لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی مهمترین سوغات های اردبیل
معرفی مهمترین سوغات های اردبیل

معرفی مهمترین سوغات های اردبیل

شهر بزرگ و تاریخی اردبیل که در شمال غربی کشور واقع شده است، یکی از شهرهای توریستی و پرطرفدار ایران در فصول گرم سال می باشد. آب و هوای مطبوع و چشم انداز های جذاب و دلپذیر اردبیل منجر شده تا مردم میهمان نواز آن هر ساله میزبان شمار زیادی از گردشگران باشند. این شهر تاریخی درکنار جاذبه های گردشگری و طبیعی، دارای تنوع گسترده ای از سوغات ها، خوراکی ها و شیرینی ها نیز می باشد. سوغات های شهر اردبیل یکی از علایق حائز اهمیت گردشگران به محض ورود به این شهر تایخی هستند. در اینجا تلاش بر آن است تا با معرفی مهمترین سوغات های اردبیل به ذکر سوغات های خوراکی اردبیل، شیرینی های اردبیل و صنایع دستی اردبیل بپردازیم، و علاقه مندان را در انتخاب صحیح آنها و خوشحال نمودن عزیزان شان یاری نماییم. لذا با سفر به این شهر زیبا و رزرو هتل های اردبیل نظیر هتل سبلان اردبیل و هتل شورابیل اردبیل، از آب و هوای دلچسب و بی نظیر آن در کنار خوراکی ها و سوغاتی های خاص اش لذت برده و سفری خاطره انگیز و شیرین را تجربه نمائید.

مهمترین سوغات های اردبیل چیست؟
عسل : عسل سبلان که با عنوان یکی از محصولات با ارزش غذایی و دارویی نسبتا بالا معرفی می شود، یکی از سوغات های پر طرفدار شهر اردبیل به شمار می آید. و هرساله نظر سیل عظیمی از گردشگران را به خود معطوف داشته است. وجود دشت های وسیع آویشن، پونه، گون، گشنیز و …. در منطقه ی آذربایجان و خصوصا اردبیل، منجر شده تا عسل های این منطقه دارای طعم و کیفیتی بی نظیر باشند. این نوع عسل ها دارای خاصیت دارویی هستند و برای تنظیم اشتها و نیز درمان بیماری های عفونی و غیره مثمر ثمر می باشند. از این رو می توان عنوان نمود که عسل سبلان یکی از پرفروش ترین سوغاتی های اردبیل به شمار می آید.
عسل اردبیل
لبنیات (سرشیر و کره): سر شیر و کره از محصولات لبنی پر فروش اردبیل هستند که معمولا گردشگران آنها را در کنار عسل برای صرف صبحانه به کار می برند. و می توان عنوان نمود که سر شیر علاوه بر آنکه یکی از خوشمزه ترین محصولات لبنی به شمار می آید، یکی از پر طرفدار ترین محصولات آن نیز می باشد. در واقع سر شیر از چربی طبیعی شیر است که بر اثر جوشاندن تهیه می گردد. معمولا برای تهیه ی سر شیر مرغوب و با کیفیت نسبتا بالا، از شیر گاویش که بسیار پر چرب و غلیظ است، استفاده می نمایند. به طور کل می توان عنوان نمود که کره و سر شیر از معروف ترین محصولات و سوغاتی های منطقه ی سبلان به شمار می آید.
لبنیات
حلوا : حلوا ها از خوراکی های خوشمزه و شیرین هستند که در بیشتر شهر های ایران با سبک و سیاق خاص و منحصر به فرد خود تهیه می شوند. شهر اردبیل هم به مانند سایر شهر های کشورمان دارای حلواهای مخصوص خود می باشد، که شامل حلوای سیاه (قره حلوا)، حلوای سفید (آغ حلوا)، حلوای زنجبیل و …. می باشد. یکی از معروف ترین و پرطرفدار ترین حلوا های اردبیل جهت سوغاتی، حلوای سیاه است که دارای قدمتی بیش از یک قرن است. این حلوا از جوانه ی گندم تهیه می شود که در ترکیبات آن از گردو، شیره ی انگور، کنجد و کره ی محلی نیز استفاده می گردد. بهره مندی از شیره ی گندم در پخت این حلوا منجر شده تا رنگی سیاه در آن ایجاد شود، و طعمی بی نظیر به آن ببخشد. حلوای سفید نیز که به آغ حلوا معروف است، از حلوا های محلی و نسبتا قدیمی منطقه است که بیشتر در بخش خلخال مورد توجه می باشد. حلوای سفید معمولا در بیشتر مناسبت های مذهبی نظیر عید فطر و اعیاد مذهبی پخت شده و در برخی موارد نیز در مراسم های عروسی از سوی خانواده ی داماد به عروس هدیه می دهند. آرد برنج اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ی حلوای سفید به شمار می آید.
حلوا
باقلوای اردبیل : باقلوا را می توان یکی از شیرینی های خوشمزه ی ایرانی معرفی نمود. این شیرینی پر طرفدار در هر شهر با سبک خاص خود و بر اساس ذائقه ی مردمان اش تهیه می شود. باقلوای اردبیل که در بیشتر شیرینی فروشی های آن موجود است، با روشی منحصر به فرد و از شیر، تخم مرغ، پودر پسته و گردو تهیه می شود.
باقلوای اردبیل
شیرینی قرابیه : قرابیه یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه است که در بیشتر شهر های منطقه ی آذربایجان یافت می گردد. این شیرینی در اردبیل نیز با طعم و مزه ی خاص خود و از سفیده ی تخم مرغ، بادام و شکر تهیه می شود. پس از پخت و در خاتمه نیز، مقداری خلال بادام و خلال پسته بر روی آن ریخته می شود. بافت ترد و طعم و مزه ی خوشایند این شیرینی باعث شده علاوه بر بومیان منطقه، مورد توجه گردشگران و حتی برخی افراد در خارج از مرزهای ایران، نظیر ترکیه نیز باشد.
1683366816 882 معرفی مهمترین سوغات های اردبیل
نان فطیر محلی : این نان از دسته سوغات های بسیار سنتی و پر طرفدار اردبیل است که با طعم بسیار خوشمزه ای می باشد. از آنجا که این نان محلی دارای جوش شیرین نمی باشد، بسیار سالم بوده و برای صرف صبحانه و نیز به هنگام افطار مورد استفاده قرار می گیرد. فطیر در گذشته به صورت سنتی پخت می گردید. اما امروزه پخت آن به صورت صنعتی بوده و در اکثر شیرینی فروشی ها نیز یافت می شود. البته قابل ذکر است که نان فطیر در حال حاضر در اکثر روستاهای آذربایجان، همچنان به شکل سنتی خود مورد پخت قرار می گیرد. نان فطیر اردبیل از پودر خمیر ترش، شکر و آب تهیه می شود و داخل آن نیز با موادی نظیر دارچین، گردو و شکر مزه دار می گردد. بیشتر گردشگران از این نان در کنار عسل و سر شیر جهت صرف صبحانه استفاده نموده و بعضا حتی به عنوان سوغات خریداری می نمایند.
نان فطیر محلی
شکلات رسته ی اردبیل : شکلات رسته یکی از سوغات های شهر اردبیل است که در شیرینی فروشی های شهر عرضه می گردد. این شکلات از شیر، کره، سرشیر، خامه، کلوکر وکاکائو و نیز مغز گردو تهیه می شود. فرآیند پخت شکلات رسته حدود 24 ساعت زمان برده و دارای طعمی بی نظیر است.
شکلات رسته ی اردبیل
تخمه ی آفتابگردان : تخمه ی آفتابگردان نیز، یکی از خوش مزه ترین سوغاتی های شهر اردبیل به شمار می آید، گل آفتابگردان در بسیاری از مناطق استان اردبیل به مانند سایر مناطق رایج، پرورش می یابد. و آن را می توان یکی از مفید ترین خوراکی ها همراه با ویتامین های E,B معرفی نمود. همچنین تخم آفتابگردان دارای املاح ضروری و مفید برای بدن نیز می باشد.
تخمه ی آفتابگردان
صنایع دستی اردبیل : استان اردبیل دارای صنایع دستی کهن و غنی می باشد. این صنایع دستی که حاصل دست و تلاش عشایر و روستائیان منطقه می باشد، دارای کیفیت بی نظیری هستند. صنایع دستی اردبیل را قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی و …. تشکیل می دهند، و می توان آنها یکی از گران ترین صنایع دستی ایران معرفی نمود. در اینجا به ذکر برخی از آنها می پردازیم :
گلیم : بافت گلیم در اردبیل به مانند سایر مناطق ایران، متاثر از فرهنگ بومی و اصیل منطقه می باشد. رنگ بندی خاص و هدفمند این گلیم ها بازتابی از عوامل فرهنگی و محیطی هستند. گلیم های اردبیل در بین عشایر به منزله ی خورجین، جل اسب، مصارف تزئینی، کیسه، رختخواب پیچ و …. کاربرد دارند. این گلیم ها از نوع دو رو و پلاس هستند. گلیم های پلاس که نوعی گلیم پشمی و یک رو محسوب می شوند، به عنوان زیر انداز، سجاده و خورجین کاربرد داشته و استفاده از آن در بسیاری از شهرهای ایران و نیز در بین زنان عشایر رایج است.
صنایع دستی اردبیل
جاجیم بافی : جاجیم بافی اردبیل که حاصل تلاش دستان پر توان عشایر می باشد، از سوغات های پر طرفدار این شهر به شمار می آید. رنگ های متنوع و طرح های لوزی موجود در جاجیم های اردبیل، از ویژگی های حائز اهمیت هنری آن محسوب می شود. این نوع صنایع دستی نیز از نمونه های پر طرفدار نزد گردشگران به شمار می آید.
جاجیم بافی
ظرف های مسی : ظرف های مسی اردبیل از صنایع دستی پر رونق در این شهر به شمار می آیند، و می توان آنها را از نوع ظروف مسی با کیفیت و بسیار خوب کشور معرفی نمود. مسگری در اردبیل دارای پیشینه ای نسبتا کهن است. ابزار و ظروف مسی اردبیل از سوغاتی های پر طرفدار این شهر به شمار می آیند. برخی معتقدند استفاده از این ظرف ها دارای خاصیت دارویی بوده و نیز پخت غذاها در ظروف مسی منجر به خوشمزه تر شدن و جا افتاده تر شدن غذاها می گردد.
ظرف های مسی
سازهای سنتی اردبیل : تولید و ساخت انواع سازهای سنتی اردبیل را می توان معروف ترین صنایع دستی این استان معرفی نمود. هنرمندان اردبیل در ساخت این سازها دقت و ظرافت خاصی را به کار می برند و در ساخت آن نظیر تنبک، سه تار، سنتور، کمانچه، ساز آذری و …. تبحر و توانمندی خاصی دارند. این ساز ها از چوب درختانی نظیر گردو، فلفل، شمشاد و توت ساخته می شوند و بعد سیم هایی را در آن تعبیه می نمایند، که با ایجاد ضربه هایی در آنها صداهایی دل نشین تولید می گردد. ساز های سنتی اردبیل از جمله سوغاتی های محبوب دوستداران موسیقی سنتی به شمار می آید.

موزه باستان شناسی اردبیل; کلکسیونی از تمدن ایران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر