لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> بهترین مکان های جهان برای تماشای ستارگان
بهترین مکان های جهان برای تماشای ستارگان

بهترین مکان های جهان برای تماشای ستارگان

گردشگری نجومی طرفداران زیادی دارد و علاقه مندان به نجوم همواره مقصد های مناسب برای تماشای آسمان شب را انتخاب می کنند، برخی به سوی دهانه ی آتشفشان رفته و عده ای آسمان کویر را ترجیح می دهند. امروزه اکثر شهر ها به دلیل آلودگی نوری از داشتن آسمان پر ستاره محروم شده اند. گفتنی است که تقریبا 80 درصد آمریکایی ها در مناطق امریکای شمالی، در زیر آسمانی با آلودگی نوری زندگی می کنند و قادر به تماشای کهکشان راه شیری در آسمان نیستند. آلودگی نوری در شهر های بزرگ رو به افزایش بوده و گردشگران می توانند نواحی کویری را برای تماشای کهکشان ها انتخاب کنند. قلعه ی الموت یکی از جالب ترین مقصد های آسمان شب می باشد که با رزرو هتل در قزوین می توانید سفر خوشی را رقم زنید و با بازدید از این دژ تاریخی به رصد ستارگان نیز بپردازید. گفتنی است که هتل سفیر قزوین یا هتل البرز قزوین به این مکان آسمان تاریک نزدیک بوده و به راحتی می توانید به سوی این جاذبه ی معروف حرکت کنید. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.
با افزایش نیاز و علاقه به آسمان ها، مکان های محافظت شده آسمان تاریک و پر ستاره رو به افزایش می باشد و همین امر موجب شده تا صنعت گردشگری نجومی به وجود آید و زیبایی های آسمان شب جایگاه خود را پیدا کند. سایت های مرتفع، تاریک و خشک و مهم تر قابل دسترسی، از بهترین مکان ها برای تماشای آسمان شب به شمار می روند. امروزه پارک های مخصوصی با عنوان پارک های آسمان تاریک توسط انجمن بین المللی آسمان تاریک راه اندازی شده است که می توان در این نواحی به رصد پرداخت. برای عکاسی در شب می بایستی لحظات طولانی مدتی را صبر کنید تا ستارگان شروع به چشمک زدن کنند، در ادامه بهترین مکان های دنیا را برای تماشای کهکشان ها معرفی می کنیم، با ما همراه باشید:
1 – کویر آتاکاما، شیلی (Atacama Desert, Chile)

رقص ستارگان بر فراز صحرای آتاکاما
در آسمان تاریک در ناحیه ی جنوبی کویر می توانید کهکشان فوق العاده زیبایی را نظاره کنید. ابر های ماژلانی یا کهکشان که مانند ابر دیده می شوند و به راحتی با چشم می توان دید، بر زیبایی های این آسمان افزوده اند. کویر آتاکاما خشک ترین ناحیه ی زمین است و جایگاه چندین رصدخانه می باشد و در حقیقت بهشتی برای ستاره شناس ها و علاقه مندان به نجوم محسوب می شود.

برای ستاره نگر های معمولی آسمان کویر، بهترین و مناسب ترین مکان بوده و به راحتی می توانند از سفر خود لذت ببرند. سان پدرو د آتاکاما در شمالی ترین بخش شیلی واقع شده است و بهترین منطقه با آسمان تاریک است، و بلندی های آلتی پلانو در فصل تابستان، یا دشت های پایینی در زمستان که کمی فاصله دارد، و با رانندگی می توانید به این نواحی بروید و از بهترین مکان ها برای تماشای آسمان پر ستاره لذت ببرید. آتاکاما در بیشتر شب های سال آسمان صاف و شفافی دارد و قدم زدن بر روی کویر صخره ای قرمز رنگ مانند سفر به مریخ بوده و هیجان خاصی خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:

2 – ارتفاعات آتشفشانی هاوایی (High Volcanoes of Hawaii)
High Volcanoes of Hawaii
کهکشان راه شیری بر فراز کوه آتشفشان موناکیا، در رصدخانه بزرگی در جزیره بیگ آیلند هاوایی.
آتشفشان موناکیا که به سقف هاوایی شهرت دارد در بیگ آیلند واقع شده و در فرهنگ بومی مکان مقدسی محسوب می شود، بر فراز کوهستان یکی از معروف ترین و بزرگ ترین رصدخانه های جهان قرار گرفته است. این قله 13.800 فوت بالا تر از سطح دریا می باشد و پس از غروب خورشید به روی توریست ها بسته می شود. بخاطر سطح اکسیژن هوا در این ارتفاعات، دید متفاوت تری را تجربه خواهید کرد. رصدخانه موناکیا در فضای 9.200 فوتی و در مناسب ترین ارتفاع، بر فراز دهانه ی آتشفشان هالیاکالا (10 هزار فوت) در جزیره ی ماوی برنامه هایی برای علاقه مندان تدارک دیده است تا گردشگران غروب خورشید، و ظهور ستارگان را از نزدیک ببینند و تجربه ای شگفت انگیز را به دست آورند. اعضای کلوب نجوم توریست ها را راهنمایی می کنند. هنگام سفر به این نواحی، آب و هوای سرد و همچنین تاثیر ارتفاع را فراموش نکنید و لوازم ضروری به همراه داشته باشید.
3 – پارک های ملی در جنوب غرب ایالت متحده امریکا
(National Parks of the Southwest United States)
(National Parks of the Southwest United States
درخشش ستارگان بر فراز گرند کنیون
گفتنی است که تقریبا نیمی از این پارک ها در تاریکی قرار دارند. خدمات پارک ملی ایالت متحده در تلاش است که برنامه های رصد از مناطق طبیعی و آسمان تاریک آنها حفاظت کند و جنوب غرب این کشور از محبوب ترین مقصد های گردشگری نجومی و تماشای ستارگان به شمار می رود. بنای یادبود ملی پل های طبیعی در ایالت یوتا، در سال 2007 به عنوان اولین پارک تاریک جهان معرفی شد. گرند کنیون در ایالت آریزونا یکی دیگر از مقصد های آسمان تاریک است که بیش از یک میلیون نفر شب را در این دره سپری می کنند تا آسمان پر ستاره بر فراز دره را تماشا کنند. در اولین پارک ملی امریکا، پارک ملی یوسیمیتی در کالیفرنیا، در طول تابستان ستاره شناس های آماتور تلسکوپ خود را به سوی ارتفاعات گلیشر پوینت آماده می کنند و به گردشگران پیشنهاد پیاده روی رصدی در دره می دهند تا با قدم زدن به تماشای آسمان پر از ستاره بپردازند. پارک ملی دث ولی در کالیفرنیای شرقی، یکی از بزرگ ترین مکان ها با آسمان تاریک در جهان است که پس از غروب خورشید کهکشان راه شیری، زیباتر از همیشه در آسمان خودنمایی می‌ کند، و امکانات مناسبی برای گردشگران وجود دارد.
اگرچه در تمام طول سال امکان تماشای ستارگان وجود ندارد، پارک های زیادی با آسمان تاریک و همراه با برنامه ها و رویداد هایی از عموم مردم استقبال می کنند و برای نمونه می توان به برنامه هایی در آکادیا کانادا در شمال شرق گرفته تا کوه رینیر در شمال غرب امریکا، یلو استن در ایالت وایومینگ، بدلندز در ایالت داکوتای جنوبی و بیگ بند در تگزاس اشاره کرد.
4 – لا پالما، جزایر قناری (La Palma, Canary Islands)
La Palma, Canary Islands
لحظات دوست داشتنی پس از غروب خورشید بر فراز کالدرا دِ تابورییِنته
پیاده روی آرام و بهشت آسمان شب در فاصله ی 260 مایلی ساحل شمال غربی آفریقا قرار دارد. تور های گردشگری ستاره شناسی به این جزیره در حال افزایش است و در نزدیکی کوهستان کالدرا یک رصدخانه بزرگ در ارتفاع 7.870 فوتی قرار دارد، این کوهستان بر فراز دریایی از انبوه ابر ها و در زیر اقیانوسی از ستاره ها واقع شده است. جزیره ی همسایه تنریف، بخاطر داشتن ارتفاعات بلند در پارک ملی تیده، یکی دیگر از مقصد های پر طرفدار ستاره نگری است که آتشفشان های بزرگی داشته و در حقیقت بلند ترین قله در اقیانوس اطلس در این جزیره واقع شده که چشم انداز زیبایی از کهکشان ها دارد.
5 – صحرای استرالیا غربی (Western Australia Outback)
Western Australia Outback
ستاره ها در آسمان بیابان استرالیا می درخشند.
صحرای استرالیا تاریک است و آسمان تاریک این صحرا را می توانید از طریق تصاویر ماهواره ای در شب تماشا کنید. پارک های ملی زیادی در نواحی غربی استرالیا وجود دارد که مکان مناسبی برای کمپ زیر نور ستاره ها می باشد، برای نمونه می توان به پارک ملی نامبانگ در شمال شهر پرث اشاره کرد که با برجستگی ها و ساختار های شگفت انگیز صخره ها، یکی از بهترین مکان ‌ها برای ستاره شناسان مبتدی است.
6 – پارک ملی ساگارماتا در نپال (Sagarmatha National Park, Nepal)
Sagarmatha National Park, Nepal
بلند ترین قله ی جهان در این پارک، آسمان را در آغوش کشیده است. پارک ملی ساگارماتا در کنار کوهستان هیمالیا قرار دارد و گردشگران زیادی برای تماشای ستاره ها به روستا های هیمالیا سفر می کنند و در مسیر های طبیعت گردی این منطقه به ستاره هایی که بر فراز کوه اورست می درخشند، چشم می دوزند.
7 – آسمان تاریک آلکیوا، پرتغال (Alqueva Dark Sky, Portugal)
Alqueva Dark Sky, Portugal
در قسمت نیمه ی جنوبی کشور پرتغال، منطقه ی محافظت شده ی آلینتجو، آسمان تاریک وجود دارد. صنعت توریسم در این منطقه رو به افزایش است و امکانات مناسبی برای اقامت گردشگران در خانه های روستایی فراهم شده است تا به تماشای آسمانی درخشان بپردازند. گردشگران با سفر به این مناطق یا با سفر به سوی جزیره ی قشم، یا کویر یزد نیز می توانند شاهد کهکشان های با شکوه آسمان باشند و از سفر خود نهایت لذت را ببرند.

مکان های حیرت انگیز برای علاقه مندان به ستاره شناسی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر