لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی آزادشهر
جاهای دیدنی آزادشهر

جاهای دیدنی آزادشهر

آزاد شهر یکی از شهرهای استان گلستان است، این شهر از شمال به شهرستان گنبد کاووس، از شرق به شهرستان مینودشت، از غرب به شهرستان رامیان و از جنوب به استان سمنان و شهرستان شاهرود منتهی می شود. قدیمی‌ترین نام این شهر قبل از شکل ‌گیری یورونجل به معنای علف‌های هرز بود، چون رویش علف‌های هرز در این منطقه ی جنگلی رشدی فوق العاده ای داشتند. نام های بعدی این شهر قره تیکان و شاه پسند بود. دشت شاه ‌پسند در گذر سده‌ها و هزاره های گذشته محل استقرار گروه‌ها و اقوام مختلفی بوده ‌است، آثار و بقایای مکان های باستانی که به صورت پراکنده در اطراف این شهر دیده می شوند، حکایت گر آن دوره ها می باشند.

با این که اطلاعات دقیقی به جز چند مکان تاریخی از این شهر وجود ندارد، اما از آن جا که این شهر محل تلاقی مسیر ارتباطی 3 شهر بزرگ گنبد کاووس و گرگان و شاهرود بوده و مسیر ارتباطی شمال کشور به مشهد نیز از این شهر می‌گذرد، این احتمال قوت می گیرد که این شهر از گذشته های دور محل سکونت اقوام مختلفی بوده است. این شهر با کوهپایه ها و دشت های زیبای خود مناظر بی نظیری از طبیعت را به نمایش می گذارد و به همین دلیل یکی از شهرستان های دیدنی استان گلستان به شمار می رود. با ما همراه باشید تا به این شهر دیدنی سفر کنیم و با جاذبه های آزاد شهر بیشتر آشنا شویم. رزرو هتل آکام آزاد شهر اقامت شما در این شهر زیبا و تماشای جاذبه های آن را لذت بخش تر خواهد کرد.
آبشار لاشو
آبشار لاشو
آبشار لاشو در فاصله ی 4 کیلومتری جنوب شرقی روستای فاضل آباد از توابع شهرستان آزاد شهر قرار گرفته است. این آبشار به صورت دوپله ای بوده و ارتفاع آن به 25 متر می رسد. وجه تسمیه این آبشار به لاشو برگرفته از نام روستائی است كه در نزدیكی این آبشار بوده و درحال حاضر ازبین رفته و فقط آثار آن برجای مانده است.
آبشار کوهمیان
آبشار کوهمیان
روستای کوهمیان از توابع آزادشهر است، این روستا که طبیعتی زیبا و کوهستانی دارد در کوهپایه های رشته‌ کوه البرز قرار گرفته است. کوهمیان در گویش محلی به معنی درمیان کوه است. آبشار گل سنگی کوهمیان یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستا است و حوض آبشار در روزهای گرم سال مکانی برای آب‌تنی و بازی کودکان است.
پارک جنگلی سوجاق
پارک جنگلی سوجاق
تفرجگاه سوجاق که منظره‌های طبیعی و زیبایی دارد در یکی از شهرهای کوچک آزاد شهر به نام نوده خاندوز قرار دارد. چشمه‌ها، رودها و درختان سرسبز، این جنگل را به مکانی دیدنی و تحسین‌ برانگیز تبدیل کرده‌اند. سوجاق از معروف ‌ترین منطقه‌های گردشگری آزادشهر و شهرهای اطراف است.
روستای فارسیان
روستای فارسیان
روستای فارسیان از توابع شهرستان آزادشهر است، این روستا با طبیعتی بکر و بی نظیر از جاذبه های گردشگری استان گلستان بوده و در ایام تعطیلات گردشگران بسیاری را پذیراست. فارسیان، روستایی محصور در دل کوه با خانه‌ هایی پلکانی و پنجره‌ هایی به رنگ آبی تیره و گلدان‌ های شمعدانی است که به زیبایی و محجوبانه خودنمایی کرده و بر صفا و صمیمیت کوچه‌ پس‌ کوچه‌ های پرشیب این روستا می افزایند. این روستا در کوهستانی پوشیده از جنگل قرار گرفته و درختان سرسبز بلوط و افرا منظره ی زیبایی به آن بخشیده اند. قدمت روستای فارسیان به هزار سال می رسد و دشت اسب های وحشی از زیباترین مناظری است که در آن جا می توان مشاهده کرد. آبشار کفتر خانه، یخچال های طبیعی، جنگل بلوط، آسیاب آبی قدیمی، چنار کهنسال، بافت و قبرستان تاریخی روستا از دیگر جاذبه های روستای قارسیان هستند. علاوه بر این جاذبه ها چشمه های متعدد و مناظر بدیع فضای لطیف و روح بخشی را در این روستا به وجود آورده اند به طوری که چشم از دیدن این منظره ها سیر نمی شود، برای اقامت در این روستای دل انگیز اقامتگاه های بوم گردی مناسبی مانند اقامتگاه بوم گردی رضا پارسیان آزاد شهر در آن دایر شده است. این اقامتگاه در 37 کیلومتری آزاد شهر و در داخل بافت تاریخی روستا قرار دارد.
پل غزنوی
پل غزنوی
پل غزنوی، در روستایی با همین نام قرار دارد، این روستا که در بخش چشمه‌ ساران آزادشهر قرار دارد یکی از جاذبه های تاریخی این شهر است. ساکنین غزنوی در سال ۱۲۸۸ به این مکان مهاجرت کرده و روستایی به نام غزنوی در آن احداث کرده اند. این پل با یک قوس زیبا بر روی رودخانه ساخته شده و طبیعت چشم نواز و سرسبز اطراف آن این پل را به یک مکان خاطره انگیز تبدیل کرده است. یکی دیگر از آثار تاریخی نزدیک به پل غزنوی قزقلعه است که در روستای کاشیدار قرار دارد. این دژ که کاربردی دفاعی داشته بر روی ارتفاعات روستا ساخته شده است.
موزه ی مردم شناسی آزاد شهر
موزه ی مردم شناسی آزاد شهر
این موزه برای معرفی فرهنگ و تاریخ منطقه و توسعه ی گردشگری در این منطقه احداث شده است. این موزه بخش های مختلفی دارد که از میان آن ها می توان به بخش های معرفی البسه و ابزارهای سنتی مردم بومی و محلی، مشاغل بومی و سنتی، آداب و رسوم محلی( جشن ها، بازی های محلی و مراسم عزاداری) و ظروف سنتی اشاره کرد. این موزه در خیابان شهید بهشتی آزاد شهر قرار دارد.
آزاد شهر که آن را شهر 72 ملت می نامند، اقوام مختلفی را در خود جای داده است. اقوام ترک و ترکمن، کرد، بلوچ، سیستانی، فارس و سبزواری در این شهر ساکن هستند. صنایع دستی سنتی اقوام مانند قالیبافی و محصولات ابریشمی، چشم انداز‌های طبیعی و بوستان‌های جنگلی شبنم نوده خاندوز، زیتون تپه، بقعه ی پیرآباد، امامزاده آق امام، یخچال‌های طبیعی و قلعه‌های باستانی و پل‌های تاریخی از جاذبه‌های گردشگری دیگر این شهرستان زیبا می باشند.

طبیعت ترکمن صحرا گلستان
ادامه مطلب

3/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر