارد و طبق باور عده ای، بودا از این مسیر گذر کرده و نشانه جای پایش مانده است. به همین خاطر افراد زیادی برای زیارت به این کوهستان سفر می کنند و این ارتفاعات بخشی از فرهنگ و تاریخ سریلانکا است. این مسیر زیارتی در زبان محلی سری پادا نامیده می شود.
7 – کوهستان رنگین کمان چاینا دانکسیا

چاینا دانکسیا به مناظر و چشم انداز های مختلف اشاره دارد که از لحاظ سنگی و ژئومورفولژی در کشور چین منحصر به فرد و بی نظیر می باشند. زمین های چاینا دانکسیا از سنگ های قرمز رنگ شکل گرفته اند و از سنگ ریزه های بزرگ دوران کرتاسه یا سومین دوره زمین شناسی تشکیل شده اند.

زیبا ترین و با شکوه ترین قلعه های جهان
ادامه مطلب

زمین های دانکسیا نام خود را از کوهستان دانکسیا گرفته است که خود با وجود سنگ ها و صخره های رنگی یکی از نمونه های بارز این زمین ها می باشد. نواحی دیگر چینی که می توانید رنگین کمان زمینی را مشاهده کنید عبارتند از: کوهستان لانگشان و کوهستان وانفوسان (استان هونان)، تنینگ و گوانجیشان (استان فوجیان)، کوهستان لانگ هوسان و گیفانگ (استان جیانگ‌ شی)، فانگیان و کوهستان جیانگ لانگشان (استان ژیجیانگ).
7 – منطقه ی باستانی دنگ فنگ
منطقه ی باستانی دنگ فنگ
منطقه ی باستانی دنگ فنگ در کنار کوه سانگ قرار دارد که یکی از مقدس ترین کوهستان های چین محسوب می شود. این شهر مرکز ادیان و باور های مختلفی می باشد و مکان های مهمی همچون معبد بزرگ ژونگ یوئه در آن قرار دارد.
بنا های تاریخی دنگ فنگ که گویی در میان زمین و بهشت واقع شده است، از هشت سایت مختلف که در پایه ی کوه سونگ شان قرار دارند، تشکیل می شوند. این سایت های معروف عبارتند از:
– دروازه تاریخی تایشی کو، معبد ژونگ یوئه
– دروازه شاعشی کو
– دروازه کیمو کو
– معبد بودایی پاگودا سونگ یو
– معماری مجموعه معبد شائولین (معبد چزو، جنگل پاگودا)
– معبد هوشیان
– آکادمی آموزش های کلاسیک سانگیانگ
– رصدخانه
9 – روستا های تاریخی هاهوی و یانگ دانگ

هاهوی و یانگ دانگ از روستا های تاریخی کره بوده و نمونه روشنی از تاریخ دهکده های قبیله ای در جمهوری کره به شمار می روند. سبک معماری چوسان را می توانید در این دهکده ها مشاهده کنید، سنت قدیمی و قومی، کتاب های باارزش و آداب رسوم قدیمی در این روستا های طایفه ای هنوز زنده است.
روستای هاهوی در شهر آندونگ واقع شده است. سبک و معماری خاصی در ساخت روستا بکار رفته و شکل گل نیلوفر آبی را می توان در ظاهر دهکده دید. آکادمی کنفوسیوس بیانگسانسیوان نیز در این ناحیه قرار دارد.
دهکده یانگ دانگ در استان گوانگ‌ دونگ، در 16 کیلومتری شمال شرقی شهر گیانگجو واقع شده است. در این روستا بیش از صد خانه سقف کاهگلی دارد که در سرتاسر جنگل انبوهی گسترده شده اند. چهل و چهار خانه ی تاریخی که بیش از دویست سال قدمت دارند را می توانید مشاهده کنید که به خوبی از گذشته باقی مانده اند. این روستا به سه بخش تقسیم می شود که عبارتند از: روستای یانگدانگ، آکادمی کنفوسیوس اوکسانسیون و خانه دانگ ناکدانگ، آکادمی کنفوسیوس دانگ گانگسیوان.
10 – جانتار مانتار
جانتار مانتار
جانتر مانتر مجموعه ای از ابزار های معماری نجومی می باشد که توسط مهاراجه یا پادشاه جی سینگ دوم در بین سال های 1727 و 1734 میلادی، در پایتخت جدید او در شهر جیپور، ساخته شد. گفتنی است که سازه ساخته شده در جیپور از مدل قبلی که مهاراجه در پایتخت مغول در شهر دهلی ساخته بود، الگو گرفته است. او توانسته است پنج سازه ی مهم معماری را در مکان های متفاوت بسازد که برای نمونه می توان به شهر های جیپور و دهلی اشاره کرد.
رصدخانه معروف جیپور یکی از بزرگ ترین سازه های ساخته شده توسط جی سینگ است که به خوبی حفظ شده است. این شاهکار معماری به عنوان نشانه توانایی ها و مفاهیم مبتنی بر فلسفه نظم داشتن جهان در دربار پادشاهی و در پایان دوره ی مغول، در میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است.
11 – یادبود ملی دریایی پاپاهانوموکووآکئا

یادبود ملی دریایی پاپاهانوموکووآکئا، منطقه ی محافظت شده ای با 140 هزار مایل مربع(360 هزار کیلومتر) از آب های اقیانوس و ده جزیره و جزیره ی مرجانی در شمال غربی جزایر هاوایی است که بخاطر قرار گرفتن در نواحی دوردست اقیانوس آرام، بسیار بکر و زیبا می باشد و گونه های گیاهی و جانوری بومی بیشماری در این منطقه به چشم می خورد. همچنین این مکان زیستگاه لاک پشت دریایی سبز و فک راهب هاوایی که در خطر نابودی و انقراض قرار دارد، می باشد.
از لحاظ فرهنگی این منطقه به دلیل شباهت و نزدیکی به فرهنگ هاوایی اهمیت دارد. سایت های فرهنگی مهم و چشمگیر بومی هاوایی در جزایر نیهاو و ماکومانامانا در دسترس گردشگران است. همچنین سایت های تاریخی کشتی های غرق شده نیز در لوکیشن های مختلف به چشم می خورد. گفتنی است که یادبود ملی دریایی پاپاهانوموکووآکئا، توسط اعلامیه رسمی ریاست جمهوری در 15 ماه ژوئن در سال 2006 میلادی ساخته شده است.
12 – جزایر فینیکس
جزایر فینیکس
منطقه محافظت شده ی جزایر فینیکس بزرگ ترین منطقه ی حفاظت شده دریایی در جهان بشمار می رود که اکوسیستم دریایی دورافتاده است و به داشتن گوناگونی زیستی بسیار زیاد شهرت دارد. جزایر فینیکس از هشت جزیره و دو آب سنگ مرجانی زیرآبی تشکیل شده است و در مرکز اقیانوس آرام قرار دارند. این جزایر و نواحی اطراف آنها زیستگاه 120 گونه از مرجان ها و بیش از 500 گونه ماهی می باشند.
در 28 ماه ژانویه در سال 2008 میلادی، دولت کیریباتی به طور رسمی اعلام کرد که تمام این جزایر و نواحی اطراف بخشی از منطقه محافظت شده محسوب می شوند که با مساحت 410.500 کیلومتر مربع، بزرگ ترین منطقه ی محافظت شده ی جهان به شمار می رود. این جزایر خالی از سکنه می باشند و تنها تعدادی ماهیگیر و چندی از مقامات دولتی در این جزایر بکر و شگفت انگیز زندگی می کنند.

زیباترین جزایر جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر