لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> حیات‌وحش استرالیا
حیات‌وحش استرالیا

حیات‌وحش استرالیا

بیش از یکصدوچهل میلیون سال است که استرالیا یکه و تنها جایی در نیمکره جنوبی زمین جاخوش کرده است. سرزمینی که همسایگی با آبی بی‌کران اقیانوس‌ها را به هم‌نشینی با سایر خشکی‌ها ترجیح داده و در کنج تنهایی خودش سرزمینی شگفت‌انگیز را به وجود آورده است. منحصربفرد بودن یکی از مشخصه‌های بارز این سرزمین است، سرزمینی مسطح که کوه‌های اندک آن نیز سیصد میلیون سالی قدمت دارند و در کنار داشتن یکی از منحصربفردترین بیابان‌های جهان، که درختچه‌های سرسبزش چشم شما را خواهد ربود، انبوه جنگل‌های گرمسیری و بارانی را نیز در خود پنهان کرده است. استرالیا بهشتی است که این‌بار به بهانه کندوکاو در حیات‌وحش آن خود را به این سرزمین رسانده‌ایم. قصد رزرو هتل‌های ایران از هتل‌های تهران گرفته تا هتل‌های کیش را اگر داشتید، سری به ایران‌هتل‌آنلاین بزنید.

استرالیا
به کوچک‌ترین و مسطح‌ترین و تنهاترین قاره جهان خوش آمدید. قاره‌ای در میان اقیانوس‌ها که هیچ همسایه خاکی ندارد و جایی در نیمکره جنوبی زمین پایین‌تر از تمام کشورهای جهان جا خوش کرده است. قاره‌ای که ششمین کشور بزرگ جهان و یکی از متنوع‌ترین کشورهای جهان است. شاید باورتان نشود اما روزگاری استرالیا در کنار آفریقای جنوبی، بخشی از شبه جزیره هند و آمریکای جنوبی یک قاره بزرگ و واحد بوده است. قاره‌ای که بیش از 140 میلیون سال پیش تجزیه شده و استرالیا را در گوشه‌ای از جهان و در میان آب‌های آزاد رها کرده است. استرالیا را قاره شگفتی نیز می‌نامند. سرزمین که دور بودنش از سایر کشورهای جهان آن را به طور طبیعی ایزوله کرده است و همین ایزوله‌بودن به همراه یک الگوی آب و هوایی عجیب و غریب در طی هزاران سال سبب شده تا وجب به وجب این سرزمین را شگفتی‌های متعددی فرا بگیرند و گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و منحصربفردی در آن به چشم بخورند.
کانگرو
اما آنچه که استرالیا را بیشتر در نگاه گردشگران و توریست‌ها محبوب کرده است همین حیات‌وحش فوق‌العاده غنی و منحصربفرد آن است. شاید تصورش سخت باشد اما 83 درصد پستانداران، 89 درصد خزندگان، 90 درصد ماهی‌ها و 93 درصد دوزیستان این سرزمین پر از شگفتی، تنها بومی همین منطقه است و در هیچ کجای دیگر در این جهان پهناور پیدا نمی‌شود. همین امر هم سبب شده تا طبیعت‌گردی و حیات‌وحش این کشور طرفداران بسیاری داشته باشد و بسیاری از مناطق این کشور نیز به مناطق حفاظت‌شده مبدل شوند، چرا که متاسفانه پس از مهاجرت اروپایی‌ها به این سرزمین و شروع شهرک‌سازی‌ها، بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری این سرزمین برای همیشه از صحنه روزگار محو شده‌اند. گشت و گذار در حیات‌وحش این سرزمین پر از شگفتی حتما به مذاق شما هم خوش خواهد آمد.
جوجه تیغی
مهاجرت جانداران جدید
اگر به دوره زمین‌شناسی میوسن بازگردیم، پس از گذار از این دوره و جداشدن استرالیا، بسیاری از گونه‌های جانوری، که در ابرقاره‌ای که استرالیا نیز جزو آن بود نیز به چشم می‌خورند، در استرالیا ماندگار شدند. با تغییر الگوی آب و هوایی این منطقه و آب‌وهوای نسبتا خشک آن برخی گونه‌ها توانستند تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. همین امر هم سبب پیدایش گونه‌هایی منحصربفردی در استرالیا شد. تا قبل از مهاجرت اروپایی‌ها به استرالیا در سال 1788 میلادی نیز این انحصار گونه‌ها به خوبی مشهود بود تا اینکه اروپایی‌ها شروع به انتقال گونه‌های جانوری اعم از خزندگان، پرندگان، پستانداران و غیره کردند. برخی گونه‌ها هم توانستند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند اما برخی گونه‌ها هم از میان رفتند.
کوآلا
این انتقال اما سبب آسیب‌های فراوانی به جانداران منحصربفرد این منطقه و بیماری و منقرض‌شدن آن‌ها نیز شد. یکی از این نمونه‌ها “ببر تاسمانی” یا همان “گرگ تاسمانی” بود که بزرگترین جاندار کیسه‌دار و گوشت‌خوار این سرزمین به حساب می‌آمد و با حضور سگ‌های وارداتی اروپایی‌ها منقرض شد. اروپایی‌ها علاقه زیادی به پوست برخی گونه‌های نادر جانوری داشتند که با شکار بی‌رویه نیز تعدادی دیگر از گونه‌ها برای همیشه به تاریخ پیوستند. اما نکته جالب اینجاست که در میان انبوه جاندارانی که اروپایی‌ها با خود به این سرزمین آوردند هیچ‌کس علاقه‌ای به حضور موش‌ها در این سزمین نشان نداد و علاوه بر موش‌های خانگی موش‌خرمای قهوه‌ای و سیاه نیز از این فهرست بلندبالا حذف شدند! در این میان اما هنوز هم بسیاری از گونه‌های جانوری استرالیا سبب بهت و حیرت شما خواهند شد.
کانگرو
استرالیا، سرزمین کیسه‌داران
قطعا در میان ساکنین قاره استرالیا کیسه‌داران از اهمیت بالایی برخوردارند. کیسه‌داران هم به دو دسته گوشت‌خوار و گیاهخوار تقسیم می‌شوند. بزرگترین جاندار کیسه‌دار گوشتخوار این سرزمین “ببر تاسمانی” بود که متاسفانه در یک قرن گذشته منقرض شده است. اما اکنون این جایگاه در اختیار “شیطان ریش‌دار تاسمانی” است. در میان کیسه‌داران گیاه‌خوار اما سلطنت مطلق با درازپاهاست. یکی از مشهورترین درازپایان کانگروهایی هستند که حتما بارها آن‌ها را دیده‌اید. کانگروهای سرخ یکی از محبوب‌ترین ساکنان این سرزمین هستند که حالا به عنوان نماد ملی استرالیایی‌ها نیز شناخته می‌شوند.
کانگرو
در واقع رنگ سرخ این کانگرو مختص جنس نر است. اگر سری به دنیای حیرت‌انگیز کانگروها بزنید خواهید دید که یک کانگرو ماده در حالی که به توله خود شیر می‌دهد، نوزادی در کیسه و فرزندی در شکم دارد و جالب‌تر اینکه تقریبا بعد از بالغ‌شدن جنس ماده، این کانگرو همیشه خدا فرزندی در راه دارد. نبرد کانگرو‌های جوان و قدرتمند در مسیر مشخص‌کردن قلمرو و یا انتخاب جفت هم یکی دیگر از صحنه‌های دیدنی طبیعت استرالیا است. البته به خاطر داشته باشید که کانگروی نر چیزی در حدود 2 متر قد و 80 الی 90 کیلوگرم وزن دارد! اما این پایان کار کیسه‌داران استرالیا نیست. یکی دیگر از جذاب‌ترین جانداران کیسه‌دار این سرزمین از اندازه یک انگشت نیز کوتاه‌تر است و تنها صد گرم وزن دارد. موش کیسه‌دارکه در قد و قواره‌های یک ملخ است در این سرزمین اما گوشت‌خوار است و موجودی شرور به حساب می‌آید!
تک‌سوراخی‌ها
تک‌سوراخی‌ها
یکی از جذاب‌ترین گونه‌های جانوری جهان تک‌سوراخی‌ها هستند که از میان 5 گونه موجود در جهان دو گونه منحصرا در این قاره یافت می‌شود. نوک‌اردکی یکی از جذاب‌ترین جانداران این گونه است که در ردیف پستانداران قرار دارد. جانداری با چهار پا و بدنی مودار و کرکی که نوکی محکم و سفت دارد و تمام تصورات شما را از پرندگان و پستانداران به هم می‌زند. این جاندار جذاب تخم می‌گذارد اما به فرزندان خود شیر می‌دهد! در کنار نوک‌اردکی‌ها، مورچه خورک‌ها هم یکی دیگر از جذاب‌ترین ساکنان این سرزمین هستند. این جانور یک پوزه جذاب و بدنی پر از تیغ دارد و درست به‌سان نوک‌اردکی تخم می‌گذارد و به فرزند خودش شیر می‌دهد. این دو جاندار بامزه از نادرترین گونه‌های پستانداران تخم‌گذارند که هنوز منقرض نشده‌اند!
بزرگترین تمساح جهان
بزرگترین تمساح جهان
اگر به دنیای کروکودیل‌ها و تمساح‌ها علاقمندید باید بدانید که غول‌پیکرترین تمساح آب‌شور جهان در سرزمین استرالیا زندگی می‌کند. این تمساح عظیم‌الجثه قریب به 7 متر طول و 1000 کیلوگرم وزن دارد. جانداری خوفناک که قطعا قابلیت صدمه‌زدن به موجودات بسیاری را دارد. اما شاید جالب باشد اگر بدانید مزرعه‌هایی برای پرورش این گونه در استرالیا قرار دارند که برای استفاده از گوشت این تمساح غول‌پیکر تاسیس شده است.
ماهی‌ها
ماهی‌ها
شاید جالب باشد اگر بدانید که در سرزمین شگفتی‌ساز استرالیا بیش از 5000 گونه ماهی زندگی می‌کنند. در این میان تنها 300 گونه از این ماهی‌ها در رده ماهی‌های آب شیرین قرار می‌گیرند. در میان این 5000 گونه ، بیست و چهار درصد تنها بومی این سرزمین خارق‌العاده‌اند. در میان ماهی‌های عجیب و غریب این سرزمین نوعی ماهی با نام ماهی “سالاماندر” قرار دارد که در رودخانه‌های آب‌شیرین زندگی می‌کند اما پس از خشک‌شدن رودخانه در میان گل‌ولای زنده می‌ماند و وقتی که دوباره جریان رودخانه برقرار شد بازهم به جریان زندگی بازمی‌گردد. یکی دیگر از عجیب‌ترین ماهی‌های این سرزمین نوعی ماهی استخوانی است که گاهی طول آن به 2.7 متر و وزنش به 400 کیلوگرم می‌رسد!
کوسه
برخی از سمی‌ترین ماهی‌های جهان نیز در این آب‌ها زندگی می‌کنند! اما بدون‌شک یکی از زیباترین جلوه طبیعت آبی استرالیا ماهی‌های غول‌پیکر سفره‌ای است که اغلب در سواحل شفاف استرالیا به چشم می‌خورد. در اطراف استرالیا علاوه بر ماهی‌ها 166 گونه مختلف از کوسه‌ها نیز به چشم می‌خورد. کوسه ریشو بزرگ‌ترین کوسه استرالیا است و هم‌اکنون تحت قوانین حفاظتی استرالیا قرار دارد. در کنار این کوسه نهگ‌ها، وال‌ها دلفین‌ها و شیرهای دریایی متعددی نیز به چشم می‌خورند که گاه می‌توانید در سواحل استرالیا در کنار آن‌ها طعم یک شنای منحصربفرد را تجربه کنید. خرچنگ‌های آب‌شیرین هم از دیگر گونه‌های موجود در این سرزمین هستند که در این میان کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین خرچنگ آب‌شیرین جهان هر دو در این قاره زیبا یافت می‌شوند.
پرندگان
پرندگان
بیش از 800 نوع پرنده مختلف در این سرزمین به چشم می‌خورد. از میان این هشتصد گونه پرنده، چهل و پنج درصد این پرندگان بومی سرزمین استرالیا هستند. یکی از زیباترین چشم‌اندازهای استرالیا بدون شک پرواز دسته‌جمعی طوطی‌‌هاست. طوطی‌هایی که به‌سان یک گردباد زیبا شور و غوغایی وصف‌ناشدنی در دل این سرزمین افسانه‌ای برپا می‌کنند. طوطی‌های استرالیا یک ششم طوطی‌های کل این کره خاکی را تشکیل می‌دهند. از میان زیباترین گونه‌های این طوطی‌ها می‌توان به طوطی کاکل سفید سینه صورتی و طوطی کاکل‌سفید اشاره کرد. یکی دیگر از جالب‌ترین پرندگان این سرزمین شترمرغ استرالیایی است. شترمرغ استرالیایی پس از طی فرآیند رشد گاه تا 2 متر ارتفاع دارد.
پرندگان
بدن این شترمرغ نیز با پرهایی عایق پوشانده شده است که تا 95 درصد از تابش خورشید را به خود جذب می‌کند. همین ویژگی سبب‌شده تا در گرمای روزهای استرالیا که اغلب جانداران در لانه‌های خود سکونت می‌کنند، شترمرغ استرالیایی به میان چمن‌زارها بیاید. اما در میان این پرندگان بامزه یک تقسیم وظیفه جالب نیز به چشم می‌خورد. پس از اینکه جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند شترمرغ ماده به دنبال غذا و گشت‌وگذار رفته و شترمرغ نر مسئولین حفاظت از جوجه‌های نوپا را برعهده می‌گیرد. در سواحل طولانی و زیبای استرالیا نیز می‌توانید بیش از دویست گونه پرنده‌دریایی را از نزدیک ببینید. سالیانه چیزی در حدود دو میلیون پرنده مهاجر خود را به این سرزمین می‌رسانند که چشم‌انداز منحصربفردی را بوجود می‌آورد. در میان پرندگان این سرزمین می‌توان به نمونه‌هایی همچون پلیکان اشاره کرد که در اغلب نقاط استرالیا به چشم می‌خورد. پنگوئن کوچک و بامزه نیز تنها گونه پنگوئن‌ها در این سرزمین است تا کلکسیون پرندگان این سرزمین بی‌عیب‌ونقص باشد.
بی‌مهرگان
بی‌مهرگان
یکی از نکات جالب درباره حیات‌وحش استرالیا وجود گونه‌های بومی پرتعداد است. در میان جانداران این سرزمین بیش از 90 درصد حشرات و صدف‌های این قاره تنها در این قاره کوچک یافت می‌شوند. مورچه قرمز آتشین، مورچه دیوانه زرد و زنبورهای وحشی تنها گوشه بسیار کوچکی از دنیای حیرت‌انگیز حشرات این سرزمین را به نمایش می‌گذارند.
سرزمین مارهای سمی
در میان خزندگان و دوزیستان این سرزمین، استرالیا یکی از بخش‌های این کره خاکی است که جمعیت عظیمی از مارهایش را مارهای سمی و خطرناک تشکیل می‌دهند. در این میان مار قهوه‌ای استرالیایی دومین مار سمی جهان است که اغلب در بیابان “کانگرو سرخ” به چشم می‌خورد.
کوالا
کوالا
یکی دیگر از ساکنین جذاب استرالیا که در ردیف پستانداران کیسه‌دار قرار می‌گیرد کوالا است. حیوانی که بومی استرالیا و عاشق درخت اکالیپتوس است. کوالا را اغلب به صورت حیوانی می‌شناسیم که یا در حال خوابیدن و یا در حال خوردن است. حتما شنیده‌اید که کوالا حتی فرزند خودش را هم بر روی شاخه‌های درخت اکالیپتوس به دنیا می‌آور! اگر به دنبال پاسخی برای چرایی این حد از تنبلی هستید باید بدانید که برگ‌های اکالیپتوس تقریبا درصد ناچیزی از مواد غذایی را در خود جای داده‌اند و کوالا اغلب توانی برای پایین‌آمدن از درخت و انجام فعالیت‌های بیشتر را ندارد. تماشای این حیوان حتی در حالت خوابیده هم بسیار هیجان‌انگیز است، حتی در برخی نقاط استرالیا شما اجازه خواهید داشت تا یک کوالا را در آغوش گرفته و کمی در خوردن برگ اکالیپتوس کمکش کنید.
استرالیا سرزمین باغ‌وحش‌ها
استرالیا سرزمین باغ‌وحش‌ها
آنچه از حیات‌وحش این سرزمین گفته شد تنها شمه‌ای از یک دریا بود. کشف طبعت و حیات‌وحش این سرزمین به ده‌ها سال زمان احتیاج دارد اما اگر شما هم علاقمندید تا دنیای حیات‌وحش این قاره شگفتانگیز را کشف کنید می‌توانید سری به باغ‌‌وحش‌های متعدد این سرزمین بزنید. باغ‌وحش‌هایی که گاه بی هیچ حفاظی شما را به دنیای پر شوروشر حیوانات این سرزمین می‌برند. باغ‌وحش ملبورن به عنوان قدیمی‌ترین باغ‌وحش استرالیا در کنار باغ‌وحش استرالیا، باغ‌وحش تارونگا، پارک حیات‌وحش کلیولند و پارک آزاد تاسمانی تنها برخی از چندین باغ‌وحش کشور استرالیا است. در برخی از این باغ‌وحش‌ها شما میتوانید به دنیای پرهیجان کانگروها هم نزدیک شوید و نماد ملی این سرزمین را در فضایی آزاد لمس کنید.

با بزرگ ترین و بهترین باغ وحش های جهان آشنا شوید!
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر