لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار آسیاب خرابه جلفا آذربایجان شرقی
آبشار آسیاب خرابه جلفا آذربایجان شرقی

آبشار آسیاب خرابه جلفا آذربایجان شرقی

در سفر به نقاط مختلف ایران می توان از تماشای جاذبه هایی لذت برد که شاید برخی از آنها تنها در رویا قابل رویت باشد. انسان حس زیبادوستی دارد و این حس تنها با مشاهده ی تصاویر زیبا ارضا می شود. از جمله ی این تصاویر چهره های مختلف طبیعت می باشد. طبیعت هر لباسی که بر تن کند چهره ی زیبایی دارد اما برخی از چهره های آن فوق العاده زیبایند و به راحتی می توانند نظر هر بیننده ای را به سمت خود جلب کنند.

برخی در قالب بیابان ظاهر می شوند و برخی در قالب آب و ابادانی خود را نشان می دهند. یکی از چهره هایی که با وجود اب ساخته می شود آبشارهاست که حتی با شنیدن نامشان حس سرزندگی در وجود آدمی شکل می گیرد و طراوت به سراغ ذهن ها می آید. آبشارها چهره هایی از طبیعت هستند که هرگز هیچ کس نمی تواند زیبایی آنها را انکار کند. امروز قصد داریم یکی از آبشارهای ایران را معرفی کرده و به توصیف جزئیات آن بپردازیم. این آبشار با نام آبشار آسیاب خرابه شناخته می شود و مکانی واقع در استان آذربایجان شرقی در نزدیکی شهر جلفا است.

برای اقامت در سفر به ابشار آسیاب خرابه اگر مایل باشید می توانید در شهر تبریز اقامت کنید و یک روز از سفر خود را برای رفتن به آبشار جلفا اختصاص دهید. اگر هم بخواهید می توانید در مراکز اقامتی جلفا بمانید. البته توصیه می شود قبل از سفر با رزرو هتل در جلفا آسوده خاطر به سمت این شهر حرکت کنید. از جمله هتل های جلفا هتل امپریال جلفا است که در منطقه ی آزاد ارس، جاده ی کلیسا قرار دارد. این هتل در بین هتل های جلفا تنها هتل 5 ستاره ی موجود است.

آبشار آسیاب خرابه جلف

معرفی کلی

ابشار آسیاب خرابه ی جلفا از جمله آبشارهایی است که با دیگر انواع آنها تفاوت دارد. معمولا هر آبشاری در دل طبیعتی سرسبز حضور میابد اما این ابشار که در اوج زیبایی و شادابی می درخشد در میان کوه هایی که تقریبا اثری از سرسبزی در آنها دیده نمی شود شکل گرفته و سال های سال است که در محوطه ای به اندازه ی 250 متر مربع جا خوش کرده است. از جمله زیبایی های این مکان وجود چشمه هایی است که آب آبشار آسیاب خرابه را تامین می کنند. جنبه ی زیبای بعدی وجود گیاهان سرسبز بر دیواره های ابشار است.

آبشار آسیاب خرابه جلف

مورد سوم وجود درختانی از جمله انجیر است. در کنار تمام اینها نسیم خنکی که می وزد و قطرات آبی که در فضا پخش می شود و طراوت را به همه جا ارزانی می دارد صفای دیگری دارد. تصور این همه زیبایی در یک مکان شاید دور از واقعیت به نظر برسد اما به جرات می توان گفت آبشار آسیاب خرابه واقعیتی زیباست که شبیه یک رویا می ماند.

آبشار آسیاب خرابه جلف

گردش و تفریح در اطراف ابشار

آبشار آسیاب خرابه محلی بسیار مناسب برای بر پا کردن بساط پیک نیک در کنار یک جمع خانوادگی یا دوستانه است. در واقع می توان با ماندن در کنار ابشار و پختن غذا تجربه ی تفریح در دل طبیعتی بسیار زیبا را به دست آورد و خاطراتی ساخت که تصاویر به یادماندنی آن تا مدت ها در ذهن ها بماند. در جوار این ابشار بلندبالا می توان بهترین تصاویر از طبیعت را در حافظه ی دوربین خود ثبت کرد و آن را به عنوان یادگاری از این روز فراموش نشدنی برای همیشه نزد خود نگه داشت. تفریح جالب دیگری که می توان در جوار ابشار آسیاب خرابه انجام داد آب بازی است. این تفریح مخصوصا در فصل گرم تابستان بسیار می چسبد و حال انسان را به شدت خوب می کند.

قلعه بابک
ادامه مطلب

آبشار آسیاب خرابه جلف

وجه تسمیه

در فاصله ی نزدیکی از آبشار آسیاب خرابه، یک آسیاب آبی قدیمی وجود دارد که دارای 10 متر ارتفاع و محوطه ای به مساحت 200 متر مربع است. مردم در قدیم از این آسیاب استفاده می کرده اند اما با گذشت زمان و پیشرفت علم تقریبا متروکه شده و قسمت های زیادی از آن از بین رفته است. وجود این آسیاب در این منطقه موجب شده تا آن را با نام آسیاب خرابه بشناسند و آبشار موجود در منطقه را نیز به همین نام بخوانند. لازم به ذکر است از آبشار آسیاب خرابه در زبان ترکی آذربایجانی که زبان مردم محلی منطقه است با عنوان خراب دییرمان یا خارابا دییرمان یا کهنه دگیرمان یاد می شود.

آبشار آسیاب خرابه جلف

بهترین زمان بازدید

ابشار اسیاب خرابه در هر فصل از سال زیبایی های خاص خود را دارد اما در فصل بهار با رویش مجدد گیاهان بعد از یک خواب زمستانی چهره ی بی نظیری به خود می گیرد و در عین حال اب و هوای بسیار مطلوب و دلپسندی دارد به طوری که عده ی بسیار زیادی از گردشگران را به سمت خود می کشاند. این منطقه حتی در فصل تابستان نیز که هوا تقریبا در همه جا گرم و طاقت فرساست آب و هوای خنکی دارد و همواره از خیل عظیم گردشگران استقبال می کند.

آبشار آسیاب خرابه جلف

آبشار آسیاب خرابه در فصل پاییز با دنیایی از رنگ جلوه نمایی می کند و گردشگران را به تماشای چهره ی هزار رنگ خود فرا می خواند. در کنار تمام اینها در فصل زمستان هم حرف ها برای گفتن دارد و با چهره ی یخ زده ی خود علاقه مندان را صدا می زند؛ در این فصل شکل های زیبایی از یخ بر تن ابشار تشکیل می شود که فوق العاده تماشایی است. این ابشار از آن دسته مکان هایی است که هر کس یکبار به دیدن از آن برود قطعا برای بار دوم و سوم و چندم باز هم راهی مسیر رسیدن به آن می شود و در کنارش به تماشای زیبایی های طبیعت می پردازد.

آبشار آسیاب خرابه جلف

مسیر دسترسی

آبشار آسیاب خرابه در فاصله ی 27 کیلومتری از شهر هادی¬شهر و 150 کیلومتری از شهر تبریز قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار زیبا بایستی از شهر تبریز به سمت خروجی مرند حرکت کنید و بعد از اینکه به کاروانسرای عباسی رسیدید به طرف جلفا تغییر مسیر دهید. بعد از 135 کیلومتر به ورودی شهر جلفا می رسید. اکنون باید در شرق جلفا به سمت شهر علمدار حرکت کنید و موازی با رود ارس پیش بروید. بعد از 25 کیلومتر راه به تابلوی راهنمای آسیاب خرابه می رسید. از اینجا به بعد تا آبشار تنها حدود 8 کیلومتر فاصله دارید. در مسیر به یک دو راهی می رسید که راه سمت راست به آبشار آسیاب خرابه ختم می شود اما راه سمت چپ به روستای الوان می رود. توجه داشته باشید کل مسیر از جلفا تا ابشار تنها حدود 20 دقیقه طول می کشد.

سفر به آذرشهر
ادامه مطلب

آبشار آسیاب خرابه جلف

حال اگر قصد سفر با وسایل نقلیه ی عمومی را دارید می توانید در شهر تبریز سوار بر قطاری شوید که روزی یک بار به سمت جلفا حرکت می کند و یا اینکه در میدان آذربایجان شهر تبریز از ماشین های کرایه ای بین راهی که در نزدیک فرودگاه تبریز قرار دارند استفاده کنید و به سمت جلفا بروید. در هر صورت برای رسیدن به آبشار آسیاب خرابه باید بخشی از مسیر را پیاده طی کنید. بعد از این پیاده روی کوتاه که حدودا 90 متر است به آبشار می رسید.

آبشار آسیاب خرابه جلف

نکات ضروری

در بازدید از آبشار آسیاب خرابه به نکات زیر توجه کنید تا گردش بهتری داشته باشید:
یک دست لباس اضافه با خود به همراه ببرید تا در صورت خیس شدن دچار مشکل نشوید.

بهتر است غذا و خوراکی به همراه داشته باشید تا در صورت گرسنه شدن مجبور به بازگشت نشوید.
بازدید از روستای کردشت می تواند سفر شما به آبشار آسیاب خرابه را تکمیل کند و بازدید از بناهای تاریخی آن در کنار دیدن از طبیعت ابشار خرابه قطعا برایتان جذاب و جالب خواهد بود.
در کنار بازدید از ابشار و روستای کردشت می توانید از کلیسای زیبای جلفا هم دیدن کنید که در عبادتگاهی در دل کوه های جلفا با نام کلیسای سن استپانوس قرار دارد.
در مسیر رسیدن به ابشار، در کنار پل فلزی رود ارس می توانید به مزار سه شهید شهریورماه 1320 هم سری بزنید.
دقت کنید جلفا یک منطقه ی مرزی است پس در طول مسیر رسیدن به آبشار مخصوصا در کنار رود ارس برای عکاسی توقف نکنید چون در این منطقه توقف و عکسبرداری ممنوع است.
آسیب به طبیعت اطراف ابشار کاری بس ناشایست است پس در کنار لذت از آن مراقب این موهبت های الهی باشید و از هر گونه آسیب و صدمه به آن خودداری کنید.
برای اقامت در جوار آبشار اگر به ماندن در دل طبیعت علاقه دارید می توانید چادر بزنید.

آبشار آسیاب خرابه جلف

ویژگی ‌های طبیعی

آبشار آسیاب خرابه یک شاهکار زیبای طبیعی است که در سال 1392 بخشی از آن در زمستان به دلیل وزن زیاد یخ ها فرو ریخته اما چهره ی زیبای آبشار به هیچ وجه خدشه دار نشده است. آسیاب‌ خرابه در واقع نام یک تعداد آبشار زیباست که با اندازه های کوچک و بزرگ در کنار هم قرار گرفته اند. این تعداد آبشار با سرازیری از بالای کوه تا پایین آن منظره ی بسیار زیبایی را به وجود می آورند.

آبشار آسیاب خرابه جلف

آب این آبشارها از چشمه‌ هایی که در بالای آن قرار دارند و از دل کوه های کیامکی در شمال غربی استان می جوشند تامین می شود. مورد دیدنی دیگری که نظر گردشگران را به سمت خود جلب می کند وجود خزه و گیاهان آبزی بر دیواره‌ های آبشار است که منظره ‌ای زیبا را به وجود می آورد. در اطراف حوضچه ی آبشار درختان انجیر بسیار زیبایی قرار دارد که بر جذابیت آن افزوده است. آبشار اسیاب خرابه در سمت راست دره ای زیبا واقع شده و با چهره ی دلربایی که دارد نظرات را به سمت خود جلب می کند.

آبشار لولوم مینودشت گلستان
ادامه مطلب

آبشار آسیاب خرابه جلف

امکانات

در کنار آبشار و حتی در طول مسیر از پارکینگ تا آبشار مکان هایی برای استراحت و خوردن نهار و پختن کباب در نظر گرفته شده است. حال اگر بساط پیک نیک به همراه نداشته باشید و فقط به قصد دیدن از طبیعت و آبشار عازم این منطقه شده باشید می توانید برای صرف نهار به شهر جلفا بروید و در یکی از غذاخوری هایی که در کنار بازارچه ی مرزی شهر در ابتدای جاده ی ساحلی قرار دارند نهار را نوش جان کنید.

البته انتخاب دیگری هم دارید؛ می توانید به مهمانسرای جهانگردی جلفا واقع در خیابان امام در میدان شهید بهشتی بروید و نهار را در آنجا میل کنید. این در حالی است که اگر قصد اقامت شبانه در جلفا را داشته باشید می توانید شب را نیز در این مهمانسرا بمانید. البته چند مغازه برای خرید خوراکی در منطقه وجود دارد که در صورت نیاز می توانید از آنها خرید کنید. از دیگر امکانات موجود در اطراف ابشار یک پارکینگ بزرگ برای افرادی است که با خودروی شخصی راهی محل می شوند.

مورد دیگری که در سفر با خودروی شخصی به آن احتیاج پیدا می کنید پمپ بنزین است، در ورودی شهر جلفا و داخل شهر می توانید به بنزین دسترسی داشته باشید. چنانچه به دنبال پمپ گاز هم باشید می توانید آن را در میدان یادبود شهر جلفا بیابید. در اطراف ابشار می توانید از تلفن همراه خود استفاده کنید اما به مرزی بودن منطقه هم توجه داشته باشید و خاموش بودن خط خارجی خود را چک کنید.

آبشار آسیاب خرابه جلف

نزدیک ترین جاذبه ها به آسیاب خرابه

اولین جاذبه ای که در کنار بازدید از ابشار اسیاب خرابه می توان از آن دیدن کرد روستای کردشت است. این روستا که در 70 کیلومتری شهر جلفا قرار دارد دارای بناهای تاریخی فراوانی است که اکثر آنها به دستور عباس میرزای نایب السلطنه در زمان جنگ با روس ‌ها در منطقه ی جلفا ساخته شده است. از جمله ی این بناها مجموعه ی قلعه و حمام کردشت است که بسیار زیبا و دیدنی است.

جاذبه ی نزدیک بعدی مجموعه کلیساهایی است که به ثبت جهانی رسیده است و مورد سوم چند آبشار زیبای دیگر و چشم اندازهای طبیعی است که همگی در منطقه ی جلفا واقع شده اند. از جمله ی این ها آبشارهاي ماهاران در روستاي قشلاق، آبشار اوللار در روستاي داران، درختان كهنسال در روستاي زاويه، چشمه علي در روستاي زاويه، چشمه امام زاده در روستاي سيه سران و یک چشمه واقع در روستاي آغبلاغ می باشد.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر