لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از آنها
12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از آنها

12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از آنها

نکته ای که در مورد مسافرت وجود دارد این است که حتی در صورتی که گردشگری کاملا بی آزار باشید که قصدتان فقط آسودن و آموختن چیزی تازه در مورد فرهنگی متفاوت باشد، همیشه افرادی فرصت طلب وجود دارند که از بی اطلاعی شما سود می برند. آنها می دانند که شما با مسائل محل زندگیشان آشنایی ندارید و در نتیجه با سوء استفاده از این موضوع، از ناآگاهی شما بهره می برند.
اگر می خواهید مطمئن شوید سفر بعدیتان تا حد ممکن امن باشد، توجه کنید. در این مطلب 12 کلاهبرداری رایج در مسافرت و شیوه ی جلوگیری از آنها بیان شده است. این نکات مخصوصا زمانی که به شهرهای بزرگی مثل تهران یا شهرهای شلوغ و پر جمعیت کشورهای خارجی سفر می کنید کاربرد زیادی دارد. با مطالعه این موارد با خیالی آسوده برای رزرو هتل در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر اقدام کنید.
مالیات بیش از اندازه هنگام برداشت پول از حساب با دستگاه خودپرداز

تصور کنید تازه به مقصد رسیده اید و خسته اید، فقط می خواهید با اولین وسیله به هتل خود برسید. اما از آنجایی که پول نقد به همراه ندارید، به سمت اولین خودپردازی که می بینید می روید و مقدار پولی که فکر می کنید برای ادامه ی سفر نیاز دارید را برداشت می کنید.
بسیاری از این دستگاه های خودپرداز، مخصوصا در جاهایی قرار دارند که انتظار تعداد زیادی از گردشگران می رود، که آنها را تبدیل به مناسب ترین انتخاب برای دستیابی آسان به پول نقد می کند. متاسفانه، این دستگاه ها می توانند از شما تا 30 درصد مبلغی که برمی دارید مالیات برداشت کنند، در نتیجه مقدار زیادی از موجودی حسابتان را بخورند.
چطور از آن جلوگیری کنیم: همیشه با مقدار دقیق پول نقدی که انتظار دارید در سفر خرج کنید سفر کنید. بیشتر فرودگاه های بین المللی غرفه ی صرافی دارند که می توانید پول خود را به ارز محلی تبدیل کنید. اگر در میانه ی سفر احساس کردید پول نقد کم می آورید، به بانکی معتبر سر بزنید و برداشت خود را آنجا انجام دهید.
تاکسی متر خراب
1683357413 795 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
حالا با پول نقدی که در دست دارید، اولین تاکسی که می بینید را سوار می شوید و به راننده مقصد را می گویید. او به تاکسی مترش اشاره می کند و می گوید که دستگاه خراب است، در نتیجه مبلغ مورد نظر خودش را از شما خواهد گرفت. به مقصد خود می رسید و به محض پیاده شدن برای برداشتن وسایل از صندوق، راننده به سمت شما می آید و از شما پولش را می خواهد. صدها دلار بیشتر از آنچه برای مسیری 30 دقیقه ای انتظار داشتید بپردازید. اول از پرداخت آن سرباز می زنید، اما راننده جار و جنجال راه می اندازد. در نتیجه برای رهایی و عدم جلب توجه عابرانی که متوجه موضوع شده اند، تسلیم می شوید و پول را می پردازید. حالا باز مجبورید مجدد از حسابتان برداشت کنید.
چطور از آن جلوگیری کنیم: حتما توجه کنید که تاکسی انتخاب کنید که تاکسی متر آن فعال باشد. اگر اینطور نبود وسیله دیگری را انتخاب کنید. اگر راننده می گوید سر هزینه با شما کنار می آید، گول حرفش را نخورید. آنها از هیچ فرصتی برای چانه زدن در مورد قیمت مورد نظر شما صرفنظر نمی کنند و در هر صورت ممکن است باز هم بیشتر از شما کرایه بگیرند. برای اطمینان بیشتر، به دنبال نرم افزارهای همسفری (ridesharing) که در آن محل فعال هستند بگردید تا از هزینه های بیش از حد و سفرهای نا امن جلوگیری کنید.
پلیس تقلبی
1683357413 522 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
در حال گردش در خیابان ها هستید و از فروشگاه های حاشیه دیدن می کنید که مردی غریبه به سمتتان می آید و جنسی به شما پیشنهاد می دهد که غیر مجاز است. سعی می کنید ممانعت کنید، اما نمی گذارد محل را ترک کنید. از بدشانسیتان یک افسر پلیس شما را “درحال خریدن” جنس غیر مجاز می بیند. وی از شما کارت شناسایی و مدارک را طلب می کند و جریمه ای می خواهد تا شما را به ایستگاه پلیس نبرد.
چطور از آن جلوگیری کنیم: اگر افسری از شما درخواست پول می کند افسر واقعی پلیس نیست. به آنها بگویید مدارک شناساییشان را برای اینکه مطمئن شوید پلیس هستند نشان دهند و تقاضا کنید با مقر خود تماس بگیرند تا بطور مضاعف مطمئن شوید. اگر به اذیت کردن شما ادامه دادند، راه خود را بگیرید و ترجیحا به سرعت به سمتی که پر از جمعیت و روشن است بروید.
گدای بی پول و بی بضاعت
1683357413 686 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
این گدا معمولا یک بچه، پیرمرد یا پیرزن یا زنی حامله است که کودکی خردسال به همراه دارد. هر که باشد و موضوع هر چه باشد، تاثیرگذاریش یکسان است، آنها در وضعیتی رقت انگیز هستند. به عنوان مسافری با وجدان، هر چه در توان دارید کمک می کنید. اما مراقب باشید، بعضی از این افراد با باندهایی در ارتباط هستند و بعضی دیگر ممکن است حواس شما را پرت کنند تا همدستشان کیف پول شما را زیر نظر بگیرد و آن را قاپ بزند.
چطور از آن جلوگیری کنیم: درست است که افراد بی بضاعت حقیقی واقعا نیازمند کمک وجود دارد، اما هیچ راهی برای تشخیص آنها از کلاهبرداران وجود ندارد. بنابراین به جای دادن پول، تنها مقداری خوراکی به آنها بدهید. اگر واقعا می خواهید به محلی های فقیر کمک کنید، به یک خیریه یا پناهگاه که بتوانید کمک مالی خود را به نماینده ای قابل اطمینان اهدا کنید سر بزنید.
گرفتن بهترین عکس ممکن
1683357413 709 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
پس از یک پیاده روی طولانی و پر مخاطره، به نقطه ای توریستی در نوک قله می رسید، جایی که غرفه ای کوچک به کوهنوردان خسته خوشامد می گوید. آنها نوشیدنی سرد، خوراکی و عکسی خوش منظره از طبیعت و شهر زیر پایتان را پیشنهاد می دهند. البته که برای ثبت این لحظه، افرادی مجهز به دوربین های حرفه ای حضور دارند که به شما پیشنهاد می کنند عکستان را بگیرند و در همان لحظه چاپ کنند. اما به محض پذیرش شما، عکس را تحویل داده و تقاضای پولی بسیار زیاد می کنند.
چطور از آن جلوگیری کنیم: واقعا نیازی به این نیست که از یک فرد محلی بخواهید عکسی از شما بگیرد و در همان لحظه آن را چاپ کند. می توانید با گوشی خود مانند همان عکس را بگیرید. مودبانه پیشنهادشان را رد کنید و عکس خودتان را بگیرید. حتی ممکن است عکس خودتان بهتر شود.
دستبند مجانی
1683357414 227 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
یک دستبند زیبا؟ کاملا مجانی؟ مطمئنا باور کردنی نیست. همینطور است. محلی ها سعی می کنند بدلیجاتی را که رایگان می نامند در دست مشتریان اهدافشان که معمولا زنان هستند بکنند. گاهی اوقات یک دستبند است، اما این تمام آن چیزی نیست که عرضه می کنند. به محض اینکه آن جنس را در دستتان کنید، به شما می گویند چقدر باید پرداخت کنید و تقاضای پول خواهند کرد. سعی می کنید حرفشان را رد کنید و جنس را برگردانید، اما آنها هیچ چیزی جز پول نقد را نمی پذیرند. تا شروع به جار و جنجال می کنند تسلیم می شوید و چیزی که می خواهند را به آنها می دهید. اینطور می شود که باز هم پول هایتان را به چاه می ریزید.
چطور از آن جلوگیری کنیم: بطور کلی چیزی که رایگان هست را برندارید. به محض برداشتن آن دیگر اجازه نمی دهند آن را پس بدهید. فقط از کنارشان بگذرید و سعی کنید جذب این هدایا نشوید. اگر چیزی غیر قابل باور بنظر می رسد، احتمالا هم واقعا باور نکردنی است.
تعویض خرید
1683357414 734 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
در فروشگاه های محلی، ممکن است یک غرفه یکی از بهترین محصولاتش را برای تست کردن و چشیدن به شما پیشنهاد دهد. مزه اش فوق العاده است و شما بیشتر و بیشتر طلب می کنید. پس طبیعتا کیف پول خود را درآورده و بطور مثال چند صد گرم از آن را می خرید. همانطور که در حال صحبت با دوستتان در مورد آن یا با یک کلاهبردار که نقش بازی می کند و دستش با فروشنده در یک کاسه است هستید، چشم خود را برای لحظاتی از خریدتان برمی دارید. آنها نیز از این فرصت استفاده کرده و سبدتان را با جنس مانده و فاسد پر کرده و شما را راهی می کنند.
چطور از آن جلوگیری کنیم: همیشه حواستان به خریدهایتان باشد. مطمئن باشید محصولات را جلوی چشمتان بسته بندی می کنند. در صورت امکان رسید خرید را تقاضا کنید.
گردش ناخواسته
1683357414 461 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
وارد وسیله حمل و نقلی مثل توک-توک (موتور سه چرخه) می شوید و به راننده می گویید مقصدتان کجاست. اما بجای مسیر سریع به مقصدتان، او در میان خیابان های شلوغ و مغازه ها چرخ می زند و در نهایت توقف کرده و به شما می گوید از اجناس دیدن کنید. سعی می کنید به او بفهمانید که علاقمند نیستید، اما بنظر می آید زبان شما را نمی فهمد. در نهایت کلی خرت و پرت خریده اید که نمی خواسته اید و یک روز کامل سفرتان را هم هدر داده اید.
چطور از آن جلوگیری کنیم: مسیری که می خواهید بروید را بدانید. اگر راننده تان اشتباه می رود، مسیر مورد نظرتان را به وی نشان دهید. اگر توجهی به شما نکرد، در اولین توقف پیاده شده و هزینه ی مسافتی که پیموده را بدهید و به دنبال گزینه ی حمل و نقل دیگری بگردید.
تعویض با پول قلابی
1683357414 555 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
تازه غذای خوشمزه ی خود را در رستوران تمام کرده اید و گارسون برای گرفتن هزینه سر میز شما می آید. پول نقد رایج آن محل را به وی می دهید و منتظر می شوید تا بقیه پولتان را بگیرید. اما وقتی برمی گردد، شکایت می کند که پول شما تقلبی بوده و آن را به خودتان برمی گرداند و از شما می خواهد به روشی دیگر پرداخت را انجام دهید. متاسفانه، پولی که شما دادید کاملا واقعی بوده، اما آن پولی که به شما برگرداندند چه؟ بله تقلبی بوده است.
چطور از آن جلوگیری کنیم: خودتان در هنگام پرداخت هزینه به صندوق بروید و چشم از پولتان برندارید. هرجا ممکن است، مقدار دقیق هزینه را بپردازید تا نیازی به معطل ماندن برای بقیه پولتان نداشته باشید.
پرت کردن حواس
1683357414 765 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
یکی از محلی ها روی شانه ی شما می زند و می گوید چیزی چسبناک و کثیف روی شانه تان چسبیده است. لحظه ای که قصد دارید آن چیز نامشخص را از روی لباستان بردارید، یک نفر دیگر دست خود را داخل جیب یا کیف شما می کند و وسایل با ارزشتان را برمی دارد در حالی که حواس شما به سمت دیگر است.
چطور از آن جلوگیری کنیم: آن شخص به احتمال زیاد آن چیز را خود عمدا به شما می چسباند. اگر با دست به آن اشاره کرد، فوری سرتان را به سمتش نچرخانید. کیفتان را با دست بگیرید و آن را جلوی خود حمل کنید و مطمئن شوید حواستان کاملا به جیب هایتان هست. مسیر خود را عوض کنید و به دنبال مکان امنی بگردید تا آن ماده ی چسبناک را از خود جدا کنید، بدون اینکه فردی فرصت طلب بخواهد از موقعیت سوء استفاده کند.
ازدحام جمعیت
1683357414 997 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
آیا فقط شما اینطور حس می کنید یا واقعا افراد معمولی زیادی در مکان شما حضور دارند؟ بله، احتمالا فقط برای شماست، چون شما هدف کلاهبرداری هوشمندانه ی دیگری قرار گرفته اید. آنها در یک لحظه به سمتتان هجوم می آورند و پیاده رَوی معمولی که تا الان داشتید تبدیل به تقلا برای خارج کردن خود از ازدحام جمعیت می شود. در حالی که سعی دارید خونسردی خود را حفظ کنید شما را هل می دهند و تنه می زنند، و به همان سرعت جمعیت ناپدید می شود… البته به همراه کیف پولتان.
چطور از آن جلوگیری کنیم: تمام اشیاء با ارزش خود را جایی قرار دهید که می توانید ببینید. از کیف های جادار بزرگ با جیب های خارجی زیاد خودداری کنید. هرجا ممکن است، کیف را در جلوی خود قرار دهید تا به کسی اجازه ی اینکه دست یا انگشتش را داخل آن بکند ندهید.
سرقت اطلاعات
1683357415 809 12 کلاهبرداری رایج در سفر و شیوه ی جلوگیری از
نشسته اید و به تنها شبکه ی وای فای موجود وصل شده اید. به کارهایتان رسیدگی می کنید، حساب بانکی تان را چک می کنید، ایمیلتان را باز می کنید، به شبکه های اجتماعی سر می زنید، کاملا بی اطلاع از اینکه این شبکه ی اینترنت رایگان یک دام است. حالا آن کلاهبردار همه ی اطلاعات شما را دارد و هر کاری بخواهد می تواند با آنها بکند.
چطور از آن جلوگیری کنیم: همیشه از هتل یا خط هوایی خود بپرسید که کجا می توانید به اینترنت امن دسترسی داشته باشید. به شبکه های رایگان محلی وصل نشوید چون اطلاعاتتان ممکن است به سرقت برود. می توانید مودم وای فای جیبی نیز به همراه داشته باشید و از آن استفاده کنید.
سفر در شرایط بیماری و اهمیت صرف غذا های سالم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر