لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی بندرگز
جاهای دیدنی بندرگز

جاهای دیدنی بندرگز

هرچند جاهای دیدنی بندرگز فوق العاده هستند و بندرگز از جمله شهرهای شمالی محسوب می‌شود، با این حال به اندازه شهرهای شمالی دیگر شناخته نشده است. طبیعت بکر و فوق‌العاده، آب و هوای بی نظیر، برخورداری از ساحل دریای خزر و غیره از جمله عواملی به شمار می‌آیند که دلیلی هستند تا این شهر از دیگر شهرهای شمالی چیزی کم نداشته باشد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی بندرگز، آشنا کنیم.

معمولا سفر به سواحل ایران در فصل تابستان بسیار مرسوم است. در گرمای طاقت فرسای تابستان بودن در کنار سواحل زیبای ایران بسیار لذت بخش و خواستنی است. از جمله ی این سواحل، ساحل دریای خزر است که بخشی از آن در استان گلستان قرار دارد. شاید در سفر به استان گلستان اولین گزینه‌ای که در ذهنتان ظاهر می‌شود شهرستان گرگان باشد؛ اما این استان شهرستان های دیدنی دیگری نیز دارد که می تواند اوقات خوشی را برایتان به ارمغان بیاورد.
دریا و ساحل بندرگز

یکی از این شهرستان ها بندرگز است که جاذبه های دیدنی فراوانی دارد و شما را به بودن در ساحل دریا و دیدن از جنگل های جهان مورا دعوت می کند. برای اقامت در این شهرستان می توانید از سایت ایران هتل آنلاین کمک بگیرید و بعد از جست و جوی نام آن، لیست هتل های بندرگز را ببینید و یکی را به دلخواه انتخاب و رزرو کنید. پیشنهاد ما برای شما اقامتگاه بوم گردی آوش بندرگز است که در 8 کیلومتری بندرگز – روستای وطنا – کوچه گلهای سوم قرار دارد و با اتاق هایی که در اختیارتان می‌گذارد اقامتی خاطره انگیز را برایتان رقم می زند.

بندر گز کجاست؟

بندرگز را می‌توان ابتدا ورودی به استان گلستان معرفی کرد. طبیعت بکر و دلنشین آن مثل فرشی قرمز در زیر پای مسافران هنگام ورود به استان گلستان پهن است و به میهمانان خوشامد گویی گرمی می‌کند. بندرگز جایی است که سال‌ها پناهگاه حیات وحش و مرغان مهاجر بوده است.

ساکنین مهمان نواز و دوست داشتنی آن صنایع دستی بی نظیری را با هنر دست خود تولید و به جهان صادر می‌کنند؛ از جمله فرش‌های سنتی و اصیل ترکمن که در دنیا نظیر ندارد. بندرگز را در غربی‌ترین نقطه استان گلستان پیدا می‌کنید؛ در این منطقه اگر پای تان را چند قدم آن طرف‌تر بگذارید به محدوده ی مازندارن وارد خواهید شد.

در گذشته مازندارن و گلستان یک استان واحد بودند. بندرگز زمان جدایی، در مرز این دو استان قرار گرفت. فاصله‌ای که بندرگز تا گرگان دارد، ۴۴ کیلومتر است و از دسترسی راحتی به مرکز استان برخوردار است.

معرفی کلی بندر گز 


بندرگز یک شهرستان ساحلی واقع در غرب استان گلستان است. این شهرستان با وسعتی در حدود 240 كیلومتر مربع از وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری بهره می برد. از جمله جاذبه های طبیعی آن می توان به چشمه‌ ها، رود‌ها، آبشارها، دریا و جنگل های انبوه و زیبا اشاره کرد. از جمله بناهای تاریخی نیز می توان از مار‌ قلعه، عروس ‌قلعه، قدیم ‌قلعه و تپه ‌های باستانی نام برد. وجود این جاذبه ها بندرگز را به یکی از مراكز مهم گردشگری در استان گلستان تبدیل کرده است.
 بندرگز
این شهرستان شامل دو بخش مركزی و نو كنده با جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر در غرب شهرستان گرگان به عنوان مرکز استان و در جوار ساحل دریای نیلگون مازندران قرار دارد. همجواری جنگل و دریا، مناطق آرام و زیبا و شرایط آب و هوایی مساعد از جمله جذابیت های بندرگز به شمار می رود. این شهرستان دارای چشمه های آب زیبایی در دل کوهستان نیز می باشد که از جمله ی آنها می توان به قل قلی چشمه، توسكا چشمه، بلبل چشمه، چشمه گز و گلفرا اشاره کرد.

هر یك با آبی صاف و خنك و گوارا در مناطقی با چشم‌ اندازهای طبیعی زیبا در همسایگی روستاهایی كوهستانی با چیدمانی دیدنی قرار گرفته اند. از دیگر جاذبه های بندرگز می توان به ساحل های دیدنی مانند سواحل خلیج گرگان و ساحل نو کنده و نیز جنگل های جهان مورا در قسمت جنوبی و شبه ‌جزیره ی میانكاله در قسمت شمالی اشاره کرد.
 بندرگز
شهرستان بندرگز از طرف جنوب به شهرستان دامغان از استان سمنان، از طرف غرب به شهرستان بهشهر از استان مازندران، از طرف شرق به شهرستان كردكوي و از طرف شمال به خليج گرگان می رسد. این شهرستان دارای دو بخش، چهار دهستان و دو شهر بندرگز و نو كنده است. زبان رايج مردم بندرگز طبري و عده‌ی زیادی از اهالی آن ارمنی هستند.
از مهم ترين اماكن زيارتي این شهرستان مي توان به امامزاده سفيد چال، امامزاده حبيب اله نو كنده و امام زاده عليرضا سرطاق اشاره كرد. احتمالا دلیل نامگذاري اين بندر رويش درختچه هاي گز در مناطق ساحلي آن مي باشد. در مورد قدمت این شهرستان نیز همین بس که شاه اسماعيل صفوي براي تسخير نواحي شرقي درياي خزر به بندر گز مراجعه كرده است. البته بندر گز در آن زمان روستايي به نام كناره بوده و بعدها در دوره ی كريم خان زند به علت ارتباط با روسيه تزاري پیشرفت کرده است.
 بندرگز
شهرستان بندر گز در دو طرف شمال و جنوب خود داراي جاذبه های گردشگري بسیاری است. در ضلع شمالي آن خليج گرگان و شبه جزيره ی ميانكاله واقع شده است. اين بخش از بندر گز پناهگاه حيات وحش ميانكاله نیز می باشد. از طرفی يكي از ذخایر طبیعی کره ی زمين محسوب می شود لذا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
از طرف دیگر محل مناسبي براي انجام تحقيقات در زمينه ی شناخت پرندگان و آبزيان خواهد بود. این در حالی است که مجتمع ساحلي بندر گز نيز واقع در ضلع شمالی آن بسیار مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي است. در ضلع جنوبي بندر گز جنگل هاي پهن برگی وجود دارد که تفرجگاه بسیار مناسبی برای گردشگران می باشد. در این جنگل ها چشمه های ابی وجود دارد که دارای ابی گوارا و مناظری فوق العاده زیبا است.
از جمله ی اینها می توان به چشمه ی قل قلي اشاره کرد كه در ۲۰ كيلومتري جنوب شهر بندر گز و در اعماق جنگل وطنا قرار دارد و با يك راه ارتباطي شوسه از بندر گز به رادكان قابل دسترسی می باشد. مورد بعدی توسكاچشمه است که با آبي گوارا، در مکانی با چشم اندازهاي طبيعي زيبا در کنار روستاهاي كوهستاني واقع شده است. ارتفاع شهرستان بندر گز از سطح دريا پایین تر است در نتیجه این شهرستان فاقد هر گونه بلندي است و می توان گفت كاملاً هموار و جلگه اي است.
 بندرگز
مهم ترين جاذبه ی آبي شمال ایران که موجب جذب گردشگران خارجی می شود درياي خزر و سواحل زيباي آن است. سواحل درياي خزر در همجواری با جلگه های سرسبز و كوه هاي بلند بالای البرز یکی از ديدني ترين مناطق ایران و استان گلستان است که بخش مهمی از آن متعلق به شهرستان بندر گز می باشد.
از دیگر دیدنی های این شهرستان رودهاي فصلي متعددي است كه از كوه هاي البرز سرچشمه مي گيرند و در بندر گز جريان یافته و در انتها وارد درياي خزر مي شوند. از جمله ی این رودها مي توان به نو كنده، جفا كنده، گز، ول افرا و طناع اشاره كرد.
هواي اين شهرستان در حالت کلی معتدل و نزدیک به گرم و مرطوب است. بيشترين درجه ي حرارت در تابستان ها ۳۹ درجه بالاي صفر و در زمستان ها ۵ درجه زير صفر است. متوسط میزان بارندگی سالانه در بندر گز چیزی در حدود ۶۷۰ ميلي متر است. این منطقه دارای انواع درختان جنگلي و گياهان علوفه اي و دارويي و صنعتي مانند درختان توسكا، بلوط، ممرز، نمدار، راش، ازگيل و گل گاوزبان، گل بنفشه، گل ختمي و بارهنگ است.

این منطقه دارای پوشش گياهي مرتعي براي چراي کافی دام ها نیز می باشد. شهرستان بندر گز جایگاه گونه هاي مختلفي از حیوانات مانند شغال، گرگ، گراز و خرس و پرندگانی مانند كبك، قرقاول، سار، تيهو، مرغابي وحشي و پولا نیز می باشد و انواع ماهيان رودخانه اي در اين منطقه به فراواني زندگی می کنند.

جاهای دیدنی استان مازندران
ادامه مطلب

پوشش گیاهی و جانوری بندرگز

در استان گلستان و بندرگز بیش از هزار و 700 گونه گیاهی گوناگون وجود دارد که 24 درصد تمامی گونه‌های گیاهی کشور می‌باشد. در این استان 81 پستاندار وجود دارد که از کل پستانداران کشور 52 درصد را شامل می‌شود.

در استان 304 گونه پرنده زیست می کنند که از کل پرندگان کشور 65 درصد است. تمامی اکوسیستم‌های شامل خشکی، دریا و جنگل در استان گلستان و بندر گز وجود دارد که باعث شده تا شرایط استان گلستان به شرایط ویژه‌ای تبدیل شود.

امامزاده حبیب‌‌الله بندرگز

قبرستان محوطه امامزاده حبیب‌‌الله بندرگز

در روستای لیوان شرقی در فاصله هشت کیلومتری بندر گز، امامزاده حبیب الله نوکنده در مجاورت راه آهن سراسری قرار دارد. این امامزاده با قدمتی به اندازه ۸۰۰ سال مدفن یکی از فرزندان امام موسی ابن جعفر (ع) می‌باشد.

در سال ۱۳۷۰ این بقعه بازسازی شد. بنای امروزی آن  آجرى بوده با گنبد دوار و پوششى سبز رنگ. همچنین گچبری‌های داخلی و ضریح فولادی هم بر زیبایی فضای درونی بقعه اضافه کرده و آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی بندرگز کرده است.

فانوس دریایی بندر گز

فانوس دریایی بندر گز

قدمت فانوس دریایی بندر گز که توسط روس‌ها بنا شده است مربوط به دوره قاجار می‌شود. این فانوس در نزدیکی ساحل این شهر قرار دارد. هدفی که از ساخت این سازه برج مانند وجود داشت، راهبری و هدایت کشتی‌هایی که جهت صادرات و واردات به خلیج گرگان می‌آمدند و در سواحل بندرگز لنگر می‌انداختند بود.

این اثر که از جاهای دیدنی بندرگز  محسوب می‌شود، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴، با شماره ثبت ۱۲۵۶۵ ثبت شد.

ساختمان گمرک

در سال ۱۲۸۱ ساختمان گمرک بندر گز با طرح و نظارت مهندسین بلژیکی احداث شد. این بنا ازجمله  قدیمی‌ترین بناهای تاسیسات بندری شهر و از جاهای دیدنی بندرگز محسوب می‌شود. این ساختمان آجری دارای هواکش‌‌هایی در چهار طرف بوده که ساخت آن برای ایجاد کوران هوا و سازگاری با شرایط محیطی و اقلیمی منطقه است.

در ضمن برخورداری از پنجره‌های متعدد، علاوه بر نقش موثری که در تهویه هوا دارد، نور طبیعی بسیاری را در ساختمان فراهم می‌کند. ساختمان گمرک، یادگاری از دوران طلایی تجارت در بندر گز می‌باشد. این اثر به شماره ۱۲۵۶۲ در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

الیمالات لاویج ، جواهری در میان جنگل
ادامه مطلب

آبشار چلم ریز

آبشار چلم ریز

آبشار چلم ریز یا چلم رز در جنوب شهرستان بندر گز و در نزدیکی روستای استون آباد واقع شده است. استون آباد یا استینوا، روستایی از توابع بخش نوکنده است که در دهستان بنفشه‌ تپه قرار دارد. این روستا در ۱۰ کیلومتری شهرستان بندر گز و در دامنه ی رشته کوه های البرز واقع شده است و دارای جاذبه هایی از جمله کافر تپه، آبشار شرشری، چشمه ی قل قلی، چشمه ی الو کک (علی یک)، آب بند استینوا و … می باشد.
یکی از جاذبه های دیدنی این روستا آبشار چلم ریز است. برای رسیدن به این ابشار زیبا بایستی تجهیزات کوهنوردی به همراه داشته و از مهارت فنی خوبی در این زمینه بهره مند باشید. یکی از راه های دسترسی به این آبشار از طریق روستای استون آباد است. البته راه های دسترسی دیگری نیز وجود دارد. از جمله ی این راه ها گذشتن از ایستگاه منابع طبیعی فروهر و عبور از یک راه فرعی است. از این طریق با حدود ۱۵ دقیقه سنگ نوردی در جنگل درست در قسمت شرقی آبشار قرار می گیرید.
آبشار چلم ریز
این آبشار با ارتفاعی در حدود ۱۵ متر دارای ابی صاف و زلال است و این صافی و زلالی حتی در زمان بارندگی که آب رودخانه های مجاور طغیان می کند و گل آلود می شود هم باقی می ماند. در کنار این آبشار می توانید نسیم ملایمی را که به دلیل وجود رطوبت در هوا ایجاد شده احساس کنید و از هوای نسبتا سردی که در اطراف آن وجود دارد لذت ببرید.
اگر بخواهید از قسمت شرقی ابشار بالا بروید می توانید با طی مسافتی تقریبا کوتاه به سنگ هایی بزرگ وکوچک پوشیده از خزه برسید. لازم است بدانید این سنگ ها بسیار لغزنده اند و برای ادامه ی مسیر حتما به وسایل ایمنی کوهنوردی نیاز دارید. چلم در واقع نام گیاهی است که در جنگل های این منطقه به وفور دیده می شود و علت نامگذاری این آبشار نیز به همین دلیل است.

پارک جنگلی باغو

پارک جنگلی باغو
این پارک با قرارگیری در فاصله ی 13 کیلومتری جنوب شرقی بندر گز یکی از جاهای دیدنی این شهرستان محسوب می شود. مسیر دسترسی به پارک جنگلی باغو ترکیبی از جاده ی آسفالته و شوسه است. این پارک در کنار شهرک صنعتی روستای باغو قرار دارد و یکی از تفرجگاه های گردشگران و مسافران به شمار می رود. از جمله امکانات این پارک جنگلی می توان به آب آشامیدنی، استراحتگاه، سرویس‌ های بهداشتی و برخی خدمات رفاهی اشاره کرد.

جنگل های جهان مورا

جنگل های جهان مورا

جنگل های جهان مورا یکی از مهم ترین منابع طبیعی ایران هستند كه در قسمت جنوبی شهرستان بندر گز در دامنه ی شمالی رشته کوه های البرز قرار گرفته اند. از قابل توجه ترین ویژگی ‌های این مناطق جنگلی تنوع زیاد گونه ‌های درختی و بوته‌ های گیاهی مانند پیچك و ویژگی دوگانه ی باتلاقی و جنگلی بودن آن است. این جنگل ها یکی از جاهای دیدنی شهرستان بندر گز و حتی استان گلستان می باشند.

این جنگل از جاهای دیدنی بندرگز در دامنه کوه جهان مورا واقع شده است. جنگل پوشیده از درختان راش، ممرز، توسکا، زالزالک و برخی از گیاهان دارویی می‌باشد. جانورانی نظیر شغال، روباه، خوک، خرگوش و پرندگان بسیاری در این جنگل زندگی می‌کنند. به منطقه جهان مورا برکه‌ها و رودخانه‌ها لطافت دوچندانی بخشیده‌اند.

ساحل نوکنده

ساحل نوکنده

نوکنده به عنوان يکي از شهرهاي بندر گز در جنوب غربي این شهرستان واقع شده است. اين شهر به دلیل موقعيت جغرافيايي خاص، وجود جنگل هاي انبوه جهان مورا در جنوب آن، آب و هواي مطبوع و نیز خاک مساعد یکی از شهرهای مهم بندر گز به شمار می رود.
پستی و بلندی های نوکنده شامل دو بخش کوهستاني و جلگه ‌اي مي ‌باشد. بخش کوهستاني قسمتی از رشته کوه البرز است که داراي پوشش گياهي جنگلي به نام جنگل ‌هاي جهان مورا است.
از جمله جاهای ديدني نوکنده مي‌توان به جنگل، دريا و امام زاده حبيب اله اشاره کرد. از طرفی ساحل نوکنده یکی از مهم ترین جاهای دیدنی این شهر و حتی کل شهرستان است. مسیر دسترسی به این ساحل کاملا آسفالته بوده و فاصله ی آن تا شهرستان بندر گز حدود 8 کیلومتر و تا شهر نوکنده حدود 4 کیلومتر است.

جنگل نرگسی

جنگل نرگسی

این جنگل که در فاصله ی 12 کیلومتری از شهرستان بندر گز واقع شده به عنوان یکی از جاهای دیدنی این شهرستان و حتی کل استان گلستان به شمار می رود. یک راه برای رسیدن به جنگل نرگسی از طریق شهر نوکنده است. این راه کاملا آسفالته بوده و دارای چشمه های آب لوله کشی شده و سرویس بهداشتی می باشد.
این جنگل به مناطق کوهستانی و ییلاقی هزار جریب نیز راه دارد. جنگل نرگسی مخصوصا در ایام نوروز و تعطیلات تابستان طرفداران زیادی دارد. این جنگل در غرب استان گلستان واقع شده و از طریق روستاهای لیوان غربی، لیوان شرقی، تلور و نیز شهر نوکنده قابل دسترسی است.
لازم به ذکر است که این جنگل یکی از تفرجگاه های بکر و دست نخورده ی استان گلستان است. در این جنگل می توانید شاهد حضور حیواناتی مانند روباه، گربه وحشی، شغال، خرس، گراز وحشی، عقاب، انواع پرندگان شکارچی و … باشید. از طرفی این جنگل دارای رودخانه ها و آبشار های دیدنی بسیاری است.

ساحل، اسکله و بازارچه بندر گز

ساحل، اسکله و بازارچه بندر گز
ساحل بندرگز ساحلی بسیار زیبا و آرام در کنار دریای خزر است که در 3 کیلومتری شمال جاده ی تهران – مشهد قرار گرفته و با امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی که دارد همواره مورد توجه گردشگران می باشد. این ساحل که در سال 1387 به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری معرفی شده دارای امکاناتی مانند بازارچه، فروشگاه و آلاچیق هایی برای استراحت مسافرین می باشد.
در این ساحل مى‌توان به انجام تفریحاتی مانند شنا، قايقرانى و ‌اسکى روى آب پرداخت و از لحظات بودن در کنار دریا بیشترین استفاده را برد. لازم به ذکر است که این ساحل در ایام تابستان و تعطیلات نوروز پذیرای عده ی زیادی از مسافران و گردشگران و دوستداران ورزش های آبی است. در کنار تمامی این موارد، سایر بخش‌های تفریحی همچون جت اسکی، قایق سواری، اسب سواری و لوکیشن‌های زیبایی برای عکاسی وجود دارد.

ساحل بندرگز از جمله سواحل نزدیک گرگان است که در جوار بازارچه ساحلی بندرگز قرار دارد. در کنار آن غرفه‌های سوغات بندرگز با اسکله قدیم بندرگز و پارک بچه را خواهید دید. از نکات قابل توجه این محل امکان ورود افراد ناتوان که ویلچر دارند، است.

دریاچه عباس آباد بهشهر
ادامه مطلب

روستای کهنه کلباد

طبیعت زیبای جنگل کهنه کلباد که دارای جاده‌ی ماشین رو نیست، در میان طبیعت اطراف از این نظر ممتاز است. فاصله‌ای‌ که کهنه کلباد از شمال و جنوب با دریا و جنگل دارد، به ترتیب دو و یک کیلومتر می‌باشد. این روستا از جاهای دیدنی بندرگز بوده که از مناظر طبیعی بسیار زیادی برخوردار است.

باتوجه به اینکه در این روستا ساخت و ساز کمتری نسبت به روستاهای مجاور صورت گرفته، محیط روستا به طبیعت نزدیکتر می‌باشد .

زبان ساکنین محلی این روستا و روستا‌های اطراف طبری می‌باشد. باتوجه به روابط نزدیک با شهر‌ها و آشنایی کودکان از دوران طفولیت با زبان فارسی، زبان طبری با زبان فارسی ترکیب یافت.  این زبان هم‌اکنون از اصالت خود دور شده است.

روستای مزنگ

روستای مزنگ

روستای مزنگ از روستاهای تقریبا قدیمی دهستان انزان از بخش بندرگز بوده که در نزدیکی روستای نوکنده و در فاصله ۷ کیلومتری شهر بندرگز واقع شده است.

همچنین دامپروری در این روستا از جاهای دیدنی بندرگز همچون روستاهای دیگر به شیوه سنتی و نیز به طریق صنعتی انجام می‌شود. هر خانواده مزنگی معمولا دارای تعدادی دام و طیور هستند و در طول سال از فراورده‌های آن استفاده می‌کنند.

گاوداران این روستا با هدف بهتر کردن شیوه تولید و فرآورده های دامی به اختلاط و آمیزش نژادهای مختلف می‌پردازند. همچنین در مواردی به نتایج مثبت و قابل توجهی میرسند.

روستای ول افرا

روستای ول افرا

نام روستای ول افرا از درخت افرای کجی برگرفته شده که در سالیان دور در این روستا وجود داشت. متاسفانه این درخت در حال حاضر از بین رفته است. قدمتی که این روستا دارد به زمان‌های دور برمی‌گردد. روستا در کنار چشمه ساران لوارد که در این روستا جریان دارد، به وجود آمد. مردمان آن طبری هستند و از گذشته دور تا به امروز شغل آن‌ها ریشه در زادگاه دارد.

زندگی مردم روستای ول افرا از جاهای دیدنی بندرگز در مسیر چشمه لوارد در جریان است. زمین‌های مرتع و جنگلهای بکر و نیز خاک حاصلخیر در بالا دست، باعث شده تا به زغال پزی و کوزه گری و آسیاب داری و شغل دامداری و کشاورزی مشغول شوند. نشانه‌هایی از کوزه گری و زغال پزی و تعدادی مسیر آب ریز آسیاب در جنگل‌های بالا دست از املاک روستا مشاهده می‌شود.

زبان و گویش مردم بندر گز

زبان مردم، زبان طبرستان بوده که به زبان ولایت قومس و جرجان نزدیك است. این زبان را مردم مازنی استان‌های شمال ایران تكلم می‌کنند. باتوجه به آمار سال ۱۹۹۳ میلادی زبان بومی ۳–۴ میلیون نفر در شهرستان‌های شمالی كشور و بعضی شهرستانه‌ای دیگر جزوه استان‌های شمالی نیستند، بود. شهرستان‌های مانند شهرستان فیروزكوه و بویژه سرزمین طبرستان قدیم.

این زبان در استان مازندران، مناطق غربی استان گلستان، مناطق شرقی و شمالی استان، مناطق شمالی استان سمنان، نیز برخی از ایلات و عشایر رواج دارد.

لباس و پوشش مردم بندر گز

لباس و پوشش مردم بندر گز

پوشش سنتی برای زنان در ‌‌‌بندر گز، شامل نیم‌‌ساق‌، چارقد‌، چاقچور، تنبان و شلیته بوده و برای مردان کولک، جمه‌ و بوشلوق است.

غذاهای محلی بندر گز

پلو چکدرمه

غذاهای محلی بندر گز عبارتند از آش ساک، بولامه، خورشت ساک، هلی آش، بوروک، ماش پلو، باسترما پلو، مانتی، پلو چکدرمه و نخودپلا با کشمش.

سوغات بندر گز

بدون شک سفر به شهر بندر گز باید با خرید صنایع دستی بندر گز و سوغاتی‌های آن همراه باشد. اگر عازم گز هستید می‌توانید در طول سفر خود سوغاتی‌هایی همچون رودوزی‌های سنتی، حصیربافی، حلوای گردو یا آغوز حلوا، دانه‌های روغنی، گلیم‌، جاجیم‌، سفال‌های میناکاری شده، قلاب‌بافی و زیورآلات سنتی را برای عزیزان خود به‌عنوان یادگاری خریداری کنید.

جمع بندی

می‌توان گفت رونق گرفتن بندر گز مربوط به دوران حکومت محمدشاه قاجار می‌شود. انبار بزرگ کالا را روس‌ها در بندر گز تاسیس کردند و این شهر تبدیل به قطب مهم تجاری و اقتصادی استرآباد شد.  باتوجه به نزدیکی بندر گز با جنگل و دریا، این شهر آب‌وهوای معتدل خزری دارد.

همین شرایط اقلیمی دلیلی بر همیشه سرسبز بودن آن در کنار چشم‌انداز خیره‌کننده طبیعتش است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. پیشینه تاریخی که بندر گز دارد باعث شده تا جاذبه‌های تاریخی، بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری بندر گز شوند. ما در این مقاله سعی کردیم به جاهای دیدنی بندرگز بپردازیم.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر