لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> تماشای حیات وحش در تالاب ها
تماشای حیات وحش در تالاب ها

تماشای حیات وحش در تالاب ها

مناطق مردابی یا تالاب ها که عمقی بیش از 6 متر ندارند، ناحیه مناسبی برای تماشای حیات وحش می باشند. تالاب کانی برازان که در شمال جاده مهاباد – میاندوآب قرار دارد یکی از مهم ترین تالاب های جنوب دریاچه ارومیه می باشد و در سال 1386 به عنوان اولین سایت پرنده نگری ایران و در سال 1389 به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد. با اقامت در هتل های مهاباد و رزرو هتل تارا مهاباد می توانید جمعیت پرندگان مهاجر را از نزدیک تماشا کنید. در ادامه مهم ترین اکوسیستم های جهان، تالاب های معروف را معرفی می کنیم، با ما همراه باشید:
تالاب ها در میان مهم ترین اکوسیستم های متنوع زیستی بر روی کره زمین قرار دارند. علاوه بر اینکه پناهگاهی برای حیات وحش به شمار می روند، غذا (مانند برنج)، سوخت و تصفیه آب، نیمی از جمعیت جهان را نیز تامین می کنند و به عنوان سپری در برابر طوفان ها قرار گرفته اند.
در طول قرن گذشته نیمی از تالاب های جهان به خاطر زهکشی در کشاورزی یا در ساخت و ساز، از بین رفتند. ماهیگیری های بیش از حد مجاز، برخلاف مقررات شکار صید کردن و آلودگی ناشی از افزایش جمعیت انسانی نیز تهدید محسوب می شوند. اما مقامات محلی با مدیریت درست در تلاش اند تا از این محیط زیست آسیب پذیر محافظت کنند. در نتیجه گردشگرانی که می خواهند از وجود حیات وحش حافظت شده لذت ببرند با گرفتن تصمیم های مسئولانه تر می توانند در ایمن نگه داشتن این اکوسیستم نقش کلیدی ایفا کنند.

1 – دنیای آبی پنتانال، برزیل (The Pantanal, Brazil)
پنتانال با بیش از 70 هزار مایل مربع مساحت، بزرگ ترین تالاب جهان به شمار می رود. بخش بزرگی از این تالاب در ایالت ماتو گروسو دو سول، کشور برزیل واقع شده و قسمت های دیگر تالاب در کشورهای بولیوی و پاراگوئه قرار دارد. این تالاب بزرگ از تکه هایی از دریاچه ها، مرداب ها، رودخانه ها و باتلاق های حاشیه سواحل تشکیل شده که پوشش گیاهی و جانوری متنوع گرمسیری دارند و برای نمونه می توان به گونه های یوزپلنگ کم یاب و گریزپا، سمور آبی بزرگ رودخانه ای، آهوی مرداب و طوطی آبی سنبلی اشاره کرد. پنتانال یکی از بهترین تالاب های محافظت شده ی جهان می باشد، اگرچه کمتر از دو درصد این تالاب به طور رسمی محافظت می گردد و باقی بخش های آن مالکین خصوصی دارد. در بخش جنوبی تالاب پنتانال، اولین عملیات اکوتوریسم در اقامتگاه طرفدار محیط زیست کایمن شکل گرفت و هم اکنون این اقامتگاه در اجرای پروژه حفاظت از محیط یوزپلنگ پیشگام می باشد. گردشگران می توانند در طول فصول خشک از ماه مه تا اکتبر به این تالاب سفر کنند و به تماشای تنوع زیستی زیبای آن بپردازند. در طول فصل های مرطوب جاده های این تالاب بزرگ غیر قابل عبور می باشند.
پارک ملی اورگلیدز، ایالت متحده آمریکا
2 – پارک ملی اورگلیدز، ایالت متحده آمریکا (Everglades, USA)
پارک ملی اورگلیدز با مساحت بیش از 2400 مایل مربع در جنوب فلوریدا واقع شده است و یکی از علفزارهای شمال آمریکا است که همواره در معرض سیل قرار دارد. بیشترین قسمت های این پارک فقط توسط قایق قابل دسترسی می باشد و گردشگران می توانند با شرکت در تورهای گردشگری از میان جنگل ها و ساحل خلیج دیدن کنند. قایقران های حرفه ای می توانند به مدت یک هفته در حیات وحش تالاب سفر خوشی را رقم بزنند و طبیعت گردان با استفاده از قایق های کوچک تر در میان تالاب ها به حیات وحش اورگلیدز چشم می دوزند و یا در تورهای دوچرخه سواری این منطقه شرکت می کنند. اگر برای تماشای موجودات زیبایی همچون پرنده آب‌ چَر، لاک پشت ها و حتی تمساح ها از نزدیک، ترجیح می دهید خیس شوید می توانید در مسیرهای طبیعت گردی حرکت کنید و به سختی از میان باتلاق ها عبور کنید. در قسمت هایی مانند فلامینگو و لانگ پاین کی، می توانید موجودات متنوع دیگری را از نزدیک شاهد باشید. توریست ها می توانند در طول فصول خشک، از دسامبر تا مه اقامت خوبی را تجربه کنند فراموش نکنید که طی ماه های ژوئن تا نوامبر این پارک ملی خلوت تر از دیگر جاذبه ها می باشد.
منطقه طبیعی کامارگو، فرانسه
3 – منطقه طبیعی کامارگو، فرانسه (The Camargue, France)
در بخش جنوب شرق سواحل فرانسه، بین ایالت لانگدُک روسیون و ایالت پروانس، جایی که رودخانه ی رون به دریا می ریزد واقع شده است. 360 مایل مربع از این تالاب بزرگ از آب شور دریاچه ها و باتلاق تشکیل شده است، فرهنگ و حیات وحش غنی در این منطقه حاکم است. این تالاب معروف زیستگاهی برای فلامینگوهای صورتی رنگ محسوب می شود و با وجود دو گونه ی منحصر به فرد گاو کامارگو و اسب های سفید نیمه وحشی مشهور شده است، گفتنی است که این حیوانات هزاران سال است که در این تالاب زندگی می کنند. پارک باغ شناسی در شمال سنت مریز قرار دارد که مکان خوبی برای تماشای فلامینگوها، سپیدپرها و پرنده های ماهی خوار می باشد. همچنین در این منطقه اصطبل نگهداری از اسب ها وجود دارد که می توانید سوارکاری کنید و توریست ها می توانند از انواع خدمات ارزان تا لوکس ارائه شده بهره ببرند. در طول فصول بهار تا پاییز این تالاب بزرگ پذیرای صدها و هزاران پرنده ی مهاجر می باشد که بهترین زمان برای سفر و بازدید نیز خواهد بود.
دلتای اُوکاوانگو در کشور آفریقایی بوتسوانا
4 – دلتای اُوکاوانگو در کشور آفریقایی بوتسوانا (Okavango Delta, Botswana)
دلتای اُوکاوانگو در کشور آفریقایی بوتسوانا واقع شده و بزرگ ‌ترین دلتای درون ‌سرزمینی جهان است. این دلتا از ارتفاعات غربی کشور آنگولا شروع می شود و به بوتسوانا ختم می شود، و در کشور بوتسوانا به چندین کانال ، مرداب ها و جزیره ها تقسیم می گردد. گفتنی است که دلتای اُوکاوانگو بیش از 22 هزار مایل مربع مساحت دارد. یک سوم این دلتای معروف در منطقه ی حفاظت شده ی مورمی قرار دارد و دیگر قسمت های آن به بخش خصوصی واگذار شده اند. دلتا طیف گسترده ای از حیوانات مانند فیل ها و شیرها را به سوی خود جذب می کند. سوار بر موکورو یک قایق سنتی و قدیمی شدن، بهترین راه برای کاوش در میان دلتا بوده و انتخاب یک کمپ سیال در مقابل اقامتگاه های دیگر، مقرون به صرفه ترین روش برای تجربه سفری بی نظیر در دل طبیعت است. گردشگران بهتر است در طول ماه های ژوئن تا اکتبر از این دلتای زیبا دیدن کنند.
تالاب والتانستو، انگلستان
5 – تالاب والتانستو، انگلستان (Walthamstow Wetlands, UK)
تالاب والتانستو بزرگ ترین تالاب شهری اروپا است که تنها 15 دقیقه از مرکز لندن فاصله دارد. این تالاب پس از گذشت 150 سال برای اولین بار در سال 2017 میلادی به روی عموم مردم گشوده شد و در این مدت پروژه های بازسازی آن 10.6 میلیون پوند هزینه دربر داشت. این تالاب با وجود 10 آبگیر نیاز 3.5 میلیون خانوار را تامین می کند، و بهشتی برای پرندگان آبی مانند گدوال یا اردک وحشی و اردک ملاقه ای بوده و توقفگاهی برای پرندگان مهاجر مانند هدهد و پرندگان کوچک یلوه ها می باشد. گفتنی است که تالاب والتانستو زیستگاه و محل پرورش قرلی یا مرغ ماهی خوار نیز می باشد. این سایت 13 مایل راه باریک پیاده روی و مسیر دوچرخه سواری دارد، مرکزی برای بازدیدکنندگان در کنار کافه و برج بی نظیری که لانه ی روباه های دشتی و خفاش های میوه خوار بوده و سکویی بر فراز برج کاپرمیل وجود دارد که می توانید چشم اندازهای زیبای لندن را در کنار طبیعت تماشا کنید. در تمام طول سال و در هفت روز هفته بدون پرداخت هزینه ورودیه، می توانید از این تالاب بازدید کنید.
پارک ملی کاکادو، استرالیا
6 – پارک ملی کاکادو، استرالیا (Kakadu, Australia)
دریاچه طوقی یا هلالی شکل زرد که در زبان استرالیایی بیلابانگ نام دارد، یکی از معروف ترین جاذبه های پارک ملی کاکادو در شمال استرالیا می باشد. بخش هایی از جنوب دشت های رودخانه ی الیگیدر، بهترین سایت برای تماشای حیات وحش این سرزمین در زیستگاه طبیعی حیوانات است. گردشگران می توانند با شرکت در تورهای گردشگری که روزانه از شهرک جابیرو به راه می افتند از میان آب های آرام گذر کنند و تمساح های آب شور، عقاب های دریایی، اردک ها و بوفالو ها را در حال کشتی تماشا کنند. گفتنی است که با عبور از مسیر طبیعت 456 مایلی که بخشی از این پارک ملی می باشد و از بندر داروین شروع شده از میان تالاب ها، گردنه ی کوه ها و آبشارها گذر می کند، سفری فوق العاده به یادماندنی را سپری خواهید کرد. منطقه ی داروین هزاران سال زیستگاه بومیان استرالیا بوده است و می توانید با فرهنگ مردم در این مناطق آشنا شوید. گردشگران می توانند در طول ماه های خشک، بین ماه ژوئن تا آگوست که بهترین زمان سفر به کاکادو می باشد، از این تالاب دیدن کنند.
دلتای دانوب، رومانی
7 – دلتای دانوب، رومانی (Danube Delta, Romania)
دلتای دانوب دومین دلتای بزرگ اروپا است که توسط رودخانه پرتوان دانوب ایجاد شده است. این دلتا در امتداد 1800 مایلی از جنگل های سیاه آلمان تا رومانی که به دریای سیاه می ریزد، گسترده شده است. دلتای دانوب با 2200 مایل مربع مساحت نقش مهمی در طبیعت داشته و به عنوان زیستگاه تقریبا 300 گونه پرنده ی بومی و مهاجر شناخته می شود، پلیکان سفید، قره غاز و غاز سینه قرمز را می توانید در میان پرندگان مشاهده کنید. بیش از 3400 گونه ی مختلف حیوانات نیز در این دلتا زندگی می کنند همچنین دانوب زیستگاه 1700 گونه گیاه نیز محسوب می شود. با شرکت در تورهای گردشگری یا اجاره قایقی کوچک بهترین روش برای کاوش در میان این دلتا می باشد. گردشگران می توانند در شهر زیبای تولچا درون کمپ یا در کلبه ی قایقی اقامت کنند و از سفر خود لذت ببرند. گفته می شود که بهار و پاییز بهترین زمان بازدید بوده اما به علت گرمای شدید سفر در طول فصل تابستان را پیشنهاد نمی کنیم.
تالاب بانگ ولو، زامبیا
8 – تالاب بانگ ولو، زامبیا (Bangweulu Wetlands, Zambia)
تالاب بانگ ولو دشت سیلابی بزرگی است. بانگ ولو به معنی جایی که آب به آسمان می رسد ترجمه شده است. این تالاب که به عامه تعلق دارد در شمال شرقی زامبیا واقع شده است و زیستگاه گونه های در حال انقراض می باشد که برای نمونه می توان به گوزن کل سرخ، بز کوهی آب دوست اشاره کرد. وفور پرندگان یکی از جاذبه های اصلی این تالاب می باشد، بیش از 430 گونه ی مختلف مانند غازها، پلیکان، پرنده ی نوک قاشقی، لک لک، ماهی خوار، درنا در این تالاب به چشم می خورند. لک لک نیل که بومی افریقا می باشد ستاره ی این تالاب بوده و دودو که پرنده ی درشت اندام و نوک قلابی می باشد را می توانید در این حیات وحش مشاهده نمایید. گفتنی است که در سال 2008 ان جی اوهای آفریقایی کنترل تالاب ها را به دست گرفتند و از آن زمان به بعد شکار کاهش پیدا کرد و گونه های مختلف حیات وحش گسترش یافتند. گردشگران می توانند در طول فوریه تا آوریل به این تالاب سفر کنند، در این مدت تعداد پرندگان افزایش یافته و با قایق رانی می توانید در میان حیات وحش زیبای آفریقا گردش کنید و در طول ماه های مه تا ژوئیه امکان رانندگی در این مکان نیز وجود دارد.
مرداب های کرالا، هند
9 – مرداب های کرالا، هند (Kerala backwaters, India)
مرداب کرالا در امتداد خط ساحلی جنوبی مالابار واقع شده است، این مرداب از مجموعه دریاچه ها و تالاب ها تشکیل شده که توسط کانال هایی به یکدیگر وصل شده اند و توسط تقریبا 40 رودخانه تغذیه می شوند. گفتنی است که مرداب کرالا بیش از 900 کیلومتر امتداد دارد. هنگامی که آب تر و تازه به دریای عربستان می رسد اکوسیستم و زیستگاه طبیعی برای گونه های منحصر به فرد مانند خرچنگ ها، قورباغه ها و پرندگان شکل می گیرد. مردم محلی قرن هاست که از این طبیعت و چشم انداز آبراهی برای ماهیگیری، کشاورزی و انتقال برنج و ادویه بهره می برند. قایق های سنتی مخصوص برنج به اقامتگاه هایی برای توریست ها تبدیل شده اند، تا مسافران بتوانند زندگی روستایی کرالان را تجربه کنند. فصول خشک از ماه دسامبر تا فوریه بهترین زمان برای سفر به سوی مرداب های کرالا می باشد. در دل طبیعت و در میان حیات وحش لحظات خوشی در انتظارتان خواهد بود.

معرفی 21 نمونه از تماشایی ترین پلکان ها در جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر