لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> حیات وحش آفریقا
حیات وحش آفریقا

حیات وحش آفریقا

آفریقا سومین قاره پرجمعیت و بزرگ جهان است. مساحت قاره آفریقا همراه با جزایری که شامل آن هستند در حدود 30.3 میلیون کیلومتر مربع بوده و6% از کل سطح زمین و 20% از مساحت خشکی را در بر می گیرد. این قاره از شمال به دریای مدیترانه، از شمال شرق به کانال سوئز و دریای سرخ، از شرق به خلیج عدن، از جنوب شرق به اقیانوس هند و از غرب به اقیانوس اطلس محدود می‌شود. از آن جا که آفریقا در دو سوی خط استوا قرار گرفته نواحی اقلیمی مختلفی را در بر می‌گیرد و با طبیعت زیبا و بکر خود از جمله مناطقی است که ماجراجویان و عاشقان سفر هرگز از آن صرفنظر نمی کنند.

آفریقا قلب حیات وحش جهان است، این سرزمین بکر با طبیعت دست نخورده و فرهنگ کهن خود، منحصر به فرد ترین حیات وحش جهان را در خود جای داده است. جایی که شما می توانید دسته های بزرگ فیل ها، زرافه ها و کرگدن ها را نظاره کرده و از حیات وحش و اقلیم شگفت انگیز آن لذت ببرید. با ما همراه باشید تا با حیات وحش این سرزمین عجیب و پهناور بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های کیش و مشهد برای شما بهترین ها را آرزو می کند.
حیات وحش آفریقا
همه ی ما با حیوانات خاص قاره ی آفریقا کم و بیش آشنا هستیم، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که در حال حاضر وقتی صحبت از حیات وحش می شود، معمولا به آفریقای جنوبی اشاره می شود. زیرا بسیاری از حیوانات خاص و منحصر به فرد این بخش از آفریقا مانند شیر آفریقای شمالی و کرگدن سفید یا در حال انقراض بوده یا منقرض شده اند. اما با این وجود شمال آفریقا هنوز هم دارای تعداد زیادی حیوانات وحشی از جمله پلنگ، غزالdama و کفتار راه راه است. چه به مراکش یا مصر و سودان یا تونس و لیبی، الجزایر یا صحرای غربی بروید، به احتمال زیاد با هر یک از این حیوانات در باغ وحش های محلی یا سافاری روبرو خواهید شد. اگرچه حیوانات “هفت بزرگ” آفریقایی مانند کرگدن، فیل و شیر تمایل به اجتماع در شرق و جنوب آفریقا دارند، اما حیوانات چشمگیر بخش شمالی این قاره نیز ارزش بازدید دارند، بنابراین در این جا به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.
کفتار راه راه Striped Hyena
کفتار راه راه Striped Hyena
یکی از دیدنی ترین حیوانات در شمال آفریقا، کفتار راه راه است، کفتار راه راه شبیه سگ بزرگی است با صورت کشیده و بدن لاغر. وزن این حیوانات کمتر از 100 پوند است. آنها به طور گروهی زندگی می کنند و بیشتر به مردارخواری تمایل دارند. اغلب آن ها را می توان در میان گیاهان وحشی، چمنزارها و جنگل ها یافت.
آداکس Addax
آداکس Addax
آداکس از خانواده آنتلوپ هاست و امروزه به شدت در خطر انقراض قرار گرفته است و شکار آن ها ممنوع شده است. آداکس تقریباً پنج فوت قد دارد و در سرتاسر شمال آفریقا یافت می شود، اما بیشتر تمایل به اجتماع در بیابان صحرا دارد. شاخ و برگ درختان، میوه ها یا برخی از گل ها غذای او را تشکیل می دهند. آداکس خود را با زندگی در این اقلیم سازگار کرده است. او نیازی به نوشیدن آب ندارد و آب مورد نیاز خود را می تواند از شبنم روی گیاهان به دست آورد. با این وجود این موجود زیبا که قبلا در بخش بزرگی از آفریقای شمالی زندگی می کرد، اکنون تنها در کشورهای چاد، مالی و نیجر یافت می شود.
پلنگ leopard
پلنگ leopard
بیش از 20 گونه پلنگ در آفریقا زندگی می کنند و بسیاری از این گونه ها را توان در بیابان های الجزایر و صحرای غربی یافت. پلنگ را می توان یک پستاندار تطبیق پذیر نامید. پلنگ می تواند تقریباً در هر محیطی زندگی کند، از چمنزارهای مرطوب گرفته تا بیابانهای خشک. معمولاً آنها در جنگل ها و درختان پنهان می شوند تا خوراک شیرها و کفتارها نشوند. پلنگ ها فقط شب ها و در بالای درختان شکار می کنند، آن ها بیشتر تمایل به گرفتن میمون ها، ماهی ها، جوندگان، سگ ها، خوک ها و گوزن ها یا غزال ها دارند. پس از کشتن طعمه پلنگ حیوان را به درخت می کشد تا دیگر شکارچیان از خوردن آن خودداری کنند. آنها سریع و سازگار بوده و تمایل زیادی به سفر دارند.
شتر مرغ آفریقای شمالی north african ostrich
شتر مرغ آفریقای شمالی north african ostrich
شتر مرغ آفریقای شمالی یکی از بزرگ ترین پرنده های زنده بر روی زمین است. طول آن تا 2.7 متر هم می رسد و پرهای آن سیاه وسفید و مجعد است و گردنی قرمز رنگ دارد. شترمرغ ها در ساواناها و سرزمین های بیابانی مرکزی و جنوب آفریقا نیز یافت می شوند. شتر مرغ های آفریقای شرقی اندکی بزرگتر از انواع آفریقای جنوبی هستند و دارای گردن متمایل به آبی می باشند، آن ها بیشتر در تانزانیا زندگی می کنند. شترمرغ گردن سیاه سومالیایی گونه ای کوچکتر از انواع آفریقای جنوبی است و دارای یک تکه مشخص شاخی بر روی پوست بوده و رنگ بدن آن خاکستری می باشد. شترمرغ جنوبی یا شترمرغ سیاه نیز در جنوب آفریقا و در سواحل جنوبی رودخانه زامبزی و کونن زندگی می کند.
آفریقای جنوبی
آفریقای جنوبی
آفریقای جنوبی یکی از گوهرهای طبیعی جهان است. گنجینه ای که در نوک جنوبی قاره آفریقا قرار گرفته و بازدیدکنندگان از سراسر دنیا برای تماشای اقلیم و طبیعت خیره کننده، هتل ها، جاذبه های طبیعی و البته تنوع عظیم حیوانات وحشی به این منطقه می آیند. مناظر آفریقای جنوبی طیف کاملی از انواع زیستگاه ها را ارائه می دهد (از جنگل های سبز متراکم گرفته تا بیابان های خشک و هر چیز دیگری که بین آن ها قرار دارد) و آن ها را برای هزاران گونه ایده آل می کند. این گونه ها شامل شکارچیان هیجان انگیز طبیعت، پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و انواع زیادی از حشرات جذاب است. این گونه های مختلف در پارک های ملی کشور و همچنین در حومه های وحشی و طبیعی جایی که در آن ها زندگی می کنند به وفور یافت می شوند. 5 حیوان از نظر حیات وحش یکی از اصلی ترین جاذبه های آفریقای جنوبی است. این گروه شامل فیل آفریقایی، بوفالو، شیر، کرگدن سیاه و پلنگ است.
فیل آفریقایی؛ ELEPHANT AFRICAN
فیل آفریقایی؛ ELEPHANT AFRICAN
فیل؛ بزرگترین پستاندار زنده و یکی از چشمگیرترین حیوانات روی زمین است. تنه عضلانی و یک خرطوم دراز مشخصه ی این جاندار عظیم الجثه است. خرطوم درازی که به عنوان، دست، پا و ابزاری برای جمع آوری غذا، ریختن آب، حفر و کارهای دیگر به کار می رود.
بوفالو؛ BUFFALO
بوفالو؛ BUFFALO
بوفالوی آفریقایی؛ گاوسانی بزرگ جثه و ساکن آفریقاست. زیستگاه اصلی بوفالوها جنوب آفریقاست. با این وجود پیشینه ی آن در پرده ی ابهام است، به دلیل طبیعت غیرقابل پیش بینی این جانور اهلی کردن آن میسر نیست. قد آن معمولا 150 سانتی متر است و در حدود 900 کیلوگرم وزن دارد، بوفالو می تواند با سرعت 55 کیلومتر در ساعت بدود.
شیر؛LION
شیر؛LION
شیرها دومین عضو بزرگ از خانواده گربه سانان هستند. آن ها گربه هایی عظیم الجثه هستند به طوری که وزن شیرهای نر گاهی تا 250 کیلوگرم نیز می رسد. شیر به خاطر بدن بزرگ، هیبت و چالاکیش در هنگام شکار لقب “سلطان جنگل” را به خود اختصاص داده است. هر چند در گذشته شیر در بخش های مختلفی از آسیا و آفریقا زندگی می کرد، اما امروزه آفریقای جنوبی زیستگاه اصلی این موجود باشکوه است. شیر برخلاف سایر گربه سانان موجودی اجتماعی است و به طور گروهی زندگی می کند.
کرگدن
کرگدن؛ RHINO
کرگدن‌ها از راسته تک‌ سم سانان هستند و نام علمی آن ها Rhinocerotidae است. در واقع کرگدن یک پستاندار بزرگ و بدوی است که از دوران میوسن یعنی میلیون ها سال پیش بر روی کره زمین زندگی می کند. آن ها در چمنزارها و جنگل ها و در نزدیکی آب زندگی می کنند. کرگدن ها با تمام پستانداران شاخ ‌دار فرق دارند، چون شاخ آن‌ها بالای سرشان نیست، بلکه نزدیک نوک بینی ‌شان است. در دهه های اخیر کرگدن ها به خاطر داشتن شاخ به صورت غیرقانونی به وفور شکار می شوند به طوری که امروزه در معرض انقراض قراردارند. کرگدن ها با وجود گیاهخوار بودن بسیار خطرناک هستند و با وزنی در حدود 1.5 تا 2 تن بعد از فیل و اسب آبی جز سنگین وزن ترین موجودات خشکی به شمار می روند.
پلنگ
پلنگ؛ LEOPARD
مرموزترین و گریزپا ترین حیوان گوشتخوار آفریقا و در عین حال زیرک ترین آن ها پلنگ است. او در مناطق مختلف آفریقا به جز بیابان های شنی زندگی می کند. پلنگ قادر به کشتن جانداران بزرگ جثه تر از خود است و شکار در شب ها را ترجیح می دهد. رنگ آمیزی پلنگ از سفید تا قهوه ای روشن طلایی، لکه دار با لکه های سیاه و … بسته به این که در چه منطقه ای زندگی می کند متفاوت است.
Shoebil
عجیب ترین جاندارن قاره آفریقا
Shoebil
یکی از عجیب ترین پرندگان در جهان است، آن ها دارای یک منقار شگفت انگیز هستند که می تواند تا ۹ اینچ رشد کند. این پرنده شگفت انگیز تنها در باتلاق و خلیج آفریقای شرقی یافت می شود و بی تردید تنها نمونه ی آن در جهان در این قاره زندگی می کند.
Galago
Galago
گالاگوس ها به عنوان نوزادان بوش یا nagapies هم شناخته می شوند، آن ها نخبگان کوچک شبانه بومی قاره آفریقا هستند و خانواده Galagidae را تشکیل می دهند.
Okapi
Okapi
اوکاپی؛ تنها نسلی باقیمانده از موجودی شبیه به زرافه در جهان است. آن ها فقط در جنگل های بارانی کنگو یافت می شوند و نسل شان در حال انقراض است. یکی از برجسته ترین ویژگی های okapis خط های راه راه در عقب بدن آن ها است که به آن ها ظاهری گورخر مانند می دهد.
Giraffe
Giraffe
زرافه؛ جانوری آفریقایی و پستانداراست. زرافه دارای پنجه و سم از سرده زرافگان و بلند قد ترین حیوان زمین و در عین حال بزرگ ‌ترین نشخوارکنندگان است. زرافه ویژگی‌های شاخصی دارد برای مثال سر و گردن دراز این جانور بسیار خاص است و قد بلندی دارد که گاهی تا 6 متر هم می رسد. زرافه‌ها به‌ طور پراکنده در قاره آفریقا به خصوص کشورهای چاد در شمال، آفریقای جنوبی در جنوب، نیجر در غرب و سومالی در شرق زندگی می‌کنند. زرافه‌ها معمولاً ساکن دشت‌ها، مراتع و جنگل‌های باز هستند. منبع غذایی اصلی آن‌ها برگ‌های اقاقیا هستند و همیشه مورد توجه مردم بوده اند به همین دلیل در پارک های ملی آفریقا به وفور یافت می شوند.
Kudu
Kudu
کودو؛ نوعی بز کوهی و موجودی شگفت انگیز است که بومی شرق و جنوب آفریقا است. آن ها در جنگلهای ساوانا و تپه های سنگی زندگی می کنند. کودو ها یکی از بلندترین شاخ های نژاد بز کوهی در جهان را دارند. شاخ های پیچیده ای که فقط متعلق به نرهاست. شاخ های آنها می توانند با چرخش زیبایی رشد کنند. آن ها از این شاخ ها برای دفاع از خود استفاده می کنند.
1683280108 29 حیات وحش آفریقا
در آفریقای جنوبی حدود 230 گونه پستاندار وجود دارد که شامل مجموعه ای از حیوانات خارق العاده و چشمگیر است. وجود این موجودات باعث می شود که تورهای سفری و سافاری خارق العاده ای را تجربه کنید. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که از بین این صدها گونه، دو گونه وجود دارد که به شدت در معرض خطر هستند: مول طلایی Golden Mole و خرگوش رودخانه ای Riverine Rabbit
Riverine Rabbit
11 مورد که در معرض خطر هستند مانند: سگ وحشی آفریقایی، گورخرکوهی، سی وال Sei Whale و نهنگ آبی. پستانداران دریایی مانند دلفین ها و نهنگ ها که در امتداد مسیر ساحلی گسترده این قاره زندگی می کنند نیز بخشی از این حیات وحش شگفت انگیز هستند. همچنین آفریقای جنوبی دارای 175 گونه پرنده است که بسیاری از آن ها بومی آن هستند. برخی از گونه های پرنده های بومی عبارتند از: Black Oystercatcher،Blue Crane ، Cape Parrot. همچنین این قاره محل زندگی انواع مختلفی از دوزیستان است. گونه هایی از این قورباغه ها عبارتند از: Mountain Ghost Frog و Mistbelt Chirping Frog

10 جاذبه ی گردشگری زیبا و تماشایی در جزیره ماداگاسکار
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر