لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> چرا ویرانه های باستانی تخت جمشید یکی از بزرگترین شگفتی های دنیای باستان محسوب میشود
چرا ویرانه های باستانی تخت جمشید یکی از بزرگترین شگفتی های دنیای باستان محسوب میشود

چرا ویرانه های باستانی تخت جمشید یکی از بزرگترین شگفتی های دنیای باستان محسوب میشود

تخت جمشید یک دنیایی اسرآمیز باستانی است که در ایران واقع شده است، قدمت برخی از مکانهای آن به ۷۰۰۰ سال قبل، و پیش از شکل گیری تمدن آمپراطوری ایران برمیگردد. پیش از سفر به شیراز برای تماشای این اثر فاخر، بهتر است با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین اقدام به رزرو آنلاین هتل بزرگ شیراز نمایید تا اقامتی خوشی را در این شهر زیبا داشته باشید. نگاهی به این امپراتوری فراموش شده که یکی از بزرگترین شگفتی های دنیای باستان است می اندازیم.
بدون شک پرسپولیس{ تخت جمشید} مهم ترین جاذبه گردشگری است که گردشگران زیادی را به سمت ایران جذب می کند. پرسپولیس در حدود ۷۰ کیلومتری (۴۳.۵ مایل) بیرون از شهر مدرن شیراز واقع شده است ،این ویرانه های باستانی تحت عنوان پایتخت امپراتوری پارس، که در زمان اوج قدرت خود بین سال های ۵۰۰ و ۳۵۰ قبل از میلاد مسیح قلمرو آن از سمت شمال آفریقا، هند و جنوب اروپا را در برمیگرفت.
تخت جمشید در قرن ششم قبل از میلاد توسط پادشاه کوروش بزرگ تأسیس شده و بعدا توسط پسرش کامبیز دوم (کمبوجیه دوم نیز گفته میشود) و نوه داریوش در سال ۱۵۰به پایان رسید، تخت جمشید به معنای “شهر ایرانیان” است. معماری تخت جمشید نشان دهنده برتری و عظمت آن نسبت به مکانهای تاریخی دیگر است; بنابراین، ساختمانهایی مانند خزانه داری امپرطوری، کاخ آپادانا و دیگر کاخ ها ساخته شدند. این بسیار عالی بود و در واقع شکوه و جلال آن همچنان به عنوان نمونه ای برای معماری امروزی بشمار می آید، و براساس آن میتوان هتل بزرگ داریوش کیش و ساختمان وزارت امور خارجه در تهران نام برد.

معرفی موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی
ادامه مطلب

هرچند، امروزه، پرسپولیس فقط اندکی از شکوه سابق خود برجا گذاشته است. راه پله های بزرگ و ستون های باقیمانده کاخ تاچارا (قدیمی ترین کاخ) از سالم ترین بخش های تخت جمشید هستند. کاخ ۱۰۰ ستون یک بار با ستون های چوبی برجسته استوار بود، اما اکنون تنها نشانه موجود از آنها پایه های ستون سنگی است.کامل ترین بقایای موجود در چندین موزه در سراسر اروپا و آمریکای شمالی به نمایش گذاشته شده است، اما باوجود ارزش و ویژگی های که در تخت جمشید ممکن است به چشم بخورد، آنها نمی توانند فقط شکوه و بزرگی یا حس سورئال را وقتی که یکنفر در میان بقایای به جا مانده در آن قدم بزند و خود را بخشی از گذشته ببیند.
تخت جمشید
حجاری های برجسته از برترین بخش های در میان این شگفتی باستان شناسی هستند. فراوانی گل های نیلوفر و درختان سرو را میتوان در سرتاسر تخت جمشید مشاهده کرد. دیگر حکاکی های قابل توجه نمایانگر اشراف، افراد برجسته و نمایندگان ملیت های اتیوپی، تاجیک، هند، مصر و ارمنستان و سایر ملیت هاست، که برای ادای احترام پادشاه پادشاهان به تخت جمشید آمده بودند. تمام جزئیات آنها شامل صورت، موها، ریش های فرفری و لباس های شگفت انگیز است و به ظاهر امروزی آنها مربوط میشوند.
تخت جمشید
امروزه پرسپولیس نه تنها نمادی از ایران است، بلکه اهمیت و عظمت آن در روح و روان مردم ایران نهادینه شده است. برای جامعه ایران، تخت جمشید فقط ویرانه های یک امپراتوری فراموش شده نیست. این مکان جایی است که منشور کوروش کبیر، اولین منشور حقوق بشرثبت شده و در آن از برابری همه مذاهب، نژادها و زبانها اشاره شده است.( اکنون منشور کوروش در موزه انگلیس قرار دارد). علیرغم دیدگاه های منفی که در رسانه های جمعی علیه ایران مطرح میشود، پرسپولیس همچنان به عنوان یادآور یکی از قدرتمندترین امپراتوری ها محسوب می شود و مایه ی غرور و افتخار ایرانیان است که به یاد بیاورند و خود را فرزندان رهبران بزرگ گذشته و یکی از متمدن ترین تمدن های باستانی بدانند. شما حتی می توانید بگویید که این برای ایران یک ارزوست خود را یکبار دیگر تبدیل به الگو و بالا بردن در سطح اجتماع شود.

مسجد نصیرالملک شیراز -ملاقات نور و رنگ
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر