لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> بزرگ ترین مهاجرت جانوران در جهان طبیعت
بزرگ ترین مهاجرت جانوران در جهان طبیعت

بزرگ ترین مهاجرت جانوران در جهان طبیعت

کشور ایران با داشتن تنوع آب و هوایی و سواحل بکر در کنار دریای عمان، خلیج فارس، دریای خزر و دیگر دریاچه ها و تالاب ها یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت پرندگان می باشد. با سفر به مناطق ساحلی و رزرو هتل های چالوس و اقامت در هتل نارین چالوس می توانید به زیستگاه طبیعی این موجودات زیبا نزدیک بوده و پرواز آنها بر فراز دریا را تماشا کنید. در ادامه به مهاجرت حیوانات در جهان طبیعت اشاره می کنیم، با ما همراه باشید:
بدون شک در مورد مهاجرت بزرگ سالانه در حیات وحش آفریقا و در اطراف پارک ملی سرنگتی یا در مورد مهاجرت نهنگ گوژپشت در نزدیک قطب جنوب و نواحی اطراف آن شنیده اید. اما علاوه بر این موارد، جهان طبیعت مهاجرت موجودات دیگر و کمتر شناخته شده ی بیشماری نیز دارد که با چشمان خود می توانید شاهد چند مورد از سریع ترین مهاجرت های جهان باشید.

1 – عروس دریایی طلایی (Golden jellyfish)
عروس دریایی به گشت و گذار در جریان آب اقیانوس ها شهرت دارد اما دریاچه عروس دریایی مجمع الجزایر پالائو زیستگاه عروس دریایی طلایی می باشد. نیش این موجود برای انسان سمی نبوده و روزانه می توانید مهاجرت بی نظیر عروس دریایی طلایی را که به دنبال نور خورشید شنا می کنند را تماشا کنید. هر روز صبح این موجود زیبا با بدن نرم به همراه دسته های حیوانات به سوی سواحل غربی دریاچه میکرونزی پیش می روند تا مهاجرت افقی به سوی تابش نور آفتاب را به نمایش بگذارند و تنها مدت کوتاهی در زیر سایه های درختان و آلاله ها در کنار دریاچه توقف می کنند. با وجود تابش آفتاب بر فراز آسمان، عروس دریایی طلایی به استراحت ادامه می دهد و در عصر به مکان قبلی خود باز می گردند.
گردشگران می توانند در تمام طول سال از دریاچه عروس دریایی پالائو در جزیره کرر بازدید کنند اما در ماه های خشک از نوامبر تا آپریل آب و هوای بهتری در انتظار مسافران خواهد بود.
پروانه شهریار
2 – پروانه شهریار (Monarch butterflies)
سالانه در ماه سپتامبر یا اکتبر پروانه های شهریار سیاه و طلایی رنگ مهاجرت بزرگ دسته جمعی خود را از زیستگاه کانادا و شرق آمریکا شروع می کنند و برای گذراندن زمستان راهی نواحی مرکزی مکزیک و ایالت کالیفرنیا می شوند، در این مکان ها میلیون ها پروانه در کنار هم بر روی درختان به چشم می خورد. اما بر خلاف مهاجرت باشکوه دیگر حیوانات، این پروانه ها هرگز به زیستگاه اصلی خود بر نمی گردند. هنگامی که در اواسط ماه می حشرات به سوی خانه های خود پر می زنند، پروانه های مونث در مسیر توقف می کنند تا تخم گذاری کنند. در طول چند روز تخم ها به کرم حشره تبدیل می شوند و قبل از تنیدن پیله و به پروانه بزرگ تبدیل شدن، مقدار زیادی از شیره گیاهان را مصرف می کنند. پروانه های بالغ شده راهی آسمان می شوند تا صدها کیلومتر دیگر به سوی شمال پرواز کنند و تا نزدیک به پنچ نسل این مسیر را ادامه می دهند تا سفر را به پایان برسانند.
منطقه حفاظت شده پروانه شهریار در مرکز مکزیک بهترین مکان برای بازدید از این پروانه ها می باشد و در بین ماه های ژانویه و مارس که تعداد بی نهایت زیادی از این پروانه ها وجود دارد، می توانید پرواز با بال های رنگی آنها را تماشا کنید.
پرستوی دریایی شمالگان
3 – پرستوی دریایی شمالگان (Arctic terns)
تا کجا ترجیح می دهید برای دوری از سرمای زمستان فرار کنید! پرستوهای دریایی شمالگان از زمین های پرورش یافته ی تابستانی خود که در گرینلند، بزرگ ترین جزیره در کشور دانمارک واقع شده، به سوی دریای ودل در نزدیکی سواحل قطب جنوب پرواز می کنند و دوباره در پایان تابستان در نواحی جنوبگان این مسیر را بر می گردند. گفتنی است که این پرستوها نسبت به دیگر حیوانات کره زمین طولانی ترین مسیر مهاجرت را طی می کنند. این پرندگان در حال پرواز از آب دریاها تغذیه می کنند، و به طور مستقیم پرواز نمی کنند، بلکه 70 هزار کیلومتر مسیر را به صورت شکل اس طی می کنند. این سفر به قدری طولانی است که انسان می تواند سه بار به سوی ماه رفته و باز گردد.
پرستوهای دریایی شمالگان را می توانید در مسیرهای مختلف تماشا کنید از نیمه ی شمالی گرینلند گرفته تا پرتغال و جزایر آزور پرتغال در کنار اقیانوس اطلس، که پرستوها هنگام بازگشت در این مکان توقف کوتاهی دارند.
شاه‌ میگوی تیغی
4 – شاه‌ میگوی تیغی (Spiny lobsters)
شاه میگوی تیغی در اطراف دریای کارائیب زندگی می کند، این میگوهای بی پنجه عجیب و غریب ترین مهاجرت در زیر آب های دریا را به نام خود ثبت کرده اند. در اوایل هر تابستان این موجودات صف می بندند و مانند رقص کانگا در نزدیک ساحل در کف اقیانوس حرکت می کنند. برای دوری از توفان های شدید تابستان شاه میگوی تیغی روانه آب های کارائیب می شود و همچنین در آب های خنک این نواحی تخم گذاری بهتری خواهند داشت. پاییز از راه می رسد، شاه میگوهای تیغی به سوی آب های کم عمق پیش می روند تا دوباره تخم گذاری کنند. دلیل تشکیل دادن صف واحد توسط این موجودات مشخص نشده است، برخی از دانشمندان چنین نظریه داده اند که شکل دادن فرم خاص و ترتیب صف مانند رقص کانگا شاید این موجودات را از حمله ی شکارگرهای دیگر در امان نگه می دارد.
گردشگران با غواصی در شب می توانند این موجودات شب زی را در آب های کارائیب مشاهده کنند و اگر از توریست های خوش شانس باشید شاید بتوانید شاهد مهاجرت گروهی این موجودات را در اوایل تابستان بوده و از سفر خود لذت ببرید.
فلامینگوی کوچک
5 – فلامینگوی کوچک (Lesser flamingos)
هر ساله در ماه آگوست فلامینگوهای کوچ گر از آفریقای سیاه یا کشورهای زیر صحرای آفریقا به سوی دریاچه های شرق آفریقا در دره ریفت بخصوص به مناطق دریاچه بوگوریا در کنیا، مهاجرت می کنند تا بتوانند از جلبک های سبز آبی بسیار ریز که به جلبک اسپیرولا معروف می باشند، تغذیه کنند و سپس مسیر خود را به سوی دریاچه ناترون در شمال تانزانیا ادامه می دهند تا در حوالی ماه نوامبر جفت گیری و لانه گزینی نمایند. تعداد فلامینگوهای این دو دریاچه به دو میلیون می رسد، تماشای این موجودات زیبا و صورتی رنگ بسیار لذت بخش بوده و منظره زیبایی را هنگام مهاجرت پدید می آورند.
فلامینگوهای کوچک همراه با فلامینگوهای بزرگ را به راحتی هنگام تغذیه در دریاچه بوگوریا تماشا کرد که از آگوست تا نوامبر به این مکان می آیند. دیدن این موجودات زیبا در دل طبیعت هیجان خاصی دارد.
کوسه سرچکشی
6 – کوسه سرچکشی (Hammerhead sharks)
در مورد شیوه های مهاجرت کوسه سرچکشی اطلاعات کمی وجود داشت تا اینکه در سال 2011 میلادی، دانشگاه میامی توانست تا 1200 کیلومتر از جنوب فلوریدا تا میانه های آتلانتیک در نزدیکی سواحل نیوجرسی، به مدت 62 روز یک کوسه سرچکشی مهاجر را رهگیری کند. گروهی پیش رفتن این موجودات شهرت زیادی دارد که در نواحی بین جزایر گالاپاگوس اکوادور، جزیره مالپلو در کلمبیا و جزیره کوکوس کاستاریکا مهاجرت می کند و این مناطق به مثلث سرچکشی معروف شده اند. با وجود اینکه در این مناطق می توان این موجودات را مشاهده کرد اما اغلب دسته هایی نزدیک به 200 کوسه، در طول ماه های تابستان به سوی جزیره غیر مسکونی کوکوس،550 کیلومتر در غرب کاستاریکا مهاجرت می کنند.
بهترین زمان برای بازدید از مهاجرت کوسه های سرچکشی، بین ماه های ژوئن و دسامبر است که می توانید از نزدیک این موجودات عظیم الجثه را ببینید.
خفاش میوه خوار
7 – خفاش میوه خوار (Fruit bats)
سالانه در ماه های اکتبر، آسمان آفریقای مرکزی با مهاجرت انبوه خفاش های میوه خوار رو به تاریکی می رود، بیش از ده میلیون خفاش مهاجرت سالانه خود را از حوضه کنگو به سوی پارک ملی کاسانکا در زامبیا شروع می کنند تا بتوانند از زغال آخته آبی، انبه، لوکوات وحشی (میوه ی آلو مانند) و غیره که در این زمان به وفور یافت می شوند، تغذیه کنند. مهاجرت خفاش های میوه خوار، بزرگ ترین مهاجرت پستانداران در کره ی خاکی می باشد. گفتنی است که هر شب این خفاش ها دو کیلومتر در اطراف خوردنی های لذیذ تلاش می کنند، و بر شاخه های درختان نواحی آرام می نشینند تا اینکه در اواخر ماه دسامبر به سفر خود ادامه دهند.
مار بند جوراب قرمز طرفه
8 – مار بند جوراب قرمز طرفه (Red-sided garter snakes)
سالانه با پایان فصل پاییز هزاران مار بند جوراب قرمز طرفه، مسافتی در حدود 32 کیلومتر را به سوی استان مانی توبا در کانادا طی می کنند، این حجم انبوه گردهمایی مارها در جهان محسوب می شود که برای خواب زمستانی با یکدیگر مهاجرت می کنند. با رسیدن فصل بهار مارها ظاهر می شوند، بیش از صد هزار خزنده همزمان بیرون می آیند که دیدن چنین صحنه ای ترسناک می باشد. پس از افزایش تعداد مارها، برای تغذیه در طول ماه های تابستان، این مارها که خیلی به سوی انسان ها حمله نمی کنند به زیستگاه قبلی خود در ماه سپتامبر باز می گردند. اگر از تماشای این موجودات کوچک و زهردار ترسی ندارید می توانید در شمال شهر وینی پگ کانادا در اواسط ماه مه تعداد بیشماری از این خزندگان را تماشا کنید.

هشت کاری که باید در اکوادور انجام داد
ادامه مطلب

4.4/5 - (154 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر