لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> راهنمای جامع برج میلاد تهران
راهنمای جامع برج میلاد تهران

راهنمای جامع برج میلاد تهران

سال‌ها پیش اگر قدم در محدوده شهر تهران می‌گذاشتید این برج بلندبالای آزادی بود که در ابتدا چشمتان را می‌گرفت، حالا اما تهران در کنار تمامی فرازوفرودهایی که طی کرده، پر از نمادها و نشانه‌هایی است که اغلب تهران را با آن به خاطر می‌سپاریم. در میان این نشانه‌ها اما برج میلاد یکی از ماندگارترین و جالب‌توجه‌ترین سازه‌ها و سمبل‌های تهران است که اغلب از تمامی نقاط این کلان‌شهر پیداست. برجی بلند و زیبا که اکنون به عنوان یکی از مطرح‌ترین جاهای دیدنی تهران، جای خود را در دل مسافرین و ساکنین این شهر باز کرده است. اگر قصد سفر به پایتخت و رزرو هتل‌های تهران را داشتید، پیشنهاد این‌باره ما هتل استقلال تهران است، اما اگر به دنبال رزرو آنلاین هتل‌های مجاور برج میلاد هستید، حتما سری به ایران‌هتل‌آنلاین بزنید.

داستان تولد یک برج
قدم در محدوده کلان‌شهر تهران که بگذارید، سازه‌ای بلندبالا درمیان هوای گاه آلوده و گاه صاف پایتخت خودنمایی می‌کند که در بین اهالی این سرزمین با نام برج میلاد شناخته می‌شود. برجی که برای ما ایرانی‌ها خلق یک شاهکار مهندسی و سبب افتخار و غرور ملی است. برج میلاد که با 435 متر ارتفاع در ناحیه دو کلان‌شهر تهران، در جنوب شهرک غرب و شمال گیشا یا همان کوی نصر واقع شده است، در واقع ششمین برج بلند از نوع تلویزیونی و مخابراتی در جهان و البته بلندترین برج ایران است. در کنار این عناوین می‌توان به جایگاه نوزدهمی برج میلاد در میان سازه‌های نامتکی جهان اشاره کرد، که در واقع به سازه ها و بناهایی اشاره دارد که بدون هیچ نگه‌دارنده‌ای پابرجا مانده‌اند. این برج زیبا با چشم‌اندازی مسحورکننده که تقریبا از اغلب نقاط شهر قابل رویت است با زیربنای 13000 مترمربعی بر روی یک تپه 62 هکتاری قرار گرفته است که یکی از مرتفع‌ترین نقاط شهر تهران محسوب‌شده و از تمام نقاط شهر دسترسی خوبی دارد.
برج میلاد تهران
زمزمه‌های ساخت این برج بلندبالا در سال هفتاد شمسی، درست در روزهایی که تهران بازهم روندی رو به رشد گرفته بود، آغاز شد. مراحل اجرای کار با انجام مطالعات برای انتخاب یک مکان مناسب برای ساخت برج با همکاری چندین مجموعه و کارشناس‌های رشته‌های مختلف آغاز شد و در نهایت در سال 1376 ساخت این برج بلند که قراربود به نمادی برای پایتخت، مکانی برای احداث سالن‌های همایش، مکانی برای تفریح و سرگرمی اهالی این شهر و در عین‌حال سبب گسترش و بهبود ارتباطات بی‌سیم و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز هواشناسی تا کنترل ترافیک شهر و ایجاد زیرساخت‌هایی برای گسترش شبکه تلویزیون دیجیتال باشد در قالب یک برج بلند مخابراتی و تلویزیونی کلید خورد. ساخت این برج زیبا یازده سال تمام زمان برد و در نهایت در سال 1387 با حضور مسئولین رده بالای کشوری افتتاح شد.
برج میلاد تهران
بخش‌های مختلف برج میلاد
این برج بلندبالا و خوش‌منظر که معماری آن بر عهده مهندس حافظی بوده است از چند بخش اصلی تشکیل شده است:
لابی یا پای برج
سازه نخستینی که ورودی برج در آن واقع شده است پای برج یا لابی نام دارد. در اطراف این سازه فواره، حوضچه و محیط‌های درختکاری‌شده به همراه یک آبشار مصنوعی به چشم می‌خورد که چشم‌انداز دلنوازی را بوجود آورده است و بارها میزبان برگزاری مراسمات و رویدادهای مختلف بوده است. لابی برج با 17000 مترمربع وسعت و با پلان هشت ضلعی، که در نوع خود منحصربفرد است، دارای شش طبقه است. ورودی در طبقه همکف قرارگرفته و دو طبقه در زیر طبقه همکف قرار دارند که بخش تاسیسات و داده‌های برج را شامل می‌شوند.
برج میلاد تهران
در طبقه منفی یک، یک نمایشگاه با نام کاربازیا مختص کودکان برای تجربه انواع شغل‌ها قرار دارد. سه طبقه نیز بر بلندای طبقه همکف قرار دارند که با 6 پله برقی و 21 آسانسور به یکدیگر راه دارند. در این طبقات مرکز خرید میلاد با 83 واحد تجاری، رستوران، کافه تریا و یک نمایشگاه وسیع نیز قرار دارد. آنچه لابی برج را بر سر زبان‌ها انداخته، سقف بتنی قوسی‌شکل این بخش از برج است که از سازه‌های بتنی برتر دنیاست. بازدید از لابی برج و محوطه‌های اطراف آن رایگان است.
برج میلاد تهران
بدنه برج
دومین بخش برج که یکی از طولانی‌ترین سازه‌های عمودی آن است تنها جهت عبور تاسیسات برج و آسانسورها طراحی شده است، به گونه‌ای که در هر 12 متر، یک طبقه برای دسترسی به تاسیسات تعبیه شده است و آسانسوری مخصوص عبور متخصصین و تکنسین‌ها در آن قرار گرفته است. در این قسمت سنسورهای دقیق اندازه‌گیری آلودگی هوا و سیستم‌های کنترل ترافیک نیز نصب شده است. آسانسورهای شیشه‌ای و پرسرعت با ظرفیت جابجایی 25 نفر که مشرف به نمای جالبی از شهر تهران است، از دیگر آسانسورهای این بخش از برج است. سطح مقطع بدنه برج، که در ابتدا به صورت ذوزنقه است، با حرکت به سمت راس کاهش پیدا می‌کند.
برج میلاد تهران
ساختمان راس
با گذر از بدنه بلند برج، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های برج میلاد خواهید رسید که با نام انتهای بدنه یا ساختمان راس، مهم‌ترین بخش برج میلاد است. این قسمت از برج میلاد، در بین سازه‌هایی از نوع مخابراتی و بلند جهان بزرگ‌ترین سازه راس جهان نام دارد که 12000 مترمربع وسعت دارد و دارای12 با چندین آسانسور است.
طبقه اول
با نام منطقه‌ای امن آتش شناخته می‌شود برای پناه‌گرفتن به هنگام بروز سوانح ناگهانی طراحی شده است.
طبقه دوم
مختص تاسیسات مختلف برج است.
برج میلاد تهران
طبقه سوم
طبقه سوم با وسعت 880 مترمربعی خود، با نام سکوی دید شناخته می‌شود که با نمایش تهران از از این ارتفاع نمایی جذاب و منحصربفرد را به نمایش می‌گذارد. در این طبقه موزه شهرداری نیز قرار دارد که شامل هدایایی است که شهرداران، تهران در مناسبت‌ها و موقعیت‌های گوناگون دریافت کرده‌اند.
طبقه چهارم
با حضور در این طبقه شما از یک کافه با منظره‌ای بی‌بدیل از شهر تهران و فضایی دنج و آرام که 680 مترمربع وسعت دارد روبرو خواهید شد. در این طبقه یک موزه سکه منحصربفرد نیز قرار دارد که شامل بیش از 160 سکه از دوره‌های مختلف تاریخی است.
برج میلاد تهران
طبقه پنجم
با حضور در این طبقه شما قدم در موزه مشاهیر ایران خواهید گذاشت. موزه‌ای که شامل مجسمه‌هایی از شخصیت‌های برجسته و شناخته‌شده ایرانی همچون کمال‌الملک، مهندس شهید چمران، پرفسور حسابی، جلال‌ آل‌احمد، پروین اعتصامی و …. است.
برج میلاد تهران
طبقه ششم
با حضور در این طبقه شما به رستوران گردان با نمایش منظره‌ای جذاب از شهر تهران برخورد خواهید کرد. این طبقه با 1860 مترمربع وسعت، لقب بزرگترین رستوران گردان در این ارتفاع را از آن خود کرده است. این رستوران، که در ارتفاع 276 متری زمین قرار دارد، یک بخش ثابت و یک بخش متحرک دارد. یک دور کامل بخش متحرک این رستوران 360 درجه، یک ساعتی زمان می‌برد و هر سه وعده اصلی در آن سرو می‌شود.
برج میلاد تهران
طبقه هفتم
طبقه هفتم با با نام سکوی دیدباز شناخته می‌شود که 3000 مترمربع وسعت دارد. این طبقه عریض‌ترین بخش سازه راس است و دور تا دور آن را یک حصار فلزی فرا گرفته و دوربین‌هایی برای تماشای شهر در فضای آزاد در آن تعبیه شده است. در بخش داخلی طبقه هفتم نیز نمایشگاهی زیبا از انواع هنرهای اصیل ایرانی برپاست که هنرمندان در مقابل چشمان شما به خلق آثاری زیبا همچون قلم‌زنی، نگارگری و .. مشغول بوده و گاه آثار خود را به فروش می‌رسانند. بازدید از طبقه هفتم و سکوی دیدباز آن از ساعت 9 الی 21 هر روز و در تنها در صورت مساعدبودن هوا و با پرداخت هزینه ممکن است.
طبقات هشتم و نهم
این دو طبقه نیز مختص نگهداری تاسیسات برج و تجهیزات مخابراتی و تلویزیونی است که تنها متخصصین و تکنسین‌ها در آن تردد دارند.
برج میلاد تهران
طبقه دهم
در این طبقه برج یک رستوران ویژه و جذاب با محیطی مدرن و چوبین و چشم‌اندازی منحصربفرد از شهر تهران و ارتفاعات اطراف آن قرار دارد که با وسعت 1100 مترمربع و ظرفیت پذیرش 100 مهمان، پذیرای ضیافت‌های خاص است.
طبقه یازدهم
این طبقه نیز به بخش تاسیسات اختصاص یافته است.
برج میلاد تهران
طبقه دوازدهم
طبقه دوزادهم گنبد آسمان نام دارد. یک گنبد شیشه‌ای بسیار زیبا که بلندای آن 13 متر ارتفاع دارد. دراین قسمت علاوه بر منظره مسحورکننده شهر، آثاری از هنرمندی ایرانی به نمایش گذاشته شده است که جریان حضور، بروز و پرورش هنر ایرانی را در طول تاریخ در سیری جذاب به نمایش گذاشته و خود یک نمایش‌گاه تمام عیار است.
برج میلاد تهران
دکل مخابراتی و تلویزیونی برج میلاد
دکل آنتن با 120 متر ارتفاع در ابتدا به شکل یک 16 ضلعی طراحی شده است و در انتهای ارتفاع 120 متری آن به یک مربع تبدیل می‌شود. در ساخت این دکل با 350 تن وزن، 360.000 قطعه فولاد، پیچ و مهره به کار رفته است. این دکل از 4 بخش اصلی تشکیل شده است که بخش اول مختص آنتن مخابراتی و بخش‌های دیگر به نصب آنتن‌های تلویزیونی اختصاص یافته است. در داخل این دکل هم یک آسانسور با ظرفیت حمل و نقل دو نفر تعبیه شده است که تنها تا ارتفاع 70 متری ادامه دارد و برای انجام خدمات تخصصی نگهداری تجهیزات و تاسیسات دکل تعبیه شده است. باقی مسیر تا نوک دکل را نیز باید با پله پیمود.
برج میلاد تهران
تفریحات برج میلاد
این برج علاوه بر یک سازه مخابراتی و تلویزیونی یک تفرجگاه تمام‌عیار نیز است. زمین پینت‌بال، بگ جامپ، جامپینگ، مسیر دوچرخه‌سواری، مکان بادباک‌بازی، زیپ‌لاین و پل معلق جذاب و هیجان‌انگیز و در انتهای مسیر زیپ‌لاین دهکده اقوام ایرانی، لیزریوم با نمایش جذاب از نور و صدا سینما شش بعدی، اتاق بازی هیجان‌انگیز انیگما، پلانتاریوم، فوتبال حبابی، سرسره بادی، بالن‌سواری بر فراز برج و چندین تفریح جذاب دیگر که برخی دائم و برخی موقتی‌اند از جمله تفریحات موجود در اطراف این سازه جذاب است.
برج میلاد تهران
رستوران‌های اطراف برج
علاوه بر کافه و رستوران‌های واقع در ساختمان برج در محوطه اطراف برج نیز رستوران‌ها و کافه‌های متعددی قرار دارند. یک رستوران سنتی با چشم‌اندازی زیبا و محیطی دنج در کنار کافه‌آس مدرن و شیک، فست‌فود فرش‌وی و کافه رستوران آبشار، که در کنار یک آبشار مصنوعی بسیار زیبا با چندین برکه قرار گرفته است، از جمله گزینه‌های شما برای یک شکم‌گردی خاطره‌انگیز در حوالی برج است.
نخستین دلفیناریوم غیرساحلی
اگر چه تهران دریا یا ساحلی ندارد اما دلفیناریوم برج میلاد با نمایش دلفین‌ها و شیرهای دریایی در سه سانس صبح، عصر و شب شما را غافل‌گیر خواهد کرد. این دلفیناریوم در واقع اولین دلفیناریوم غیر ساحلی خاورمیانه است که شما را برای تماشای این نمایش هیجان‌انگیز دعوت می‌نماید.
سالن کنسرت
حتما بارها شاهد برگزاری کنسرت خوانندگان و گروه موسیقی مختلف از سراسر جهان در این سالن کنسرت بوده‌اید.
برج میلاد تهران
سالن همایش‌های برج میلاد
مرکز همایش برج میلاد متشکل از چندین تالار و سالن همایش مختص برگزاری ضیافت‌ها و رویدادهای مختلف است. یک مهمان‌سرا هم در نزدیکی تپه غربی تعبیه شده است که درست در کنار پارکینگ طبقاتی برج قرار دارد.
دسترسی به برج میلاد
مسیرهای مختلفی شما را به این برج زیبا می‌رسانند، برج میلاد از ضلع شمالی به بزرگ‌راه همت، از ضلع جنوبی به بزرگ‌راه حکیم غرب، از ضلع غربی به بزرگ‌راه شیخ فضل‌الله و از ضلع شرقی به بزرگ‌راه چمران منتهی می‌شود.
اگر مسیر بزرگ‌راه شیخ فضل‌الله نوری را انتخاب کنید در کنار ورودی بزرگراه شهید همت، کنارگذر اختصاصی برج میلاد را خواهید یافت. اگر از مسیر بزرگ‌راه حکیم غرب عازم این برج هستید، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد را خواهید یافت. اگر هم بزرگ‌راه همت شرق را انتخاب کرده‌اید در خروجی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری جنوب، پل کابلی برج میلاد را خواهید دید.
برج میلاد تهران
نکات مهم بازدید از برج میلاد
سکوی دیدباز، سکوی دید بسته، موزه مشاهیر، موزه شهرداری و گنبد آسمان از جمله بخش‌های برج هستند که برای بازدید از آن‌ها باید بلیط تهیه کنید. مسئولین برج یک بلیط را برای تماشای تمامی این بخش‌ها در نظر گرفته‌اند.
بازدید از تمامی بخش‌های برج برای کودکان زیر 6 سال رایگان است.
پس از صدور بلیت امکان تعویض و یا کنسل کردن آن به‌هیچ‌وجه وجود ندارد.
سکوی دید باز در صورت نامساعدبودن شرایط جوی امکان بازدید نخواهد داشت.
بلیت صادرشده برج میلاد تنها در تاریخ و ساعت انتخاب شده اعتبار دارد و پس از آن تاریخ فاقد اعتبار است.
در صورت تهیه بلیط به صورت اینترنتی باید پرینت بلیت به همراه داشته و همراه با پرینت بلیط به پذیرش واقع در طبقه لابی برج مراجعه کنید.
ورود بازدیدکنندگان از طبقه همکف برج صورت می گیرد.
با توجه به سرعت بالای آسانسورهای بدنه برج بازدید از برج برای بانوان باردار و افراد دارای ترس از ارتفاع توصیه نمی‌شود.

خیابان غذای (استریت فود) باب همایون تهران
ادامه مطلب

3.9/5 - (22 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر